2014-08-13, 19:51
Medlem
Hejsan!

Nu är det så att någon klåfingrig människa valde att plocka på sig min cykel för två veckor sedan och jag har tänkt köpa en ny. Jag fick höra att Stadium har en rea på cyklar imorgon och tänkte passa på att köpa en då ifall de är något att ha. Att avgöra ifall de är något att ha är vad jag vill ha er hjälp med!

Den cykel jag hade innan var denna herrcykel från Biltema. Den fungerade bra, kändes lättrampad och bra rull i den. Detta var då den första nya och fräscha cykel jag köpte så det jag har att jämföra med är gamla halvrostiga cyklar som går för en femhundring på blocket.

Imorgon börjar som sagt rean på Stadium och de cyklar jag har kikat på är:

http://www.stadium.se/sport/cykel/cyklar/203259/occano-u-28-hybr-h311-s14?SelectedProductUUID=XuzCROinzOYAAAFCUtNMtwGr#. U-uhohZxGp0
- 2500 kr under rean
http://www.stadium.se/sport/cykel/cyklar/203256/occano-u-28-city-c314-s14?SelectedProductUUID=Bd3CROinEhIAAAFD1DZjKrdZ#. U-uh2xZxGp0
- 2500 kr under rean
http://www.stadium.se/sport/cykel/cyklar/203258/occano-u-28-hybr-h310-s14?SelectedProductUUID=MjXCROinqTgAAAFDzTZjKrdZ#. U-ui8RZxGp0
- 2500 kr under rean

Även denna finns i min lokala butik:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1447076
- 2900 kr under rean

Jag kan ingenting om cyklar själv utan hoppas att ni kan desto mer. Jag kommer använda cykeln mycket när jag flyttar till Umeå. Ska studera där och cykeln kommer vara mitt främsta val när det kommer till att ta sig runtom i stan och även till närliggande ställen. Kommer även användas för att köpa matvaror och dylikt. Vet inte om cykeln kommer användas för motionerande, men det är möjligt att jag beger mig på längre sträckor ibland, alternativt lite skogsväg om det finns intressanta skogsområden i närheten av staden. Överväger även att använda den under vintern, men det vet jag inte förrän jag kan testa att cykla med snöunderlag.

Vilken av dessa cyklar bör man köpa? Är någon av de ens värd att köpa eller är den jag hade tidigare från Biltema en bättre cykel? Snabba svar uppskattas då jag vid köp endast har tid imorgon förmiddag kring öppningstid.

Tack på förhand!
Citera
2014-08-13, 20:07
Medlem
Antingen den första occanon därför att den väger minst, eller crescent därför att det är ett välkänt märke här i Sverige. Men det är bara utifrån vad jag kan om cyklar. Man bör också se till vilka komponenter som sitter på dem. Men jag vet inte vilken av cyklarna som har bäst växlar, lager, etc. Jag tror inte att någon av dem har någon toppklass på dessa komponenter. Men cyklarna är ju billiga i alla fall.
Citera
2014-08-13, 20:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ulf T
Antingen den första occanon därför att den väger minst, eller crescent därför att det är ett välkänt märke här i Sverige. Men det är bara utifrån vad jag kan om cyklar. Man bör också se till vilka komponenter som sitter på dem. Men jag vet inte vilken av cyklarna som har bäst växlar, lager, etc. Jag tror inte att någon av dem har någon toppklass på dessa komponenter. Men cyklarna är ju billiga i alla fall.

Jag pratade lite kort med någon av försäljarna på Stadium förut och han nämnde att de var utrustade med den ledande leverantören av växlar, men att deras Occanon hade en lättare variant av dessa medan Crescenten kanske hade aningen bättre. Men jag vill även höra lite från er som INTE försöker sälja mig en cykel, alltid trevligt att höra en opartisk åsikt.
Citera
2014-08-13, 20:47
Medlem
cc_zeros avatar
Jag hade valt 1a eller 3e alternativet eftersom de verkar vara roligast cyklar, men eftersom du mest verkar vara ute efter en brukscykel så är nog alternativ nr 2 bäst eftersom du där får med pakethållare och stänkskärmar.

Kvalitetsmässigt är de alla likvärdiga enligt mig.
Citera
2014-08-13, 22:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cc_zero
Jag hade valt 1a eller 3e alternativet eftersom de verkar vara roligast cyklar, men eftersom du mest verkar vara ute efter en brukscykel så är nog alternativ nr 2 bäst eftersom du där får med pakethållare och stänkskärmar.

Kvalitetsmässigt är de alla likvärdiga enligt mig.

Vad gör de två till roligare cyklar menar du? Betalar man för något mer än bara märke när det komner till Crescent-cykeln?

Jag har sett att stänkskärmar och pakethållare finns att köpa separat, så det är egentligen inget jätteproblem om det blir ett par hundralappar på det. Eller kan monteringen av en pakethållare påverka cykeln negativt? Då menar jag dämpning, växlar, stor påverkan på vikt eller dylikt? Låter som en dum fråga men då jag inte monterat sådant förut vet jag inte hur det kan påverka att klämma dit två extra metallpinnar intill navet på bakhjulet.

Och när du säger att de är likvärdiga kvalitetsmässigt, vilken nivå ligger kvalitén på då?
Senast redigerad av Vikingmuffin 2014-08-13 kl. 22:10.
Citera
2014-08-13, 22:10
Medlem
Mack-Bolans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vikingmuffin
Vad gör de två till roligare cyklar menar du? Betalar man för något mer än bara märke när det komner till Crescent-cykeln?

Jag har sett att stänkskärmar och pakethållare finns att köpa separat, så det är egentligen inget jätteproblem om det blir ett par hundralappar på det. Eller kan monteringen av en pakethållare påverka cykeln negativt? Då menar jag dämpning, växlar, stor påverkan på vikt eller dylikt? Låter som en dum fråga men då jag inte monterat sådant förut vet jag inte hur det kan påverka att klämma dit två extra metallpinnar intill navet på bakhjulet.

Du får vad du betalar för.

Finns massor med tester gjorda på billiga cyklar där ramar viker sig, de har sämre kullager i vevparti etc. Köp inte biltema och annat krafs.
Köper du ett känt märke tex. Crescent så får du kvalite, den rostar inte lika lätt, är uthållighetstestad i ramen etc.
Citera
2014-08-13, 22:10
Medlem
Ostkroks avatar
Citat:
Jag pratade lite kort med någon av försäljarna på Stadium förut och han nämnde att de var utrustade med den ledande leverantören av växlar, men att deras Occanon hade en lättare variant av dessa medan Crescenten kanske hade aningen bättre. Men jag vill även höra lite från er som INTE försöker sälja mig en cykel, alltid trevligt att höra en opartisk åsikt.
"Ledande leverantören av växlar" haha
Det kommer sitta Shimanoväxlar på alla cyklar vart fan än tittar oavsett om det är Biltema eller dyraste och bästa cykelkedjan där ute. Med vissa undantag - finns ju även SRAM.

Dessa två är i princip de enda två tillverkarna som existerar idag där shimano är betydligt vanligare med säg... 80/20 Shimano/SRAM.

Så länge det gäller navväxel så behöver du inte bry dig ett skit om vad det är för växel, alla fungerar på samma sätt.

Är det dock utanpåliggande växlar, dvs med bakåttramp och oftast 21+ växlar så bör man kika lite närmare då (här är det typ 99% Shimanomodeller) det finns en lång "stege" med olika modeller som skiljer sig i vad gäller precision - och uppe på toppen även material/vikt.

Jag skulle säga, så länge du skippar Tourney, Altus och Acera och siktar på Alivio och högre så har du en helt ok (utanpåliggande) växel så länge den är justerad och underhållen.

Jag skulle nog rekomendera att köra på en av Stadiums hybrider, med Alivio-växel, dubbelbottnade fälgar samt skivbromsar. 2500 är helt klart prisvärt.
Nu fick jag inte fram vad för växel Crescenten (tveksamt bättre) hade men där får du även nöja dig med fälgbroms för en dyrare peng, priserna brukar ligga tvärtom

Hoppas det var någon hjälp och kom gärna med motfrågor.
Citera
2014-08-13, 22:14
Medlem
Ostkroks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mack-Bolan

Finns massor med tester gjorda på billiga cyklar där ramar viker sig, de har sämre kullager i vevparti etc. Köp inte biltema och annat krafs.
Köper du ett känt märke tex. Crescent så får du kvalite, den rostar inte lika lätt, är uthållighetstestad i ramen etc.
Vad fan snackar du för skit?

Man får vad man köper.

En jävla Crescent är ingen garanti på att du får bra grejer
Crescent är ett förjävla brett märke som tillverkar cyklar av olika kvalitet. Du kan köpa en risig jävla Crescent med stålram och rostande beslag på exakt samma vis som billiga märken. Sen finns det äckligt dyra Crescentmodeller där du får bra cykel samt komponenter men då betalar du även dom där extra lapparna för att det ska stå Crescent på ramen. Samma sak gäller Monark.

Edit: Exakt lika korkat som att säga att "Shimano är den ledande växelleverantören" utan att ens ha i åtanke vad det ens är för modell.
Senast redigerad av Ostkrok 2014-08-13 kl. 22:17.
Citera
2014-08-13, 22:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mack-Bolan

Det är fler skillnader än bara märket och växlar alltså? Hur ligger Crescent till när man jämför olika märken? Och är det kvalité bakom alla Crescents cyklar, även de billigare modellerna?
Sedan är jag van vid lite bredare sadlar, standarden som säljs i t.ex. matbutiker och även bredare som de på damtrallor. Hur är dessa smala sadlar, som den som sitter på Crescent-cykeln, att sitta på? Ser ut som att man borde få ont efter fem minuter cyklande, men då jag aldrig testat en sådan själv har jag ju inget annat underlag än utseendet att basera på.
Citera
2014-08-13, 22:29
Medlem
Citat:
Sedan är jag van vid lite bredare sadlar, standarden som säljs i t.ex. matbutiker och även bredare som de på damtrallor. Hur är dessa smala sadlar, som den som sitter på Crescent-cykeln, att sitta på? Ser ut som att man borde få ont efter fem minuter cyklande, men då jag aldrig testat en sådan själv har jag ju inget annat underlag än utseendet att basera på.
Det där är ett område där du kan behöva tänka om. Ett vanligt nybörjarfel är att man väljer en för bred och mjuk sadel. När man provsitter den i cykelaffären, kan den onekligen tyckas bekvämare än en smal och hård sadel. Men cyklar man några mil, kan den breda sadeln börja skava mot låren. Läs mer här: http://aktivtraning.se/traning/cykling/valj-ratt-sadel
Citera
2014-08-14, 01:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ostkrok
"Ledande leverantören av växlar" haha
Det kommer sitta Shimanoväxlar på alla cyklar vart fan än tittar oavsett om det är Biltema eller dyraste och bästa cykelkedjan där ute. Med vissa undantag - finns ju även SRAM.

Dessa två är i princip de enda två tillverkarna som existerar idag där shimano är betydligt vanligare med säg... 80/20 Shimano/SRAM.

Så länge det gäller navväxel så behöver du inte bry dig ett skit om vad det är för växel, alla fungerar på samma sätt.

Är det dock utanpåliggande växlar, dvs med bakåttramp och oftast 21+ växlar så bör man kika lite närmare då (här är det typ 99% Shimanomodeller) det finns en lång "stege" med olika modeller som skiljer sig i vad gäller precision - och uppe på toppen även material/vikt.

Jag skulle säga, så länge du skippar Tourney, Altus och Acera och siktar på Alivio och högre så har du en helt ok (utanpåliggande) växel så länge den är justerad och underhållen.

Jag skulle nog rekomendera att köra på en av Stadiums hybrider, med Alivio-växel, dubbelbottnade fälgar samt skivbromsar. 2500 är helt klart prisvärt.
Nu fick jag inte fram vad för växel Crescenten (tveksamt bättre) hade men där får du även nöja dig med fälgbroms för en dyrare peng, priserna brukar ligga tvärtom

Hoppas det var någon hjälp och kom gärna med motfrågor.

Jo som sagt, ville ha fler åsikter från opartiska människor av en anledning. Även om han säkert talar mycket sanning så har vi ju ett praktexempel med just växlarna, klart att de är ledande om de knappt har någon konkurrens!

Jag sökte runt lite nu och läste det att Crescent-cykeln har Acera, 24 vxl. För mig som inte kan några växlar alls, vad blir skillnaden mellan dessa och Alivio?

Sedan det du skrev om bromsarna, jag har aldrig haft skivbroms förut och har nog heller aldrig reflekterat över det på cyklar. Är de en stor skillnad från vanliga v-bromsar/fälgbromsar? Vad är största skillnaderna?

Till sist, vilken av de två hybridcyklarna kan vara mest intressant att gå efter? Någon särskild anledning till att du väljer bort City-cykeln? Vad skiljer de två hybriderna åt egentligen, eller är det i princip likadana cyklar? Jag ser att den vita har framgaffel med dämpning, hur märker man av denna skillnad och när märker man av den? Och är det något positivt eller inte att ha i vanliga stadstrafiken? Verkar som att man kan låsa dämpningen, men blir det då lika bra som en utan dämpning eller blir det bara nästan likvärdigt?

Jag ska lägga mig nu men kommer läsa tråden här innan tio imorgon, får se om några uppdateringar inkommit. Godnatt på er!
Citera
2014-08-14, 01:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ulf T
Det där är ett område där du kan behöva tänka om. Ett vanligt nybörjarfel är att man väljer en för bred och mjuk sadel. När man provsitter den i cykelaffären, kan den onekligen tyckas bekvämare än en smal och hård sadel. Men cyklar man några mil, kan den breda sadeln börja skava mot låren. Läs mer här: http://aktivtraning.se/traning/cykling/valj-ratt-sadel
Det var spännande läsning. Finns väl en anledning till varför alla tävlingscyklar har den smala. Men hur är det att använda den typen av sadel, är de sköna att sitta på utan cykelbyxor eller är de jobbiga, trots att de är mest ergonomiska i längden?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in