Var det fullt med grejer i KJ:s bagagelucka den 4-5 maj - eller var det inte fullt? KJ har uppenbarligen svårt att formulera sig i detta förhör, fup 1967-1968. Som jag tolkar det medger han faktiskt att det i stort sett var ganska tomt på prylar i bagageluckan den 4-5 maj. Hur kunde han annars fylla upp hela bilen med vapen och prylar och sånt, den 11 maj? När han inser vad han sagt säger han: Det var bara en gissning.Jag menar att han slirar på sanningen.
Fh1: Ja vi vet ju inte hur det såg ut i din bagagelucka när blodet hamnade där.
KJ: Men då var det ganska mycket grejer där.
Fh1: Var det?
KJ: Mest troligt.
Fh1: Vad var det för grejer?
KJ: Jag, jag har ingen aning.
Fh1: Men vad var det för grejer där?
KJ: Jag kan säga att där vid den 11:e så åkte vi och spela air soft och då fyllde vi upp hela bilen med vapen och prylar och sådant.
Fh2: Men innan den 11:e.
KJ: Innan den 11:e så, jag vet inte. Det brukar oftast vara mycket grejer där.
Fh2: Kan du försöka minnas lite grann?
KJ: Nä, jag vet inte. Jag sa, det var bara en gissning. Det kan ha varit mycket grejer. Det brukar vara mycket grejer i min bagagelucka.
Fh2: Vi är mer intresserade av datumet den 4:e, 5:e maj.
KJ: Ja, man. Det var ju liksom 2-3 månader sedan.
Fh2: Mm. Det är ju en speciell händelse som vi syftar på.
KJ: Ja men, jag förstår vad ni syftar på det men.
Nej, inte om KJ hade erkänt griftefridsbrott och lämnat en trovärdig förklaring.
Men nu gjorde han inte det. Jag tror han ljugit om han bara målat upp ett scenario med "griftefrid". Ungefär så tror jag TR och HovR resonerat. Quarrel tror annorlunda. Otippat.
Jag backar, har bara läst det som citerats i denna tråd. Och här förekommer mycket kan. Ett utslag av önsketänkande. Sen har kanske inte bloggaren ett aktivt engagemang i tråden. Vad vet jag.
Men nu gjorde han inte det. Jag tror han ljugit om han bara målat upp ett scenario med "griftefrid". Ungefär så tror jag TR och HovR resonerat. Quarrel tror annorlunda. Otippat.
Men nu gjorde han inte det, så därför dömdes han för ett grövre brott än det som kunde bevisas.
Var det fullt med grejer i KJ:s bagagelucka den 4-5 maj - eller var det inte fullt? KJ har uppenbarligen svårt att formulera sig i detta förhör, fup 1967-1968. Som jag tolkar det medger han faktiskt att det i stort sett var ganska tomt på prylar i bagageluckan den 4-5 maj. Hur kunde han annars fylla upp hela bilen med vapen och prylar och sånt, den 11 maj? När han inser vad han sagt säger han: Det var bara en gissning.Jag menar att han slirar på sanningen.
Fh1: Ja vi vet ju inte hur det såg ut i din bagagelucka när blodet hamnade där.
KJ: Men då var det ganska mycket grejer där.
Fh1: Var det?
KJ: Mest troligt.
Fh1: Vad var det för grejer?
KJ: Jag, jag har ingen aning.
Fh1: Men vad var det för grejer där?
KJ: Jag kan säga att där vid den 11:e så åkte vi och spela air soft och då fyllde vi upp hela bilen med vapen och prylar och sådant.
Fh2: Men innan den 11:e.
KJ: Innan den 11:e så, jag vet inte. Det brukar oftast vara mycket grejer där.
Fh2: Kan du försöka minnas lite grann?
KJ: Nä, jag vet inte. Jag sa, det var bara en gissning. Det kan ha varit mycket grejer. Det brukar vara mycket grejer i min bagagelucka.
Fh2: Vi är mer intresserade av datumet den 4:e, 5:e maj.
KJ: Ja, man. Det var ju liksom 2-3 månader sedan.
Fh2: Mm. Det är ju en speciell händelse som vi syftar på.
KJ: Ja men, jag förstår vad ni syftar på det men.
Kan det vara så att KJ felaktigt antar att blodet kommit dit i ett sent skede? Under förutsättning att han talar sanning då...
Men nu gjorde han inte det, så därför dömdes han för ett grövre brott än det som kunde bevisas.
Nej, han dömdes för ett brott som, enligt svensk rättsordning, var bevisat bortom rimligt tvivel. Att några tomtar på ett dödsknarkarrasistforum, i avsaknad av videobevisning under brottets utförande, hyser tvivel är inte resningsgrundande. Men högsamlaren kanske kan vittna om annat.
4 maj: Av 31 st sms kunde endast 3 av dessa återskapas. Tider för övriga sms finns registrerade.
De som kunde återskapas är 2 st mellan MB och SS och ett mellan MB och DS.
Ursäkta, men det var väl via SS och DS telefoner man fick dessa SMS? Inte genom att de gick att återskapa.
Förhållandena att hennes blod påträffats på flera ställen i Kristoffer Johanssons bil och att hunden där markerat för liklukt, är i stället sådana att det får anses visat att Vatchareeya Bangsuan döda kropp legat i bagageutrymmet i hans bil och att kroppen transporterats med denna bil. Kristoffer Johansson har varit den som umgåtts med Vatchareeya Bangsuan under eftermiddagen och kvällen den 4 maj. Det är hans bil och han har inte lånat ut den. Kristoffer Johansson är uppvuxen mycket nära det område där kroppsdelarna återfanns och han känner som naturintresserad mycket väl till dessa områden. Mot angiven bakgrund, talar förhållandena med avsevärd styrka för att det varit Kristoffer Johansson som placerat kroppen i bagageutrymmet och transporterat den samt också styckat den och placerat ut kroppsdelarna.
/.../
HR sidan 13 Kristoffer Johansson har gjort gällande att någon kan ha planterat blodet och liklukten i bagageutrymmet eftersom bilen varit olåst. Även med beaktande av att bilen tidvis
varit olåst, framstår denna förklaring enligt hovrättens uppfattning som ytterst långsökt. Som tingsrätten angett förutsätter detta att någon haft motiv att döda Vatchareeya Bangsuan och samtidigt av någon anledning velat få en oskyldig Kristoffer Johansson misstänkt och dömd för brottet. Mot att blodet och liklukten planterats ut talar även blodets placering och mängd.
Betr. tidpunkten för när blodet hamnade i bagaget talar bl.a. blodets placering för ett datum före airsoftövningen "Fallen Angel" den 11 maj:
Citat:
Ursprungligen postat av FUP, s. 1718ff
F2: Hade det varit ett riktigt gevär så hade du varit av med vapnet...
H: Alltså grejen är det att de där gevären som ligger där, de har legat kvar ända sen vi var ute
och spelade sist.
F: Ja, just det.
F2: Okej. - Men... men om du har geväret i bagaget är det låst då?
H: Jo.
F2: ...
H: Det... det är ju alltid låst...
F2: Det är alltid låst när du har geväret där?
H: Och det... det är liksom... ehh... det är ju jag som... som... det är ju en Hyundai Sonata...
F: Mmm.
H: ...och det är inte så jäkla många människor som vet hur man öppnar de där Sonaterna.
F: Ja, du menar bagageluckan?
H: Ja.
F: Ja, okej.
F2: ...
F: Hur går det till då?
H: Det är ju en knapp som man drar emot sig i dörren.
F: Jaha.
H: Förardörren och sen...
F: Det är en sån där som man blir så förbannad att man inte hittar...
F: ...när man väl...
H: Jo, precis.
F: ...ska göra det någon gång. Ja.
H: Ja, blank... ja, om man tittar... om man inte tittar noggrant så ser det ut som att det är den
knappen man använder för att öppna till tanklocket.
F: Aha. Okej.
/.../
F2: Men... Vad sa du... det där vapnet har legat där ända sedan sista spelet?
F2: Pratar vi nu om den..?
H: Det här stora spelet på Väderkvarns...
F2: Pratar vi om The Fallen Angel?
F2: Den 11:e nu?
F2: Du ser, vi har uppdaterats oss lite grand.
F2: Ja, när vi pratar med dina kompisar får man lära sig lite grand.
H: Jo.
F2: Okej, vapnet har legat... har legat där sedan 11 maj. Spelet...
H: Det mesta är ju det som har legat där sen dess.
/.../
Vidare tyder det utspädda blodet på handskarna på att dessa kan ha använts/hanterats i samband med tvättningen av likdelarna - ej att de nödvändigtvis skulle ha sugit åt sig utspillt vatten 11/5 och intorkat blod då lösts upp på det sätt man kan se på handskarna. - Jag utesluter heller inte att KJ kan ha lagt beslag på AB:s vatten för att ha till sina likdelar. -
Sammantaget talar det faktum att KJ:s airsoftvapen fått ligga kvar efter "Fallen Angel" samt den bedrivna spaningsverksamheten på att KJ transporterat VB i sitt bagageutrymme tiden 4-10 maj (styckad eller ostyckad, död eller bara skadad; liklukten kan ev. förklaras av att ett föremål som varit i kontakt med en död VB temporärt förvarats i bagaget). Det kan dock inte uteslutas att två transporter ägt rum mellan 4-10.
Ingen vet vad KJ gör efter besöket hos brodern sent på kvällen den 4/5 maj och fram till kl. 17:00 dagen därpå 5/5 då han enligt kompisen AB:s mor anländer för att spela med AB. Härefter är KJ:s förehavanden okända från kl. 21:00 samma dag och fram till em den 6/5 då han ånyo anmäler sitt spelintresse - för att sedan lämna AB:s bostad under kvällen; 23:01 har han täckning för AB:s mast. Vad han gör härefter och fram till 03:02 (då han anländer basstationen som täcker hans bostad) är inte kartlagt. Det kan noteras att KJ den 6/5 inte svarar i telefon på hela dagen, och den 7/5 köper han kl. 08:45 en ask cig för 43 kr, för att 1 h 45 min senare ligga i badet när hemmahosaren BB besöker honom vid 10:00. BB återkommer sedan inte förrän vid 16-tiden.
Den 8 maj får han besök av polisen men öppnar inte förrän efter att man ringt honom. Polisen noterar då följande: "Vi såg en skurhink samt en skurmopp stå i korridoren just utanför öppningen till K:s kök." - 10 min senare: Skurhinken samt moppen står då inte där den stod tidigare - vilket visar att KJ alls inte är främmande för att städa och dona utan att någon hemmahosare behöver vara närvarande.
Under natten 8/9 söker KJ tillsammans med sina kamrater, den 9/5 åker han ensam upp till det gula ödehuset, och senare, kl. 20:00, blir han tillsagd att åka hem och sova.
10/5 kl. 20:45-55 avslutas söken med MP och därefter sätts polisspan in. Man vet att han anländer till föräldrarnas bostad (deras resa är nu avslutad).
Att vittnet som stått på marken och tittat in i ödehuset den 18 el. 19 maj inte kan ha sett några ben är utrett, men kan också det par som vid 15-tiden den 12/5 tittade in genom fönstret ha missat benen? – Inte helt uteslutet men frågan är öppen. - Den 12/5 spanades på KJ hela dygnet; den 13/5, däremot, bedrevs ingen spaning på honom varför han mycket väl kan ha placerat ut likdelarna då, t.ex. efter 20:07 (då han ej använder sin telefon aktivt).
Nej, inte om KJ hade erkänt griftefridsbrott och lämnat en trovärdig förklaring.
I den här tråden sysslar vi väl med vad som de facto ägt rum, dvs KJ har blånekat till allt, ljugit, broderat och lämnat de mest bisarra förklaringar på det mesta.