Citat:
Ursprungligen postat av
raskens
Jo tanke 1 har slagit mig hastigheten är väldigt låg, men inte noll. Så vitt jag vet så är verkligen en supraledare ideal den är verkligen exakt noll. Strömmar i en supraledare kan existera i en miljard år utan problem.
Nåja, angående själva strålningen så finns det ju bara två alternativ; antingen strålar den eller så inte.
Om elektroner som accelererar alltid avger strålning, och det färdas elektroner i en supraledare som är böjd så kommer det bli strålning; oavsett om själva ledaren är perfekt eller inte. Personligen misstänker jag ju att folk bara menar att själva supraledaren är perfekt, och att man inte alls funderar på strålningsförluster, eventuellt att man helt enkelt försummar det på grund av liten effekt.
Det enda andra alternativet - om vi anser att systemet inte strålar alls, samtidigt som vi anser att elektroner som accelererar alltid avger strålning - är antingen att elektronerna inte accelererar, eller att deras karaktär förändras så att man inte längre kan se dom som elektroner. Vad händer med elektroner i en supraledare?