Citat:
Ursprungligen postat av
kinesarsle
Det är mycket möjligt att det är betydelselöst, men era resonemang håller inte.
När vi ändå håller på och analyserar argument, kanske man också borde ställa sig frågan vilken den rimliga utgångspunkten för diskussionen är? Vem är det som egentligen har "bevisbördan"?
Mitt sätt att se på saken är det följande. De finns massvis av tillverkare (varav vissa är mycket erkända) som levererar block som inte är skålade. Som jag redan tagit upp gör exempelvis Vass det och EG har åtminstone gjort det tidigare. Icke-skålade block måste rimligen sägas vara det absolut mest vedertagna på marknaden. Detta faktum behöver självklart inte betyda att icke-skålade block per automatik är det enda riktiga, men det sätter ändå sin prägel på diskussionen i brist på annan data. Mao torde utgångspunkten vara icke-skålade block och det som därmed måste visas är att skålade block är så pass mycket bättre, eller åtminstone att icke-skålade block har den effekt som de nu påstås ha samtidigt som skålade block inte har det.
Åter till själva argumentationen. Du kan mycket väl ha rätt i att det som du citerade ovan "inte håller" i någon mening. Det är jag inte rätt person att avgöra. Däremot kan man ju undra vilka argument som framförts till förmån för skålade blocks förträfflighet i alla lägen? Om jag inte missminner mig är svaret på detta "noll stycken". Istället verkar ha vi att göra med två rena
påståenden:
(1) Skålade block är bättre eftersom de inte förstör innersulans form*
(2) Skålade block är bättre eftersom de inte förstör innersulans form*, vilket skomakare X har sagt
(obs att båda påståendena rimligen förutsätter det som skulle bevisas, nämligen inte bara påståendet att skålade block inte förstör innersulans form*, utan även påståendet att skålade block är
bättre än icke-skålade block, vilket förutsätter det som skulle bevisas i fråga om att icke-skålade block faktiskt förstör innesulans form*)
Så, nu kanske vi kan se på situationen lite mer intellektuellt. Frågan jag nu ställer mig, rätteligen, är vad är det som säger att icke-skålade block skulle förstöra innersulans form*?
* Låt 'innersulans form' vara identisk med vilken teknisk eller detaljerad beskrivning man önskar som beskriver det fenomen som uppstår (eller inte uppstår) pga ett skoblocks tryckpåverkan på en skos insida.