Citat:
Ursprungligen postat av
Kardnialvokal
Bara för att man vet vad det är och för att något är lagstadgat innebär det inte att man måste tycka det är rätt eller hålla med. Upphovsrätt är en sån sak. Jag tycker det är smått bisarrt i ärlighetens namn att avkräva något förbehåll av personen som faktiskt utgör bilden. Oavsett vad de haft för eventuell överenskommelse. Jag kan också tycka det är si sådär att sitta och hota i inlägg efter inlägg med olika åtgärder för att Berny använder bilderna. Skicka en faktura eller håll tyst lix. Det är Berny vi talar om, om man på allvar förväntar sig något och förförallt tror på att detta vårdpaket till människa skulle hålla ett löfte, tja då är man lite naiv i mina ögon.
Det jag tror att fotografen främst reagerade på var att Berny använder hennes bilder utan att ens nämna hennes namn, det skulle jag också bli jäkligt förbannad över.
Bloggen är trots allt välläst och hur svårt är det att skriva dit namn på den som har tagit bilden, eller maila och fråga om det är ok att den används?
Tror inte direkt att Berny skulle bli glad om någon saxade texter ur hennes böcker och lade upp som sina egna på en blogg.
Det handlar om respekt, inte nödvändigtvis om pengar.