2014-08-11, 17:15
Medlem
Kardnialvokals avatar
Sen kan jag väl tycka det är sjukt att fotografen kräver av den som faktiskt porträtteras på bilden att denne ska ta bort bilderna/be om lov att få använda dem. Men det är bara min åsikt.
Citera
2014-08-11, 18:11
Medlem
mittenskittens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kardnialvokal
Sen kan jag väl tycka det är sjukt att fotografen kräver av den som faktiskt porträtteras på bilden att denne ska ta bort bilderna/be om lov att få använda dem. Men det är bara min åsikt.

du som i övrigt verkar väldigt smart lär väl ändå veta vad upphovsrätt är, hoppas jag?
Citera
2014-08-11, 18:37
Medlem
donnamanloves avatar
Nu visar sig Bernys ofantliga lathet igen; det är tydligen tungt att bära hem ett paket som väger TRE kilo, och hon ska beställa monteringsservice för Ikeamöblerna(!). Det övergår mitt förstånd hur man kan slösa massa pengar på en sådan simpel sak som det, i synnerhet när man inte ens har pengar. Liksom, läs medföljande instruktionsblad?!
Citera
2014-08-11, 21:09
Medlem
Kardnialvokals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mittenskitten
du som i övrigt verkar väldigt smart lär väl ändå veta vad upphovsrätt är, hoppas jag?

Bara för att man vet vad det är och för att något är lagstadgat innebär det inte att man måste tycka det är rätt eller hålla med. Upphovsrätt är en sån sak. Jag tycker det är smått bisarrt i ärlighetens namn att avkräva något förbehåll av personen som faktiskt utgör bilden. Oavsett vad de haft för eventuell överenskommelse. Jag kan också tycka det är si sådär att sitta och hota i inlägg efter inlägg med olika åtgärder för att Berny använder bilderna. Skicka en faktura eller håll tyst lix. Det är Berny vi talar om, om man på allvar förväntar sig något och förförallt tror på att detta vårdpaket till människa skulle hålla ett löfte, tja då är man lite naiv i mina ögon.
Citera
2014-08-11, 21:35
Medlem
Citat:
Bara för att man vet vad det är och för att något är lagstadgat innebär det inte att man måste tycka det är rätt eller hålla med. Upphovsrätt är en sån sak. Jag tycker det är smått bisarrt i ärlighetens namn att avkräva något förbehåll av personen som faktiskt utgör bilden. Oavsett vad de haft för eventuell överenskommelse. Jag kan också tycka det är si sådär att sitta och hota i inlägg efter inlägg med olika åtgärder för att Berny använder bilderna. Skicka en faktura eller håll tyst lix. Det är Berny vi talar om, om man på allvar förväntar sig något och förförallt tror på att detta vårdpaket till människa skulle hålla ett löfte, tja då är man lite naiv i mina ögon.

Det jag tror att fotografen främst reagerade på var att Berny använder hennes bilder utan att ens nämna hennes namn, det skulle jag också bli jäkligt förbannad över.
Bloggen är trots allt välläst och hur svårt är det att skriva dit namn på den som har tagit bilden, eller maila och fråga om det är ok att den används?
Tror inte direkt att Berny skulle bli glad om någon saxade texter ur hennes böcker och lade upp som sina egna på en blogg.
Det handlar om respekt, inte nödvändigtvis om pengar.
Citera
2014-08-11, 21:46
Medlem
Denosynliges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lillamopsen
Det jag tror att fotografen främst reagerade på var att Berny använder hennes bilder utan att ens nämna hennes namn, det skulle jag också bli jäkligt förbannad över.
Bloggen är trots allt välläst och hur svårt är det att skriva dit namn på den som har tagit bilden, eller maila och fråga om det är ok att den används?
Tror inte direkt att Berny skulle bli glad om någon saxade texter ur hennes böcker och lade upp som sina egna på en blogg.

Tyvärr tror jag T skickar faktura förgäves om hon nu gör det. Tror knappast Berny kommer betala, hon kommer mest troligt bara lägga det på högen som hon gjorde med alla andra fakturor som nu blivit till hennes skuldberg. Hon borde ha "vattenstämplat" (heter det så?) sina bilder, asså hon borde ha satt dit sitt namn innan Berny fick bilderna menar jag.
Citera
2014-08-12, 06:22
Medlem
Citat:
Men herregud, ÄGER du bilder och har BETALAT för rätten till dem så har man! Du som är så emot precis allt Berny gör, ska du inte också haka på här? Här har du ju en fin chans att hacka på ytterligare en sak.
Citera
2014-08-12, 10:54
Medlem
donnamanloves avatar
Då var det dags igen, Berny har hittat ännu en soulmate!
Citera
2014-08-12, 11:00
Medlem
mittenskittens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av donnamanlove

haha. citerar "På torsdag kommer kanske en tjejkompis och på fredag är det läkarbesök för fortsatta leverprover. Men hur ska jag få in tandläkaren? Det får jag inte. Får bli nästa vecka."

så att träffa henne är mer viktigt än att gå till tandläkaren som var så "akut".. bra prio
Citera
2014-08-12, 12:11
Medlem
Gafflens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pajnispung
Men herregud, ÄGER du bilder och har BETALAT för rätten till dem så har man! Du som är så emot precis allt Berny gör, ska du inte också haka på här? Här har du ju en fin chans att hacka på ytterligare en sak.

Fast här höll hon med till största del att det var konstigt av T.
Citera
2014-08-12, 12:14
Medlem
Kardnialvokals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lillamopsen

Det är skillnad att hävda att ett verk är ens eget som man själv producerat och att återpublicera något utan att nämna upphovsmakaren vid namn. Som sagt jag vet vad lagen säger men jag personligen tycker där är flera tveksamheter i upphovsrättslagen. I praktiken "äger" jag ju samtliga bilder jag knäppt med mobilen. Ska man kalla det "konst" också och hota med fakturor till folk om de delat en sådan bild på facebook? Jag gör också skillnad på t.ex. en målad tavla som jag anser är något man faktiskt producerat och t.ex. ett fotografi som inte är något mer än ett moment i tiden man fångat genom att trycka på en knapp. Men som sagt, det är min åsikt och vi är inte här för att debattera upphovsrätt. Jag tycker bara inte det är fel av Berny att lägga upp bilder där hon är objektet på bilderna.

Citat:
Ursprungligen postat av Pajnispung

Varför skulle jag göra det? Mitt syfte är inte att hacka på och kränka folk utan anledning. Jag skriver här när jag anser att Berny gjort bort sig vilket råkar vara större delen av hennes vakna tid. Användandet av just bilderna faller i mitt tycke INTE under kategorin "fel" eller "värt att diskutera". Du har redan raljerat här en gång med att du minsann blockat mig så mitt tips är att du gör det igen för jag har diskuterat färdigt med dig för längesen.
Citera
2014-08-12, 12:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av donnamanlove

& män med järnrör hälsade på när hon köpt mat på faktura
Men hon skrämde iväg dem!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in