2014-08-11, 23:49
Medlem
Durgas avatar
Har man inget verkligt att tillägga förutom upprepningar kan man väl lika gärna hålla käft !

Alldeles för många självspeglare i tråden , please ransonera er !
2014-08-12, 01:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eulenspiegel
Tycker att han var för PK. Tror inte att han lyfte SD opinionsmässigt under debatten. Å andra sidan kan det vara bra att SD visar en annan sida av sig själv ibland. Att bara köra hårt med profilfrågan i alla debatter kan ge ett intryck av tunnelseende.

Tycker han svarade bra på Ullenobehags utfall "Du skyller allt på invandrarna", när Karlsson sa "Nej, men jag skyller på dig".

Men som sagt, en jävla balansgång. Men jag håller gärna med om att MK var mest lik en vanlig man på gatan, långt borta från politikers vana att prata som om det gällde sälja smör till mjölkbonden.

Karlsson var en av få debattdeltagare som inte stod och hävde ur sig floskler på löpande band. Karlsson var mer konkret, exempelvis hur arbetslösheten ska sjunka och hur landsbygden ska blomstra. Flertalet debattdeltagare yttrade mest självklarheter utan att förklara hur, exempelvis "alla ska kunna leva, bo och verka på landsbygden". Jaha, vem fan vill inte det, men frågan är hur ska detta uppnås. Där stack Karlsson ut då vederbörande inte satte igång floskelmaskinen.
2014-08-12, 02:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bewnhur
Har inte det bevisat att ha motsatt effekt vid det här laget? Partiet växer och växer, och det känns som att det blir någon skandal varje månad. Även väljare som jag som har utländsk bakgrund (finne) börjar tröttna på skiten. Och jag är säker på att många av mina landsmän redan röstar på dem och det kommer nog att bli fler om skiten fortsätter.

Om de kör på fullrulle ut i september är det inte omöjligt att jag överger mitt parti i ren avsky.

Norrmän, danskar och svenskar, vi ser inte varandra som utlänningar. Svenskar ser i regel inte heller finnar som utlänningar, det gör dock finnar om svenskar. Lite konstigt det där men jag har fått för mig att det beror på att finländare har ett eget språk som skiljer sig från nordiskan. Hursomhelst har vi en gemensam historia som samma land (under ca 700 år), har slagits för samma kungar, mot samma fiender. Kanske har vi mer gemensamt än vad vi har med t.ex. norrmän. Utlänningar? Jag upplever er inte så.

Jag upplever dock många sverigefinnar som stolta över Sverige och att en stor del finnar röstar på sverigevänliga partier, i stort sätt alla finska män jag pratat med röster på SD. Det skulle vara intressant att se hur stor andel av den här gruppen som röstar på SD, 30%?
2014-08-12, 05:12
Bannlyst
M rasar i united minds, nu under 20%
http://www.aftonbladet.se/nyheter/valaret2014/article19343554.ab

SD 11,6

lägger inte in alla siffror då jag sitter på kass mobil men någon annan kan nog gå in och titta och föra över nuffrorna till tråden...nervöst för Freddan tro?
2014-08-12, 08:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VitiumVirginis
någon annan kan nog gå in och titta och föra över nuffrorna till tråden...
Det var gjort redan igår.
2014-08-12, 09:22
Medlem
2big4yous avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Struntsson
Norrmän, danskar och svenskar, vi ser inte varandra som utlänningar. Svenskar ser i regel inte heller finnar som utlänningar, det gör dock finnar om svenskar. Lite konstigt det där men jag har fått för mig att det beror på att finländare har ett eget språk som skiljer sig från nordiskan. Hursomhelst har vi en gemensam historia som samma land (under ca 700 år), har slagits för samma kungar, mot samma fiender. Kanske har vi mer gemensamt än vad vi har med t.ex. norrmän. Utlänningar? Jag upplever er inte så.

Jag upplever dock många sverigefinnar som stolta över Sverige och att en stor del finnar röstar på sverigevänliga partier, i stort sätt alla finska män jag pratat med röster på SD. Det skulle vara intressant att se hur stor andel av den här gruppen som röstar på SD, 30%?

Finns en hel del SD väljare inom grupperna,Iranier,kristna Irakier,Kristna Syrier,Serber.
Om jag inte minns fel så är var femte SD väljare från annat land och vid en undersökning tidigare i år så har jag för mig att SD var näst största parti bland Iranier.

F.ö så har jag en känsla av att SD kommer flåsa Moderaterna i nacken när valresultat kommer.
Chockvågorna som skickades till etablissemanget i dyningarna efter EU valet kommer vara lindriga mot det som komma skall.
Senast redigerad av 2big4you 2014-08-12 kl. 09:29.
2014-08-12, 09:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dandino
Karlsson var en av få debattdeltagare som inte stod och hävde ur sig floskler på löpande band. Karlsson var mer konkret, exempelvis hur arbetslösheten ska sjunka och hur landsbygden ska blomstra.

Kanske lite OT. Esbati gjorde bort sig ordentligt när han satt likhetstecken mellan kvinnor med utländsk bakgrund verksamma i städbranschen och forntidens tjänstefolk. Kommunisterna i vänsterpartiet borde ta sig en allvarlig funderare på varför SD passerat deras parti i samtliga OU för länge sedan.
2014-08-12, 11:40
Medlem
Lost-Souls avatar
Invandringspolitiken är numera den näst viktigaste frågan för väljarna

http://www.samtiden.nu/2691/invandring-nast-viktigaste-fragan/

Låter onekligen positivt för SD ....
2014-08-12, 12:22
Medlem
Månsans avatar
Alltid ska det myglas. Varför har den röda böjda linjen under vänsterpartierna inkräktat under SDs segment i DNs halvcirkeldiagram?

http://www.dn.se/valet-2014/opinion/
2014-08-12, 12:42
Medlem
Kul att SD leder Flashbacks egna opinionsundersökning med 46,10% när 629 personer har röstat.

Länk: (FB) Flashback Poll™ Vilket parti skulle du rösta på om det vore riksdagsval idag?

I riksdagsvalet tippar jag på att SD kommer få runt 13 - 15 %.
Senast redigerad av Wintermoon 2014-08-12 kl. 12:52.
2014-08-12, 12:44
Medlem
kjellouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Struntsson

Lite offtopic men sverige - danmark var riktiga rivaler förr i tiden och är i toppen av länder som legat i krig mot varandra.

Var frammåt 18-1900tal som man började predika om den skandinavidka gemenskapen
2014-08-12, 12:56
Medlem
Ostrobothnias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Månsan
Alltid ska det myglas. Varför har den röda böjda linjen under vänsterpartierna inkräktat under SDs segment i DNs halvcirkeldiagram?

http://www.dn.se/valet-2014/opinion/
Indikerar blockens mandat i riksdagen och inte totala opinionen? (dvs övriga faller bort).

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in