2014-02-26, 01:12
Medlem
Cheeseballs avatar
Fick nu brev för lite över en månad sen av Transportstyrelsen att de har lämnat vidare mitt ärende för undersökning av Socialnämnden. En kompis som är i exakt samma sits fick sin kallelse dit för över en månad sen men jag har inte hört något.

Har för mig att jag läst någonstanns att socialnämnden har två månader på sig att arbeta fram ett yttrande eller är jag helt ute och cycklar?
Citera
2014-02-26, 10:49
Medlem
Hej!

Hur kan det efter över ett år vara möjligt att inte ett körkort är återkallat efter "Grov rattfylla" med underlag som vittnen till händelse och blodprov som bekräftar brottet?

Har inget underlag för att det är en skyldighet av polisen att skicka anmälan om återkallelse direkt dem har underlag för ev fällande dom men verkar ju rimligt, eller?

Gick först i tankarna varför kallelsen kom först efter över ett år men är ju mer förbryllande varför inte återkallelse gjorts??

Någon här som har koll på detta??
Citera
2014-02-26, 11:41
Medlem
miikoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dexter-78
Hej!

Hur kan det efter över ett år vara möjligt att inte ett körkort är återkallat efter "Grov rattfylla" med underlag som vittnen till händelse och blodprov som bekräftar brottet?

Har inget underlag för att det är en skyldighet av polisen att skicka anmälan om återkallelse direkt dem har underlag för ev fällande dom men verkar ju rimligt, eller?

Gick först i tankarna varför kallelsen kom först efter över ett år men är ju mer förbryllande varför inte återkallelse gjorts??

Någon här som har koll på detta??

Polisen handlägger inte körkortsåterkallelser, utan Transportstyrelsen.

Att det tar dit är ofta för att någon överklagar domen, först till hovrätten och sedan till högsta domstolen. Att det tar ett till två är inte ovanligt.

Så fort en lag kraft vunnen dom finns, så kommer även ett beslut om återkallelse, möjligtvis någon månad efter domen.

Polisen kan dock beslagta körkortet och lämna det till Transportstyrelsen, som kan återkalla körkortet i väntan på beslut. Men det verkar inte så att den enskilda polismannen inte verkar ha gjort det i detta fall.
Citera
2014-02-26, 12:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av miikos
Polisen handlägger inte körkortsåterkallelser, utan Transportstyrelsen.

Att det tar dit är ofta för att någon överklagar domen, först till hovrätten och sedan till högsta domstolen. Att det tar ett till två är inte ovanligt.

Så fort en lag kraft vunnen dom finns, så kommer även ett beslut om återkallelse, möjligtvis någon månad efter domen.

Polisen kan dock beslagta körkortet och lämna det till Transportstyrelsen, som kan återkalla körkortet i väntan på beslut. Men det verkar inte så att den enskilda polismannen inte verkar ha gjort det i detta fall.

Jag är inte hemma inom brott utan måste bara fråga även om vissa kan se det som ointressant

Är det möjlig att överklaga en dom som man inte blivit fäld för eller överhuvud informerats man står åtalad för?

Jo trafikstyrelsen har jag mer koll på, om det visar sig att Trafikstyrelsen själv svarat på en redovisning om fallet och är förbryllade och inte har någon förklaring alls så bör ju förundersökningen strulat.
Citera
2014-04-01, 14:07
Bannlyst
Om man har åkt på rattfylla av normalgraden, men ännu inte har fått beslut från transportstyrelsen, får man fortfarande köra då om polisen inte tog körkortet på plats?
Citera
2014-04-01, 14:09
Medlem
Emerains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frusciantelo
Om man har åkt på rattfylla av normalgraden, men ännu inte har fått beslut från transportstyrelsen, får man fortfarande köra då om polisen inte tog körkortet på plats?
Ja, om det inte blivit återkallat så kan du använda det. Men var beredd på att återkallandet är på väg.
Citera
2014-04-03, 12:41
Medlem
DenGamleKaptens avatar
Hej, jag har varit på utredning hos soc ang. mitt körkortsinnehav. Utredningen ska resultera i ett utlåtande från soc till transportverket.

Min förhållanden:

1. Strafföreläggandet gällde bruk och innehav (cannabis, ca 6g)

2. Tidigare ostraffad.

3. Uppgav till soc att jag brukat sporadiskt genom åren men att bruket blivit mer och mer sällsynt.

Vilken åtgärd bör jag förvänta mig från transportverket?
Citera
2014-04-03, 12:55
Medlem
miikoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DenGamleKapten
Hej, jag har varit på utredning hos soc ang. mitt körkortsinnehav. Utredningen ska resultera i ett utlåtande från soc till transportverket.

Min förhållanden:

2. Tidigare ostraffad.

3. Uppgav till soc att jag brukat sporadiskt genom åren men att bruket blivit mer och mer sällsynt.

Skulle tro att de kommer att kräva in läkarintyg. Eller annars inget alls.
Citera
2014-04-03, 22:39
Medlem
S.O.Stolps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DenGamleKapten

Min förhållanden:

2. Tidigare ostraffad.

Sen beror det ju också hur soc formulerar sig i sitt utlåtande till trafiksportstyrelsen. Fick dom ett gott intryck av dig tror du?
Citera
2014-04-04, 16:15
Medlem
Har jag uppfattat rätt att ett överklagande av körkortsåterkallelse sker enligt Förvaltningslagen 22 § och alltså ska inges till Transportstyrelsen, som sedan skickar ärendet vidare till en förvaltningsdomstol som prövar överklagandet?

Hittar inga bestämmelser om överklagande av beslut enligt 5 kap 3 § Körkortslagen i just nämnd lag så är väl en rimlig gissning att det jag sagt ovan gäller.

EDIT:
En till sak jag har svårt att få grepp om. I vilken mån hänger en brottsmålsprocess samman med en körkortsåterkallelse, måste Transportstyrelsen vänta tills det finns en dom eller ett strafföreläggande/ordningsbot som gäller som en dom innan man prövar ärendet, eller kan man ibland återkalla utan ett sådant "bakomliggande stöd"? (Låt oss nu bortse från de punkter i 5 kap 3 § Körkortslagen som handlar om exempelvis opålitlighet i nykterhetshänseende).

Brott mot Trafikförordningen eller Lagen om straff för vissa trafikbrott är väl mest aktuellt, antar jag.
Senast redigerad av diskhanduk 2014-04-04 kl. 16:27.
Citera
2014-04-04, 18:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av diskhanduk
Har jag uppfattat rätt att ett överklagande av körkortsåterkallelse sker enligt Förvaltningslagen 22 § och alltså ska inges till Transportstyrelsen, som sedan skickar ärendet vidare till en förvaltningsdomstol som prövar överklagandet?

Hittar inga bestämmelser om överklagande av beslut enligt 5 kap 3 § Körkortslagen i just nämnd lag så är väl en rimlig gissning att det jag sagt ovan gäller.

Ta en titt i 8 kap så hittar du det.

Citat:
EDIT:
En till sak jag har svårt att få grepp om. I vilken mån hänger en brottsmålsprocess samman med en körkortsåterkallelse, måste Transportstyrelsen vänta tills det finns en dom eller ett strafföreläggande/ordningsbot som gäller som en dom innan man prövar ärendet, eller kan man ibland återkalla utan ett sådant "bakomliggande stöd"? (Låt oss nu bortse från de punkter i 5 kap 3 § Körkortslagen som handlar om exempelvis opålitlighet i nykterhetshänseende).

Brott mot Trafikförordningen eller Lagen om straff för vissa trafikbrott är väl mest aktuellt, antar jag.

Nej de måste inte vänta, se 5 kap 5§ I körkortslagen.
Citera
2014-04-05, 00:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lardest
Ta en titt i 8 kap så hittar du det.

Nej de måste inte vänta, se 5 kap 5§ I körkortslagen.
Återkallelsen sker ju enligt 5 kap 3 § men jag hittar ingenting i 8 kap som handlar om den paragrafen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in