2014-08-11, 16:14
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Mitt understrukna: Tveksam logisk slutledning. B följer inte med automatik som mest troligt även om A skulle vara sant. Det kan fortfarande vara mer rimligt att anta att hon lämnade lägenheten tillsammans med Kristoffer; antingen åtminstone någorlunda frivilligt eller också under hot. Framför allt upphävs inte problemen med att hitta en logiskt rimlig anledning till att VB skulle gå just där. De teorier som anförts här är alla i mina ögon logiskt tänkbara men inte särskilt sannolika.

Varför har du låst dig vid att den promenerande personen måste ha varit bosatt i Bodsvedjan? Varför har du låst dig vid att "asiatiskt utseende" måste betyda "asiatiskt namn"?

Det hela är naturligtvis ett sammanträffande, frågan är om det är så osannolikt som du nu tycks ha bestämt dig för att det är att det faktiskt är just ett sammanträffande? Men återigen: Jag bestrider inte att det KAN ha varit VB och att det ingalunda är totalt osannolikt. Jag bestrider bara att det på fakta i ärendet kan anses vara väldigt sannolikt att det var hon.

En annan detalj du bortser från är vittnets karakteristik "liten och nätt". VB:s kroppsmått låg mycket nära snittet för en yngre svensk tjej: Hon var 165 cm lång och vägde drygt 50 kg. Försåvitt man inte tänker på alla yngre tjejer av medellängd och utan överviktsproblem som "liten och nätt" så är det uppenbart att det inte stämmer in jättebra det heller, även om det förvisso inte utesluter henne. För mig personligen är nog "liten och nätt" en kvinna som är under 160 och knappast väger över 50 kg.

Det fetade: Ja förmodligen är jag tyvärr det, då kunskaperna inom det här området fortfarande inte har givit tillräckligt utslag i procedurerna inom rättsväsendet. Du kan t ex läsa denna bok (eftersom du verkar ha ett visst intresse av ämnet) http://www.bokborsen.se/Daniel-Lschacter/S%C3%B6kandet-Efter-Minnet-Hj%C3%A4rnan-Psyket-Och-Det-F%C3%B6r/3504515 där författaren tar upp flera aspekter av det exakt det här problemet.

Min uppfattning är att de argument jag framför (första vittnesmålet är oftast det trovärdigaste + risken att vittnesmål oavsiktligt förvrängs när vittnet senare letar förklaringar till saker som hen inte riktigt får ihop logiskt i sin minnesbild) är helt okontroversiella ståndpunkter inom denna del av psykologiforskningen idag. Av det följer att experter som Schachter m.fl ser stora brister med att basera en rättegång på vad ett vittne säger i domstolen och ofta bortse helt från vad vederbörande sa i inledande förhör. Ett välbekant skräckexempel är styckmordsmålet där "fotohandlarens" tvärsäkra utpekande av allmänläkaren i domstolen var en helt och hållet framsuggererad uppfattning som inte stämde för fem öre med vad hon sagt/trott vid inledande förhör och vittneskonfrontation.
Men, snälla människa, det är väl klart att avsaknad av blodigt våld i lägenheten stärker tron att hon gick på egna ben. Betänk motsatsen, om det hade funnits blodpölar i lägenheten, vad hade då tron varit? Visst är det möjligt att VB fördes bort under hot, men hur sannolikt är det? Hur ofta händer det att mördare för bort sitt offer före dödandet?

Jag har inte låst mig vid att kvinnan måste vara bosatt i Bodsvedjan, eller att asiatiskt utseende måste betyda asiatiskt namn. Jag samlar sannolikheter, och du måste hålla med om att om Bodsvedjan hade varit Bodens Chinatown hade sannolikheten för att kvinnan på Lejonbacksvägen var en random kvinna varit mycket högre. Även här måste du tänka på motsatsen, Bodsvedjan är inte dominerat av asiater, tvärtom, det bor få asiater där. Därför är sannolikheten hög för att det var VB som sågs.

Beträffande signalementet som vittnet gav på kvinnan får man betänka att kvinnan syntes bara några sekunder, och precis som ansiktet inte gick att känna igen kan det finnas brister i beskrivningen av kroppsformen. Det var iaf inte den korta, rundlagda asiatiska tjejen som beskrivs av ett vittne på sid 145. Och asiatiskt utseende råder det ingen tvekan om.

Jag har inte läst minnespsykologi, och tänker inte göra det heller. Men det borde vara självklart att åklagare eller målsägandebiträden skulle ha frågat om gångriktningen om de hade ifrågasatt den. Det hände vid flera andra tillfällen under rättegången att de backar till polisförhören och ställer frågor om avvikande vittnesuppgifter. Vidare får du tänka på vad Review skrev, om kvinnan gick i samma riktning som bilen hade hon gått förbi familjen medan den packade ur ungar och hundar ur den, och sannolikt lagt märke till henne igen. Första förhöret skedde på Kallax flygplats, och det är inte en ostörd miljö. I lugn och ro kan man inse att för att ha kunnat se det asiatiska utseendet måste man de mött kvinnan, som gick på samma sida om vägen som vittnet var på, alltså på gångriktningens vänstra sida.
Citera
2014-08-11, 16:16
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Puttar in lite mer uppgifter i tråden. Har kanske ingen betydelse, dock har jag inte känt till detta tidigare.

RW verkar vara vara den som äger Flottiljvägen 4C, egen bostadsadress Lorvenvägen 1. Adressen ligger nära Lejonbacksvägen och platsen för observationen av en ung tjej. Var det RW som öppnade förråd och dylikt för polisen?
Nej, det var fastighetsskötaren på sid 227.
Citera
2014-08-11, 16:25
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Nej, det var fastighetsskötaren på sid 227.

Okej, tack. Jag funderar lite på det där med VB undran kring om det finns prostituerade i Sverige. Kanske sysslade VB med den typen av verksamhet. Mamman, har jag för mig, har sagt att VB ibland bidrog med pengar till hushållet, mat? Tjänade hon såpass bra som studerande reklamutdelare så att det fanns pengar att bidra med?

Inte omöjligt att VB gick till Lejonbacksvägen för att hämtas upp av en kund.
Citera
2014-08-11, 16:31
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Okej, tack. Jag funderar lite på det där med VB undran kring om det finns prostituerade i Sverige. Kanske sysslade VB med den typen av verksamhet. Mamman, har jag för mig, har sagt att VB ibland bidrog med pengar till hushållet, mat? Tjänade hon såpass bra som studerande reklamutdelare så att det fanns pengar att bidra med?

Varifrån har du fått att VB skulle ha bidragit till hushållet? Minnet, istället för att slå upp? Sid 973:
Citat:
C säger att dottern nu brukar dela ut reklam på lördagar för att jobba in lite extra pengar. C säger att dottern har studiebidrag med ca 2600:-/månad. Dottern har sagt till C att det är svårt att få pengarna att räcka till och att hon inte har råd med skolböcker och lånar ofta sina klasskamraters böcker.
Det ser inte ut att finnas mycket pengar att bidra med.

Det utesluter inte att VB:s ärende till Lejonbacksvägen var just det du föreslog, men teletrafiken talar emot det.
Citera
2014-08-11, 16:42
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Mitt understrukna: Tveksam logisk slutledning. B följer inte med automatik som mest troligt även om A skulle vara sant. Det kan fortfarande vara mer rimligt att anta att hon lämnade lägenheten tillsammans med Kristoffer; antingen åtminstone någorlunda frivilligt eller också under hot. Framför allt upphävs inte problemen med att hitta en logiskt rimlig anledning till att VB skulle gå just där. De teorier som anförts här är alla i mina ögon logiskt tänkbara men inte särskilt sannolika.

Varför har du låst dig vid att den promenerande personen måste ha varit bosatt i Bodsvedjan? Varför har du låst dig vid att "asiatiskt utseende" måste betyda "asiatiskt namn"?

Det hela är naturligtvis ett sammanträffande, frågan är om det är så osannolikt som du nu tycks ha bestämt dig för att det är att det faktiskt är just ett sammanträffande? Men återigen: Jag bestrider inte att det KAN ha varit VB och att det ingalunda är totalt osannolikt. Jag bestrider bara att det på fakta i ärendet kan anses vara väldigt sannolikt att det var hon.

En annan detalj du bortser från är vittnets karakteristik "liten och nätt". VB:s kroppsmått låg mycket nära snittet för en yngre svensk tjej: Hon var 165 cm lång och vägde drygt 50 kg. Försåvitt man inte tänker på alla yngre tjejer av medellängd och utan överviktsproblem som "liten och nätt" så är det uppenbart att det inte stämmer in jättebra det heller, även om det förvisso inte utesluter henne. För mig personligen är nog "liten och nätt" en kvinna som är under 160 och knappast väger över 50 kg.

Det fetade: Ja förmodligen är jag tyvärr det, då kunskaperna inom det här området fortfarande inte har givit tillräckligt utslag i procedurerna inom rättsväsendet. Du kan t ex läsa denna bok (eftersom du verkar ha ett visst intresse av ämnet) http://www.bokborsen.se/Daniel-Lschacter/S%C3%B6kandet-Efter-Minnet-Hj%C3%A4rnan-Psyket-Och-Det-F%C3%B6r/3504515 där författaren tar upp flera aspekter av det exakt det här problemet.

Min uppfattning är att de argument jag framför (första vittnesmålet är oftast det trovärdigaste + risken att vittnesmål oavsiktligt förvrängs när vittnet senare letar förklaringar till saker som hen inte riktigt får ihop logiskt i sin minnesbild) är helt okontroversiella ståndpunkter inom denna del av psykologiforskningen idag. Av det följer att experter som Schachter m.fl ser stora brister med att basera en rättegång på vad ett vittne säger i domstolen och ofta bortse helt från vad vederbörande sa i inledande förhör. Ett välbekant skräckexempel är styckmordsmålet där "fotohandlarens" tvärsäkra utpekande av allmänläkaren i domstolen var en helt och hållet framsuggererad uppfattning som inte stämde för fem öre med vad hon sagt/trott vid inledande förhör och vittneskonfrontation.

FUP 1072 "Francesca uppger att V var väldigt liten och lätt..."

Ser man till längd och vikt låg faktiskt VB under BMI.

Btw...tack för boktips!
Citera
2014-08-11, 17:11
Medlem
Reviewss avatar
Citat:

Frågan till MB ställdes i slutet av april. Har också lekt med tanken att hon åtminstone funderade på den sortens verksamhet. Brist på pengar var ett ständigt återkommande bekymmer i hennes tillvaro.

Upphämtning av kund? Det skulle betyda att KJ är oskyldig och att han således talar sanning om deras intimitet i sovrummet samma kväll (därav DNA på vrist). Är det troligt att hon en stund efteråt är beredd att möta upp en kund? Det är frågan...
Citera
2014-08-11, 17:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
Vad du hävdar här är att gärningsmännen planterade bevis i två omgångar, först blodet och därefter kadaverinet.
Nej, det låter helt osannolikt. Ur fler än en aspekt.
Jag har aldrig hävdat något sådant som du påstår, men om du medvetet misstolkar inläggen finns det ingenting att kommentera.
Citera
2014-08-11, 17:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
Frågan till MB ställdes i slutet av april. Har också lekt med tanken att hon åtminstone funderade på den sortens verksamhet. Brist på pengar var ett ständigt återkommande bekymmer i hennes tillvaro.
Upphämtning av kund? Det skulle betyda att KJ är oskyldig och att han således talar sanning om deras intimitet i sovrummet samma kväll (därav DNA på vrist). Är det troligt att hon en stund efteråt är beredd att möta upp en kund? Det är frågan...
Om VB bedrivit den verksamhet som du tror skulle det ha framkommit med hennes mobilsamtal och SMS, men det finns ingenting sådant att hon tjänade pengar med sin kropp. Kan införas till kontot vilda fantasier.
Citera
2014-08-11, 17:34
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:

Innan du börjar antyda att offret jobbat som hora så vore det bra om du kunde ha bättre
på fötterna än vad du har här.

Kanske KJ tjänade en slant som manlig prostituerad? Han gillade ju att böga också har jag
för mig. Inte främmande för att ta saker i tvåan och för all del också munnen.

Du har inte mer belägg än vad jag har när jag spekulerar kring den sistnämnde.
Senast redigerad av Grandioso 2014-08-11 kl. 18:02.
Citera
2014-08-11, 17:44
Medlem
Grandiosos avatar
SMS 6 januari från VB till KJ:
Men absolut får du prata med mej :-) Det gör bara mer ont om du fortsätter älska mig trots du vet du kommer aldrig blir något mer än vänner. bara ringa när du vill undantag inte efter midnatt

F: Hur gjorde du med henne då?
H: Jag slickade av henne.
F: Men med byxorna då?`
H: Ja, de å…dem drog jag ner typ någonstans jag minns inte. Jag minns inte samlaget. Jag
minns knappt…jag minns inte att liksom vi hade sex. Jag har ingen aning om liksom vad jag
gjorde för två veckor sedan. Jag vet att jag satt här.
F: Men Kristoffer du minns att ni hade sex?
H: Jag minns…jag minns…jag vet att jag har berättat att jag…att vi hade sex och det är det
jag berättar nu.
F: Mmm. Ja, just…men det det är fortfarande din minnesbild?
H: Nää, ja…jag minns att jag har berättat. Jag minns inte själva händelsen.
F: Men var ni…tog ni av er nakna?
H: Inte vad jag me…inte vad jag vet alltså.

Förhör med Johansson, KJ; 2013-06-27 12:43 diarienr: 2500-K8041-13
Sid 1893

F2: Hon ligger ner. Och du har…du eller någon eller hon själv kan ha gjort det också, det är
ju inte…har liksom dragit ner byxor och trosor en bit. Var de ner på låret eller…?
H: Nää, jag minns inte.
F2. Eller var de…?
H: Jag minns inte hur långt det var. Liksom vi gjorde det.
F2: Kommer du ihåg om du tog av henne he…alla hennes kläder eller…?
H: Nä, men jag minns inte. Så enkelt är det. Jag…det som irriterar mig är när ni frågar så här
samma sak om och om igen när jag…
F2: Mmm.

Sidan 1897

Jävla genomskinliga lögner alltihop.
Han hade ingen sex med henne den kvällen.
Hon ville inte vid honom på det sättet längre.

Det bidrog verksamt till att hon miste livet är jag övertygad om.
Citera
2014-08-11, 17:45
Medlem
rayraviolis avatar
Saken har kanske varit uppe tidigare, men jag funderade på vad en hurtig kvinna kan tänkas göra på Lejonbackvägen en kväll i maj. Tittar man på kartan över elljusspår i området visar det sig att ett träningsspår ansluter till den övre änden på Lejonbacksvägen.

Kartan: Se länken längst ner här:http://www.boden.se/bodens-kommun/tillvaxtforvaltningenkulturochfritid_fritidiboden_ motionsspariboden

Om vi tänker oss att det inte var VB vittnet såg kan det ha varit en motionär på väg hem mot exempelvis Södra Svartbyn efter sin kvällsrunda.
Citera
2014-08-11, 18:01
Medlem
Vittnet vid lejonbacksvägen sade ingenting om de skolböcker hon hade i sin påse (som hon lämnat sin bostad med). Vittnet säger däremot att hon INTE tror att personen inte bar på något.

Om man går "hurtfriskt" med en sådan påse så borde det ge ett intryck. Det är svårt att gå naturlig med en sådan extra pendel.

Kanske glömde hon studieböckerna eller tog sig ut från lägenheten i all hast.

Kanske var även mobilen kvarlämnad hos KJ. (Eftersom hon inte försökte prata med någon)
Senast redigerad av lolifer 2014-08-11 kl. 18:05.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in