Flashback bygger pepparkakshus!
2014-08-10, 11:44
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FromAnotherPlace

Så här står det på en wikisida om Jame Gumb:

http://hannibal.wikia.com/wiki/Jame_Gumb

Bra info, antagligen nämns detta även i boken!
Citera
2014-08-10, 13:31
Hur kommer det sig att ljuset tänds precis när Clarice skjutit ihjäl Jame Gumb?
Citera
2014-08-10, 13:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mulla Krekar
Hur kommer det sig att ljuset tänds precis när Clarice skjutit ihjäl Jame Gumb?
Om jag inte minns fel så skjuter hon väl sönder kartongen eller vad det nu är som täcker för fönstret?
Citera
2014-08-10, 14:05
Medlem
FromAnotherPlaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spyrostail
Om jag inte minns fel så skjuter hon väl sönder kartongen eller vad det nu är som täcker för fönstret?

Stämmer. Jame Gumb stänger ju av ljuset och går runt med night vision googles, Clarice vänder sig om och skjuter när hon hör ljudet av hur han drar tillbaka den där grejen (vad det nu heter) på sin revolver.
Citera
2014-08-10, 14:09
Ahaa, det måste jag ha missat. Funderar på att kolla på filmen nu.

Vilken bör man börja med? Röd Drake kanske? Har båda versionerna, men den med Edward Norton gjordes ju efter När Lammen Tystnar och Hannibal. Sen finns det ju Hannibal Rising, men den tyckte jag var dålig.
Senast redigerad av Mulla Krekar 2014-08-10 kl. 14:15.
Citera
2014-08-10, 14:22
Medlem
FromAnotherPlaces avatar
Citat:
Ahaa, det måste jag ha missat. Funderar på att kolla på filmen nu.

Vilken bör man börja med? Röd Drake kanske? Har båda versionerna, men den med Edward Norton gjordes ju efter När Lammen Tystnar och Hannibal. Sen finns det ju Hannibal Rising, men den tyckte jag var dålig.

Om du vill se hela berättelsen om Hannibal kronologiskt så kan du börja med:

Hannibal Rising
Röd drake, version 1 (från 80-talet eller något)
Röd drake, version 2 (med Edward Norton)
När lammen tystnar
Hannibal
Citera
2014-08-10, 15:27
Medlem
TheDarkKniggits avatar
Se dom i produktionsordning. Finns knappt en film där prequelsen håller att se innan originalen.

Börja med Manhunter, Sedan lammen.
Citera
2014-08-10, 22:36
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Stämmer. Jame Gumb stänger ju av ljuset och går runt med night vision googles, Clarice vänder sig om och skjuter när hon hör ljudet av hur han drar tillbaka den där grejen (vad det nu heter) på sin revolver.

Så är det men frågan är fortfarande hur ljuset kan tändas helt plötsligt. Det är ju Jame Gumb som släcker ljuset manuellt när Clarice tar sig in i rummet (det handlar inte om någon kartong som täcker fönstret).

En liten reminder från filmen...

http://www.youtube.com/watch?v=EU3ZjdWQACg
Senast redigerad av Moltas666 2014-08-10 kl. 22:43.
Citera
2014-08-10, 22:58
Medlem
FromAnotherPlaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moltas666
Så är det men frågan är fortfarande hur ljuset kan tändas helt plötsligt. Det är ju Jame Gumb som släcker ljuset manuellt när Clarice tar sig in i rummet (det handlar inte om någon kartong som täcker fönstret).

En liten reminder från filmen...

http://www.youtube.com/watch?v=EU3ZjdWQACg

Ja, han släcker ljuset men jag har för mig att Clarice skjuter sönder fönstren eller någonting, ljuset letar sig in i rummet. Filmen finns på swefilmer, scenen är 1:04:30 ungefär och framåt. Clarice famlar sig fram i den mörka källaren, vi får se ur Buffalo Bills night vision google-perspektiv hur han närmar sig henne, höjer revolvern och när hon hör hur revolvern klickar vänder hon sig snabbt om och skjuter. Skotten ger ifrån sig gnistor som lyser upp rummet, hon skjuter sönder ett källarfönster och ljuset letar sig in i rummet. Mellan 1:04:30 och 1:05:00, ungefär.
Citera
2014-08-11, 15:30
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Ja, han släcker ljuset men jag har för mig att Clarice skjuter sönder fönstren eller någonting, ljuset letar sig in i rummet.

Så är det. När Clarice upptäcker badkaret med den förmultnade kroppen så släcker Buffalo Bill ljuset. När Clarice hör Buffalo Bill osäkra sitt vapen skjuter hon flera skott varav ett blåser ut den mörklagda fönsterrutan varvid det blir ljust i lokalen.

Inte helt verklighetstroget eftersom ljuset från en sönderskjuten fönsterruta knappast ger sånt tydligt ljus men å andra sidan har man sett betydligt värre saker i andra filmer.
Citera
2014-08-13, 19:17
Nu har jag kollat igenom alla 5 filmerna, men, är TV-serien med Mads Mikkelsen något värt att se? Har inte ens sett nån trailer för den tror jag. Är den värd att tanka hem?

Om man gillar Hannibal Lecter, dvs. Ingen kan väl slå Anthony Hopkins!
Citera
2014-08-13, 20:56
Medlem
Citat:
Nu har jag kollat igenom alla 5 filmerna, men, är TV-serien med Mads Mikkelsen något värt att se? Har inte ens sett nån trailer för den tror jag. Är den värd att tanka hem?

Om man gillar Hannibal Lecter, dvs. Ingen kan väl slå Anthony Hopkins!

Personligen tycker jag att serien är bra mycket bättre än filmerna, säsongsavslutningen på andra säsongen är ett jävla mästerverk!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in