2014-08-07, 08:27
Medlem
d00rkeys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reydar
Jo som sagt jag tror mer på att förintelsen har hänt, tog bara upp vanliga rubriker angående ämnet! Är som sagt neutral och tog upp en liten diskussion, vet att detta är ett hett ämne inom konspirationsteorier
Det är väl för väl att du "tror mer på att förintelsen har hänt".
Och att Förintelsen inte skulle ha skett är sannerligen ett ämne för just konspirationsteorier. Helt klart.

Jag har dock lite svårt för att tro att du skulle vara neutral i frågan? (Särskilt som du själv alldeles nyss i samma inlägg skriver att du "tror mer på att förintelsen har hänt"?) Jag hävdar att de allra flesta, oavsett bildningsnivå, antingen tror på att det har hänt eller att de inte tror det. Sedan är frågan bara hur pass övertygad man är och hur pass insatt eller påläst man är.
Citera
2014-08-07, 09:38
Medlem
Vänlige Viktors avatar
Citat:
Jo som sagt jag tror mer på att förintelsen har hänt, tog bara upp vanliga rubriker angående ämnet!

Vanliga?
Nej, bara bland ett ytterst litet fåtal svartsjälade människor i små mörka skrubbar på internet är rubrikerna vanliga.
När de kommer hit blir de i vanlig ordning belysta med ljus och så är det inte så mycket mer med det.

/VV
Citera
2014-08-07, 22:50
Medlem
Vadå det är ju vanliga rubriker? Och ni sitter ju uppenbarligen på ett diskussionsforum och diskuterar detta vet inte hur jag halkade in här, men ni kan ju inte heller säga exakt vad som hände i dessa läger för ingen på detta forumet var där just då, folk blev säkert gasade i mängder, men exakt hur många det var eller exakt hur det gick till kanske vi aldrig får veta eller? Det kan ju finnas i princip 3000 olika historier om vad som hände på auchwitz tex
Citera
2014-08-07, 23:07
Medlem
d00rkeys avatar
Nej, du har rätt. Vi kan inte säga exakt vad som hände i lägren (t ex exakt när, exakt hur och exakt hur många). Men vi har i alla fall en rätt god bild av vad som hände och uppskattningar av antalet dödsoffer, som när det handlar om judar ligger mellan ca 5,5 och 6 miljoner. Att förneka faktum, som en del gör i det här forumet, är i mina ögon bara imbecillt och dessutom, i många fall, bara till för att försöka tvätta den skitbruna nazibyken något så när ren.

Jag säger inte att du, Reydar, hade för avsikt att tvätta "nazistuniformer". Jag menar bara att du verkade rätt okunnig tidigare och att risken är ganska stor att okunniga utan att egentligen mena det faktiskt hjälper till att tvätta. Sorry.
Citera
2014-08-07, 23:38
Medlem
Jag tror som sagt att folk blev gasade osv, tycker bara det kan vara intressant att diskutera fakta! Så allt lungt vettu
Citera
2014-08-08, 06:18
Medlem
Herkulesbigs avatar
Citat:
Vadå det är ju vanliga rubriker? Och ni sitter ju uppenbarligen på ett diskussionsforum och diskuterar detta vet inte hur jag halkade in här, men ni kan ju inte heller säga exakt vad som hände i dessa läger för ingen på detta forumet var där just då, folk blev säkert gasade i mängder, men exakt hur många det var eller exakt hur det gick till kanske vi aldrig får veta eller? Det kan ju finnas i princip 3000 olika historier om vad som hände på auchwitz tex
Nej det är rätt, vi vet aldrig exakt vad som hände eller hur många som dog där.

Det visste inte ryssarna heller när de vandrade in där. Efter de hade intervjuat de överlevande i lägret, så fick de en bild på hur många som tyskarna dödade på ett eller annat sätt. De fick överblick på ungefär 4 miljoner, en siffra som sedan fastnade under en lång tid. I dag har vi nya siffror på ca 1,5 miljoner föll offer, efter noggrannare forskning. Men exakt kommer vi aldrig veta, eftersom så många antecknades aldrig innan gasning/bränningen.

Siffran 6 miljoner är samma sak, det är en siffra som de allierade uppskattade strax efter krigets slut. Inget visste då omfattningen av "förintelsen", men i dag vet vi bättre. Men siffran 6 miljoner lever kvar, eftersom ingen vet exakt.
Men vi vet vad som hände där. Finns en utförlig beskrivning(dokument) hur själva proceduren skulle gå till från de anlände till lägret osv. Som de flesta vet, så är tyskarna ett noggrant folk, där allt skulle antecknas verka det som. De antecknade även antal de brände varje dag.
Citera
2014-08-08, 09:10
Medlem
MasterBaits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herkulesbig
Det visste inte ryssarna heller när de vandrade in där. Efter de hade intervjuat de överlevande i lägret, så fick de en bild på hur många som tyskarna dödade på ett eller annat sätt. De fick överblick på ungefär 4 miljoner, en siffra som sedan fastnade under en lång tid. I dag har vi nya siffror på ca 1,5 miljoner föll offer, efter noggrannare forskning. Men exakt kommer vi aldrig veta, eftersom så många antecknades aldrig innan gasning/bränningen.

4 miljoner var aldrig någon officiell siffra. Höss hade uppgett 2,5 miljoner, en siffra som han senare dementerade. De allierade utgick till en början från Höss och andras vittnesmål, men siffran 4 miljoner var aldrig en officiell siffra eller ens en utgångspunkt för vidare utforskning.
Citera
2014-08-08, 09:54
Medlem
d00rkeys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MasterBait
4 miljoner var aldrig någon officiell siffra. Höss hade uppgett 2,5 miljoner, en siffra som han senare dementerade. De allierade utgick till en början från Höss och andras vittnesmål, men siffran 4 miljoner var aldrig en officiell siffra eller ens en utgångspunkt för vidare utforskning.
Eftersom skylten med den där siffran (runt 4 miljoner) satt uppe tidigare (pre 1989) i Auschwitz så skulle jag förmoda att det var en ganska "officiell" siffra.. för Sovjetsidans del alltså. Men redan på 1960-talet skrev dock både Hilberg och Reitlinger (auktoriteter på området) att denna sovjetpropagandasiffra inte stämde utan att dödstalet i verkligheten låg någonstans runt 1 miljon. Någon av dem, jag kommer inte ihåg vem just nu, skrev dessutom att ca 4 miljoner var befängt.

Edit:
Förnekarsidan brukar tyvärr ofta dra upp den förra sovjetsiffran och påpeka att sänkningen (?) skulle vara någon sorts "revisionismens" seger över den officiella historieskrivningen.

Det är som sagt bara till att läsa innantill i Hilbergs och Reitlingers böcker, från tidigt 1960-tal, för att få reda på att de som vanligt far med osanning. Hilberg och Reitlinger kan möjligen sägas ha reviderat sovjetpropagandan, fast de egentligen aldrig gjorde det. De konstaterade bara faktum - att sovjetsiffran helt enkelt inte kunde stämma. Det är dock över huvud taget icke någon seger för "revisionismen" (a.k.a förintelseförnekarna)!
Senast redigerad av d00rkey 2014-08-08 kl. 10:06.
Citera
2014-08-08, 17:16
Medlem
Herkulesbigs avatar
Citat:

När ryssarna vandrade in i lägret 27 januari 1945, fann de inga dokument eller något som ge inblick hur många som hade dött. När sedan ryssarna i ett dokument den 6 maj 1945, nämnde 4 miljoner baserat på intervjuer och framförallt ugnarnas kapacitet. På det gjorde de en uträkning och hamnade på 4 miljoner.

Detta dokument användes sedan IMT, utan någon ifrågasatte om de fanns någon bevis för de 4 miljonerna hade dödats där. När sedan dess anser jag det var officiell siffra, precis som d00rkey nämnde, om skylten som satte upp till 1990 där det står 4 miljoner föll offer.....
källa: http://furtherglory.wordpress.com/2010/12/20/why-do-the-numbers-for-auschwitz-birkenau-keep-changing/
Citera
2014-08-08, 18:41
Medlem
MasterBaits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herkulesbig
När ryssarna vandrade in i lägret 27 januari 1945, fann de inga dokument eller något som ge inblick hur många som hade dött. När sedan ryssarna i ett dokument den 6 maj 1945, nämnde 4 miljoner baserat på intervjuer och framförallt ugnarnas kapacitet. På det gjorde de en uträkning och hamnade på 4 miljoner.

Detta dokument användes sedan IMT, utan någon ifrågasatte om de fanns någon bevis för de 4 miljonerna hade dödats där. När sedan dess anser jag det var officiell siffra, precis som d00rkey nämnde, om skylten som satte upp till 1990 där det står 4 miljoner föll offer.....
källa: http://furtherglory.wordpress.com/2010/12/20/why-do-the-numbers-for-auschwitz-birkenau-keep-changing/

Källan har många fel...
4 miljoner har aldrig varit officiell siffra. Den skylten i Auschwitz satte museet upp själva på eget bevåg, baserad på ryska källor.
De allra flesta dokument innan 1980 nämner siffror mellan 1 miljon och 2,5 miljoner.
Siffrorna att mellan 5,6 till 6,4 miljoner judar skulle ha dött i Holocaust baseras på och har alltid baserats på siffror på drygt en miljon döda i Auschwitz.

Citat:
Taking each aspect of the "Four Million Variant" individually shows just how wrongheaded this notion is: "The four million figure at Auschwitz was a widely held notion." This is clearly false. In a quick survey of nineteen historical references (see appendix, section 4.2a) only two listed the total Auschwitz dead at four million (Kogon, Der SS Staat, 157; Friedman, 14).
(http://www.nizkor.org/ftp.cgi/camps/auschwitz/4-million-variant)

Redan 1968 hade böcker kommit ut med reviderade siffror som byggde på bättre forskning och 1980 påbörjade man den kartläggning som innebar att skylten med "4 miljoner" kunde skrotas en gång för alla. (Museet kunde äntligen övertygas om att de ryska siffrorna var felaktiga)
Senast redigerad av MasterBait 2014-08-08 kl. 18:54.
Citera
2014-08-08, 22:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av d00rkey
Edit:
Förnekarsidan brukar tyvärr ofta dra upp den förra sovjetsiffran och påpeka att sänkningen (?) skulle vara någon sorts "revisionismens" seger över den officiella historieskrivningen.
(FB) :: Revisionism ang. "förintelsen"?

Här kan ni läsa hur d00rkey ajabajar tillfällighetsförnekaren Herkulesbig i 4miljonerfrågan:
(FB) Varför tror du på förintelsen?

Och då ser ni också att det var Reitlinger som fann 4miljonersiffran befängd/löjlig (ridiculous) - d00rkey citerar wikipediaartikelsen om konsthistorikern/kinaporslinexperten Reitlinger:

http://en.wikipedia.org/wiki/Gerald_Reitlinger

Det var för en månad sen - men man kan inte komma ihåg allt....sökfunktionen på FB står dock alla till tjänst.

Kan d00rkey hitta nån annan på förnekarsidan som påpekar samma seger?

................

Här är en replik från mej till Zhonga...

(FB) Ni som förnekar förintelsen, vad baserar ni eran 'tro' på?

....efter att denne dissat matematikern och bombstrategen under WWII, Jacob Bronowski, som uttryckt sig så här inför en filmkamera i Auschwitz:

Citat:
Into this pond were flushed the ashes of some four million people. And that was not done by gas. It was done by arrogance, it was done by dogma, it was done by ignorance.
http://www.goodreads.com/author/quotes/10542.Jacob_Bronowski (min fetning)

Här är klippet på youtube, plus lite bonuscitat:

https://www.youtube.com/watch?v=pEUY2sAyD1E

här en googlesökning på:

Citat:
4 million died at auschwitz
https://www.google.se/?gfe_rd=cr&ei=xS7lU62lN-jJ8gfK04HQCg#q=4+million+died+at+auschwitz

Ni kan väl kika på svaren från answers.yahoo.com också, i förbifarten:

Citat:
Why has the official death count of Auschwitz reduced from an original 4 million to 1-1.5 million?

https://answers.yahoo.com/question/index?qid=20101105001701AAdexwM
Citera
2014-08-10, 07:13
Medlem
Herkulesbigs avatar
Citat:
Källan har många fel...
4 miljoner har aldrig varit officiell siffra. Den skylten i Auschwitz satte museet upp själva på eget bevåg, baserad på ryska källor.
De allra flesta dokument innan 1980 nämner siffror mellan 1 miljon och 2,5 miljoner.
Siffrorna att mellan 5,6 till 6,4 miljoner judar skulle ha dött i Holocaust baseras på och har alltid baserats på siffror på drygt en miljon döda i Auschwitz.

(http://www.nizkor.org/ftp.cgi/camps/auschwitz/4-million-variant)

Redan 1968 hade böcker kommit ut med reviderade siffror som byggde på bättre forskning och 1980 påbörjade man den kartläggning som innebar att skylten med "4 miljoner" kunde skrotas en gång för alla. (Museet kunde äntligen övertygas om att de ryska siffrorna var felaktiga)
Just det! Det var baserat på ryska uppgifter. Det var det jag skrev också, att ryssarna visste inte exakta siffran, när de vandrade in i lägret. De uppskattade den, sedan var den med länge fram till 1990 tydligen. Att den sedan har reviderats i x antal gånger neråt till ca 1 - 2,5 miljoner är en annan sak. Det jag ville få fram var ju ryssarna gjorde en första uppskattning, som visade sig givetvis heltokigt. Sedan har vi olika uppfattningar om officiella siffran. Eftersom en skylt fanns där, så är det som gäller fram till den tas bort. Precis som alla andra skyltar. .....
Sedan skrev jag också att det efterreviderats efterhand till 1,5 miljoner.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in