• 1
  • 2
2014-08-09, 16:41
Medlem
När man läser på Naturvårdsverkets föreskrifter gällande semiatomatiska jaktvapen står det tydligt att vapen med teleskopisk och/eller teleskopisk kolv ej är godkända vid jakt. Även om pistolgrepp inte regleras vet jag att detta ej ses med blida ögon heller. Vapnen skall ej ha ett s.k. "militärt utseende" och får ej kunna avfyras utan stöd mot axeln.

Nu till frågan - Innefattar Naturvårdsverkets regelverk även icke-jaktliga situationer såsom övningsskytte? Är det möjligt att öva med en stock för att vidare jaga med en annan?
Citera
2014-08-09, 17:54
Medlem
As-33-15-4-ps avatar
Har faktiskt ingen aning, tvivlar dock i att du kan få licens på ett semivapen som man sedan kan köpa militär (om man nu vill kalla det så) stock till den. De flesta av dessa vapen är baserade på en mekanism som är utvecklad ifrån ett militärt system.

Om du nu skulle hitta ett sånt vapen (eller stock till ett mer vanligt vapen) så är jag idel öra då jag själv är intresserad

Det enda vapnet jag kan komma att tänka på är Ruger 10/22:an, har en själv med Nomad stock, frugan trodde jag skulle råna en bank när hon såg den Har aldrig skjutit den på någon allmän skjutbana, bara ute i skogen så har inte fått någon kommentar om den ifrån gammelgubbarna.

Skulle vara sweet med en Ruger mini-14 men så fort man nämner den blir man terrorist-nazist-sadist-psykstämplad @notime, den är fan värre än AK47 nuförtiden. Tyvärr

Har dock hört att Benelli har en modell, Argo som jag tror har en vidarebyggning som heter mr1. Vet dock inte om det enda som krävs är ett stockbyte för att få Argon till en mr1. Misstänker att det är svårare än så.
Citera
2014-08-09, 20:26
Medlem
Snuttepuffs avatar
Jätteenkelt. Det är inte tillåtet. Högst troligtvis inte om du har vapnet på målskyttelicens, och med 100 % säkerhet om du har det på jaktlicens.

Det är inte svårare än så.

Mao; vill du vara laglig kan du inte bygga om en halvauto med "frän vikkolv" eller liknande, inte ens smacka i ett magasin med plats för fler än 5 skott. Rugers fabriksmagasin till 10/22 med 10 skott är olagliga om du har jaktlicens, du får inte ens ha dom vid övningsskytte om du har bössan på jaktlicens. Vapnet stämmer då nämligen inte överens med det licensen är utfärdad för. Denna överensstämmelse med NVV's föreskrifter ang. halvautomaters utformning gäller alltså inte enbart under praktisk jakt, utan alltid.

Argumentera inte med mig om att du tycker det är jättedumt, jag enbart redogör för rådande lagstiftning och praxis.
Citera
2014-08-09, 21:25
Medlem
Tack till Er båda för svaren.

Problemet i Naturvårdsverkets beskrivning är att den till synes endast redogör för jaktliga situationer, men sannolikt innefattas nog (lite slarvigt) övriga situationer i författningen.

Gällande magasinstorlek på skjutbana är jag inte lika säker. Detta regleras inte av Naturvårdsverket utan snarare vapenlagen. Än så länge finns det mig veterligen inga begränsningar gällande magasinstorlek i icke-jaktliga situationer.
Citera
2014-08-09, 21:27
Medlem
Kolven jag hade i åtanke är dock varken teleskopisk eller fällbar. Dock har den ett pistolgrepp.
Citera
2014-08-09, 21:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snuttepuff
Jätteenkelt. Det är inte tillåtet. Högst troligtvis inte om du har vapnet på målskyttelicens, och med 100 % säkerhet om du har det på jaktlicens.

Det är inte svårare än så.

Mao; vill du vara laglig kan du inte bygga om en halvauto med "frän vikkolv" eller liknande, inte ens smacka i ett magasin med plats för fler än 5 skott. Rugers fabriksmagasin till 10/22 med 10 skott är olagliga om du har jaktlicens, du får inte ens ha dom vid övningsskytte om du har bössan på jaktlicens. Vapnet stämmer då nämligen inte överens med det licensen är utfärdad för. Denna överensstämmelse med NVV's föreskrifter ang. halvautomaters utformning gäller alltså inte enbart under praktisk jakt, utan alltid.

Argumentera inte med mig om att du tycker det är jättedumt, jag enbart redogör för rådande lagstiftning och praxis.

Nej magasin är INTE olagliga. Vid jakt med halvautomat så får du ha högst 6 patroner med en i kammaren. Jag kan alltså jaga med Ruger BX-25 magasin om jag bara har totalt 6 skott i vapnet/magasinet.
Citera
2014-08-09, 22:04
Medlem
På målskytte får vapnen se ut hur som helst. Polisen kanske kommer gnälla om du vill ha en AKM men jag och många andra har en sådan med alla bjällror på. Vad polisen tycker ändrar sig förövrigt hela tiden. I Uppsala län godkänner de allt för målskytte (enligt lagen) medan i Stockholms län gnäller de för minsta skitsak (tvärt emot lagen).

Vid jakt gäller NVV:s föreskrifter. Vid målskytte, som du också kan använda jaktvapen och ljuddämpare till enligt FAP551-3, gäller inte det.

Ett semigevär flera söker på jakt, förutom 1022r, är Benelli MR1. Den tar vanliga stanagmagasin, dvs samma som för ar15/M16. Söker du den på jakt så notera att det ska vara för den långpipiga versionen med montecarlo kolv. Då ska den gå igenom. Den köps med fördel härifrån: http://home.aland.net/m04574/

Geväret: http://www.benelli.it/en/products/se...rifles/mr1/mr1
Citera
2014-08-09, 22:07
Medlem
Ska även tilläggas att halvautomat får laddas med 2+1 (varg, björn, lodjur, bäver, utter, skogshare, mård och fågel) eller 5+1 för övrigt vilt.
Citera
2014-08-09, 23:24
Medlem
Snuttepuffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av megafar
Nej magasin är INTE olagliga. Vid jakt med halvautomat så får du ha högst 6 patroner med en i kammaren. Jag kan alltså jaga med Ruger BX-25 magasin om jag bara har totalt 6 skott i vapnet/magasinet.

Ett magasin är inte licenspliktigt, eller som det heter inte "tillståndspliktig del". Så långt är det rätt.

Problemet är följande. Ponera att du har en halvautomat på jaktlicens. På denna licens finns det ordagrant (nu kikar jag på en av mina egna, den för min 10/22): "Tillståndet gäller under förutsättning att vapnet uppfyller kraven i 11 § Naturvårdsverkets författningssamling (NFS 2002:18)"
Jag tror ordalydelsen är exakt densamma på min licensen för min Browning BAR.

Och här är haken. I det ögonblick du stoppar i ett magasin med kapacitet utöver det som är tillåtet enligt förutsättningarna på licensen - då är du olaglig oavsett om du befinner dig på skjutbanan eller inte. Oavsett hur många patroner som finns i magget.
Jo, på allvar. Jag har inte hittat på detta, det är lagen och rättslig praxis jag pratar om nu, inte egna tolkningar. Kravet på att vapnet ska följa NFS 2002:18 gäller alltså inte enbart vid jakt, något som många misstolkar. Läs texten igen; om du inte har vapnet i det skick som NFS 2002:18 anger, då gäller inte tillståndet. Står det "jakt" på licensen får du inte spöka ut bössan på skjutbanan - tillståndet i sig avser ett jaktvapen och tar inte hänsyn till vliken typ av aktivitet du utövar för stunden. Med andra ord har du då ingen licens. Det spelar alltså ingen roll om du jagar eller är på banan - tillståndet gäller inte om du har magasin med större kapacitet än det som är förenligt med NSF 2002:18, om du har vapnet på en jaktlicens.

Jag vet att jag upprepade mig några/många gånger, men det är så det är. Jag tycker själv det är störtlöjligt, men lagstiftningen ser nu ut på det här viset.

Faktum är att om man ska följa lagens bokstav (vilket väl är meningen) så är faktiskt jakt med Ruger 10/22 nästan omöjlig, iaf lagligt sett. Helt enkelt därför att vid jakt med klass 4 halvautomat kan du enbart jaga vissa djurslag. Och vid jakt på många av dessa får du som mest ha 2 skott i magasinet, nämligen all fågeljakt. Det finns inga fabriksmagasin med enbart 2 skotts kapacitet. Egna, pluggade magasin anses tyvärr inte vara "permanent pluggade".
Nu ses det nog mellan fingrarna lite på denna punkt, men tro mig; om någon anti-vapenaktiv åklagare fick tag i det hela skulle det bli förbannat krångligt för massor av oss som nu har en 10/22 på jaktlicens.

Jag vet om minst en person som blivit av med sin 10/22, samt sina andra licenser, då han kittade sin jaktlicens-halvauto med bananmag och vikbar kolv med pistolgrepp för skytte på bana. Åklagarmyndigheten och polisen såg inte mellan fingrarna med detta. Det hela inträffade i Gbg-regionen för några år sedan.

Edit: Glömde... Pistolgrepp på en halvauto, oavsett om du kan vika kolven eller inte, är inte heller tillåtet. Återigen; skyll inte på mig. Lagstiftningen är solklar på den här punkten.
Senast redigerad av Snuttepuff 2014-08-09 kl. 23:37.
Citera
2014-08-09, 23:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snuttepuff
Ett magasin är inte licenspliktigt, eller som det heter inte "tillståndspliktig del". Så långt är det rätt.

Problemet är följande. Ponera att du har en halvautomat på jaktlicens. På denna licens finns det ordagrant (nu kikar jag på en av mina egna, den för min 10/22): "Tillståndet gäller under förutsättning att vapnet uppfyller kraven i 11 § Naturvårdsverkets författningssamling (NFS 2002:18)"
Jag tror ordalydelsen är exakt densamma på min licensen för min Browning BAR.

Och här är haken. I det ögonblick du stoppar i ett magasin med kapacitet utöver det som är tillåtet enligt förutsättningarna på licensen - då är du olaglig oavsett om du befinner dig på skjutbanan eller inte. Oavsett hur många patroner som finns i magget.
Jo, på allvar. Jag har inte hittat på detta, det är lagen och rättslig praxis jag pratar om nu, inte egna tolkningar. Kravet på att vapnet ska följa NFS 2002:18 gäller alltså inte enbart vid jakt, något som många misstolkar. Läs texten igen; om du inte har vapnet i det skick som NFS 2002:18 anger, då gäller inte tillståndet. Står det "jakt" på licensen får du inte spöka ut bössan på skjutbanan - tillståndet i sig avser ett jaktvapen och tar inte hänsyn till vliken typ av aktivitet du utövar för stunden. Med andra ord har du då ingen licens. Det spelar alltså ingen roll om du jagar eller är på banan - tillståndet gäller inte om du har magasin med större kapacitet än det som är förenligt med NSF 2002:18, om du har vapnet på en jaktlicens.

Jag vet att jag upprepade mig några/många gånger, men det är så det är. Jag tycker själv det är störtlöjligt, men lagstiftningen ser nu ut på det här viset.

Faktum är att om man ska följa lagens bokstav (vilket väl är meningen) så är faktiskt jakt med Ruger 10/22 nästan omöjlig, iaf lagligt sett. Helt enkelt därför att vid jakt med klass 4 halvautomat kan du enbart jaga vissa djurslag. Och vid jakt på många av dessa får du som mest ha 2 skott i magasinet, nämligen all fågeljakt. Det finns inga fabriksmagasin med enbart 2 skotts kapacitet. Egna, pluggade magasin anses tyvärr inte vara "permanent pluggade".
Nu ses det nog mellan fingrarna lite på denna punkt, men tro mig; om någon anti-vapenaktiv åklagare fick tag i det hela skulle det bli förbannat krångligt för massor av oss som nu har en 10/22 på jaktlicens.

Jag vet om minst en person som blivit av med sin 10/22, samt sina andra licenser, då han kittade sin jaktlicens-halvauto med bananmag och vikbar kolv med pistolgrepp för skytte på bana. Åklagarmyndigheten och polisen såg inte mellan fingrarna med detta. Det hela inträffade i Gbg-regionen för några år sedan.

Edit: Glömde... Pistolgrepp på en halvauto, oavsett om du kan vika kolven eller inte, är inte heller tillåtet. Återigen; skyll inte på mig. Lagstiftningen är solklar på den här punkten.

Och jag som inte trodde att lagen kunde bli värre...
Det finns mindre magasin att köpa i USA till Ruger 10/22 men jag kan inte hitta hemsidan.
Citera
2014-08-09, 23:50
Medlem
Snuttepuffs avatar
Jag har några 10-skottsmag och ett 25-skotts. Jag bryter medvetet mot lagen i det här fallet, då jag anser att risken att bli påkommen är så liten att jag inte orkar krånga.

Men när jag jagar med min klass 1 halvauto, då har jag alltid med mig ett fabriksmag med 2-skottskapacitet i ryggan ifall jag nu skulle fått klämt till en björn. Det blir det magasin jag sedan visar upp för berörd myndighet i samband med inrapporteringen.
Citera
2014-08-10, 00:07
Medlem
akvifers avatar
Jag håller inte med föreställningen om att magasin begränsas pga NFS på övningsskytte och tävling.

Det står uttryckligen att dessa begränsningar avser jakt.

Här har vi tex en som fått begränsning om 5 skott inskrivet i licensen. Detta överklagades och Polisen ändrade sig, då de inte har stöd i lag att göra denna begränsning.

http://forum.robsoft.nu/viewtopic.php?f=20&t=155548

Alltså, skjuta med 25skotts magasin på skjutbana, dvs vid övningsskytte är inte olagligt.

EDIT: Om ingen orkar läsa tråden så kopierar jag in det mest koncisa inlägget:
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in