Citat:
Ursprungligen postat av
megafar
Nej magasin är INTE olagliga. Vid jakt med halvautomat så får du ha högst 6 patroner med en i kammaren. Jag kan alltså jaga med Ruger BX-25 magasin om jag bara har totalt 6 skott i vapnet/magasinet.
Ett magasin är inte licenspliktigt, eller som det heter inte "tillståndspliktig del". Så långt är det rätt.
Problemet är följande. Ponera att du har en halvautomat på jaktlicens. På denna licens finns det ordagrant (nu kikar jag på en av mina egna, den för min 10/22): "Tillståndet gäller under förutsättning att vapnet uppfyller kraven i 11 § Naturvårdsverkets författningssamling (NFS 2002:18)"
Jag tror ordalydelsen är exakt densamma på min licensen för min Browning BAR.
Och här är haken. I det ögonblick du stoppar i ett magasin med kapacitet
utöver det som är tillåtet enligt förutsättningarna på licensen - då är du olaglig
oavsett om du befinner dig på skjutbanan eller inte. Oavsett hur många patroner som finns i magget.
Jo, på allvar. Jag har inte hittat på detta, det är lagen och rättslig praxis jag pratar om nu, inte egna tolkningar. Kravet på att vapnet ska följa NFS 2002:18 gäller alltså inte enbart vid jakt, något som många misstolkar. Läs texten igen; om du inte har vapnet i det skick som NFS 2002:18 anger, då gäller inte tillståndet. Står det "jakt" på licensen får du inte spöka ut bössan på skjutbanan - tillståndet i sig avser ett jaktvapen och tar inte hänsyn till vliken typ av aktivitet du utövar för stunden. Med andra ord har du då ingen licens. Det spelar alltså ingen roll om du jagar eller är på banan - tillståndet gäller
inte om du har magasin med större kapacitet än det som är förenligt med NSF 2002:18, om du har vapnet på en jaktlicens.
Jag vet att jag upprepade mig några/många gånger, men det är så det är. Jag tycker själv det är störtlöjligt, men lagstiftningen ser nu ut på det här viset.
Faktum är att om man ska följa lagens bokstav (vilket väl är meningen) så är faktiskt jakt med Ruger 10/22 nästan omöjlig, iaf lagligt sett. Helt enkelt därför att vid jakt med klass 4 halvautomat kan du enbart jaga vissa djurslag. Och vid jakt på många av dessa får du som mest ha 2 skott i magasinet, nämligen all fågeljakt. Det finns inga fabriksmagasin med enbart 2 skotts kapacitet. Egna, pluggade magasin anses tyvärr inte vara "permanent pluggade".
Nu ses det nog mellan fingrarna lite på denna punkt, men tro mig; om någon anti-vapenaktiv åklagare fick tag i det hela skulle det bli förbannat krångligt för massor av oss som nu har en 10/22 på jaktlicens.
Jag vet om minst en person som blivit av med sin 10/22, samt sina andra licenser, då han kittade sin jaktlicens-halvauto med bananmag och vikbar kolv med pistolgrepp för skytte på bana. Åklagarmyndigheten och polisen såg inte mellan fingrarna med detta. Det hela inträffade i Gbg-regionen för några år sedan.
Edit: Glömde... Pistolgrepp på en halvauto, oavsett om du kan vika kolven eller inte, är inte heller tillåtet. Återigen; skyll inte på mig. Lagstiftningen är solklar på den här punkten.