2014-08-09, 17:02
Medlem
Köpte bil igår, eller kom överens om att köpa den!
Det är en Saab 95- 98 .

Idag märket jag att är helt slut på olja, och risken finns att biljjävlen skurit!

När jag körde den idag, började de vina i motorn, tänkte direkt, nu är de slangen till wastgaten som hoppat ur..
Jag var påväg till säljaren för att skriva papper, vilket vi gjorde.
Varpå jag ber henne följa med och lyssna om det är ett ljud hon känner igen.

Vi åkte 100 m och sen började de ryka som fan från bilen, tänkte NEJ har turbon skurit!?
Bilen gick ryckigt och var en mack 50 meter därifrån som jag svängde in på, och mycket riktigt, snustorrt i oljetanken.

Jag köpte 3 liter olja, som jag gällde i direkt.. Lät den stå en stund, röken hade då försvunnit men det veen när jag gasade, som att de va slut med turbon.

På förra bilen, visslade de när jag gasade, men där gick bilen bra utan turbon.
Den här bilen orkar inte komma upp för en backe nästan, och är riktigt jävla slö!

Bilen rullar, men frågan är om den kommer rulla länge till?
Bilen står nu och blir helt kall!
Går det att rädda motorn på något vis?
Och kan man köra den så änge även fast turbon skurit?
Det ryker inte från bilen nu, utan slutade efter kanske 10 sek.
Citera
2014-08-09, 17:07
Medlem
Ratis avatar
Och ändå övervägde du att köpa bilen? Låter inte billigt iaf.
Citera
2014-08-09, 17:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rati
Och ändå övervägde du att köpa bilen? Låter inte billigt iaf.

Jag va väl dum i huvudet och trodde att det va olja i tanken..

Jag har inte bestämt mig att köpa bilen, men det är en familjemedlems bekant som sålde, och den är kärringkörd, så jag tänkte att det borde väl inte vara mer än glidpinnarna som kanske rostat då bilen gick igenom besiktningen utan anmärkningar.
Citera
2014-08-09, 17:15
Medlem
Iloveludas avatar
Tänk på dig själv säger jag. Låt tanten behålla vraket och leta efter en riktig bil. Fattas det litervis med olja så är något rejält fel. Jag skulle aldrig köpt skiten. Inte ens tagit emot den om jag fick den gratis.
Citera
2014-08-09, 17:17
Medlem
Raxbahns avatar
Hoppas du inte gav mer än en tusenlapp för bilen.

Ett gott råd: köp aldrig bil av bekanta. Antingen måste de förlora lite på att sälja för billigt i ren vänskapsanda, eller så blir bekantskapen lidande ifall bilskrället ger upp efter en kort tid.

Låt köpet gå tillbaks om det är möjligt. Priset för oljan du köpte får förbli lärpengar.
Citera
2014-08-09, 18:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Iloveluda
Tänk på dig själv säger jag. Låt tanten behålla vraket och leta efter en riktig bil. Fattas det litervis med olja så är något rejält fel. Jag skulle aldrig köpt skiten. Inte ens tagit emot den om jag fick den gratis.

Absolut, grejen är att jag behöver ha en bil som rullar till december då vi ska plocka ut en nyare bil från en bilhandlare då senaste året har varit dyrt i bilkostnader.

Hade en Audi som jag köp´te av svågern som jag lagat för 10 000 för- Bromsskivor, klossar, bormsok x2 bak, luftfilter- sen rasade turbon, sen börjar fjäderbenet ge upp vänster fram, lagret är sopslut, den måste bärgas från parkeringen. Köpte en bil som jag krockade och fick ut halva försäkringbeloppet på, och köpte den här Audin som har rasat.

Köpte bilen för 8 tusen, fin bil i övrigt.

Citat:
Ursprungligen postat av Raxbahn
Hoppas du inte gav mer än en tusenlapp för bilen.

Ett gott råd: köp aldrig bil av bekanta. Antingen måste de förlora lite på att sälja för billigt i ren vänskapsanda, eller så blir bekantskapen lidande ifall bilskrället ger upp efter en kort tid.

Låt köpet gå tillbaks om det är möjligt. Priset för oljan du köpte får förbli lärpengar.

Det har jag nu lärt mig om du kollar vad jag svarade på tidigare inlägg..
Men nu behöver jag en bil, och ekonomin är ganska dålig så behöver en bil omgående, och denna fick jag betala av, så ska kolla om det inte är helt slut så kan man ju diskutera priset igen!

det suger rätt bra i alla fall.
Citera
2014-08-09, 18:25
Medlem
Iloveludas avatar
Men om du bara behöver en bil som går till dec så finns det ju bilar i 5000 kr klassen på blocket. En Saab 9000 eller en Volvo 740 som är besiktad till december borde du få för 5000 kr. Även en gammal Opel eller Ford Mondeo kostar nada. Den här bilen lär kosta mer än vad det smakar utan tvekan.
Citera
2014-08-09, 18:50
Medlem
Frågan är ju om detta är ren otur eller om det beror på hur du hanterat bilen. Förutsätter att du kollat oljan i motorn innan du började köra med bilen.
Citera
2014-08-09, 19:07
Medlem
provocative77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av walma
Jag va väl dum i huvudet och trodde att det va olja i tanken..

Jag har inte bestämt mig att köpa bilen, men det är en familjemedlems bekant som sålde, och den är kärringkörd, så jag tänkte att det borde väl inte vara mer än glidpinnarna som kanske rostat då bilen gick igenom besiktningen utan anmärkningar.
Nja. Nu är det kanske inte en tank. Vilket kan förklara att du inte kollade oljan, det om något är en av de första sakerna man kollar vid bilköp.
Citera
2014-08-09, 19:19
Medlem
Secs avatar
Hällde du i TRE liter utan att kolla om det verkligen var slut på olja?

Antagligen så menar du att stickan var torr men från lägst ner på stickan till fullt så går det i max 1 liter.
Så om du hällt på 3 och det var 3 liter i redan så har du ändå mer problem =)

Men oavsett, den bilen hade jag skitit i. En sån bil är bara problem. Turbon, kamkedjan...
Citera
2014-08-09, 19:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av provocative77
Nja. Nu är det kanske inte en tank. Vilket kan förklara att du inte kollade oljan, det om något är en av de första sakerna man kollar vid bilköp.

Hon körde hit bilen, så den stod till i morse, och då körde jag den hem till henne och då insåg vi att oljan var slut. Har pratat med henne i alla fall, och jag ska ha bilen och kolla om den går, och om den skär så skrotar jag den åt henne, och behöver inte betala något.

För sen ska vi diskutera priset igen, kostnad för olja och att bilen är skadad i motorn gör att jag inte betalar mer än 5000kr för den, även fast den går.

För jag ska få den såld sen också.

Fyllde med 4 liter olja nu, sen körde jag i nå tjockare olja som ett komplement i oljetanken, stod att det smörjer motorer och minskar slitage..

Det slutade med att när jag fyllt på så började biljäveln bolma rök, lyckades täcka ica parkeringen i en tjock dimma och bilen varvade upp som SATAN, och dog.

Jag bogserade nyss hem den, testade starta, den rök lite, men slutade..

Motorn är håller på bara dö bara jag vrider på ratten, som att den inte ens orkar driva servomotorn.

Ska testa köra en sväng ikväll, kolla om bilen går då..

Kan det vara så att det blev för mycket olja i motorn?
Och därav började den ryka?

Kanske jag som missminner mig men kanske blev 1 liter för mycket?
Men i en snustorr motor så borde väl 4 liter inte vara för mycket?
Citera
2014-08-09, 19:46
Medlem
Motorn är inte tom på olja bara för att det inte syns olja på mätstickan. Så är det på det flesta bilar är jag rätt säker på. Om motorn var tom på olja borde ju oljertryckslampan lysa. Och om oljtryckslampan börjat lysa så är motorn redan körd.
Senast redigerad av fantomsmurfen 2014-08-09 kl. 19:49.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in