Citat:
Ursprungligen postat av
Mach3
Ett problem med det där stora planet var väl att det behövs större sjöar än de som finns i närheten för att kunna samla upp vatten? Skulle då bli längre flygningar och inte så stor hjälp som man kan tro. Med det sagt så anser jag att vi fortfarande skulle sagt ja till planet och låtit det flyga någon extra gång här och där. Så jävla svårt kan det inte vara att koordinera kan jag tycka, får väl flyga över en flygledare från John F Kennedy Airport.
I slutändan tror jag ändå att det är politiska skäl till att neka hjälpen. Det har jag trott från första gången jag läste att vi nobbade hjälpen från ryssarna och det kommer jag fortsätta tro på.
Man avlyste ett stort område i Mälaren för att man trodde att sjön Åmänningen som är ca 8 km lång, skulle vara för liten.
Sedan får vi se live bilder hur de franska planen hämtar vatten i den ännu mindre sjöns Snyten som bara har 2 km långa raksträckor.
Av vidosnuttar från Kanada kan vi se att Bombardier planen kan hämta vatten även om sjön svänger, då medger Snyten kanske 3,5 -4 kilometer vattenyta.
Säkert är Hörendesjön mitt i brandområdet också tillräckligt lång.
Svårigheterna kan vara att det är för dålig sikt om röken ligger rakt på och då ser de inte tillräckligt bra.
Ryssplanet var inget sjöflygplan det kunde inte vattentanka. Måste pumpas och det måste i så fall fram både en stor vattentäkt och stora pumpar i närheten av Västerås flygplats. Det förstår jag att man tackade nej till, kanske inte ens möjligt att fixa, samt, osmidigt och i praktiken med låg kapacitet per timme.
Om man har en bra luftledning skulle man kunna använda väldigt många plan och helikoptrar uppdelat på de olika fronterna.