2014-08-09, 15:19
Medlem
volvo 240s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aboristen
Senaste Sifo
S 30,7 +1,3
V 6,6 +0,2
MP 11,4 —1,6
M 23,9 +2,7
C 4,6—0,9
FP 6,1—0,7
KD 4,3 +0,8
SD 9,0 +/—0
FI 2,6 -0,8
Övr 0,8 —1,1

SD går inte framåt i opinionen. De kanske landar på 8 % i slutändan
Europaparlamentsvalet i MAj borde ju ha visat för dig och alla andra hur otroligt fel dessa institut har när det kommer till SD. De andra partierna prickar de ganska hyfsat men är helt ute och reser gällande SD.

8% kan de möjligen få om Åkesson skulle komma till slutdebatten i SVT iför SS-uniform. Annars blir det itne under 12%.

Jag trodde på6-7% i EUP-valet och tyckte jag var optimistisk, men där fick jag allt. Så jag fick revidera mina´10-12% som jag trott sedan valet 2010. I år blir det mellan 12 och 14 procentenheter.
Senast redigerad av volvo 240 2014-08-09 kl. 15:46.
2014-08-09, 15:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2big4you
Börsen kraschar,kronan störtdyker och statsfinanserna brakar samman....eller hur var det Reinfeldt sa vid valet 2010?

Yep tur att Ministro stridshingst rädda upp situationen med hjälp av MP. Utan det somaliska stödet hade katastrofen varit här... Synd att det inte kommer fler, då kanske till och med den stora skogsbranden gått att undvika.
On topic.

Tror inte ett dyft på Novus och Sifo... Men allt över 10% för SD är riktigt bra. Hoppas på runt 15 eller mer
2014-08-09, 15:31
Medlem
Citat:
Att varken det röd-gröna blocket eller Alliansen får egen majoritet,dvs. mer än 50% av rösterna.
Okej, då förstår jag. Det känns inte så trovärdigt att SD blir vågmästare, om opinionsmätningarna stämmer någorlunda bra. De rödgröna har varit över 50% i ett halvår. Fast hur är det om F! kommer in? Då borde väl SD ha större chans att bli vågmästare? Fast även F! borde väl kunna bli vågmästare. Både F! och SD kan väl inte vara vågmästare? Vad bestämmer om F! eller SD får vågmästarposition i så fall?
Senast redigerad av elsydeon 2014-08-09 kl. 15:38.
2014-08-09, 15:42
Medlem
MCMLXXVIIs avatar
Citat:
Att varken det röd-gröna blocket eller Alliansen får egen majoritet,dvs. mer än 50% av rösterna.

50 procent av mandaten skall det vara.

Alla partier som ligger över spärren gynnas av partier som inte når upp till fyra procent vid mandatberäkningen. Därför är det så intressant vad som händer med C, KD och FI när det gäller Sverigedemokraternas vågmästarroll.
2014-08-09, 15:48
Medlem
volvo 240s avatar
Citat:
Nja, 8-9 % känns faktiskt rätt så realistiskt i nuläget.

I EU-valet var valmanskåren inte riktigt bundna utifrån ett regeringsalternativ. Då röstade många på SD eftersom de "skulle röra om i grytan".

SD-röstare är dessutom soffliggare i hög utsträckning och sossar, moderater och antifascister kommer nog se det som mer angeläget att rösta än någonsin. Dvs det kommer bli samma effekt som i kyrkovalet där de fick 5 %. Betnér m. fl. lyckades mobilisera många som röstade då t.ex.

SD har höga ambitioner, men i slutändan lyckas de andra partierna bättre med att mobilisera sina väljare. Det kommer märkas. SD kommer göra en framgång, men inte på samma nivå som vad folk tror. Tror flashbackare underskattar "Allianströttheten".

Därför tror jag opinionsundersökningarna faktiskt avspeglar verkligheten. Det vore en prestigeförlust för OU-företagen att vara ute och cykla när det gäller SD:s siffror.

Det du skriver om att folk är mer otrogna osv i EUP-val, det stämmer när det gäller andra partier som Junilistan, Piratpartiet och Feministiskt Initiativ. Det har dock adlrig stmt på SD. Att rösta på de är ett så stort steg för de flesta att man efter det inte går tillbaks. Och för att använda ren rasistisk slogan lite sarkastiskt: "Once you go SD, you never go back"
2014-08-09, 16:07
Medlem
2big4yous avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MCMLXXVII
50 procent av mandaten skall det vara.

Alla partier som ligger över spärren gynnas av partier som inte når upp till fyra procent vid mandatberäkningen. Därför är det så intressant vad som händer med C, KD och FI när det gäller Sverigedemokraternas vågmästarroll.

Tackar för rättningen.
Mandaten ska det vara och inget annat!
2014-08-09, 16:45
Medlem
Bajsfacistens avatar
.....
Senast redigerad av Bajsfacisten 2014-08-09 kl. 17:13. Anledning: edit
2014-08-09, 17:11
Medlem
Arthass avatar
Ett par saker att komma ihåg nu med senaste SIFO och Novus

Citat:
I EU-valet tidigare i år, fick SD 9.67 % vilket var klart över vad partiet själv hade räknat med, detta var en ökning med hela 6.4 % från 2009, den största procentuella ökningen av samtliga partier. Om vi skulle leka med tanken att Sverigedemokraterna får samma procentuella ökning i riksdagsvalet som i EU-valet skulle SD få: 15.9 %. (2,78 gånger 5.7 %)

Ladbrooks:

Över 9.5 % - 1.20
Under 9.5 % - 4.33

Betson:

Över 10 % - 1.36
Under 10 % - 2.90

Unibet:

Över 9.5 % - 1.22
Under 9.5 % - 3.75

http://www.bettingexpert.com/se/events/politik/sverigedemokraterna-odds

Med andra ord är 8,8 respektive 9 procent åt helvete sett ur sannolikhet samt hos oddssättarna- Därmed är jag inte orolig. Intressant dock om man kan nå 15,9
2014-08-09, 17:32
Medlem
I tidningarna står det att Sverige har en stark ekonomi. Någonstans stod det att svensk ekonomi är starkast i världen. Stämmer detta? Vad beror det på i så fall?

Jag har en gammal god vän som jag gjorde värnplikten tillsammans med. Nu är en chef i ett internationellt företag och bor i ett gated community i stor världsstad. Vi träffades i veckan när han var i Sverige som hastigast. Han sa samma sak att svensk ekonomi är urstark.

Jag uppdaterade honom om mitt uppvaknande och varför. När jag drog historia efter historia av det jag läst senaste åren, sa han bara men för XXX det kan väl ändå inte stämma. Samtidigt såg jag att han visste tillräckligt mycket om mig för att tvivla på vad jag sagt och att han visste om en del av det som sker i samhället och att det mycket väl kan ha blivit sämre.

Men frågan kvarstår, är svensk ekonomi stark och om det är båg hur kommer opinionen påverkas om sanningen kommer fram?
2014-08-09, 18:26
Medlem
Ghibellinos avatar
Citat:
Sverigedemokraterna har större andel soffliggare än andra partier, därav kommer de troligen ha svårt även på valdagen.

Jag har förgäves försökt hitta en källa som stödjer detta påstående. Har du någon?
2014-08-09, 18:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Månsan
Trött undersökning. Antingen är Sifo lika odugliga som vanligt och har hittat på siffrorna eller också är svenska folket mer självmordsbenäget än man anat. Att M och Reinfeldt ökar kraftigt är bortom allt vett och sans.

SD på bara 9% är beklämmande nu när vi fått svart på vitt att landet håller på att gå käpprätt åt fanders i och med Migrationsverkets chockrapport.

SD:s väljarpotential har dessvärre överskattats, dels av nuvarande sympatisörer, men framför allt av partiledaren! Minns hur han i början av 2013 i en DN-intervju spekulerade i att Sd i framtiden skulle kunna bli större än både (m) och (s) (!)

Vad som skett de senaste 1,5 åren är att partiet stagnerat. Man lyckas inte locka fler väljare, helt enkelt. Jag skulle tippa, att partiet får maximalt 11% i riksdagsvalet. Vad kommer därefter att ske? Troligen sjunkande opinionssiffror; väljarna börjar tröttna på ett parti, som inte har en realistisk chans att påverka. I basta fall skulle SD kunna få en vågmästarroll om 8-12 år - men vem f-n är intresserad av att rösta på ett parti med de usla framtidsutsikterna?

En vågmästarroll skulle troligen i sin tur bara medföra ett nyval - och en samlingsregering utan SD. Men det sannolikaste scenariot är dessvärre att partiet kommer att åka ur riksdagen - på lång sikt, ja kanske redan 2018. Väljarna kommer att tröttna, helt enkelt.

Observera: Jag är själv invandringskritiker, och ser massinvandringen som det största samhällsproblemet i landet. Men jag är också realist.
2014-08-09, 18:36
Medlem
Citat:
Senaste Sifo
S 30,7 +1,3
V 6,6 +0,2
MP 11,4 —1,6
M 23,9 +2,7
C 4,6—0,9
FP 6,1—0,7
KD 4,3 +0,8
SD 9,0 +/—0
FI 2,6 -0,8
Övr 0,8 —1,1

SD går inte framåt i opinionen. De kanske landar på 8 % i slutändan

Det där kan inte stämma! Tycker "alla" verkar ha fått upp ögonen!
Senast redigerad av 81032041X6 2014-08-09 kl. 18:47.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in