Citat:
Ursprungligen postat av
Månsan
Trött undersökning. Antingen är Sifo lika odugliga som vanligt och har hittat på siffrorna eller också är svenska folket mer självmordsbenäget än man anat. Att M och Reinfeldt ökar kraftigt är bortom allt vett och sans.
SD på bara 9% är beklämmande nu när vi fått svart på vitt att landet håller på att gå käpprätt åt fanders i och med Migrationsverkets chockrapport.
SD:s väljarpotential har dessvärre överskattats, dels av nuvarande sympatisörer, men framför allt av partiledaren! Minns hur han i början av 2013 i en DN-intervju spekulerade i att Sd i framtiden skulle kunna bli större än både (m) och (s) (!)
Vad som skett de senaste 1,5 åren är att partiet stagnerat. Man lyckas inte locka fler väljare, helt enkelt. Jag skulle tippa, att partiet får maximalt 11% i riksdagsvalet. Vad kommer därefter att ske? Troligen sjunkande opinionssiffror; väljarna börjar tröttna på ett parti, som inte har en realistisk chans att påverka. I basta fall skulle SD kunna få en vågmästarroll om 8-12 år - men vem f-n är intresserad av att rösta på ett parti med de usla framtidsutsikterna?
En vågmästarroll skulle troligen i sin tur bara medföra ett nyval - och en samlingsregering utan SD. Men det sannolikaste scenariot är dessvärre att partiet kommer att åka ur riksdagen - på lång sikt, ja kanske redan 2018. Väljarna kommer att tröttna, helt enkelt.
Observera: Jag är själv invandringskritiker, och ser massinvandringen som det största samhällsproblemet i landet. Men jag är också realist.