2014-08-08, 23:39
Medlem
Aboristens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av narcissist_
"OK". Och skulle enligt din logik fått 4-5 % i EU-valet? Om man ska gå på opinionsmätningarna och dessutom dra av en procentenhet.

Nja, 8-9 % känns faktiskt rätt så realistiskt i nuläget.

I EU-valet var valmanskåren inte riktigt bundna utifrån ett regeringsalternativ. Då röstade många på SD eftersom de "skulle röra om i grytan".

SD-röstare är dessutom soffliggare i hög utsträckning och sossar, moderater och antifascister kommer nog se det som mer angeläget att rösta än någonsin. Dvs det kommer bli samma effekt som i kyrkovalet där de fick 5 %. Betnér m. fl. lyckades mobilisera många som röstade då t.ex.

SD har höga ambitioner, men i slutändan lyckas de andra partierna bättre med att mobilisera sina väljare. Det kommer märkas. SD kommer göra en framgång, men inte på samma nivå som vad folk tror. Tror flashbackare underskattar "Allianströttheten".

Därför tror jag opinionsundersökningarna faktiskt avspeglar verkligheten. Det vore en prestigeförlust för OU-företagen att vara ute och cykla när det gäller SD:s siffror.
2014-08-08, 23:43
Medlem
Rammsbergs avatar
9,0 i Sifo är inte uselt och kan mycket väl bli 10, 11, 12…15 procent i valet. Jag ser nio procent som en lägstanivå, såvida media inte har en video från 2013-14 där Åkesson har på sig en nazi-uniform och gör Hitler-hälsning. Det är dock högst osannolikt = omöjligt!

Det bästa med denna Sifo är att FI ramlar ner och hamnar på 2,6 procent. Det betyder att de inte kommer in i riksdagen och förmodligen aldrig kommer in.
2014-08-08, 23:47
Medlem
Aboristens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BorkaOdalman
Sifo gav väl SD 4.0% inför valet 2010. Så nog får 9% hos Sifo räknas som riktigt bra. Du får ta 9% x 1.4 så ligger du nog väldigt nära valresultatet, kanske mer dessutom. För jag antar att Mattsson-gate och en del andra incidenter har gjort att skrämselfaktorn har ökat sedan 2010.

Sverigedemokraterna har större andel soffliggare än andra partier, därav kommer de troligen ha svårt även på valdagen. Och det finns en regeringsskiftseffekt. När det är regeringsskiftestider brukar enfrågepartier ligga pyrt till. Kolla exempel valen 91 och 06 då MP låg pyrt till, eller 94 ND.
2014-08-08, 23:51
Medlem
Rammsbergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aboristen
Sverigedemokraterna har större andel soffliggare än andra partier, därav kommer de troligen ha svårt även på valdagen. Och det finns en regeringsskiftseffekt. När det är regeringsskiftestider brukar enfrågepartier ligga pyrt till. Kolla exempel valen 91 och 06 då MP låg pyrt till, eller 94 ND.
Det kan vara därför som de två stora "regeringsdugliga" partierna, S och M, växer i denna undersökning?
2014-08-08, 23:54
Medlem
Aboristens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av amalrik

Önsketänker du eller är du berusad?

Jag önsketänker inte, utan jag har det på känn.
Mina vänner som är SD-sympatisörer är rätt osäkra om de kommer att rösta över huvud taget t.ex.

Citat:
Ursprungligen postat av Rammsberg
Det bästa med denna Sifo är att FI ramlar ner och hamnar på 2,6 procent. Det betyder att de inte kommer in i riksdagen och förmodligen aldrig kommer in.

Den biten kan jag hålla med om! Kommer vara roligt att se Schymans min på valvakan
2014-08-08, 23:56
Medlem
Aboristens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rammsberg
Det kan vara därför som de två stora "regeringsdugliga" partierna, S och M, växer i denna undersökning?

Ja, och därav minskar Miljöpartiet och Centerpartiet, vilket glädjer mig!
2014-08-09, 00:04
Medlem
The Crashs avatar
Citat:
Mina vänner som är SD-sympatisörer är rätt osäkra om de kommer att rösta över huvud taget t.ex.
Vad bra att dina vänner utgör hela Sveriges befolkning så att vi slipper gå på något realistiskt.
2014-08-09, 00:21
Medlem
Rammsbergs avatar
Citat:
Jag har iaf några vänner, varav en invandrare, som röstade på andra partier 2010 och som kommer att rösta på SD nu. Så det kanske jämnar ut sig?
2014-08-09, 00:42
Medlem
Månsans avatar
Trött undersökning. Antingen är Sifo lika odugliga som vanligt och har hittat på siffrorna eller också är svenska folket mer självmordsbenäget än man anat. Att M och Reinfeldt ökar kraftigt är bortom allt vett och sans.

SD på bara 9% är beklämmande nu när vi fått svart på vitt att landet håller på att gå käpprätt åt fanders i och med Migrationsverkets chockrapport.
2014-08-09, 01:58
Medlem
BorkaOdalmans avatar
Citat:

Jag köper inte riktigt dina argument. Den där "regeringsskifteffekten" hade du även 2010 där det va olidligt jämt mellan blocken på valdagen. Det va ovisst och ingen visste på förhand om verkligen borgarna skulle få fortsätta regera. Trots detta så skrapade SD ihop nästan 6% som nykomlingar och massa hets.

Sen har du en väsentligt stor skillnad på SD och andra partier med en stark profilfråga. SD är den enda riktiga oppositionen som har en ödesfråga som inte går att blunda för. Att jämföra SD med andra partier som har fokus på en sakfråga likt skola, vård, skattesänkningar m.m, det är inte jämförbart på något sätt.
2014-08-09, 04:42
Medlem

Senaste Sifo
M 23,9 +2,7
S 30,7 +1,3
KD 4,3 +0,8
V 6,6 +0,2

SD 9,0 +/- 0
ÖVR 0,8 - 1,1
FP 6,1 -0,7
FI 2,6 -0,8
C 4,6 -0,9
MP 11,4 —1,6

Oroliga tider just nu. Ukraina/Malaysian Airlines. Syrien. Irak. Gaza/Israel. Ordkrig EU/USA/Ryssland. Börsras. Ebola. Och ovanpå allt detta den plötsliga värmeböljan som gör att många har svårt att tänka riktigt klart.

På plussidan ligger semestern, folk är lediga, kopplar av och glömmer lite av de vardagliga problemen. Ute på landet, i sommarstugan, på båten, eller i hängmattan omgiven av den svenska sommaren med jordgubbar och fågelkvitter ser man inte så mycket av alla de irritationsmoment som man normalt kommer i kontakt med.

Oron ute i världen tror jag har gynnat både M och S. Uppgången för M med drygt 10% känns annars helt omotiverat. Att SD i ett sådant läge håller ställningara i OU kan anses vara godkänt, även om själva nivån givetvis känns för låg helt generellt, med tanke på det extremt fina resultatet i EU-valet. Enda siffran som verkar helt fuffens i denna Sifo är KD:s, vars uppgång med nästan 25% känns helt tagen ur luften.

Citat:
Jag har för övrigt röstat moderaterna vilka har skött sig ganska bra om man bortser från invandringsfrågan som man inte längre kan blunda för att det är en ekonomisk fråga, vilket är enda anledningen jag och många andra moderater nu överväger om man måste rösta SD för att ens kunna få en debatt om det.

För en sak är säker forsätter vi såhär och bara 'bygger' ghetton med invandrare där väldigt få en har ens chans att integreras och få jobb kommer det gå åt helvete.

(FB) Sverige, nu rankad som världens starkaste ekonomi!

Senast redigerad av Eulenspiegel 2014-08-09 kl. 05:18.
2014-08-09, 09:49
Medlem
8711s avatar
9,0% i Sifo är rätt bra. Det är 11-12% i valresultat och vore en riktig succé i valet

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in