2014-08-09, 12:50
Medlem
Hej!

Jag är 22 år gammal och jag bor i Malmö. Den 17 juni 2010 blev jag klar med mina gymnasiestudier och tog examen från naturvetenskapliga programmet på Malmö Borgarskolan. Efter det så valde jag studera matematik i Lundsuniversitet men mitt mål är att bli en fysiker. Jag har därför sökt till kandidat programmet i Fysik i Stockholms universitet och jag har blivit antagen. Jag ser verkligen fram emot att börja studera fysik men för att göra det måste jag hitta ett boende i Stockholm.

Nu till mitt problem. Jag har enda sen 11 juli bara sökt för boende i Stockholm utan att ha lyckats få något. Jag har sökt i princip allt möjligt både som inneboende och lägenhet. Det känns som att tiden börjar rinna och jag har inte fått tag i någon boende i stockholm. Jag har sökt massa från Blocket, Akademiskkvart, Bostadsförmedlingen och en hel del annat också.

Jag undrar om det finns någon sorts hjälp som man kan få från stockholms universitet vid sådana fall eller kanske andra bra hemsidor där man kan söka sig till ett boende. Jag är väldigt tacksam om ngn kan hjälpa mig.
Citera
2014-08-09, 13:02
Medlem
11 Juli, du är rolig du när bostadsköerna är upp till 10 år. Men universitetet kanske kan hjälpa dig även om jag är tveksam...
Citera
2014-08-09, 13:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eurochild
11 Juli, du är rolig du när bostadsköerna är upp till 10 år. Men universitetet kanske kan hjälpa dig även om jag är tveksam...
Du förstår säkert att det går snabbare att skaffa bostad än 10 år om man gör det på rätt sätt.
Citera
2014-08-09, 13:07
Medlem
sasos avatar
det är många som är i din situation
vandrarhem är bästa tipset tror jag
Citera
2014-08-09, 13:10
Medlem
gato12s avatar
Blir nog till att tälta i Lill-Jans skogen. Inte så dumt om vädret håller i sig...

Allvarligt talat så borde du sätta dig och uppdatera Blocket var femte minut och typ hugga på allt. Kanske finns nån söt tant som har ett rum över nånstans.
Citera
2014-08-09, 13:28
Medlem
kurt-sunes avatar
Kolla om studentkåren har något nätverk för nya studenter. Det brukar alltid lösa sig i slutändan med bostad, även om man inte får en direkt.
Citera
2014-08-09, 13:34
Medlem
gato12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aloshi
Jag undrar om det finns någon sorts hjälp som man kan få från stockholms universitet vid sådana fall eller kanske andra bra hemsidor där man kan söka sig till ett boende. Jag är väldigt tacksam om ngn kan hjälpa mig.

Du bör givetvis kolla upp www.sssb.se om du nu inte redan gjort det. Men kötiderna ligger på tre år i snitt men det skadar ju inte att ställa sig i kön...
Citera
2014-08-09, 13:36
Medlem
Servigins avatar
Köpa husvagn fungerar ju tillfälligt, har kompisar som har gjort så, dock inte i Stockholm.
Citera
2014-08-09, 14:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eurochild

Hahaha Det stämmer, kötiden på lägenheter i Stockholm är mellan 7 - 10 år, som jag sa i ett ämne tidigare så har man tur om man ens får en parkeringsplats med ett års kötid. Nu talar vi om någon som inte ens har en månads kötid.
Citera
2014-08-09, 15:12
Medlem
Är väl lite beroende på hur mycket du är villig att betala. Finns en del ( ) som kan tänka sig att hyra ut lägenheter om de får bra betalt för det och man snackar korta kontrakt.
Citera
2014-08-09, 15:15
Medlem
Servigins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aphelion.
Hahaha Det stämmer, kötiden på lägenheter i Stockholm är mellan 7 - 10 år, som jag sa i ett ämne tidigare så har man tur om man ens får en parkeringsplats med ett års kötid. Nu talar vi om någon som inte ens har en månads kötid.

Själv hade jag flyt, var i Stockholm på praktik i somras, fick provanställning och samma dag var det en kille där på firman som erbjöd mig ett rum, innanför tullarna
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in