Citat:
Ursprungligen postat av
Gromph
Tar man bort avdragen får man vara konsekvent och ta bort skatt på inkomst av kapital. Och det går inte de rödgröna med på.
Nej, folk "lever" ju i bolag nu igen, precis som senare tiden av 80 talet, det blir bara värre och värre.
Och Staten kräver inte att man lyder aktiebolagslagen, dvs, man har bolaget för att aktiägarna ska tjäna mest. Inget annat. Bolaget ska inte kunna göra så mkt utan att skatta, men när de väl delat ut, då...
Men idag, blir nettot verkligen positivt för Staten vad gäller kapitalskatter? Oh hur ser det ut om räntan går upp 5%?
Citat:
Men att nissen börjar yra om förmögenhetsskatt tyder på att vederbörande menar att skattetrycket är för lågt. Där borde man snarare se sig om efter möjliga sänkningar och reduktion av offentlig spending.
Det tvivlar jag på, när normalnissen får mer pengar så ska de konsumeras, som jag tror du själv skrev, folk var arga för att de inte får låna mer, just NU klarar de ju det...
Citat:
Det jag kan tycka är olyckligt är att så pass många inte vill förstå att det inte är något större problem att folk lånar till villor. Det gjorde man på 50-talet också. Det är i sig inget problem.
Sedan kan man diskutera hur stor andel man borde få låna mm. Men just att folk har bostäder belånade är inget större bekymmer.
Nej, men det gäller då att invadrarna får råd att köpa, om luciabeslutet hade gällt ännu skulle vi ha massor av lediga lgh, Svensson skulle få betala mindre för hus. Nu är det vansinniga summor när den svarta svanen kommer. 90 talets 100000-tals sek kommer att vara en nolla till.
Citat:
Ser man risker för banksystemet är det där man skall lägga en limit. Kapitaltäckning, riskvikter, stresstester eller annat. Man kan t ex säga att allt över taxeringsvärde ska ses som blancolån.
Jag tycker Positiva pengar verkar vettiga.
Citat:
Folk har massor med föreställningar om vad som är rätt/inne och fel/ute. En del menar att det är rätt att åka till fotbolls-vm och titta på bollsparkning. Andra tycker att det är rätt att köpa en stenskrubb i centrala Stockholm.
Och det går inte att säga att något är fel. Däremot kan man sitta och tycka. Men tyckande hör inte hemma i den här diskussionen.
Jo, lite, ty jag själv förstår inte lusten med sthlm?
Och jag ser ju att vi kan producera guldhus i guldlägen snabbt, med bra kvalitet, trevliga miljöer, rent pittoreska, vi kan säkert bygga 100 nya fiskeläger på västkusten med 5000 pers i varje. I sthlm kan man köra mälaren runt mer, man kan bygga satellitstäder på 4-5 mils avstånd. Men politikerna kan inte stöta sig med folkviljan.
Citat:
Jag har då och då frågat vad som ska utlösa en nedgång. Men det är lite tunt med svar.
Stockholm är en dyr stad som ligger lite avigt till. Det är lite mediokert för de som kan välja, och dessutom så håller ju politiken ekonomin vid liv, jag minns en intervju med Junung år 2000, där sa han skämtsamt att vi kanske alla är Keynsianer om 10 år, och frågan är med dessa räntor