2014-08-09, 09:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oyto
SD har ingen vågmästarroll.

På samma sätt som MP samarbetade med M, kan förstås FP samarbeta med S för att få bred parlamentarisk majoritet för vilken tokig politik som helst. Alla står mot SD.

M och S har bara en riktig opposition att frukta - verkligheten. Först när kostnaderna blir för höga (inte minst förlorade riksdagslöner till SD) så kommer förändringen att komma. Omvändningen kommer under galgen.

SD har som uppgift att växa så snabbt som möjligt, men inte i förhoppningen att få ett direkt inflytande redan under den här mandatperioden, för det kommer man inte komma i närheten av.

Nej, SD ska växa för att skapa panik inom de övriga partierna (politikernas egna privatekonomi!) som tillsammans med revolterande kommunpolitiker och skenande budgetunderskott kan leda till förändring.

SD:s mission är att tvinga andra att styra Sverige i rätt riktning, inte göra det själva. Kompromissvilja och inställsamhet är därför helt obehövligt, ja rent kontraproduktivt.

Så där ja, precis så känner jag också. SD ska stå rakryggat för "sin" politik eftersom den är baserad på förnuft och känsla för den egna befolkningen först. Låt de andra partierna närma sig antingen pga förnuft eller för att folket som drabbas av den galna 7K-politiken tvingar dem.

JÅ och SD har inget att skämmas över.
2014-08-09, 10:05
Medlem
Bellanias avatar
9.0 procent av Sifo-pellejönsarna är inte så dåligt inför upploppet!

Det torde motsvara i verkligheten cirka 13 procent om 9.0 korrigeras med Sifos manipulationskoefficient!!

Min prognos för september är cirka 15 procent!!!
2014-08-09, 10:31
Medlem
Tänk om SD blir 3:e största partiet OCH vågmästare.

Åhhh...
2014-08-09, 10:32
Medlem
Groenmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rammsberg
Jag har iaf några vänner, varav en invandrare, som röstade på andra partier 2010 och som kommer att rösta på SD nu. Så det kanske jämnar ut sig?

Äntligen. Har tidigare bidragit till att åtminstone ett 5-tal personer fått upp ögonen för Sveriges invandringskatastrof och börjat rösta SD. Har en vän som varit inbiten moderat sedan han fick börja rösta på 1980-talet. Jag har väl talat invandringsproblem med honom i många år, men det är först de senaste två-tre åren som han på egen hand uttryckt några kritiska åsikter.

Min taktik det senaste året har varit att 1) låtsas som om att jag underförstått tror att han röstar på SD och 2) när han säger något kritiskt om invandringspolitiken, säga något i stil med: -"Jaja, men det är ju vad folk uppenbarligen vill ha. De sju andra partierna är ju tydliga i sin invandringspolitik och 94% röstade på denna politik. Det är inget som vi kan göra någonting åt. Vill folk få förändring så får de rösta på SD och det är ju uppenbarligen få som vill eller gör."

Nu talade jag med honom häromdagen. Han hänger inte på Flashback, Avpixlat eller liknande. Han är inte den typen. Däremot har han Facebook och har tydligen gått med i någon invandringskritisk grupp. Och uppenbarligen har han tagit det blå pillret, eftersom han avsutade en harang med: "Bara folk röstar rätt i valet i höst!"

De tidigare i min bekantskapskrets som börjat rösta SD har varit mer öppna och analyserande i sin grundhållning. Den senare vännen som "kommit till beslut" nu i sommar är inbiten moderat sedan över 30 år tillbaka och en av de trögrörliga. En svala gör ingen sommar, men jag tar detta exempel som indikation på att även de mest trogna moderaterna börjar överge sitt parti för sverigedemokraterna.

Det finns olika bevekelsegrunder för att rösta SD; en del utifrån kulturaspekter, en del från egna (negativa) erfarenheter, en del ifrån känsloaspekter (t.ex. obehang inför det främmande), en del utifrån personliga ekonomiska skäl (arbete, bidrag osv) och som i detta fall: politisk övertygelse och omsorg om landet. Min vän "den trogne moderaten" är politiskt övertygad om personlig frihet, stark rättsstat och försvar och ekonomisk klokskap från de styrande. Dessa saker har allt fler moderater börjat inse, att moderaterna har lämnat och offrat på mångkulturens altare.

Jag tror följdaktligen inte på SIFO-mätningen, om att moderaterna skulle ha ökat 10% i opinionen och sverigedemokraterna har stått still sedan senaste SIFO-mätningen. EU-valet visade att opinionsundersökningarna i bästa fall är dåliga och grovt underskattar SD och i värsta fall är medvetet riggade.

Speciellt traditionella moderater är sådana som valt parti efter sin övertygelse. Efter 8 år med Reinfeldt torde det stå klart för de flesta att moderaterna inte är vad de en gång har varit. Och när det är dags att gå till valurnan i höst, tror jag att många moderater gör en analys kring: "Om man är en sådan som byter övertygelse med sitt parti, eller byter parti efter sin övertygelse". SD kommer ta ytterligare procentenheter från moderaterna och under 15% kan jag inte ens föreställa mig i valet. Det finns fortfarande en svensk folksjäl och den pickar på allt fler axlar och pockar på förändring.

Kommer vi att få se ett snitt på över 10% i opinionsundersökningarna i augusti och september så kan vi vara säkra på mer än 15% i valet.
2014-08-09, 11:15
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Groenman
Äntligen. Har tidigare bidragit till att åtminstone ett 5-tal personer fått upp ögonen för Sveriges invandringskatastrof och börjat rösta SD. Har en vän som varit inbiten moderat sedan han fick börja rösta på 1980-talet. Jag har väl talat invandringsproblem med honom i många år, men det är först de senaste två-tre åren som han på egen hand uttryckt några kritiska åsikter.

Min taktik det senaste året har varit att 1) låtsas som om att jag underförstått tror att han röstar på SD och 2) när han säger något kritiskt om invandringspolitiken, säga något i stil med: -"Jaja, men det är ju vad folk uppenbarligen vill ha. De sju andra partierna är ju tydliga i sin invandringspolitik och 94% röstade på denna politik. Det är inget som vi kan göra någonting åt. Vill folk få förändring så får de rösta på SD och det är ju uppenbarligen få som vill eller gör."

Nu talade jag med honom häromdagen. Han hänger inte på Flashback, Avpixlat eller liknande. Han är inte den typen. Däremot har han Facebook och har tydligen gått med i någon invandringskritisk grupp. Och uppenbarligen har han tagit det blå pillret, eftersom han avsutade en harang med: "Bara folk röstar rätt i valet i höst!"

De tidigare i min bekantskapskrets som börjat rösta SD har varit mer öppna och analyserande i sin grundhållning. Den senare vännen som "kommit till beslut" nu i sommar är inbiten moderat sedan över 30 år tillbaka och en av de trögrörliga. En svala gör ingen sommar, men jag tar detta exempel som indikation på att även de mest trogna moderaterna börjar överge sitt parti för sverigedemokraterna.

Det finns olika bevekelsegrunder för att rösta SD; en del utifrån kulturaspekter, en del från egna (negativa) erfarenheter, en del ifrån känsloaspekter (t.ex. obehang inför det främmande), en del utifrån personliga ekonomiska skäl (arbete, bidrag osv) och som i detta fall: politisk övertygelse och omsorg om landet. Min vän "den trogne moderaten" är politiskt övertygad om personlig frihet, stark rättsstat och försvar och ekonomisk klokskap från de styrande. Dessa saker har allt fler moderater börjat inse, att moderaterna har lämnat och offrat på mångkulturens altare.

Jag tror följdaktligen inte på SIFO-mätningen, om att moderaterna skulle ha ökat 10% i opinionen och sverigedemokraterna har stått still sedan senaste SIFO-mätningen. EU-valet visade att opinionsundersökningarna i bästa fall är dåliga och grovt underskattar SD och i värsta fall är medvetet riggade.

Speciellt traditionella moderater är sådana som valt parti efter sin övertygelse. Efter 8 år med Reinfeldt torde det stå klart för de flesta att moderaterna inte är vad de en gång har varit. Och när det är dags att gå till valurnan i höst, tror jag att många moderater gör en analys kring: "Om man är en sådan som byter övertygelse med sitt parti, eller byter parti efter sin övertygelse". SD kommer ta ytterligare procentenheter från moderaterna och under 15% kan jag inte ens föreställa mig i valet. Det finns fortfarande en svensk folksjäl och den pickar på allt fler axlar och pockar på förändring.

Kommer vi att få se ett snitt på över 10% i opinionsundersökningarna i augusti och september så kan vi vara säkra på mer än 15% i valet.
Jag har hört från aktiva moderater att minsta försök till diskussion om dagens moderatpolitik med de moderata kommissarierna som reser land och rike kring och besöker lokalavdelningar bemöts med raseriutbrott och nedsättande ord mot de som försöker hävda en annan åsikt.

Frustrationen även hos organiserade moderater blir större och större, gissar på att det kommer ske fler omprövningar i höst av sitt ställningstagande än någonsin förr till SD's fördel.
Det moderata magplasket i EU valet blir nog inte lika stort i riksdagsvalet men de riskerar göra ett riktigt dåligt val.
2014-08-09, 11:18
Medlem
Jag ser 11,5-12% som ett klart rimligt resultat. Och även ett bra resultat. Sedan kanske de inte räcker till vågmästare, men jag förväntade mig aldrig att 2014 skulle bli året för SD. Det blir 2018.

Så länge andra partier vägrar röra frågor som SD drar upp så kommer de fortsätta öka. Och med en rödgrön regering så kommer problemen bli ännu mer tydliga.
2014-08-09, 11:31
Medlem
Månsans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NitsirK72
Tänk om SD blir 3:e största partiet OCH vågmästare.

Åhhh...

Din dagdröm ligger mycket nära till hands nu.

SvD idag:
För att Sverigedemokraterna återigen ska bli tungan på vågen krävs det mycket marginella rörelser bland de som röstar. SvD:s studie av de sex senaste valrörelserna visar att regeringssidan i samtliga riksdagsval har ökat sitt väljarstöd de sista veckorna. Beter sig väljarna på samma sätt även denna gång innebär det att inget block får egen majoritet. Därmed är risken överhängande att det blir en komplicerad parlamentarisk situation efter valet.

Den sista meningen är ljugmedias sätt att beskriva att SD blir vågmästare.

.
2014-08-09, 13:24
Medlem
2big4yous avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Månsan
Din dagdröm ligger mycket nära till hands nu.

SvD idag:
För att Sverigedemokraterna återigen ska bli tungan på vågen krävs det mycket marginella rörelser bland de som röstar. SvD:s studie av de sex senaste valrörelserna visar att regeringssidan i samtliga riksdagsval har ökat sitt väljarstöd de sista veckorna. Beter sig väljarna på samma sätt även denna gång innebär det att inget block får egen majoritet. Därmed är risken överhängande att det blir en komplicerad parlamentarisk situation efter valet.

Den sista meningen är ljugmedias sätt att beskriva att SD blir vågmästare.

.

Börsen kraschar,kronan störtdyker och statsfinanserna brakar samman....eller hur var det Reinfeldt sa vid valet 2010?
2014-08-09, 13:41
Medlem
shogun-rs avatar
Bara jag som är nyfiken på valfilmerna? Efter att ha sett dom senaste filmerna, så tycker jag det finns hopp om att dom skall kunna leverera något riktigt bra.

Tänker främst på "En längre film om oss", gäller bara att korta ner den och fortfarande få den bra.

När tror ni att man får se dom presenteras? Inte sett något än, men kanske letar dåligt.
2014-08-09, 13:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Groenman

Och andra sidan så vet jag av en som först undrade varför SD ens är tillåtet för att sedan ta upp och hålla med dem(omedvetet) i flera frågor, bland annat invandring.

Jag tror inte han är unik, medias svartmåleri och konstanta stigmatisering har förvirrat många vanliga människor fullständigt.

Jag tror andelen människor som går över till SD pga medias mobbning nu är mer eller mindre fylld.
Nu måste SD ingjuta mod i sitt parti, sina medlemmar och alla sympatisörer så att de vågar stå upp för och avstigmatisera partiet.
2014-08-09, 15:08
Medlem
Jag fattar inte riktigt det där med vågmästarposition... vad är det som krävs att SD ska bli vågmästare?
2014-08-09, 15:17
Medlem
2big4yous avatar
Citat:
Ursprungligen postat av elsydeon
Jag fattar inte riktigt det där med vågmästarposition... vad är det som krävs att SD ska bli vågmästare?
Att varken det röd-gröna blocket eller Alliansen får egen majoritet,dvs. mer än 50% av rösterna.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in