Citat:
Ursprungligen postat av
VitruvianskeMannen
Du är medveten om att risken att SD inte blir vågmästare ökar dramatiskt om KD och/eller C åker ur?
OK, jag håller med om att hjärtat säger att man vill se C åka ur, men det vore dåligt för SD's vägmästarroll. KD däremot är ju faktiskt mitt andra parti (dvs. om jag skulle tvingas rösta på något annat än SD så skulle det sannolikt bli KD) så dessa hoppas jag inte åker ur.
SD har ingen vågmästarroll.
På samma sätt som MP samarbetade med M, kan förstås FP samarbeta med S för att få bred parlamentarisk majoritet för vilken tokig politik som helst. Alla står mot SD.
M och S har bara en riktig opposition att frukta - verkligheten. Först när kostnaderna blir för höga (inte minst förlorade riksdagslöner till SD) så kommer förändringen att komma. Omvändningen kommer under galgen.
SD har som uppgift att växa så snabbt som möjligt, men inte i förhoppningen att få ett direkt inflytande redan under den här mandatperioden, för det kommer man inte komma i närheten av.
Nej, SD ska växa för att skapa panik inom de övriga partierna (politikernas egna privatekonomi!) som tillsammans med revolterande kommunpolitiker och skenande budgetunderskott kan leda till förändring.
SD:s mission är att tvinga andra att styra Sverige i rätt riktning, inte göra det själva. Kompromissvilja och inställsamhet är därför helt obehövligt, ja rent kontraproduktivt.