2014-08-08, 16:56
Medlem
Eoppoyzs avatar
TV4 ringde mig i morse av anledning att jag deltog i en undersökning i Novus före sommaren. De vill ha vanliga väljare som berättar om varför de röstar som de gör. Detta kommer att sändas inför valet. Jag tackade nej av anledning att jag kandiderade i förra valet och har därför varit partipolitiskt aktiv. Det är bättre om de tar en väljare som inte har varit partipolitiskt aktiv. Jag blev skapligt överraskad när de frågade efter mitt nick i min emailadress istället för mitt namn (det är inte Eoppoyz, i alla fall).
2014-08-08, 22:45
Medlem
Nomen Nescios avatar
Senaste SIFO:
S 30,7 +1,3
V 6,6 +0,2
MP 11,4 -1,6
M 23,9 +2,7
C 4,6 -0,9
FP 6,1 -0,7
KD 4,3 +0,8
SD 9,0 +/-0
FI 2,6 -0,8
Övr 0,8 -1,1

Rödgröna 48,7 (-0,1)
Alliansen 38,9 (+1,9)

Att MP endast faller 1,6 procentenheter tyder på att Romsons almedalstal inte sågs av särskilt många.
Senast redigerad av Nomen Nescio 2014-08-08 kl. 22:52.
2014-08-08, 23:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Urarva
I väntan på nästa OU så sätter jag en tioöring på att att om S vinner valet, så är det för att Alliansen tappat tillräckligt många väljare till SD, samtidigt som S tappat en mindre andel till MP och V, kanske också till Fi. Av egen kraft kommer sannolikt S inte att vinna det kommande valet.

Citat:
Ursprungligen postat av Powergirl
Helt meningslösa funderingar. Självklart kommer S av egen kraft vara det största partiet i alla opinionsmätningar före valet och även på valdagen.

Citat:
Ursprungligen postat av Nomen Nescio
Senaste SIFO:
S 30,7 +1,3
V 6,6 +0,2
MP 11,4 -1,6
M 23,9 +2,7
C 4,6 -0,9
FP 6,1 -0,7
KD 4,3 +0,8
SD 9,0 +/-0
FI 2,6 -0,8
Övr 0,8 -1,1

Rödgröna 48,7 (-0,1)
Alliansen 38,9 (+1,9)

Att MP endast faller 1,6 procentenheter tyder på att Romsons almedalstal inte sågs av särskilt många.

MP är ofta överskattade, men säkert så har inte Romson fått så mycket negativ publicitet - hovreportrarna är så klart hovsamma.

I övrigt tycks det som att min tioöring sitter ohotad. Jag kan så klart få fel på valdagen, men hitintills så tyder det mesta på att om S kommer i regeringsställning är det i första hand pga andra partiers fram- och motgångar - inte egen kraft.
2014-08-08, 23:50
Medlem
Citat:
Senaste SIFO:
S 30,7 +1,3
V 6,6 +0,2
MP 11,4 -1,6
M 23,9 +2,7
C 4,6 -0,9
FP 6,1 -0,7
KD 4,3 +0,8
SD 9,0 +/-0
FI 2,6 -0,8
Övr 0,8 -1,1

Rödgröna 48,7 (-0,1)
Alliansen 38,9 (+1,9)

Varför stiger M med nästan 3 procentenheter? Har dom gjort någonting bra?
2014-08-09, 07:13
Medlem
KarlDenSistaGustafs avatar
Citat:
Senaste SIFO:
S 30,7 +1,3
V 6,6 +0,2
MP 11,4 -1,6
M 23,9 +2,7
C 4,6 -0,9
FP 6,1 -0,7
KD 4,3 +0,8
SD 9,0 +/-0
FI 2,6 -0,8
Övr 0,8 -1,1

Rödgröna 48,7 (-0,1)
Alliansen 38,9 (+1,9)

Intressanta siffror.

De Rödgröna och SD står stilla medans Allahiansen tar tillbaka röster från övriga och F!. Det är just i detta jag ser faran vid valet 2014 - det finns mycket Smygmoderater i både F!, SD, och även SvP trots att man låtsas vara radikala. Detta kan leda till att Allahiansen gör ett hyfsat val och tvingar Sverige till ytterligare fyra år med extrem bidragsmassinvandringspolitik.

Kommer Jan Björklund att med populistiska uttalanden kunna lura SDs Smygmoderater tillbaka till Allahiansen? Denna viktiga faktor avgör valet 2014.

Nåja, sammanfattningsvis; det är endast små rörelser i denna SIFO om vi bortser från kannibalisering.
2014-08-09, 07:25
Medlem
Clodiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KarlDenSistaGustaf
Intressanta siffror.

De Rödgröna och SD står stilla medans Allahiansen tar tillbaka röster från övriga och F!. Det är just i detta jag ser faran vid valet 2014 - det finns mycket Smygmoderater i både F!, SD, och även SvP trots att man låtsas vara radikala. Detta kan leda till att Allahiansen gör ett hyfsat val och tvingar Sverige till ytterligare fyra år med extrem bidragsmassinvandringspolitik.

Kommer Jan Björklund att med populistiska uttalanden kunna lura SDs Smygmoderater tillbaka till Allahiansen? Denna viktiga faktor avgör valet 2014.

Nåja, sammanfattningsvis; det är endast små rörelser i denna SIFO om vi bortser från kannibalisering.
HÅLLER MED OM MYCKET - VALET ÄR PÅ INTET SÄTT KÖRT FÖR REINFELDT. Särskillt som småpariterna verkar ha parkerat över 4% - lite oförtjänt för c och fp tycker jag... Och även jag undrar vad M gjort för att förtjäna sin uppgång. Kan det vara "negative kampanj" reklamfilmerna som alliansen sänder på teve nu? (Där man bara talar om hur usla de rödgröna är utan att nämna sin egen politik - de anser tydligen att väljarna är idioter - möjligen med rätta.)
Annars så ökar s lite grand, men ligger fortfarande på en märkligt låg nivå - svenska folket uppskattar tydligen inte ansvarstagande.
2014-08-09, 07:56
Medlem
mr.arnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KarlDenSistaGustaf
Det har redan börjat.

http://www.dn.se/nyheter/sverige/regeringen-skolavslutningar-ska-fa-hallas-i-kyrkan/
2014-08-09, 08:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Macbajs
Varför stiger M med nästan 3 procentenheter? Har dom gjort någonting bra?
förmodligen storstadsakademiker som in i det sista hoppats att mp skulle vilja bli del av reinfelds knähundar.var väntat.
2014-08-09, 08:34
Medlem
Citat:

Romsons tal blev ju framröstad av många medier som det bästa talet under Almedalen. Naturligtvis var det i ren panik över hur dåligt talet faktiskt var. Inte bara innehållet men också framförandet. Nervöst, för många pauser eftersom hon glömt vad hon skulle säga och för snabba upprabblingar för att komma i kapp och säga det hon glömt.

De som bara läste media får så klart ett gott intryck av talet. De som såg talet fick det inte. Undrar vad Romson planerar att göra med Fridolin efter valet. Han är ju vit och man.
2014-08-09, 08:42
Medlem
stevenstillss avatar
Känner väldigt lågt förtroende för de traditionella opinionsinsituten. Som Sifo. Det går bara ut på att hålla etablissemanget nöjt. Så man kan somna om. Ett tag till. Det går ut på att

1. Lyfta fram de gamla partierna, mest S och M men även småpartierna.

2. Trycka ner SD och Fi. Båda pariapartier för etablissemanget.

3. MP svalkas av efter de konstiga siffrorna sista halvåret.
Senast redigerad av stevenstills 2014-08-09 kl. 08:45.
2014-08-09, 11:11
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clodius
HÅLLER MED OM MYCKET - VALET ÄR PÅ INTET SÄTT KÖRT FÖR REINFELDT. Särskillt som småpariterna verkar ha parkerat över 4% - lite oförtjänt för c och fp tycker jag... Och även jag undrar vad M gjort för att förtjäna sin uppgång. Kan det vara "negative kampanj" reklamfilmerna som alliansen sänder på teve nu? (Där man bara talar om hur usla de rödgröna är utan att nämna sin egen politik - de anser tydligen att väljarna är idioter - möjligen med rätta.)
Annars så ökar s lite grand, men ligger fortfarande på en märkligt låg nivå - svenska folket uppskattar tydligen inte ansvarstagande.
Kört för Reinfeldt är det nog. Eller hur menar du? S+V+MP är ju ca 10 %-enheter större än alliansen. Reinfeldt och hans vapenbröder måste ju spurta rejält om de ska få bilda regering.

Det jag tycker är anmärkningsvärt med de två senaste opundersökningarna är att SD återigen är nära att bli vågmästare.

Novus:
S+V+MP 49,0 (-1,1)
M+FP+C+KD 38,5 (+0,5)
SD 8,8 (+0,5)

Enligt Novus så får alltså de rödgröna egen majoritet med endast 1.7 %-enheters marginal (49.0 jmf m 47.3).

Sifo:
Rödgröna 48,7 (-0,1)
Alliansen 38,9 (+1,9)
SD 9,0 (+/-0)

Enligt Sifo så får alltså de rödgröna egen majoritet med endast 0.8 %-enheters marginal (48.7 jmf m 47.9).

Att marginalen är så knapp och SD så nära att bli vågmästare kan delvis ses som en effekt av att FI enligt dessa undersökningar tar några procentenheter (nästan allt från de rödgröna väljarna) men inte klarar spärren.
Senast redigerad av Madagascar 2014-08-09 kl. 11:15.
2014-08-09, 12:48
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Kört för Reinfeldt är det nog. Eller hur menar du? S+V+MP är ju ca 10 %-enheter större än alliansen. Reinfeldt och hans vapenbröder måste ju spurta rejält om de ska få bilda regering.

Det jag tycker är anmärkningsvärt med de två senaste opundersökningarna är att SD återigen är nära att bli vågmästare.

Novus:
S+V+MP 49,0 (-1,1)
M+FP+C+KD 38,5 (+0,5)
SD 8,8 (+0,5)

Enligt Novus så får alltså de rödgröna egen majoritet med endast 1.7 %-enheters marginal (49.0 jmf m 47.3).

Sifo:
Rödgröna 48,7 (-0,1)
Alliansen 38,9 (+1,9)
SD 9,0 (+/-0)

Enligt Sifo så får alltså de rödgröna egen majoritet med endast 0.8 %-enheters marginal (48.7 jmf m 47.9).

Att marginalen är så knapp och SD så nära att bli vågmästare kan delvis ses som en effekt av att FI enligt dessa undersökningar tar några procentenheter (nästan allt från de rödgröna väljarna) men inte klarar spärren.
Skogsbrandsdebaclet lär inte ha ökat förtroendet för varken regeringen eller Helfel, oavsett vad man anser om det hela ger Helfels tafflighet och ovilja ta ansvar vid krislägen en stämpel av världsfrånvändhet och okunskap.
Helfel påminner mer och mer om en Kejsare i den förbjudna staden

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in