Citat:
Ursprungligen postat av
Clodius
HÅLLER MED OM MYCKET - VALET ÄR PÅ INTET SÄTT KÖRT FÖR REINFELDT. Särskillt som småpariterna verkar ha parkerat över 4% - lite oförtjänt för c och fp tycker jag... Och även jag undrar vad M gjort för att förtjäna sin uppgång. Kan det vara "negative kampanj" reklamfilmerna som alliansen sänder på teve nu? (Där man bara talar om hur usla de rödgröna är utan att nämna sin egen politik - de anser tydligen att väljarna är idioter - möjligen med rätta.)
Annars så ökar s lite grand, men ligger fortfarande på en märkligt låg nivå - svenska folket uppskattar tydligen inte ansvarstagande.
Kört för Reinfeldt är det nog. Eller hur menar du? S+V+MP är ju ca 10 %-enheter större än alliansen. Reinfeldt och hans vapenbröder måste ju spurta rejält om de ska få bilda regering.
Det jag tycker är anmärkningsvärt med de två senaste opundersökningarna är att SD återigen är nära att bli vågmästare.
Novus:
S+V+MP 49,0 (-1,1)
M+FP+C+KD 38,5 (+0,5)
SD 8,8 (+0,5)
Enligt Novus så får alltså de rödgröna egen majoritet med endast 1.7 %-enheters marginal (49.0 jmf m 47.3).
Sifo:
Rödgröna 48,7 (-0,1)
Alliansen 38,9 (+1,9)
SD 9,0 (+/-0)
Enligt Sifo så får alltså de rödgröna egen majoritet med endast 0.8 %-enheters marginal (48.7 jmf m 47.9).
Att marginalen är så knapp och SD så nära att bli vågmästare kan delvis ses som en effekt av att FI enligt dessa undersökningar tar några procentenheter (nästan allt från de rödgröna väljarna) men inte klarar spärren.