Flashback bygger pepparkakshus!
2014-08-08, 21:17
Medlem
Sorcars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av beermeup2012
Helt fantastiskt. Vad vi behöver är ett striktare rättssystem som ser mindre till bevisvärde och som är mer ute efter att hjälpa unga brottslingar in "på banan" igen. Vi behöver få undan unga brottslingar från större stadsmiljöer, som de uppenbarligen inte kan leva i, och till mindre samhällen där de kan lägga om sina liv. Vi behöver verkligen inte fler wannabe-gangsters i Malmö. Du har helt rätt i allting du skriver. Att föräldrarna inte klarar att uppfostra sitt barn är uppenbart och att socialen inte går in är anmärkningsvärt. Att en människa förlorade sitt liv är inte enbart förövarens fel. Även föräldrar och samhälle måste ta sitt ansvar. Vi behöver inte sådana idioter i det här landet, men visst hade han kunnnat få en ynklig chans till. Bara för att visa att ahn hade kunnat leva med oss andra. That's my opinion. Fire away!

Så är det! Eller rättare sagt så sitter soc, polisen, rättsapparaten m.fl. med "regler" och "bruksanvisningar" som begränsar deras befogenheter och handlingskraft.
Och dessa regler är ju författade av kommitterer som politiker tillsatt, eftersom dom inbillar sig att dessa är sakkunniga.
Det är väl snarare så att politikernas bristande engegemang bidrar till att dessa "sakkunniga" är lika världsfrånvända som dom själva. Lärarna har ju t.ex. länge undrat varför dom inte för sitta med i större utsträckning och bidra med synpunkter från "golvet".
Likaså verkar det som dom "sakkunniga" som utreder åtgärder för t.ex brottslighet i förorter, invandrarrelaterade dito. osv. inte har en aning om, eller nånsin satt sin fot på Sergels Torg, Herrgården i Rosengård eller likn. Dom sitter tydligen vid sina skrivbord långt från problemområdena och slår i böcker om statistik, juridik, sociologi och psykologi, författade av lika världsfrånvända teoretiker som dom själva.
Och resultatet ser vi och får betala med våra skattepengar!
Citera
2014-08-08, 21:20
Medlem
JayJayAdamss avatar
Det är för att vi har för få fritidsgårdar och studiebidragen är för låga. Hade vi bara haft fritidsgårdar så hade incidenter som på professorsgatan, husby osv aldrig hänt.
Sen tror jag vi vi kan konstatera att det delvis är vita medelålders mäns fel med. Vi bara våldtar och bidrar till högre utsläpp av giftiga ämnen i miljön.
Möjligtvis att en tredje faktor kan vara utanförskap, kulturella skillnader och dålig ekonomi. Det brukar rättfärdiga invandrares beteende till personrån och våldtäkter bl.a.
Citera
2014-08-08, 21:28
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JayJayAdams
Det är för att vi har för få fritidsgårdar och studiebidragen är för låga. Hade vi bara haft fritidsgårdar så hade incidenter som på professorsgatan, husby osv aldrig hänt.
Sen tror jag vi vi kan konstatera att det delvis är vita medelålders mäns fel med. Vi bara våldtar och bidrar till högre utsläpp av giftiga ämnen i miljön.
Möjligtvis att en tredje faktor kan vara utanförskap, kulturella skillnader och dålig ekonomi. Det brukar rättfärdiga invandrares beteende till personrån och våldtäkter bl.a.

Du är medveten om att avsaknaden av fritidsgårdar sen runt 35 år är ett objekt för satir på TV? Min generation hade inte nämnvärt mkt av fritidsgårdar och studiebidragen var väldigt mycket lägre än idag. Av nån anledning löpte vi inte amok för det.
Spelar storleken på bidragen nån roll för såna som ändå inte är intresserade av att studera?
Citera
2014-08-08, 21:33
Medlem
Sorcars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DreamTwister
Du är medveten om att avsaknaden av fritidsgårdar sen runt 35 år är ett objekt för satir på TV? Min generation hade inte nämnvärt mkt av fritidsgårdar och studiebidragen var väldigt mycket lägre än idag. Av nån anledning löpte vi inte amok för det.
Spelar storleken på bidragen nån roll för såna som ändå inte är intresserade av att studera?

DreamTwister, ignorera inlägget om fritidsgårdarna etc. som varke nvar ironiskt, komiskt, etc.
JayJay har tydligen varit ute på dass igen och dragit i sig en för fet lina, tramsjöns.
Citera
2014-08-08, 21:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DreamTwister

Nej, men skolans stora klasser och att skolan missar att plocka upp och hjälpa elever som har det svårt för att ge extrahjälp. För barn/ungdomar som kommer från "problemfamiljer" eller från familjer där föräldrarna/föräldern inte talar svenska krävs extrainsatser då föräldrarna kanske inte vill eller i det senare fallet kan hjälpa. Denna extrahjälp är så klart inte bara begränsad till "problemfamiljer" eller invandrare men de som inte kan få hjälp att klara av skolan hemma.

Fritidsgårdar eller Fryshus (eller liknande) löser ju inte hela problemet, men det ger ungdomar som inte har en föräldergestalt möjlighet att klicka med en vuxen, likaså så är många fritidsgårda populära så genom att utöka dessa får vi iaf bort en del människor (en stund) från gatorna
Senast redigerad av majjken87 2014-08-08 kl. 21:38.
Citera
2014-08-08, 21:35
Medlem
Dr.Krankentots avatar
Trevliga ungdomar. Dessa mesiga åklagare. Sätt stopp tidigare för "barnen".

http://www.sydsvenskan.se/malmo/mordmisstankarna-paverkar-inte-tidigare-misshandel/

Citat:
16-åringen var tidigare misstänkt för att ha misshandlat tre pojkar på Valborg. Men den nu nedlagda utredningen påverkas inte av mordmisstankarna. På Valborgsmässoafton misshandlades tre tonårspojkar på Sibbarp. Dagen efter anhölls 16-åringen misstänkt för händelsen.

Citat:
– Det var ett bråk mellan två grupper där flera personer på varje sida var inblandade. Personer på båda sidorna hade fått skador och uppgifterna om vad som hänt gick i sär även inom grupperna, säger Johan Larsson.
Citera
2014-08-08, 21:37
Medlem
Alla ni som tidigt i tråden spekulerat om etnicitet och uttalat sig rasistiskt och förnedrande borde skämmas.

Träffat GM flera gånger och redan då insett att han var smutsig typ. Spelar ingen roll som helst om han är svensk eller av utländskt påbrå, lowlife helt enkelt.

Bo å andra sidan var jag bra vän med och har umgåtts med han i perioder i några år.
Den bilden ni målar upp av honom är så långt ifrån verkligheten som ni kan komma.
M var visserligen känd hos polisen och inblandad med socialtjänst och andra myndigheter, men han var även en människa. En underbar människa som alltid hjälpte sina vänner.

Han var den omhändertagande snubben som alltid såg till så man hade det trevligt och bra.

Det vissa av er har sagt och spekulerat om här inne gör mig helt ärligt illamående, att ni kan uttala er så om en annan människas liv är helt sjukt. Har ni ingen heder?

O nej ingen utav dessa ungdomar (BO, GM & alla övriga på plats) är med i något officiellt gäng. Det är 2 stycken umgängeskretsar varav den ena är mestadels bosatta i Limhamn (läs mesar). En av människorna i den kretsen, vi kan kalla honom O, ringde dit BO i hopp om att han skulle hjälpa honom i ett bråk som uppstått mellan honom och det en i det andra ungdomsgänget som var på plats.

Det andra "gänget" som ni så gärna vill kalla det har sitt ursprung i Dammfri/Kronprinsen och Lorensborg och är inga direkt tuffingar. Dessa är vän med GM och när GM och hans medhjälpare kommer till platsen hälsar dem på dessa.

Bråket uppstår direkt mellan BO och GM och från vad jag har fått höra får min vän övertaget då GM's ögonbryn spricker och han faller i backen. Då hoppar GM's medhjälpare in och sparka min vän i ansiktet, Vi kan kalla honom R. R sparkar min vän ytterligare några gånger innan GM åter sätter sig på honom och börja slå.

Killen som O (I gänget från Limhamn) bråkat med tidigare, vi kan kalla honom D, ger då en flaska till GM som GM tidigare tagit med sig till platsen och sen lämnar de platsen med min vän förblödandes på marken.

Det som gör mig mest arg är att R, är i dagens läge en fri man och får personlig övervakning av Malmöpolisen, det ryktas även om att han har fått skyddstillsyn och ändrad adress.

Jag var inte på plats men har under gårdagen och dagen pratat med nästan alla utav dem ryggradlösa ungdomarna som var på plats, Många av dessa vågade inte ringa polis eller ingripa för att R hotat med att ta deras liv om dem gjorde det.

Tack för mig.
Citera
2014-08-08, 21:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Foozie
Alla ni som tidigt i tråden spekulerat om etnicitet och uttalat sig rasistiskt och förnedrande borde skämmas.

Träffat GM flera gånger och redan då insett att han var smutsig typ. Spelar ingen roll som helst om han är svensk eller av utländskt påbrå, lowlife helt enkelt.

Bo å andra sidan var jag bra vän med och har umgåtts med han i perioder i några år.
Den bilden ni målar upp av honom är så långt ifrån verkligheten som ni kan komma.
M var visserligen känd hos polisen och inblandad med socialtjänst och andra myndigheter, men han var även en människa. En underbar människa som alltid hjälpte sina vänner.

Han var den omhändertagande snubben som alltid såg till så man hade det trevligt och bra.

Det vissa av er har sagt och spekulerat om här inne gör mig helt ärligt illamående, att ni kan uttala er så om en annan människas liv är helt sjukt. Har ni ingen heder?

O nej ingen utav dessa ungdomar (BO, GM & alla övriga på plats) är med i något officiellt gäng. Det är 2 stycken umgängeskretsar varav den ena är mestadels bosatta i Limhamn (läs mesar). En av människorna i den kretsen, vi kan kalla honom O, ringde dit BO i hopp om att han skulle hjälpa honom i ett bråk som uppstått mellan honom och det en i det andra ungdomsgänget som var på plats.

Det andra "gänget" som ni så gärna vill kalla det har sitt ursprung i Dammfri/Kronprinsen och Lorensborg och är inga direkt tuffingar. Dessa är vän med GM och när GM och hans medhjälpare kommer till platsen hälsar dem på dessa.

Bråket uppstår direkt mellan BO och GM och från vad jag har fått höra får min vän övertaget då GM's ögonbryn spricker och han faller i backen. Då hoppar GM's medhjälpare in och sparka min vän i ansiktet, Vi kan kalla honom R. R sparkar min vän ytterligare några gånger innan GM åter sätter sig på honom och börja slå.

Killen som O (I gänget från Limhamn) bråkat med tidigare, vi kan kalla honom D, ger då en flaska till GM som GM tidigare tagit med sig till platsen och sen lämnar de platsen med min vän förblödandes på marken.

Det som gör mig mest arg är att R, är i dagens läge en fri man och får personlig övervakning av Malmöpolisen, det ryktas även om att han har fått skyddstillsyn och ändrad adress.

Jag var inte på plats men har under gårdagen och dagen pratat med nästan alla utav dem ryggradlösa ungdomarna som var på plats, Många av dessa vågade inte ringa polis eller ingripa för att R hotat med att ta deras liv om dem gjorde det.

Tack för mig.

Jag beklagar sorgen.

Tack för att du ger klartecken. Förbannat tragisk soppa som helt spårade ut. Hur är stämningen mellan "gängen" nu? Vad jag förstår så går "gängen" in i varandra. Bla.. så är ju BOs flickvän facebook vän med GM om det är G som föreslagits. Jag hoppas båda sidorna inser allvaret och stannar upp iaf så det inte upprepas.
Citera
2014-08-08, 21:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Foozie

Tack för mig.

Finns inget som hindrar brottslingar att vara bra människor mot dom som står på "rätt" sida. Det finns inget som säger att en person som sparkat ihjäl en människa för hundra kronor inte kan älska sin partner och sina barn.

Likväl är dom brottslingar. Du må minnas BO på ditt sätt, good for you. För mig var han och GM svin och inget annat. Som man lever dör man.
Citera
2014-08-08, 21:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av icekube
Finns inget som hindrar brottslingar att vara bra människor mot dom som står på "rätt" sida. Det finns inget som säger att en person som sparkat ihjäl en människa för hundra kronor inte kan älska sin partner och sina barn.

Likväl är dom brottslingar. Du må minnas BO på ditt sätt, good for you. För mig var han och GM svin och inget annat. Som man lever dör man.

Så jäkla okänsligt! Hat föder hat.
Som du säger så brukar människor inte vara ensidiga; social schizofreni och fragmentering (teorier utvecklade från forskare som studerat vakter i gulag och koncentrationsläger) är vanligt även hos vad man brukar kalla onda människor. Men i detta fall pratar vi om ungdomar som inte helt och hållet utvecklas sitt konsekvenstänk (kommer ej ihåg det korrekta namnet) vilket utvecklats klart kring 25. Om jag anklagar någon så är det föräldrarna, samhället (som ej satt in rätt resurser) samt sådana som dig som föder hat.
Senast redigerad av majjken87 2014-08-08 kl. 21:54.
Citera
2014-08-08, 21:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av majjken87
Jag beklagar sorgen.

Tack för att du ger klartecken. Förbannat tragisk soppa som helt spårade ut. Hur är stämningen mellan "gängen" nu? Vad jag förstår så går "gängen" in i varandra. Bla.. så är ju BOs flickvän facebook vän med GM om det är G som föreslagits. Jag hoppas båda sidorna inser allvaret och stannar upp iaf så det inte upprepas.

Tack så mycket! Stämingen är hektiskt och jag ska återigen be ge mig ut för att försöka lugna ner folk som är mer psykotiska än jag.. Dem går in i varandra djupt om vi säger så, alla på plats antingen känner varandra eller åtmindstonde vet vem dem är. Och vi "utomstående" om vi säger så som känner BO, All vi vet nästan vem GM är och att han är WT-horvalp.
Det jag vill se till!

Citat:
Ursprungligen postat av icekube

Klok textbit, verkligen jag relaterar till allt du skrev men precis som du sa i slutet har jag min bild av GM.
Citera
2014-08-08, 21:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av majjken87
Så jäkla okänsligt! Hat föder hat.
Som du säger så brukar människor inte vara ensidiga social schizofreni och fragmentering är vanligt även hos vad man brukar kalla onda människor. Men i detta fall pratar vi om ungdomar som inte helt och hållet utvecklas sitt konsekvenstänk (kommer ej ihåg det korrekta namnet) vilket utvecklats klart kring 25. Om jag anklagar någon så är det föräldrarna, samhället (som ej satt in rätt resurser) samt sådana som dig som föder hat.

Jag föder inte hat. Det är dessa gängbrottslingar som gör det och tyvärr har majoriteten av dom mer eller mindre invandrarbakgrund. Jodå, jag kan sagan om utanförskapet också och, visst, det finns sanningar i det. Dock inte all sanning eftersom, trots stora insatser, så fortsätter allt för många personer med invandrarbakgrund att underprestera. Utom i brottslighet och våld.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in