2014-08-08, 03:09
Medlem
Är elittränande löpare och 19 år gammal.
Har haft problem med ångest och hjärtproblem som jag fått undersökt, och som verkar vara ingenting (mentalt, alternativt godartat)

Hursomhelst, jag tog ett magnesiumpiller (första gången på månader) på 375mg runt kl 22 ikväll utöver min multivitamin-brus som jag tagit dagligen i 1-2 veckor (90mg magnesium).
Magnesiumpillret fick effekt direkt. Magen krampade lite fort och tömdes efter 1h, och strax efter det kom en overklig känsla utöver bröstkorg och hals.. Väldigt svårt att förklara, men det kändes tvärtom till ett tryck. Mer som att jag hade mindre känsla på dem delarna. Pulsen höll sig relativt lugn (har 40 i vilopuls). Sen började halsbränna uppkomma.

Men bestämde mig för att inte tänka för mycket på allt det (dels för att jag har bakgrund med ångest och alla luddiga symptomet ångest kommer med).

Så jag gick och lade mig. Höll på att somna kanske runt 23:30, men precis när jag skulle somna in helt så blev den overkliga känslan på bröstkorgen extrem. Kändes som att hjärtat skulle sluta slå helt. Alltså så svagt att den skulle sluta. Vaknade ut ur halvsömnen i ett ryck. Detta skedde ett antal gånger, tills det att det hela gick till en helt ny nivå. Rycktes upp ur sängen rejält, då hjärtat kändes som det skulle stanna. När jag for upp kändes hjärtat som den pumpade luft.

Kunde inte sova alls sen. Blev livrädd. Var helt klarvaken när samma känsla uppkom igen, och det höll i sig i någon minut. Hjärtat slog svagt men snabbt. Kändes som att jag inte fick ner tillräckligt med luft.

Och sen blev det hela nog till en panikattack.

Jag som varit lugn och trött efter ett hårt pass hela eftermiddagen. Så utvecklades det till det här..

Vet att det låter flummigt, men jag har inget sätt att förklara den overkliga känslan över bröstet bättre..

Har någon annan känt en liknande känsla över bröstet som håller sig i flera timmar?
Vad har magnesium för direkt effekt på hjärtat?
Vad fan är det som får mig att känna att mitt hjärta ska stanna när jag ska somna?
Senast redigerad av buddyeh 2014-08-08 kl. 03:13.
Citera
2014-08-08, 05:22
Medlem
Avayas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av buddyeh
text

Har samma sak nästan varje natt, precis som du beskriver det.

Jag hade också ångestattacker som yngre och inbillade hjärtproblem. Dock gick detta över för länge sedan medans den här grejen med att nästan dö när jag håller på att somna är relativt ny.
Också intresserad av att veta vad det beror på.

Mvh
Citera
2014-08-08, 06:24
Medlem
Tog betablockerare under en väldigt kort period. Hade då 29-30 i vilopuls. Hade nog liknande besvär då när jag skulle sova (inte exakt samma, men nog fan liknande)
Kan det vara så att det är själva hjärtat som slår lite för svagt/sällan och som därmed ger ett litet syreunderskott? Vet att det låter osannolikt, men den enda gemensamma nämnaren jag kan hitta är väldigt lugn puls.

Dock kan orsaken vara något helt annat och som samtidigt ger lugn puls...
Senast redigerad av buddyeh 2014-08-08 kl. 06:38.
Citera
2014-08-08, 08:07
Medlem
Torsuss avatar
Jag har känt av något liknande men tror mig veta nu vad det beror på.

Jag är alltså ingen läkare men har hört följande förklarning av läkare jag känner:

Det är under själva avslappningsögonblicket(som ofta infaller samtidigt när
man glider över från vaket tillstånd till sömn) som muskler - inklusive hjärtmuskeln - kan
rycka och hjärtat kan slå dubbelslag och/eller att man känner ett tryck eller en slags
"ihålig" känsla i bröstet.

Detta kan förvisso kännas obehagligt men är absolut inget farligt.
Citera
2014-08-08, 08:55
Medlem
BlackMetals avatar
Har haft ganska liknande under en liten period nu. Det har alltid var något jag oroar över och under de senaste månaderna har det varit inbillade hjärtfel. Speciellt när man ska sova. Men med tanke på vad jag stoppat i mig när man festat lite väl hårt osv så hade jag antagligen kolat redan om det var något fel på hjärtat så det kanske är dags att sluta oroa sig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in