2014-08-07, 18:57
Medlem
Det du säger är mycket sant! Samtidigt så känns det som jag inte ger Linköping en ärlig chans. Jag har bara fått intrycket att det är roligare att studera i Lund, mera anrikt studentliv och så vidare. Men är det en skev bild tror ni? Är det så fantastiskt mycket roligare i Lund? Någon som kanske har erfarenhet?
Citera
2014-08-08, 12:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Edde05
Det du säger är mycket sant! Samtidigt så känns det som jag inte ger Linköping en ärlig chans. Jag har bara fått intrycket att det är roligare att studera i Lund, mera anrikt studentliv och så vidare. Men är det en skev bild tror ni? Är det så fantastiskt mycket roligare i Lund? Någon som kanske har erfarenhet?

Jag tog studenten förra året och har jobbat/pluggat flum i ett år nu. Det har vart underbart! Har verkligen laddat upp för att börja nu i Lund och det känns underbart. Jag var iof rätt skoltrött i slutet av trean.

Har ju själv sökt till Lund nu och måste säga det verkar vara #1 stad att plugga i. Du kommer ju läsa ett bra tag så det kanske är värt ett halvårs vila för att sedan komma in i en (troligen) bättre stad.

Jag ser 2 alternativ för dig,

1: Hitta jobb, eller om du har annat du kan sysselsätta dig med så chilla ett halvår, det kommer vara värt det!

2: Sök till Linköping, var med på nollningen och allt annat roligt och se om det passar. Sen kan du ju alltid hoppa av närsom! (Brukar vara 3mån uppsägningstid på rummet men inte värre än så)
Citera
2014-08-10, 15:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eradico
Till hösten ska jag börja plugga ett program med typ 75% tjejer och jag känner mig lite orolig för att inte få vänner på det nya programmet. Jag har pluggat i Lund i lite drygt 2,5 år och har under den tiden varit ganska aktiv i studentpolitiken och har en hel del vänner därifrån. Jag börjar dock känna att livet med politik faktiskt börjar bli ordentligt tröttsamt och framförallt att leva så nära Smålands som jag gör nu förtiden.

Jag vill komma ut och träffa folk, eller rättare sagt mer "vanliga" människor. Jag är lite till åren för att börja det här (22) men tänker bättre sent än aldrig, under de senaste åren har jag dessutom varit sambo så mitt sociala liv är rätt begränsat. Vad rekommenderar ni? Bör jag bara traska iväg till random nation och höra om jag kan engagera mig (är intresserad av Kalmars, Blekingska och Wermlands). På vilken av de nationer jag nämner är det lättast att träffa nytt folk?

Skulle inte vilja påstå att 22 år en ålder i nationslivet. Det är nog snarare normalstandard, de flesta är nog runt 20-23!
Citera
2014-08-10, 15:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jakersnelekore
Gå runt till alla olika nationerna och se till att välja en du tycker passar dig bäst.
Malmös kommer försöka förföra dig med massa snygga brudar.
Lunds kommer berätta om alla sina boenden.
etc! Så se till att inte ta första bästa utan leta dig fram till den du tycker verkar passa dig utifrån de som sitter i inskrivningen liksom!

Malmös har väl dock flest bostäder?
Citera
2014-08-10, 15:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sotashi
Nope. Inte vad jag kunnat hitta. Jag har bott i Lund i 3 år och inte hittat en fest eller korridor som inte kryllar av feminister eller allmäna vänstervibbar. Den genomsyrande tråden i de flesta korridorer är solidaritet/antirasism/eventuell veganism och annat tillhörande vänstertjafs, typ den snobbiga hipsterattityden, med tantglasögon och allmänt klassiska kläder, och speciellt en förnämhet bland tjejer som pluggar något hjärndött sociologiskt ämne typ genusvetenskap, ungefär som att det är den mest avancerade, högrankade och viktigaste vetenskapen i Sverige idag.

Jag vet inte var du hänger, men det är citynationerna är mer högervridna skulle jag vilja påstå.
Citera
2014-08-10, 16:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gummibear

Lunds här precis blivit klart med Arkivet som innebär drygt 100+ nyrenoverade bostäder (utöver deras gamla hus).
Citera
2014-08-14, 00:04
Medlem
Citat:

Malmös och Lunds har flest bostäder japp! Men bara för man bor på en nation behöver man inte vara aktiv där hehe!

Är förman på en nation och bor på en annan
Citera
2014-08-14, 02:55
Medlem
Pastmasters avatar
Citat:
Jag vet inte var du hänger, men det är citynationerna är mer högervridna skulle jag vilja påstå.
Malmös och Göteborgs är högervridna och väldigt liberala. Är man marknadsliberal ska man hänga på Malmös och Göteborgs. Vimlar av folk som är medlemmar i MUF. Men Lunds och Östgöta är mer neutrala och politiskt oberoende.

Tornanationerna hänger där mer veganer, flumtomtar, miljömuppar och vanligt folk.
Citera
2014-08-14, 16:36
Medlem
När är lagom att åka ned för att inte missa nollning, introduktion osv? Har inte fått någon praktisk information utöver mitt antagningsbesked.

Vad jag läst mig till börjar terminen 1a September och att

"Alla antagna ska få information om plats och tid för introduktionsmöte från respektive institution ungefär en vecka innan utbildningen startar."

Får alltså info den 25e, men folk snackar ju om att vara där nere redan då? Vet bara att nationernas inskrivning börjar då.
Citera
2014-08-14, 20:45
Medlem
Veasellls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mendelejev
När är lagom att åka ned för att inte missa nollning, introduktion osv? Har inte fått någon praktisk information utöver mitt antagningsbesked.

"Alla antagna ska få information om plats och tid för introduktionsmöte från respektive institution ungefär en vecka innan utbildningen startar."

Får alltså info den 25e, men folk snackar ju om att vara där nere redan då? Vet bara att nationernas inskrivning börjar då.

Till viss del beror det på vad du ska studera. Ex. Ekonomernas nollning börjar tidigt och jäkligt hårt. Juristernas nollning startar lugnare och senare. Osv. Men att satsa på att vara inflyttad och klar någon gång mellan 25e och 30e hade jag kört på.
Citera
2014-08-14, 23:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mendelejev

Vad ska du läsa?
Citera
2014-08-15, 00:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FluffyNotFat
Vad ska du läsa?
Geologi. Vet inte ens om dom har någon nollning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in