2014-08-05, 08:09
Medlem
Förslag på förändring då? Ska någon av fonderna vara kvar eller sälja av alla?
Citera
2014-08-06, 10:06
Medlem
Tjena,
Funderar på att dela på min sparning och planerar en portfölj med utgångspunkten 90% i utdelnings/stabila tillväxt företag och 10% i lite mer riskfyllda potentiella företag. Fördelningen ser ut som sådan:
  • Google 15%
  • Coca Cola 12,5%
  • Amazon 12,5%
  • Wal-Mart 12,5%
  • Starbucks 12,5%
  • P&G 12,5%
  • H&M 12,5%
  • Shamaram Oil 5%
  • Etrion 5%

Uppskattar kommentarer om vad ni tycker. Är tidpunkten bra att gå in nu i mina val? Shamaram och Etrion är mina ”kryddaktier” som jag har läst en del om och tror har potential att öka kraftigt de kommande åren.
Citera
2014-08-06, 17:13
Medlem
Broheims avatar
Citat:
Ursprungligen postat av panchoo
Tjena,
Funderar på att dela på min sparning och planerar en portfölj med utgångspunkten 90% i utdelnings/stabila tillväxt företag och 10% i lite mer riskfyllda potentiella företag. Fördelningen ser ut som sådan:
  • Google 15%
  • Coca Cola 12,5%
  • Amazon 12,5%
  • Wal-Mart 12,5%
  • Starbucks 12,5%
  • P&G 12,5%
  • H&M 12,5%
  • Shamaram Oil 5%
  • Etrion 5%

Uppskattar kommentarer om vad ni tycker. Är tidpunkten bra att gå in nu i mina val? Shamaram och Etrion är mina ”kryddaktier” som jag har läst en del om och tror har potential att öka kraftigt de kommande åren.
Har inte så mycket att säga om de amerikanska aktierna, men H&M tror jag är köpläge nu!
De utvidgar med nya butiker för fullt och satsar hårt på nätmarknaden.
Citera
2014-08-06, 17:26
Medlem
Citat:
Tjena,
  • Google 15%
  • Coca Cola 12,5%
  • Amazon 12,5%
  • Wal-Mart 12,5%
  • Starbucks 12,5%
  • P&G 12,5%
  • H&M 12,5%
  • Shamaram Oil 5%
  • Etrion 5%

Helt klart en stabil portfölj med fina utdelningar dock vetitusan om shamaran (kan säga att jag kan inte mycket) men det är oroligt i regionen.
Citera
2014-08-06, 17:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bananpyret
Helt klart en stabil portfölj med fina utdelningar dock vetitusan om shamaran (kan säga att jag kan inte mycket) men det är oroligt i regionen.

Jo det är definitivt oroligt just nu, men av just den anledningen att jag tror att det är köp läge (om man är villig att ta lite risk). I det långa loppet tror jag att kurderna kommer att få det betydligt mer stabilt och om det blir så, så tror jag att det finns en stor chans för mångdubbling av Shamaram. Men som sagt, risken är självklart stor men alltid roligt med den typen av aktie till en mindre bit av kakan :P

Tack alla för tipsen och kommentarerna.
Citera
2014-08-06, 23:41
Medlem
BorisJohnsons avatar
Jag la till en relativt stor position (min näst största i portföljen) i Alliance Fiber Optic på just över 13 dollar för nån da sedan. Kan lägga ut min analys av bolaget om någon är intresserad.

Lite fakta:

* PE (TTM) på 12.29 (industrins medel ligger på 87.50(!)).

* PEG (TTM) på 0.2652.

* ROC (Greenblatts version) är just under 70%.

* Earnings Yield på 11.40%.

* Och riktigt vackra FCF:s.

* Samt trevliga vallgravar.

Men vänta nu... Med så här fina stats så måste väl framtidsutsikterna vara gråa?

Nix, följande kvartal har omsättning på i genomsnitt runt 24M (har vd sagt på earnings-call:et) och den projekterade omsättningen för 2015 är 103.39M (vilket jag tycker är en rättså konservativ uppskattning) och framtidsutsikterna för industrin är väldigt goda.

Min DCF analys har gett ett riktpris på runt 20 dollar per aktie och om en kollar på hur konkurrenternas värderingar ser ut så får bolaget ett riktpris på runt 25 dollar per aktie.

Orsaken till att börsern straffat bolaget är för oro kring att bolaget är delvis beroende på ett antal stora kunder (oron är dock gravt överspelad i min mening) samt att vd svarade lite konstigt på vissa saker på earnings-call:et (också överspelat). Och till Peter Changs försvar så är han en av de bästa operatörerna i sin industri, det visar de metodiska ökningarna i marginalerna på (i en industri som tenderar till minskade marginaler pga. att den domineras av ett antal stora kunder, som därmed också har stor makt över prissättningen).
Senast redigerad av BorisJohnson 2014-08-06 kl. 23:43.
Citera
2014-08-07, 00:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BorisJohnson
Jag la till en relativt stor position (min näst största i portföljen) i Alliance Fiber Optic på just över 13 dollar för nån da sedan. Kan lägga ut min analys av bolaget om någon är intresserad.

Lite fakta:

* PE (TTM) på 12.29 (industrins medel ligger på 87.50(!)).

* PEG (TTM) på 0.2652.

* ROC (Greenblatts version) är just under 70%.

* Earnings Yield på 11.40%.

* Och riktigt vackra FCF:s.

* Samt trevliga vallgravar.

Men vänta nu... Med så här fina stats så måste väl framtidsutsikterna vara gråa?

Nix, följande kvartal har omsättning på i genomsnitt runt 24M (har vd sagt på earnings-call:et) och den projekterade omsättningen för 2015 är 103.39M (vilket jag tycker är en rättså konservativ uppskattning) och framtidsutsikterna för industrin är väldigt goda.

Min DCF analys har gett ett riktpris på runt 20 dollar per aktie och om en kollar på hur konkurrenternas värderingar ser ut så får bolaget ett riktpris på runt 25 dollar per aktie.

Orsaken till att börsern straffat bolaget är för oro kring att bolaget är delvis beroende på ett antal stora kunder (oron är dock gravt överspelad i min mening) samt att vd svarade lite konstigt på vissa saker på earnings-call:et (också överspelat). Och till Peter Changs försvar så är han en av de bästa operatörerna i sin industri, det visar de metodiska ökningarna i marginalerna på (i en industri som tenderar till minskade marginaler pga. att den domineras av ett antal stora kunder, som därmed också har stor makt över prissättningen).

Oj Ser intressant ut! Vet inte riktigt hur den marknaden fungerar så får väl sätta mig in i det. Har du några andra bolag inom samma bransch man kan jämföra med?
Har du några bra sidor man kan läsa mer?
Citera
2014-08-07, 00:55
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Tjena,
  • Google 15%
  • Coca Cola 12,5%
  • Amazon 12,5%
  • Wal-Mart 12,5%
  • Starbucks 12,5%
  • P&G 12,5%
  • H&M 12,5%
  • Shamaram Oil 5%
  • Etrion 5%

Bra bolag, men shamaranen och etrion är risky som tusan... så där gör du rätt i att ta det piano. Själv hade jag inte haft med dessa chanskort överhuvudtaget, men det är ju jag.
Citera
2014-08-07, 08:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Bra bolag, men shamaranen och etrion är risky som tusan... så där gör du rätt i att ta det piano. Själv hade jag inte haft med dessa chanskort överhuvudtaget, men det är ju jag.

Har du några andra förslag på mindre företag med stor potential där risk/utdelnings-fördelningen är lite mer fördelaktig?
Citera
2014-08-07, 10:22
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Har du några andra förslag på mindre företag med stor potential där risk/utdelnings-fördelningen är lite mer fördelaktig?

Jag har inte lika bråttom som du så därför skulle jag ta in lite banker.... Bra utdelningar där...
Citera
2014-08-07, 10:30
Medlem
Citat:
Jag har inte lika bråttom som du så därför skulle jag ta in lite banker.... Bra utdelningar där...

Exakt. Handelsbanken och Wells Fargo så är du set... Dock tkr jag du saknar mer områden, tex industri / telekom... osv.. men det är ju upp till dig!
Citera
2014-08-07, 11:36
Medlem
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av Bomben1
Exakt. Handelsbanken och Wells Fargo så är du set... Dock tkr jag du saknar mer områden, tex industri / telekom... osv.. men det är ju upp till dig!

Tack för förslagen. Jag ska fundera på om jag ska ersätta sista 10% med någon bank isf, får ta en liten hemläxa ikväll och hitta en personlig favorit.

Bomben1: Jag håller med om att jag saknar hela bredden, men jag känner att detta blev en bra blandning av områden tillsammans med en mängd olika typer av aktier som jag känner att jag har tid att följa. Jag känner att min gräns går runt 8, max 10 olika aktier som jag hinner med att följa och analysera vidare. Vissa av mina val klaffar lite med varandra, men jag känner så starkt för en del av dom helt enkelt
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in