• 1
  • 2
2012-03-15, 22:48
Medlem
Kannans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotadent
Jag är också väldigt förtjust i Kungsholmen. Om jag inte vore så snål skulle jag kunna tänka mig att flytta dit. Som du säger är det opretentiöst, avslappnat och trevligt. Dessutom är det stora områden på Kungsholmen som är föredömligt lugna och stilla trots att de ligger centralt och med bra kommunikationer. Själv skulle jag kunna tänka mig att bo i Fredhäll, lite längre bort som är galet trevligt på sommaren med promenader vid vattnet, lugnt och ro och fina klippor att sola på. Fint är det året runt. Delarna kring Fridhemsplan är förstås mer centrala med mer butiker och restauranger. Enda stället jag skulle välja bort på Kungsholmen i dagsläget är Stadshagen/Lindhagen. Det är ett område på väg upp, men jag skulle låta det mogna något år till innan jag kan tänka mig att flytta dit.
Gud vad skönt att du säger att det är lugnt, det är ganska viktigt för mig. Blir inte ett överdrivet stort steg för mig då, men ändå ha den där pulsen nära till hands när jag känner för det

Hur är Stadshagen? Lägenheterna där ser fräscha ut (på de som ligger ute till försäljning iaf) men husen som de ligger i luktar lite väl mycket sovjet för mig. Syftar du på att det är lite förort över den delen av Kungsholmen?
Citera
2012-03-16, 00:05
Medlem
F.Y.Is avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kannan
Tack för alla bra svar!

Finns det mycket nattklubbar och är de fräscha? Är 23-28 år gammal

Och finns det några bra gym?
Lemon på scheelegatan funkar
Citera
2012-03-16, 12:39
Medlem
submariners avatar
hej,

när jag flyttade till Sthlm. fick jag tipset att välja Kungsholmen eftersom det skulle passa mig perfekt enligt kompisen. "Varför"? frågade jag... "De som bor där är mellan 30 och 40 år, karriärister och singlar" blev svaret

jag lyckades dock inte hitta någon bra lägenhet och landade oväntat på Söder istället - fler hipsters men oxå en mer "levande" stadsdel

Kungholmen är nog den stadsdel innanför tullarna som är mest Svensson - du behöver inte sticka ut eller uppfylla någon speciell kravlista för att passa in eller känna dig hemma. det blir å andra sidan lite av Kungsholmens nackdel om du frågar mig... dock finns en del treliga fik längst norr Mälarstrand och restauranger som AG´s, Kungsholmen och Orangeriet. runt Fridhemnsplan är utbudet av uteställen i mina ögon tveksamt och dessutom mycket trafik, det är väl mestadels Scheelegatan och Lemon Bar som lockar nattetid emellanåt.

lycka till!
Citera
2012-03-16, 19:50
Moderator
rotadents avatar
Citat:
Gud vad skönt att du säger att det är lugnt, det är ganska viktigt för mig. Blir inte ett överdrivet stort steg för mig då, men ändå ha den där pulsen nära till hands när jag känner för det

Hur är Stadshagen? Lägenheterna där ser fräscha ut (på de som ligger ute till försäljning iaf) men husen som de ligger i luktar lite väl mycket sovjet för mig. Syftar du på att det är lite förort över den delen av Kungsholmen?

Ja, det är definitivt lite förort över Stadshagen. Men som sagt lär det botas snart nog med tanke på hur mycket de bygger där, jag tror dock att jag skulle vänta ytterligare något år till byggnaderna vid vattnet är klara. Då lär det bli mer liv där. Men som det är nu finns det inte så mycket restauranger, affärer eller liv där. Det fanns i princip inte ens en matbutik där förrän de byggde ICA Maxi Lindhagen. Själv har jag aldrig bott där, men däremot jobbat i området och känner det därför hyfsat. Det är väldigt lugnt där, men också dött.

Sen finns förstås det där ungdoms/soc-boendet vid t-banan som är gamla sjuksköterskebostäder. Det finns en rätt intressant tråd om det huset någonstans här i Bostadsdelen, någon som hade bott där berättade rätt mycket. Kort sagt kan man väl säga att det är en salig blandning av ungdomar, missbrukare och soc-fall som bebor smålägenheterna i det huset. När jag har gått förbi har det varit en del rätt märkliga individer där ibland, så det är väl inget som höjer området direkt. Jag tror dock att det blir bättre, det har varit en lite bortglömd del av Kungsholmen fram till nu med mestadels kontor och gamla industribyggnader.
Citera
2012-03-21, 20:38
Medlem
carebears avatar
K-holmen är en stadsdel för folk som inte känner att de behöver passa in i nån mall, eller spela en roll, utan man kan vara helt avslappnad som sig själv.
Långt ifrån det härligt bohemiskt avslappnade söder, där folk tror de är arbetarklass för att de köpt lite second hand kläder, visserligen kostade tröjan trots det 1500, men ändå. Eller skitnödiga sjöstan där alla tror att de egentligen bor i djursholm.
Ja, ungefär så kan man sammanfatta det. Det finns underbar natur runt marieberg/fredhäll/essingen, strandpromenaden längs norr mälarstrand mm. Tom maten börjar gå att äta ute, nu. AG, Mäster Anders, Kungsholmen, (nya) Flipping Burgers, Jonas m.fl. gör att man inte behöver lämna stadsdelen ens för riktigt bra mat!
Nattlivet är ingen höjdare, men visst Lemon o lokal funkar om man inte behöver vara ute så länge. Allt runt Fridhemsplan ska dock undvikas!
Övrigt då, runt marieberg/fredhäll är det oerhört lugnt o skönt. Vid lindhagen är det väldigt lugnt o dött. Runt kungsholms torg är det naturligt nog mer liv. Fleminggatan är supertrist o den delen närmast St Göran har dagverksamhet för missbrukare som tyvärr dragit med sig fylla, stölder mm, åtminstone enligt insädarna i kungsholmstidningen.
Citera
2012-03-26, 21:26
Medlem
Kannans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av carebear
K-holmen är en stadsdel för folk som inte känner att de behöver passa in i nån mall, eller spela en roll, utan man kan vara helt avslappnad som sig själv.
Långt ifrån det härligt bohemiskt avslappnade söder, där folk tror de är arbetarklass för att de köpt lite second hand kläder, visserligen kostade tröjan trots det 1500, men ändå. Eller skitnödiga sjöstan där alla tror att de egentligen bor i djursholm.
Ja, ungefär så kan man sammanfatta det. Det finns underbar natur runt marieberg/fredhäll/essingen, strandpromenaden längs norr mälarstrand mm. Tom maten börjar gå att äta ute, nu. AG, Mäster Anders, Kungsholmen, (nya) Flipping Burgers, Jonas m.fl. gör att man inte behöver lämna stadsdelen ens för riktigt bra mat!
Nattlivet är ingen höjdare, men visst Lemon o lokal funkar om man inte behöver vara ute så länge. Allt runt Fridhemsplan ska dock undvikas!
Övrigt då, runt marieberg/fredhäll är det oerhört lugnt o skönt. Vid lindhagen är det väldigt lugnt o dött. Runt kungsholms torg är det naturligt nog mer liv. Fleminggatan är supertrist o den delen närmast St Göran har dagverksamhet för missbrukare som tyvärr dragit med sig fylla, stölder mm, åtminstone enligt insädarna i kungsholmstidningen.
Vad är problemet med Fridhemsplan?
Citera
2012-03-27, 19:30
Medlem
carebears avatar
Citat:
Vad är problemet med Fridhemsplan?
Problemet är koncentrationen av sunkhak, Dovas, Teodoras, Nivå 22, Uffes bar, Johnnys bar mfl. Dessutom är miljön generellt rätt risig just där, men bara några kvarter åt valfritt håll är det genast tyst, lugnt och rent.
Citera
2012-04-26, 21:22
Medlem
Douche-chills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av carebear
Problemet är koncentrationen av sunkhak, Dovas, Teodoras, Nivå 22, Uffes bar, Johnnys bar mfl. Dessutom är miljön generellt rätt risig just där, men bara några kvarter åt valfritt håll är det genast tyst, lugnt och rent.
För mig som är uppvuxen på Kungsholmen så känns Fridhemsplan rent mentalt inte som en del av det "riktiga" Kungsholmen – utan snarare som ett blåsigt bihang till Kristineberg. Det genuina Kungsholmen för mig börjar vid Kungsbrostrand, toppar vid Kungsklippan och slutar någonstans vid Pontonjärgatan 27. Den nyproducerade skiten vid Hornsberg ska vi inte ens tala om.

Subjektivt pladder för er andra – javisst, men jag ville ändå skriva något.

Mäster Anders är en sjukt bra krog för övrigt.
Citera
2014-01-26, 18:28
Medlem
MillerMullers avatar
Finns det några områden med nyare hus? Skall helst inte ligga alltför off från tunnelbana och bra matbutiker. Letar lägenhet för en person, under 3 Mkr. Lugnt är bra också.
Citera
2014-08-06, 12:03
Medlem
fj6A8io4i23wfjks avatar
Vad kan man förvänta sig för hyror på 1or och 2or som ligger runt kronobergsparken, kungsholmen (första- jämte andrahandskontrakt)?
Citera
2014-08-06, 16:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fj6A8io4i23wfjk
Vad kan man förvänta sig för hyror på 1or och 2or som ligger runt kronobergsparken, kungsholmen (första- jämte andrahandskontrakt)?
Jag betalar strax över 5000 för en "1,5:a" på 38 kvadrat, en familjemedlem betalar 5500 för 40 kvadrat. Funkishus med bra standard. Förstahandskontrakt bägge två.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in