2014-08-06, 00:08
Medlem
Iixils avatar
Hej Flashback!

Läste en artikel i en populärvetenskaplig tidsskrift om konstgjorda hjärtan, och som vanligt ligger jag uppe och funderar på tänkbara lösningar, för har svårt att somna.

Det är väl egentligen inte en artikel utan ett svar på "Frågor och Svar" avdelningen. Det som fick mig att grubbla var, förutom att alla som fått konstgjorda hjärtan dött ganska så snabbt (max 620 dagar), var följande citat;

Citat:
Ett sätt att göra konstgjorda hjärtan till ett mer attraktivt alternativ skulle kunna vara att frångå den teknik sin hittills använts, som försöker efterlikna ett riktigt hjärtas slag, och istället pumpa ut blod i ett kontinuerligt flöde.

-källa "Allt om Vetenskap" 6/2014

Ett sånt hjärta är under utveckling, och kan läsas mer om på http://bivacor.com/ för den som vill.

Det jag tänkte vi kunde diskutera här är lite hur ett konstgjort hjärta skulle kunna fungera, "långt i framtiden". T.ex. hur det skulle strömförsörjas, solceller i huden som laddar ett litet batteri?
Allt som har med konstgjorda hjärtan vill jag gärna diskutera.

Golver är öppet.
Citera
2014-08-06, 00:27
Medlem
Det finns redan 3D printrar som används för att skriva ut tex hud med riktig vävnad, det blir förmodligen nästa steg inom hjärttransplantationer, printa ut ett nytt hjärta med din egen dna.
Citera
2014-08-06, 01:28
Medlem
Iixils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jwpk.rothschild
Det finns redan 3D printrar som används för att skriva ut tex hud med riktig vävnad, det blir förmodligen nästa steg inom hjärttransplantationer, printa ut ett nytt hjärta med din egen dna.

Det är en sak jag funderat på med. Tror filmen hette "The Island" eller något sånt, men de kunde göra kopior på folk och sen ta de delar som personen behövde. Det var lite väl sci-fi, att man inte kunde gro olika delar utan var tvungen att replikera hela människan för att det skulle fungera.

Men en 3D printer som skriver ut ett hjärta, kan vi ha den tekniken inom 50 år?
Citera
2014-08-06, 13:00
Medlem
Asystolis avatar
Det finns ju en stor önskan om att göra batterikomponenten mer smidig och mindre på dagens Heartmate-apparater. https://www.youtube.com/watch?v=YBxDhUzSrsk
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in