2014-08-04, 11:49
Medlem
Tusen tack! Ja alltså är medhjälp! Och skyddstillsyn med drog program tycker dom!
Är ganska blyg av mig därför orolig vilka frågor som kan kommas ställas? Och visst behöver jag inte berätta "historien" som tilltalad? Utan kan välja avstå det och såfall svara på åklagarens frågor.
Kommer jag alltså få sitta "brevid" mitt i rätten??
Och är det ett plus om jag ber om stort ursäkt till den åtalade killen i rätten?
Ursäkta för tusen frågor! ☺️
Citera
2014-08-04, 11:53
Medlem
Ska tilläggs att jag gick igenom målsägandes väska genom att då ta nycklar, bankkort, körkort.. Och höll i hans telefon! Men han fick dock tilllbaka ALLT! Men jag ska ha letat efter bankomat åt min med gärningsman.... Dock jätte påverkad vilket jag då tappat mycket i minne..
Citera
2014-08-04, 15:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hannahie
Tusen tack! Ja alltså är medhjälp! Och skyddstillsyn med drog program tycker dom!
Är ganska blyg av mig därför orolig vilka frågor som kan kommas ställas? Och visst behöver jag inte berätta "historien" som tilltalad? Utan kan välja avstå det och såfall svara på åklagarens frågor.
Kommer jag alltså få sitta "brevid" mitt i rätten??
Och är det ett plus om jag ber om stort ursäkt till den åtalade killen i rätten?
Ursäkta för tusen frågor! ☺️

Du behöver inte säga ett skit i rätten om du inte vill, utan svara "ingen kommentar" på allt. Dock är detta mer att gräva din egen grav, då du har allt att vinna på att svara på åklagarens frågor nu när du vill komma undan med så mycket som möjligt och när du dessutom vill ändra din historia. Att du får berätta "din historia" tillhör det förhör som åklagaren kommer att ha med dig, det brukar vara den första frågan. Att du med egna ord ska beskriva vad som hände. Sen kommer åklagaren att kolla huruvida detta stämmer med vad du sagt i tidigare förhör. Om det inte stämmer kommer åklagaren be om en anledning varför du ändrade dig, och då är det bäst att du har ett bra svar. Du kommer dessutom ha fem personers ögon på dig hela tiden (från rätten) samt att de kommer spela in allt du säger, på film och på band.

Du kommer sitta på höger sida i rätten, bredvid din advokat om du nu har en sån. Att be om ursäkt till den åtalade kan du göra. Kom ihåg att vara DJUPT ÅNGERFULL för det du har gjort, och att du inser att det du gjort var FEL och MOT LAGEN etc.

Du bör definitivt ha en bild av vad du ska säga i rätten, och i möjligaste mån gå igenom vilka typer av frågor som kommer från åklagaren.

Om du nu skulle dömas så är min STARKA REKOMMENDATION att överklaga till hovrätten, OAVSETT UTGÅNG. Hovrätten sänker/friar sådana här typer av åtal väldigt ofta, och det kan det vara värt för att slippa sitta bakom lås och bom. Dock bör du ha en bra advokat som hjälper dig med överklagande, men du har sannolikt tillförordnats en med tanke på brottets natur och tänkbar påföljd.
Citera
2014-08-04, 16:30
Medlem
Okej jag förstår. Menade sitta brevid mitt ex i rätten!* jag har advokat, men ingen topp advokat då målsägande har Jens Lapidus..
Men vad för typ av frågor kommer det att ställa mot mig?? Mitt ex kommer säga jag inte var där mem de vet dom ju redan. Vi är i samma mål alltså... Kommer jag få prata något med mitt ex under rättegången??
Man kan alltså säga stt jag sa så i tidigare förhör för jag var oförberedd på denna grej skulle komma upp och sedan att jag var väldigt påverkad??? Att de varken var mitt eller mitt ex "vanliga" vi.
Citera
2014-08-05, 12:15
Medlem
Citat:
Okej jag förstår. Menade sitta brevid mitt ex i rätten!* jag har advokat, men ingen topp advokat då målsägande har Jens Lapidus..
Men vad för typ av frågor kommer det att ställa mot mig?? Mitt ex kommer säga jag inte var där mem de vet dom ju redan. Vi är i samma mål alltså... Kommer jag få prata något med mitt ex under rättegången??
Man kan alltså säga stt jag sa så i tidigare förhör för jag var oförberedd på denna grej skulle komma upp och sedan att jag var väldigt påverkad??? Att de varken var mitt eller mitt ex "vanliga" vi.

Jag vet inte om ni kommer att sitta bredvid varandra.

Åklagaren kommer mest ställa sakliga, faktamässiga påståenden som var du befann dig vid vissa tidpunkter, vart du begav dig etc.. Det verkar vara uppenbart att ditt ex "skyddar" dig från att fällas för medhjälp? Om du redan sagt att du varit med i polisförhör kan det bli svårt att ducka, såvida inte du säger att du sa så i polisförhöret för att du ville ställa upp för ditt ex och trodde att hans straff skulle bli lindrigare om även du dömdes. Men då du nu insett att så inte är fallet vill du vara ärlig och säga att du inte var inblandad. Men som sagt, kan bli svårt att sälja in det där om du inte är 100% fokuserad och kan din historia utan för innan.

Att skylla på att man varit drogpåverkad är ingen hit i rätten. De har inte överseende med det ur en straffbedömningssynpunkt, men spelar såklart roll i påföljdsbedömningen då du garanterat döms till någon form av rehab/kontroll om du fälls, plus övriga påföljder vad det nu kan vara.

Att polisen säger en sak till dig avseende påföljd är inte att lita på såvida inte du får skriva under ett strafföreläggande (så du slipper rättegång, men verkar inte vara aktuellt i ditt fall). Poliser kan ta till såväl hot som morötter för att få den person de förhör att "erkänna".

Får du möjlighet att prata med ditt ex innan hans/din rättegång? I så fall kan ni synkronisera era historier.
Citera
2014-08-05, 13:50
Medlem
Aa okej...
Känns nig inge vidare o säga att jag försökte skydda honom då kanske de bara blir fel för min del... Jah har sagt att jag gick igenom målsägande väska efter värdesaker o att min kille bad mig. Och sedan att han vad mig leta reda på en bankomat! Vilket jag sagt i förhöret men nu vill ändra o säga att jag INTE letat på bankomat o inte ens hittar i den delen av Stockholm.

Kan jag nu ändra o säga att han inte bett mig kolla efter bankomat och inte ens kollat efter NPGON utan att jag sa så för jag vart nervös o stressad i förhöret?? Kommer de låta konstigt?

Tyvärr kommer vi inte få ses innan. Det börjar imorgon för honom o han är ju häktad o för mig o han tillsammans är det på fredag. Kommer jag få någon chans att byta några ord med honom i morgon under eller efter rättegången??
Vad kan Max straffet bli isåfall för mig som medhjälp om de skulle bli fängelse ist??
Citera
2014-08-05, 14:36
Medlem
Citat:
Aa okej...
Känns nig inge vidare o säga att jag försökte skydda honom då kanske de bara blir fel för min del... Jah har sagt att jag gick igenom målsägande väska efter värdesaker o att min kille bad mig. Och sedan att han vad mig leta reda på en bankomat! Vilket jag sagt i förhöret men nu vill ändra o säga att jag INTE letat på bankomat o inte ens hittar i den delen av Stockholm.

Kan jag nu ändra o säga att han inte bett mig kolla efter bankomat och inte ens kollat efter NPGON utan att jag sa så för jag vart nervös o stressad i förhöret?? Kommer de låta konstigt?

Tyvärr kommer vi inte få ses innan. Det börjar imorgon för honom o han är ju häktad o för mig o han tillsammans är det på fredag. Kommer jag få någon chans att byta några ord med honom i morgon under eller efter rättegången??
Vad kan Max straffet bli isåfall för mig som medhjälp om de skulle bli fängelse ist??

Visst, du kan ändra hur mycket du vill i efterhand, sedan är det upp till rätten om dem tror på din ändring eller inte, det är ju som sagt värre att ljuga i rätten.

Det hade varit enklare/bättre om du inte hade pratat alls i polisförhören, och nu "skärpt till dig och vill berätta sanningen i rätten istället" .. Men det går ju inte nu. Som sagt, trovärdigheten.

Beror kanske på vilka droger du hade tagit, och om du var "påverkad" eller "efterpåverkad" i polisförhöret etc. Men fortfarande, har man intagit drogen själv så får man i praktiken "skylla sig själv".
Men du kan ju alltid hänvisa till att du var : rädd, förvirrad, eller missförstod frågorna under förhöret.
(även om jag har lite svårt att förstå varför du tar detta med oss på FB när du har en tilldelad advokat som antagligen klargjort allt sådant här redan...man får faktiskt fråga sin advokat om råd med mera... )

Om han är häktad, så beror det på. Innan, och under rättegången kommer du inte få möjlighet att snacka med honom, eftersom han kommer ledas in av häktespersonal, han kommer då med största sannolikhet komma in och ut igenom en annan dörr än åhörarna.
Men, om rätten anser att han inte behöver förbli häktad i väntan på dom, så kommer han bli släppt, och då kan ni ju ta sällskap hem/ snacka .. Men om han ska förbli häktad så kommer han åka därifrån med häktespersonalen.

Såg också att du skrev någonstans om det hjälpte att be om ursäkt till killen framför rätten..rätten kommer inte ändra syn/straff eller något pga det.
Däremot, kan du ju ändå be målsägande om ursäkt, innanför eller utanför rättsalen, eftersom denne antagligen har något slags Men för resten av sitt liv, ärrad.
Citera
2014-08-05, 15:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hammarkullen
Visst, du kan ändra hur mycket du vill i efterhand, sedan är det upp till rätten om dem tror på din ändring eller inte, det är ju som sagt värre att ljuga i rätten.

Det är väl i och för sig helt OK att ljuga så mycket man vill i rätten när man står åtalad. Om du däremot blir kallad att vittna och ljuger begår du mened, och det ger garanterat fängelse
Citera
2014-08-05, 15:22
Medlem
Okej! Ja jag ångrar mig grovt att jag sa nått i förhöret ens. Var drog påverkad under ett förhör och sedan vart jag ju släppt efter 3 veckor. Och veckan därpå blev jag kallad till ännu ett förhör då jag trodde jag skulle få peka ut den tredje med gärningsmannen. Men var då 2 st nya brotts mål som kommit upp och vart då stressad och kände att jag inte kunde neka allt... Min advokat är TOTAL ANTI min kille så vill jnte ta upp innan att jag vill ändra historia för o skydda han lit
Okej så han får jag inte. Hon skulle bli rasande. Men ska imorgon säga de under vårt möte inför fredagens rättegång.

Hade tagit iktro och lyrica och Ritalin. Därav väldigt dåligt o hackigt minne!! Vill påpeka att jag annars aldrig tar droger. Tog i syfte för att dämpa min ångest då jag inte fick nå bättre hjälp ifrån läkaren eller psyket..

Ok. Jag får alltså bara se honom där... Jobbigt... Nått ord borde man väl få säga tycker man ju. Han kommer nog förbli häktad efter rättegångarna då han har mycket på sig nu så finns väl ingen chans att bli släppt?? Hur ofta får man veta domen direkt under rättegången??
Citera
2014-08-05, 15:32
Medlem
Till advokaten kan du säga vad du vill. Att säga till advokaten att du ändrar din historia för att du nu minns och inte mindes under förhöret är inga problem. Skit i vad advokaten tycker, det är dennes jobb att föra din talan i rätten, på det sätt du vill. Advokaten får bra med ersättning för detta så det är lugnt. Så länge advokaten inte är medveten om att du ljuger (vilket i praktiken är omöjligt om du hävdar minnesförlust/sinnesförvirring) så ska det inte vara någon fara. Däremot kvarstår ditt förhör med åklagaren som då måste stämma överens med vad du och advokaten kommit fram till.

Att få veta domen direkt efter rättegången är ovanligt. Brukar ta 1-2 veckor beroende på fallet.
Citera
2014-08-05, 15:42
Medlem
Okej men då ska jag bomba på imorgon med frågor och skit till henne!

Om min kille som nu är häktad och ska i rätten för utpressning, misshandel, rån, övergrepp i rättsak, ringa dooping innehav , ringa narkotika brott och olaga hot. Vad kan hans påföljder bli? 4 år sa min advokat minst. Men är de rimligt? Och vad blir hans straff då ungefär eftersom de alltid blir längre? ☺️
Citera
2014-08-05, 23:40
Medlem
Hej! Jag postar åt en vän som heter RaggeRöd (RR). Han behöver er hjälp och rådgivning om hans situation.
OBS. RR är OKYLDIG. Utgå från detta hela tiden. Han ÄR oskyldig.

Bakgrund.
Ett paket med olagligt innehåll kommer till en flygplats i Sverige detta året. Det rörde sig om "knivar och andra farliga föremål", alltså ingen narkotika. På paketet stod det RR, RR telefonnummer och en adress till en liten butik i RR kommun.

Beslagen och bevisen mot RR
RR fick husrannsakan där hans dator och mobil blev beslagtagen. Observera att RR bor hemma och datorn är familjens men den stod i RR:s rum vid husis. I datorn så hade någon sökt på försändelsenumret på paketet (ett 9-skiffrigt nummer). Dock är det INTE RR som har gjort detta utan någon av hans vänner (eller familj) som har använt RR som målvakt.

Det kan tilläggas att RR brukar ha fester hos sig på helgerna då det kommer många människor dit av olika slag. Det är vid ett av dessa tillfällen som någon har använt RR:s familjs dator.

Fråga och dagens läge
Det är någon som har använt RR som målvakt utan att han visste om det. RR fick strafföreläggande (2500kr + 500 till BO-fonden) men bestred den (såklart) och nu har åklagaren valt att väcka åtal.

1. Tror ni att RR kommer bli dömd i tingsrätten?
2. Vad blir påföljden?

Tack på förhand!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in