Citat:
Ursprungligen postat av
Hannahie
Aa okej...
Känns nig inge vidare o säga att jag försökte skydda honom då kanske de bara blir fel för min del... Jah har sagt att jag gick igenom målsägande väska efter värdesaker o att min kille bad mig. Och sedan att han vad mig leta reda på en bankomat! Vilket jag sagt i förhöret men nu vill ändra o säga att jag INTE letat på bankomat o inte ens hittar i den delen av Stockholm.
Kan jag nu ändra o säga att han inte bett mig kolla efter bankomat och inte ens kollat efter NPGON utan att jag sa så för jag vart nervös o stressad i förhöret?? Kommer de låta konstigt?
Tyvärr kommer vi inte få ses innan. Det börjar imorgon för honom o han är ju häktad o för mig o han tillsammans är det på fredag. Kommer jag få någon chans att byta några ord med honom i morgon under eller efter rättegången??
Vad kan Max straffet bli isåfall för mig som medhjälp om de skulle bli fängelse ist??
Visst, du kan ändra hur mycket du vill i efterhand, sedan är det upp till rätten om dem tror på din ändring eller inte, det är ju som sagt värre att ljuga i rätten.
Det hade varit enklare/bättre om du inte hade pratat alls i polisförhören, och nu "skärpt till dig och vill berätta sanningen i rätten istället" .. Men det går ju inte nu. Som sagt, trovärdigheten.
Beror kanske på vilka droger du hade tagit, och om du var "påverkad" eller "efterpåverkad" i polisförhöret etc. Men fortfarande, har man intagit drogen själv så får man i praktiken "skylla sig själv".
Men du kan ju alltid hänvisa till att du var : rädd, förvirrad, eller missförstod frågorna under förhöret.
(även om jag har lite svårt att förstå varför du tar detta med oss på FB när du har en tilldelad advokat som antagligen klargjort allt sådant här redan...man får faktiskt fråga sin advokat om råd med mera...

)
Om han är häktad, så beror det på. Innan, och under rättegången kommer du inte få möjlighet att snacka med honom, eftersom han kommer ledas in av häktespersonal, han kommer då med största sannolikhet komma in och ut igenom en annan dörr än åhörarna.
Men, om rätten anser att han inte behöver förbli häktad i väntan på dom, så kommer han bli släppt, och då kan ni ju ta sällskap hem/ snacka .. Men om han ska förbli häktad så kommer han åka därifrån med häktespersonalen.
Såg också att du skrev någonstans om det hjälpte att be om ursäkt till killen framför rätten..rätten kommer inte ändra syn/straff eller något pga det.
Däremot, kan du ju ändå be målsägande om ursäkt, innanför eller utanför rättsalen, eftersom denne antagligen har något slags Men för resten av sitt liv, ärrad.