Citat:
Ursprungligen postat av
magicDreamer
I tingsrättens dom hade straffet varit fängelse ett år om den påföljden hade valts. Dock var det juristerna som röstade för villkorlig och samhällstjänst. Huvudomaren hade gjort ett tillägg att han tyckte straffet var för milt, han hade velat få igenom fängelse 1,5 år, men blev nerröstad.
I hovrätten är det väl bara tre domare? Vilket antagligen är till min nackdel:/
Lever under ordnade förhållanden med jobb, hus, bil, barn osv. Dock blev jag avskedad från jobbet pga domen. Inne på mitt 35:e jordsnurr nu
Åklagaren hade från börjat yrkat på 3,5 år, men jag frikändes från ca fem åtalspunkter i tingsrätten. De friande åtalspunkterna är inte överklagade av åklagaren. han yrkar däremot på straffskärpning och tyckte 2,5-3 år skulle vara rimligt..
I ditt fall har Tingsrätten använt humanitetsprincipen.
Humanitetsprincipen kan sägas innebära att det finns ett generellt krav på rimlighet och måttlighet vid besraffning att man vid bestraffning bör visa tolerans för det mänskliga i att begå misstag, förståelse för att ett straff innebär lidande och respekt för människors förmåga att ta till sig klander samt undvika de strängaste påföljderna dvs fängelse och sluten ungdomsvård så långt möjligt och om ett frihetsberövande inte går att undvika göra detta så kort som möjligt. I ditt fall blev villkorig dom och samhällstjänst istället fängelse.
Här måste vi ta till hänsyn att du är sedan tidigare ostraffad och samt den omständigheten att du är avskedad från jobbet pga domen vilket innebär att du får ett så kallat billighetsskäl.
29 kap. Om straffmätning och påföljdseftergift
5 § Vid straffmätningen skall rätten utöver brottets straffvärde i skälig omfattning beakta
5. om den tilltalade till följd av brottet drabbats av eller om det finns grundad anledning anta att han kommer att drabbas av avskedande eller uppsägning från anställning eller av annat hinder eller synnerlig svårighet i yrkes- eller näringsutövning.
Så kallade billighetsskäl kan påverka såväl valet av påföljd som straffmätningen i lindrigare riktning. Fick du billighetsskäl i samband med domen?
Min gissning är att domen i nästa insats landar på ett års fängelse straff pga grova omständigheterna men du får med stor sannolikhet en viss reducering eftersom du blev avskedad från jobbet pga domen. Den slutliga domen stannar på 10 månaders fängelsestraff. Du ska även betala skadestånd till offren. Bedrägeri, rån, grov stöld m.m kostar skjortan för dig. Du kan komma undan fängelsestraff om du anlitar en bra advokat då blir domen lika med TR dvs villkorig och samhällstjänst.
vad blev skadeståndet i samband med domen i tingsrätten?