Citat:
Ursprungligen postat av
Dannyboi
Jag har lagt in deras parkett i 2 rum, samma parkett (Barlinek) men olika träslag. Den ena var inte bökigare att lägga än vilken annan parkett som helst. Men den andra var bland det värsta jag någonsin försökt lägga. Det var ta mej fan helt omöjligt att få ihop skarvarna. Hade tänkt mig att kasta in golvet i ett sovrum på ca 10m2 på kvällen efter jobbet, slutade med att jag stod och bankade 2 kvällar i rad, tog säkert minst 6 timmar att lägga det golvet.
Slitstyrkan kan jag inte säga så mycket om, eftersom mitt golv inte har legat mer än 2 år. Än så länge ser det bra ut.
Tänkte uppdatera och bidra lite till den här tråden. Delar nämligen dina erfarenheter. Jag har lagt flera olika typer av golv genom åren. Allt från limmade laminat och parkettgolv till moderna klicksystem. Jag har lagt Byggmax ekparkett vid flera tillfällen. Jag har inte haft några problem att lägga golvet med snyggt resultat. Så i helgen var det dags igen. Jag har
aldrig varit med om maken till skitsystem. Barlinek som Byggmax fabrikat heter har tydligen "uppgraderat" systemet på vilket sätt fogarna/skarvarna ska gripa in i varandra. De kallar detta system för 5G-systemet...
Långsidorna går inte längre att banka ihop, utan parkettbrädan MÅSTE vikas ned. Provar man att banka/knacka möter man på massivit motstånd. Fortsätter man ihärdigt att banka slutar det med att sponten flyger alla världens väg. Därmed blir det mycket svårt att lägga denna typ av golv där det finns dörrposter med foder eller andra typer av hinder på den avslutande väggen. Det är en stor nackdel. Ytterligare en stor nackdel är det mycket märkliga låssystemet till plankornas kortsidor med en låsfjäder av plast som måste ligga på EXAKT rätt ställe när plankorna ska sammanföras. Sedan ska låsfjädern pillas dit manuellt med en skruvmejsel för att inte skarvarna på kortsidorna ska resa sig. På kluvna brädor fungerar detta låssystem knappt alls. Kan lugnt påstå att detta är det sämsta klick/låssystem jag någonsin stött på.
En googling bekräftar att jag inte är ensam om mina synpunkter, men kontaktar man Byggmax kundtjänst möts man väl förstås av svaret att "du är den första kund som klagat"...
http://www.byggahus.se/forum/golv/201361-erfarenhet-av-byggmax-parkett-med-5g-system.html
Kan säga som så att jag aldrig kommer köpa något golv med detta låssystem igen. Jag förstår inte varför Barlinek tog bort sitt gamla system, för det fungerade klockrent.