2013-08-14, 17:04
Medlem
Cykeltutas avatar
Med förhoppningen att detta kan bli något liknande Biltema-tråden i bilforumet och Lidl-tråden i matforumet - vi som gärna snickrar och donar vet ju att Byggmax är lite av byggvärldens motsvarighet till ovan nämnda kedjor.
Så jag tänkte vi kan diskutera vilka produkter som är bra, vilka som är prisvärda och vilka som är ren dynga.
Jag kan börja med mina erfarenheter:

Vit takfärg, billigaste varianten på 10 liters-hink. Den är ren skit, mest vatten. Jag strök en putsad vägg med den 4-5 gånger utan att den täckte så det slutade med att jag åkte och köpte kvalitetsfärg.
Denna färg kan möjligtvis fylla syftet att grunda en bredspacklad vägg för att dammbinda. Det är nog enda användningsområdet.

Väggspackel, den grova varianten (jag använder ändå aldrig den fina) har jag använt idag. Lite tråkig konsistens, mindre klibbig än de dyrare varianterna så det var mycket som trillade av spackelspaden när jag spacklade innertak, men annars verkar den helt OK. Vet iofs inte hur mycket den sjunker, det ser jag imorgon.

Någon som har fler erfarenheter?
Citera
2013-08-14, 17:36
Medlem
breakbabess avatar
Trall osv till altan går ofta bra att köpa på byggmax då de flesta svenssons som inte har rabatt på div bygghandlar köper det här. Så det har oftast inte legat så länge och har där med inte kroknat eller vridit sig.

Drev kommer jag aldrig att köpa på byggmax, använt det en gång, har aldrig varit med om att det kliar/sticks så mkt, Kändes som man rullat naken i spill från västkustskivor efter att ha drevat ett par fönster.

Vissa sorter marksten har de även bra pris på! Men föredrar som sagt mer välsorterade bygghandlar.
Citera
2013-08-14, 17:43
Medlem
herrcarlssons avatar
Hjälpte en vän att gipsa med Byggmax skivor och det jag slogs av var hur fruktansvärt lätt det var att knäcka skivorna. Det gick knappt att bära en skiva själv.
Citera
2013-08-14, 17:56
Medlem
Cykeltutas avatar
Kom på en sak, jag använde deras isolering nyligen, 195 millimeters skivor. Lambdavärdet var 37 vilket jag tror är helt OK. Jag hade även en förpackning av dyrare isolering med samma mått, märke "Proroc" eller nåt liknande. Slutsatsen blir att jag hellre köper den dyrare nästa gång då jag nu använt båda vid samma tillfälle och kunnat jämföra.

Byggmax isolering: http://www.byggmax.com/se-sv/byggvaror/isolering-gips-skivor/isolering-byggplast/isolering-skiva-lambda-37/16212/isoleringsskiva-195mm

Den är både mer hängig och var svårare att skära i då den fnasade sig en massa. Jag upplevde även att den dammade mer. Så den köper jag nog inte igen om jag inte måste.
Citera
2013-08-14, 18:02
Medlem
Köpte deras isolering på rulle för något år sedan men var dålig höll inte ihop, köpt deras skivor lamda 37 och är väl ok men som föregående skrev så om det är noga så köper jag annat märke.

Deras vita färg 07 i 5 och 10 liters burkar som kostar ca 159/269 tycker jag är riktigt bra täcker bra och lagom glans.
Citera
2013-08-18, 18:45
Medlem
Cykeltutas avatar
Någon som har förstahandserfarenhet av deras ekparkett? En av deras parketter har tydligen blivit bäst i test i en undersökning gällande slitstyrka, vilket inte är illa faktiskt. Dock så säger det ju inte så mycket om passform och så, inte kul att ha ett slitstarkt golv som skarvarna öppnar sig på till exempel.
Citera
2013-08-18, 19:54
Medlem
Dannybois avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cykeltuta
Någon som har förstahandserfarenhet av deras ekparkett? En av deras parketter har tydligen blivit bäst i test i en undersökning gällande slitstyrka, vilket inte är illa faktiskt. Dock så säger det ju inte så mycket om passform och så, inte kul att ha ett slitstarkt golv som skarvarna öppnar sig på till exempel.

Jag har lagt in deras parkett i 2 rum, samma parkett (Barlinek) men olika träslag. Den ena var inte bökigare att lägga än vilken annan parkett som helst. Men den andra var bland det värsta jag någonsin försökt lägga. Det var ta mej fan helt omöjligt att få ihop skarvarna. Hade tänkt mig att kasta in golvet i ett sovrum på ca 10m2 på kvällen efter jobbet, slutade med att jag stod och bankade 2 kvällar i rad, tog säkert minst 6 timmar att lägga det golvet.

Slitstyrkan kan jag inte säga så mycket om, eftersom mitt golv inte har legat mer än 2 år. Än så länge ser det bra ut.
Citera
2013-08-18, 19:57
Medlem
Cykeltutas avatar
Dannyboi, vilket golv var det som var jävligt att få ihop? Kan vara bra att veta så man kan undvika.
Citera
2013-08-18, 20:07
Medlem
Ytterdörren dalarö. Håller den måttet tro?
Citera
2013-08-19, 04:57
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av breakbabes
Trall osv till altan går ofta bra att köpa på byggmax då de flesta svenssons som inte har rabatt på div bygghandlar köper det här. Så det har oftast inte legat så länge och har där med inte kroknat eller vridit sig.

Byggmax köper in virke och trallvirke från lokala sågverk vilket gör att fabrikatet kan skilja sig beroende på var i landet butiken befinner sig. I Göteborg är det mest Annebergssågen men även ibland Derome som levererar.
Citera
2013-08-19, 21:26
Medlem
Dannybois avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cykeltuta
Dannyboi, vilket golv var det som var jävligt att få ihop? Kan vara bra att veta så man kan undvika.

Det var Ask, 3-stav coffee.
Har ju även lagt ca 60 m2 vitlackad ask utan några större problem, så det kan ju vara något fel på just den sändningen jag fick. Harsvårt att tro att färgen skulle ha nån betydelse.

Det jag menar är att det kan skilja mycket i kvalitet på billigare varor, köper man Kährs så lär man knappast ha några större problem att lägga det, men sen är ju priset ett annat också.
Citera
2013-08-25, 22:35
Medlem
brukar dom ha märkesprodukter på byggmax eller kör dom bara noname?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in