2014-08-04, 11:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gutegirl
Snubblade över serien igår och tycker den är rätt rolig.
Jag kan inte låta bli att undra om Peter verkligen sparar något på sin hemkok. I avsnittet jag såg ska han göra tacos och väljer då lammfärs för att den är på väg att bli för gammal och är nedsatt i pris. Ändå kostar den 90 kr kilo då. Hade ju varit bättre med fläskfärs då som kan gå att hitta för ett par tior.

Nu kör han ju den ekologiska varianten. Att köpa allt ekologiskt med 4 barn blir ju för dyrt, det kan ju vem som helst räkna ut och då kör han med hemlagat och egna recept istället.
Citera
2014-08-04, 14:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BallaRune
Nu kör han ju den ekologiska varianten. Att köpa allt ekologiskt med 4 barn blir ju för dyrt, det kan ju vem som helst räkna ut och då kör han med hemlagat och egna recept istället.
Förvisso. Men även ekologisk fläskfärs torde vara billigare än lamm?
Citera
2014-08-04, 17:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gutegirl
Snubblade över serien igår och tycker den är rätt rolig.
Jag kan inte låta bli att undra om Peter verkligen sparar något på sin hemkok. I avsnittet jag såg ska han göra tacos och väljer då lammfärs för att den är på väg att bli för gammal och är nedsatt i pris. Ändå kostar den 90 kr kilo då. Hade ju varit bättre med fläskfärs då som kan gå att hitta för ett par tior.

Man lagar inte tacos på fläskfärs. Det är för det första alldeles för fettigt för att egentligen använda sen är det inte gott heller. I matlagning ska iaf blandfärs användas..
Citera
2014-08-04, 17:10
Medlem
A45Bs avatar
I afton får vi ännu fler stöldtips... ehum... spartips menar jag av Jocke och Amanda.

Citat:
Ursprungligen postat av tv.nu
Superspararna. Svensk livsstilsserie från 2014. Säsong 1. Avsnitt 5 av 6. Järnladyn Colette, 83, i Säter är en av Sveriges bästa sparare. Hon fnyser åt krämer, mjukt toapapper och annat dyrt och onödigt som man egentligen inte behöver lägga pengar på. Amanda och Jocke ska ordna barnkalas och gör det nästan helt gratis.
Citera
2014-08-04, 18:40
Medlem
GoldenBlitz.s avatar
Undrar vad Svenne har för smarta tips att komma med ikväll?
Citera
2014-08-04, 19:24
Medlem
Fridfullts avatar
Har som hastigast tittat lite på ett avsnitt och skrattade högt när någon sparade pengar genom att flytta runt en och samma salamibit på tunnbrödet istället för att fylla det med flera skivor.

Enligt egen utsago sparar han 700:- per person och år genom att göra på det viset.

Frågan är om inte livsnjutningen kan vara värd de 13:- per vecka det kostar att varje dag fylla mackan med pålägg?

Jag testade att göra samma sak och smaken blir ju, givetvis, bra mycket mindre än om man tar en rejäl tugga av det pålägg man nu väljer att äta.
Citera
2014-08-04, 19:45
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Fridfullt
Har som hastigast tittat lite på ett avsnitt och skrattade högt när någon sparade pengar genom att flytta runt en och samma salamibit på tunnbrödet istället för att fylla det med flera skivor.

Enligt egen utsago sparar han 700:- per person och år genom att göra på det viset.

Frågan är om inte livsnjutningen kan vara värd de 13:- per vecka det kostar att varje dag fylla mackan med pålägg?

Jag testade att göra samma sak och smaken blir ju, givetvis, bra mycket mindre än om man tar en rejäl tugga av det pålägg man nu väljer att äta.

Ska man nu hålla på så som han gjorde så kan man lika väl strunta helt i pålägget, tillför ju knappast nånting vad gäller smak. Dessutom sparar man ännu mer. Ka-ching!
Citera
2014-08-04, 20:12
Moderator
v50s avatar
Den äldre damen hade en del vettiga tips som att köpa begagnade saker m.m. Man kanske skulle testa att borsta tänderna med salt, inte för att spara pengar utan bara för att prova hur man gjorde förr i tiden.

Petras man såg inte direkt överlycklig ut när han skulle vara utklädd för att få lite gratisprylar.
Citera
2014-08-04, 20:12
Medlem
"Jaaaa! Jag borrschtar tänderna mit schaaaaalt" - vilken jävla rugguggla!

Tjuvparet tillbaka igen och har varit och hämtat "gratisgrejor".

Och avelskossan som drömmer om att få en festis...
Citera
2014-08-04, 20:14
Medlem
Trumpeters avatar
Undrar om Svenne ber grannarna frysa ner petflaskorna på morgonen så att han kan peta in de i kylen på kvällen?
Citera
2014-08-04, 20:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fridfullt

Detta är dock inget nytt. Min faster visade mig som barn att det var någonting de hade gjort som barn, dock under helt andra förutsättningar. Det handlade om att flytta fläskbiten på brödet och säga, "När jag kommer dit så får jag den." När de gjorde det var det 30-tal och kött var inte vardag på samma sätt som idag. Kanhända att fett från fläsk i kombination med dofterna kompenserade ganska ok.
Citera
2014-08-04, 20:15
Medlem
Trumpeters avatar
Många är lite småtokiga och dumsnåla, men Lidingöparet är direkt motbjudande.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in