2014-08-04, 18:13
Medlem
För ett antal år sedan nu gjorde jag dumt ekonomiskt mot min partner vilket ledde till att min svärmor gick in med nyckel i min och min partners dåvarande gemensamma lägenhet och flyttade ut mina saker.

Jag undrar om min svärmor hade laglig/juridisk rätt att göra så?

Då jag och min partner nu är tillsammans igen undrar jag hur jag ska gardera mig lagligt/juridiskt så att min svärmor inte kan göra så igen när jag och min partner sen igen har flyttat till en gemensam lägenhet?
Citera
2014-08-04, 18:18
Medlem
Blondiemans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blue30
För ett antal år sedan nu gjorde jag dumt ekonomiskt mot min partner vilket ledde till att min svärmor gick in med nyckel i min och min partners dåvarande gemensamma lägenhet och flyttade ut mina saker.

Då jag och min partner nu är tillsammans igen undrar jag hur jag ska gardera mig lagligt/juridiskt så att min svärmor inte kan göra så igen när jag och min partner sen igen har flyttat till en gemensam lägenhet?

Inte ge ut en nyckel kanske?
Citera
2014-08-04, 18:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blondieman
Inte ge ut en nyckel kanske?

Jag och min partner planerar att flytta tillbaka till gemensam lägenhet på den ort som min partner är uppvuxen i och skulle det fungera om jag och min partner sen kommer överens om att inte låna ut nyckel?

Jag känner ett visst vrede mot min svärmor och jag vill vara bättre garderad lagligt/juridiskt denna gång.
Citera
2014-08-04, 18:31
Medlem
GeneralPoops avatar
Självklart har hon inte laglig rätt att ta din saker, oavsätt orsak eller vad du nu har hittat på mot din tjej.
Det är bara att polisanmäla om det händer igen.

Så gå bara upp till svärmor och säg "Rör du mina saker igen så polisanmäler jag dig. Fattat?"
Citera
2014-08-04, 18:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GeneralPoop
Självklart har hon inte laglig rätt att ta din saker, oavsätt orsak eller vad du nu har hittat på mot din tjej.
Det är bara att polisanmäla om det händer igen.

Så gå bara upp till svärmor och säg "Rör du mina saker igen så polisanmäler jag dig. Fattat?"

Jag försöker att förstå att hon gjorde det för att hjälpa sin son men hade det inte varit för mina föräldrar hade jag då inte haft någonstans att ta vägen.

Allt skedde från hennes sida snabbt och med en stor bestämdhet.

Jag känner som sagt fortfarande vrede mot henne och jag vill såklart inte att detta ska kunna upprepas av henne igen.
Citera
2014-08-04, 18:39
Medlem
chaos2fus avatar
Egenmäktigt förfarande
Citera
2014-08-04, 18:45
Medlem
GeneralPoops avatar
Citat:
Jag försöker att förstå att hon gjorde det för att hjälpa sin son men hade det inte varit för mina föräldrar hade jag då inte haft någonstans att ta vägen.

Allt skedde från hennes sida snabbt och med en stor bestämdhet.

Jag känner som sagt fortfarande vrede mot henne och jag vill såklart inte att detta ska kunna upprepas av henne igen.

Vad hennes orsak var är rätt ointressant sett ur en juridisk synpunkt.
Det är DINA saker och hon har ingen rätt att röra dom. Svårare än så är det inte. Och det är bara att förklara det för henne att det blir konsekvenser av hennes handlande.
Citera
2014-08-04, 18:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chaos2fu
Egenmäktigt förfarande

Räknas det som det fast att han lånade ut nyckeln till henne?

Sen undrar jag vad hon rent allmänt hade för laglig/juridisk rätt att konfrontera mig i och med att jag redan då var myndig?
Citera
2014-08-04, 18:49
Medlem
Mooons avatar
Citat:

Vad ville din partner då? Hjälpte din svärmor sin son att slänga ut dig? Eller gjorde hon det helt på eget bevåg?
Citera
2014-08-04, 18:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GeneralPoop
Vad hennes orsak var är rätt ointressant sett ur en juridisk synpunkt.
Det är DINA saker och hon har ingen rätt att röra dom. Svårare än så är det inte. Och det är bara att förklara det för henne att det blir konsekvenser av hennes handlande.

Hon gick in med min partners nyckel,började att packa min saker och tvingade mig sen att vara med och packa mina saker.

På utflyttningsdagen ringde hon mina föräldrar ytterligare en gång och mina föräldrar kom då till min och min partners dåvarande lägenheten.

Mina föräldrar tog med mig och mina saker hem till sig.
Citera
2014-08-04, 18:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mooon
Vad ville din partner då? Hjälpte din svärmor sin son att slänga ut dig? Eller gjorde hon det helt på eget bevåg?

Min partner ville att jag skulle flytta ur min och min partners dåvarande gemensamma lägenheten och min partner tog då hjälp av sin mamma(min svärmor) för att få mig att flytta därifrån.

Allt gick på bara ett par dagar och jag känner fortfarande ett visst vrede mot hans mamma (min svärmor)
Citera
2014-08-04, 18:59
Medlem
chaos2fus avatar
Citat:
Räknas det som det fast att han lånade ut nyckeln till henne?

Sen undrar jag vad hon rent allmänt hade för laglig/juridisk rätt att konfrontera mig i och med att jag redan då var myndig?

Efter ditt förtydligande ovan så skulle jag inte säga att det var egenmäktigt förfarande då hon varken tillgripit det eller hindrat din nyttjanderätt. Med min hobbykunskap skulle jag säga att inget brott är begånget.

Däremot kan hon teoretiskt göra sig skyldigt till hemfridsbrott om du uttryckligen bett henne gå. Dock blir det väl en konflikt där om din sambo vill att hennes mor stannar och du vill att hon går. .

http://sv.wikipedia.org/wiki/Hemfrid
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in