Citat:
Ursprungligen postat av
N1kko
Felet är bara att i princip alla dessa spelare går till andra klubbar så fort de "blir bra". Därför skulle det nog vara sundare ur ett sportsligt syfte för Arsenal att köpa lite fler färdiga produkter så som Özil och Alexis.
Nja, vissa av dem har gjort det tidigare eftersom man inte haft pengar kombinerat med Wengers ovilja att satsa i förtid. Nu har vi inte tappat några spelare sedan Özil togs in, och alla ynglingar är säkrade på långa kontrakt. Jag menar visst, vi har släppt en 30+ Sagna när hans kontrakt gick ut men det är ju knappast för att han själv absolut måste gå till en annan klubb - det hade han kunnat göra långt innan - utan Wengers inställning till spelare över 30. Och jag tycker nog att Arsenal är starkare nu med Debuchy och Chambers på högerbacken, även om Chambers nog i förlängningen ska spela i mitten enligt Wenger.
Sedan köper man ju "färdiga produkter". Özil förra sommaren som sagt, och Alexis denna, och så lär det fortsätta eftersom man har de ekonomiska förutsättningarna att göra det. Så jag tror Arsenal om ett par år kommer vara ett riktigt starkt lag, eftersom Wenger handlar klokt och köper toppkvalitet när han faktiskt lägger ut den där sortens pengar. Problemet jag har är att det kanske inte riktigt går tillräckligt snabbt, eftersom klubben vill kunna presentera åtminstone hyggliga ekonomiska siffror varje år - men man bör kunna göra en stor investering ett år som Real Madrid och sedan hålla igen lite nästa när man redan har ett bra lag för att balansera det hela på ett par års sikt. Där gör man fel tycker jag.
Å andra sidan kan man argumentera för att det inte finns tillgängliga anfallare som är värda att betala stora pengar för. Det är möjligtvis om man kan få loss Cavani, men annars: vem ska man värva? Wenger vill inte betala dyrt för en sådan som Jackson Martinez som sedan går mediokert. Om han ska betala så vill han ha någon som Suarez, Aguero eller Benzema.
Jag skulle tro att man plockar in en defensiv mittfältare i år - eftersom Arteta är på nedgång och på utgående kontrakt, och sedan kommer man nog fixa någon dyr anfallslösning nästa sommar, om inte annat genom att ta in en till ytter med bra målsinne och försöka göra om. Wenger har ju redan testat det med Podolski och lär väl göra det med Alexis också även om den senare med all säkerhet lär spela på en kant.