2014-08-04, 01:00
Medlem
Jag och min sambo har köpt en bostadsrätt för 1 200 000 kr. Vi äger 50 % var och har betalat 600 000 kr var. Jag betalade min del kontant och han betalade sin del med lån från banken förutom kontantinsatsen på 10 % som han betalade kontant.

Om jag förstått sambolagen rätt så kommer hans lån på ca 500 000 kr att dras av först från marknadsvärdet på bostadsrätten vid en eventuell bodelning, innan resterande värdet delas med två. Detta innebär i så fall att om vi skulle sälja lägenheten för 1 200 000 kr så skulle jag få tillbaka (1 200 000 - 500 000) / 2 = 350 000 kr istället för mina 600 000 kr. Jag "straffas" alltså genom att jag måste betala en del av hans bolån eftersom jag betalat min del kontant.

Vi funderar på att avtala bort sambolagen för att vi vill att allt som vi köpt före och under vårt samboförhållande (även bostadsrätten) ska vara vår egna egendom. Hur gör vi så att hans bolån inte påverkar min del av det jag ska få tillbaka vid eventuell bodelning? Måste vi skriva ett skuldebrev på 250 000 kr eller räcker det med att avtala bort sambolagen?
Citera
2014-08-04, 03:07
Medlem
wh0res avatar
Självklart går det att i bodelningen skriva ett skuldebrev på 250 000kr. Det är en enkel lösning på problemet om alla är vänner. Men det förutsätter att han frivilligt gör det när det verkligen gäller. Och man ska inte förvänta sig att alla är vänner och vill den andre bäst i en bodelning när det ändå gäller en kvarts miljon...

Ni kan lätt välja att skriva ett samboavtal annars där ni beskriver vad ni båda vill skall hända. Exempelvis att värdet på bostadsrätten skall delas mellan er båda och att var person står för sina egna skulder. Men se då till att uttrycka det så att det tydligt framgår vad ni vill så det inte finns för stort förhandlingsutrymme.

Vill man sen ändra ett avtal är det bara att skriva ett nytt.

Det finns även en jämkningsregel i 15 § sambolagen som kan aktualiseras på korta samboförhållanden under fem år, eller om den ena helt enkelt förlorar/tjänar väldigt mycket pengar i bodelningen. Det skulle knappast aktualiseras för de här summorna, men det beror även på hur mycket pengar bodelägarna har i övrigt. Om han exempelvis tjänar på bodelningen som du säger, men har ett par miljoner på banken, så kan en viss skevdelning av samboegendomen aktualiseras för att jämna ut det hela. Men det är inget man ska räkna med...

Det som ni köpt FÖRE samboförhållandet är aldrig samboegendom och ska aldrig delas. Endast saker köpta under eller för samboförhållandet är samboegendom om det är bohag eller bostad. En bil ingår exempelvis aldrig, den är varken bostad eller bohag och en soffa som man köpt ett år tidigare ingår inte heller eftersom den trots att den är bohag inte är köpt inför eller för samboförhållandet...
Senast redigerad av wh0re 2014-08-04 kl. 03:10.
Citera
2014-08-04, 12:48
Medlem
Jag menade att man skriver ett skuldebrev redan nu. Det går väl att göra så?

Räcker det med att avtala bort sambolagen och skriva ett samboavtal där man förklarar att all egendom som införskaffats är enskild eller MÅSTE man även komplettera med ett skuldebrev?

Alltså om vi avtalar bort sambolagen: måste jag då stå för hans bolåneskulder vid en eventuell separation?

Jag har för mig att det var vissa saker man inte kunde skriva i samboavtalet.
Citera
2014-08-04, 14:22
Medlem
Ta kontakt med din/er bank och be om hjälp av en jurist. Kostar inte så mycket pengar och det kan vara värt att kostat på sig det vid ev separation.
Citera
2014-08-04, 14:51
Medlem
wh0res avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TimeWillPass
Jag menade att man skriver ett skuldebrev redan nu. Det går väl att göra så?

Räcker det med att avtala bort sambolagen och skriva ett samboavtal där man förklarar att all egendom som införskaffats är enskild eller MÅSTE man även komplettera med ett skuldebrev?

Alltså om vi avtalar bort sambolagen: måste jag då stå för hans bolåneskulder vid en eventuell separation?

Jag har för mig att det var vissa saker man inte kunde skriva i samboavtalet.
1. Självklart kan man göra det nu. Men skall han betala dig 250 000 efter att han betalat lånet? Det blir fel. Då är han helt plötsligt skyldig dig 250 000, banken 250 000 och du har tjänat 250 000 om du kräver betalning. Eller skall ni skiljas åt NU? Det här alternativet blir helt fel om ni inte ska bodela NU.

2.Självklart måste inte samboavtalet kompletteras med ett skuldebrev. Varför skulle det?

fetstilt. Nej, självklart inte, då har ni ju avtalat bort det.

4. Vissa saker kan inte avtalas. Exempelvis kan ni inte avtala att DU ska få lägenheten och att han skall stå kvar med lånet om det visar sig att han är pank eftersom lägenheten är säkerhet för lånet och han då inte har rätt att efterge den och försätta banken i en sämre position.
Citera
2014-08-04, 16:04
Medlem
Man kan ange i skuldebrevet när pengarna ska lämnas tillbaka, så då borde jag väl kunna skriva att det ska betalas vid bodelning. Visst kan man göra så? Förmodligen gör vi aldrig slut så då kommer jag inte kräva hela min halva tillbaka, men det är ändå bra att ha nåt skydd ifall nåt händer.

Om vi avtalar bort sambolagen så är allt vi köper vår enskilda egendom vid eventuell separation. Jag betalar inte för hans skulder, utan jag menar att skulderna dras av från värdet från försäljningen, vilket innebär att jag förlorar halva min del eftersom det bara är han som har bolåneskulder. Han tjänar alltså på att låna pengar och göra slut med mig (han tjänar 250 000 kr på det). Så då borde jag alltså avtala bort sambolagen och skriva ett samboavtal som säger att vid eventuell bodelning kommer allt som vi köpt själva vara enskild egendom och allt som vi köpt gemensamt delar vi på och att bostadsrätten delar vi på och att hans bolåneskulder är hans enskilda skulder och ska endast belasta hans del EFTER att att värdet på bostaden delats med två.
Citera
2014-08-04, 18:35
Medlem
GrumpyOldMans avatar
Kanhända att jag missförstått resonemanget - men om ni köper en bostadsrätt för 1,2 miljoner och sedan säljer den för 1,2 miljoner borde väl saluvärdet delas på två, dvs 600.000 per person. Om din sambo har skulder på 600.000 (som ett personligt lån) får han ju använda inkomsten till att lösa lånet, medan du får din del kontant.
Citera
2014-08-04, 18:42
Medlem
Brokenbacks avatar
Hur gör ni i den dagliga ekonomin. Betalar ni allt varförsig? Hur har ni delat upp boendekostnaderna?
Citera
2014-08-04, 19:50
Medlem
Avtala bara om att all egendom är er enskild. Då är det löst. Vad skulle problemet menar du? Hans skuld är hans skuld såklart, varför skulle det drabba dig vid en försäljning? Ni säljer för 1 200 000. Du får 600 000. Han får 600 000 minus skulden.
Citera
2014-08-04, 19:57
Medlem
Nu vill han tydligen inte avtala bort sambolagen eftersom han inte orkar skriva en lista på vad som är hans saker. Vi funderar på att strunta i samboavtalet och att jag ska köpa saker tills jag köpt lika mkt som min sambo tagit med sig in i bostaden. Om vi säger att han äger saker innan vi blev sambos för 50 000 kr och jag köper saker för 50 000 kr under samboförhållandet och vi skulle gå isär så skulle han få 75 000 kr och jag få 25 000 kr vid separationen. Men om han inte har kvitto på sina saker så delas de mellan mig och honom (dvs 50 000 kr vardera) eller hur funkar det?
Citera
2014-08-04, 20:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brokenback
Hur gör ni i den dagliga ekonomin. Betalar ni allt varförsig? Hur har ni delat upp boendekostnaderna?

Vi delar på hyran och löpande kostnader. Han hade med sig en hel del grejer innan vi flyttade ihop och jag hade nästan inte med mig nåt. Jag har betalat för de möbler och hushållsprylar vi köpt efter att vi blivit sambos (hittills ca 20 000 kr). Han har inte så många kvitton på prylar han köpt innan samboförhållandet. Hur vad händer i bodelningen med de prylar han köpt innan han träffade mig och som han inte har kvitto på?
Citera
2014-08-05, 00:20
Medlem
pederastens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TimeWillPass
Nu vill han tydligen inte avtala bort sambolagen eftersom han inte orkar skriva en lista på vad som är hans saker. Vi funderar på att strunta i samboavtalet och att jag ska köpa saker tills jag köpt lika mkt som min sambo tagit med sig in i bostaden. Om vi säger att han äger saker innan vi blev sambos för 50 000 kr och jag köper saker för 50 000 kr under samboförhållandet och vi skulle gå isär så skulle han få 75 000 kr och jag få 25 000 kr vid separationen. Men om han inte har kvitto på sina saker så delas de mellan mig och honom (dvs 50 000 kr vardera) eller hur funkar det?

nej, det ska delas likadant ändå. det ska delas upp utefter om det är köpt under sambotiden eller inte.
kvitton betyder ingenting i hur det ska delas upp, utan är mer att se som ett bevis vid tvister.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in