2014-08-04, 10:03
Medlem
Xeliouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clodius
2) Mja - även om det gick att rikta invändningar mot folkomröstningen i Krim, så tror nog de flesta bedömare att folkflertalet är pro-Moskva snarare än pro-Kiev. Men visst, mitt förslag har hela tiden varit att en fredsplan skulle inkludera folkomröstningar i Krim, och regionerna i Östukraina, om deras nationella tillhörighet. På detta sätt skulle man kunn undvika att mer blod spilldes - och det tycker åtminstone jag är bra...

Då är du kraftigt mot ett ryskt angrepp med bombplan och attackflyg, eller är en sådan blodspillan något du önskar se? Denna vecka ska ryssarna "öva" med 100 flyg vid Ukrainas gräns. Förmodligen kommer ryssarna återigen ljuga om att Ukraina kränkt deras luftrum och går in med flyg och bombar områden odiskriminerat som i Tjetjenien för att ukrainskt blid ska flyta.
2014-08-04, 10:11
Medlem
Clodiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xelious
Då är du kraftigt mot ett ryskt angrepp med bombplan och attackflyg, eller är en sådan blodspillan något du önskar se? Denna vecka ska ryssarna "öva" med 100 flyg vid Ukrainas gräns. Förmodligen kommer ryssarna återigen ljuga om att Ukraina kränkt deras luftrum och går in med flyg och bombar områden odiskriminerat som i Tjetjenien för att ukrainskt blid ska flyta.
Det vore naturligtvis rimligt med en vapenvila så fort som möjligt ja. Ryssarnas övningar har jag ingen åsikt om.

Fast naturligtvis är det svårt att moralisera över att folket i Donetsk försvarar sig när de angrips.
Senast redigerad av Clodius 2014-08-04 kl. 10:21.
2014-08-04, 10:16
Medlem
Xeliouss avatar
Citat:
Det vore naturligtvis rimligt med en vapenvila så fort som möjligt ja. Ryssarnas övningar har jag ingen åsikt om.

Du svarade inte på frågan. Vad tycker du om att Rysslands reguljära trupper dödar civila och ukrainska soldater vid gränserna när de med artilleri beskjuter Ukraina allt djupare in? Anser du det önskvärt med ett ryskt angrepp även med flyg?
2014-08-04, 10:16
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BehindRayban
1. Du eftersom det inte finns någon "militärexpert" som tycker annorlunda så tolkar jag ditt inlägg som en total kapitulation i huvudfrågan. Men för att göra saken lite mer uppenbar för de som uppenbarligen inte kan något om sådana saker så ska jag ge dig lite elementära hänvisningar, vilka trots den generellt inte så höga kvaliteten ger en god bild av det hela.
http://webcache.googleusercontent.com/search?q=cache:zp9gPFDmcVsJ:www.dtic.mil/cgi-bin/GetTRDoc%3FAD%3DADA424898+&cd=2&hl=sv&ct=clnk&gl=s e
http://webcache.googleusercontent.com/search?q=cache:i85BE9EbJmgJ:fas.org/man/eprint/marques.pdf+&cd=3&hl=sv&ct=clnk&gl=se

Jo, jag tror också, ganska självklart, att strider i urban miljö kan orsaka stora förluster, och?

Men det var inte det jag frågande om! Jag frågade efter de militära experter som trodde, som du, att terroristerna skulle kunna hålla ut till oktober. Du påstod att alla militära experter var eniga om det. Sedan verkar du tro att det går att dra paralleller till Slaget om Stalingrad, vilket är ganska patetiskt. Men ännu mer patetiskt så verkar du inte ens veta vad flank är, åtminstone inte i Stalingrad där flanken befann sig väldigt långt ifrån den egentliga staden.

Citat:
2. I praktiken så är de väldigt bundna i Ukraina av just saker som ekonomi, politik, hälsa, lycka och tyckanden. Vidare är det som så att det kommer att ge en stor effekt avseende utgången i det hela, det är helt uppenbart sett till uppställningen i konflikten. Möjligtvis kan man lägga in en brasklapp för någon form av barbari, en formell krigsförklaring mot de två städerna i syfte att behöva bry sig om politik, hälsa, lycka och ekonomi; en formell krigsförklaring mot Ryssland i samma syfte; eller en total ödeläggelse av Donetsk och Luhansk i syfte att skapa lite politisk kalabalik i Ryssland och kanske uppnå samma effekt.

Jösses vad du svamlar! Den Ukrainska armen krigar inte mot städer. Den krigar emot terrorister, som just befinner sig i två städer, samt ett antal byar och köpingar. Det du kan ha rätt i är att: En mängd faktorer spelar in i en militär konflikt och givetvis i konflikter överhuvudtaget. Men det är just det som terroristerna inte fattar och Putler verkar ha svårt att fatta. Som svenska militärer brukar säga: Ryssland har en mycket tjock hud men en svag mage.

Citat:
1. Behövs inte hörru du. Jag kan redan allt som alla på FHS kan.

"Vad bra!" Skaka då fram en oberoende militär expert som har samma syn som dig gällande att terroristerna kan hålla ut tills ler säsongen börjar. Dock har Ukraina säkert betydligt bättre vägar än vad Sovjetunionen hade 1941.

Citat:
2. I så fall så undrar jag varför du underkänner en hel militär världs expertis i sådana frågor. Vissa hävdar att de är lite bättre på det där med urbana slagsmål än andra men men. Även de som hävdar sig vara bäst hävdar att de dör som flugor varje dag trots ofattbar överlägsenhet.

Har jag någonsin hävdat att urban strid kan innebära stora förluster för angripare, (men även försvararen)?

Citat:
3. Snälla söta rara... jag har jobbat på FHS en gång i tiden.

Jag tänker inte ens spekulera varför du fick sluta där, om det du skriver är sant, vilket jag starkt betvivlar.
2014-08-04, 10:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eerieye
En gång till. Cyklar alltså. Han är på god väg att vinna. Fatta att terroristerna är ordentligt ihopträngda i ett hörn, är demoraliserade och har befolkningen emot sig.

Terroristerna har blivit av med 75% av det område de en gång hade.

Aaah... nu kommer jag ihåg en tidigare verklighetsbeskrivning från din sida: Ukrainarna skulle ALDRIG slåss mot sina rysktalande bröder. Eller hur var det? Vill du ändra verklighetsbeskrivningen en gång till? Så att den passar?

Det kan inte vara so roligt för kievarme för att kriga mot folket i östra ukraina när man har folket mot sig.
folket i östra ukraina att nassana från kiev ska åka hem!
2014-08-04, 10:21
Medlem
Clodiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xelious
Du svarade inte på frågan. Vad tycker du om att Rysslands reguljära trupper dödar civila och ukrainska soldater vid gränserna när de med artilleri beskjuter Ukraina allt djupare in? Anser du det önskvärt med ett ryskt angrepp även med flyg?
Jag har redan svarat på att jag är för en vapenvila så fort som möjligt. Svårt att läsa innantill?
2014-08-04, 10:32
Medlem
Xeliouss avatar
Citat:
Jag har redan svarat på att jag är för en vapenvila så fort som möjligt. Svårt att läsa innantill?

Är du för att en vapenvila tvingas fram av ryska krigsmakten som bombar Ukrainska städer och dödar civila för att det ska gå så fort som möjligt? Är du för att Putin går in med marktrupper i östra ukraina med stora civila förluster som följd, för att tvinga fram en vapenvila? Är det så vi ska tolka det alltså, är det ett ja på denna fråga?
Senast redigerad av Xelious 2014-08-04 kl. 10:51.
2014-08-04, 11:19
Medlem
infidels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eerieye
Men nu är du ju ute och cyklar igen. Igen. De boende i staden vill alltså inte ha terroristerna där.

Det är f ö den ukrainska armén som är välmotiverad och erfaren. Terroristerna har så gott som enbart erfarenhet av att åka på stryk. Donetsk med omgivningar är infanteriterräng med bebyggda områden, vattendrag och lövskog. Så då får krigföringen en annan karaktär med långsammare framryckningar och kortare stridsavstånd. Men Ukraina har de styrkor som krävs och tog ett stort bett i detta område nu i helgen. Det vankas mycket stryk för terroristerna nu, Dr.Dzerzhinsky.

Frontrapporterna säger annorlunda. Den ukrainska armen är illa organiserad och ledd, medans separatisterna är kompetenta och bättre organiserade. Det är inte så konstigt eftersom separatisterna tenderar att vara frivilliga i 30-40årsåldern, ofta med stridserfarenhet från kaukasuskrigen, medans ukrainarna är värnpliktiga tonårspojkar utan djupare militär utbildning. Regeringsarmen skulle inte komma någon vart utan sin överlägsenhet i pansarfordon och artilleri.
2014-08-04, 11:31
Medlem
Xeliouss avatar
Mer om den ryska propagandan som fler och fler vänder sig mot, lögnerna i sig får folk att byta sida även bland ryssar:
Citat:
I was pro-Russia, but I changed in one day,” says one young native of Donetsk who asked not to be named. She studied in Moscow and describes a natural, brotherly feeling that prevailed for decades between eastern Ukrainians and Russia.

But two events in Donetsk changed her mind, because of how they were misrepresented on Russian television. In one case, she was in Moscow and shocked to see Russian state TV report that all residents of Donetsk marched on the streets with Russian flags, supporting Russian intervention to “protect” them. She knew it was not true.

And in mid-March in Donetsk she witnessed pro-Russian activists attack a small protest against Russian interference with knives and clubs, killing one. Russian channels reported the event “upside down,” she says, and claimed that it was a “peaceful” pro-Russian crowd that was attacked.

After that, she says, she “understood that they are manipulating us.” The result shattered her faith in Russia and its narrative, she says. “It’s like someone very close to you – like your husband *– does something terrible to you.”
http://www.liveleak.com/view?i=0a8_1407101419

Borodai skulle ha ha hållt en presskonferens men den blev inställd. Som vi vet har Borodai flytt till Ryssland, vi kan bara spekulera i vad han hade tänkt ha för nyheter!
Citat:
Donetsk press conference by rebel leader Borodai was just canceled for "technical reasons." In Russian, this is code for "major screw-up."
Den som tagit över sägs vara Vladimir Antyufeyev:
http://toinformistoinfluence.com/2014/08/01/alexander-borodai-flees-to-russia/

Ny film har kommit fram med Putler, något dålig kvalitet på filmen tyvärr men ni som gillar nationalfascism kommer jubla:
http://www.liveleak.com/view?i=ebb_1407124410
2014-08-04, 11:45
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av infidel
Frontrapporterna säger annorlunda. Den ukrainska armen är illa organiserad och ledd, medans separatisterna är kompetenta och bättre organiserade. Det är inte så konstigt eftersom separatisterna tenderar att vara frivilliga i 30-40årsåldern, ofta med stridserfarenhet från kaukasuskrigen, medans ukrainarna är värnpliktiga tonårspojkar utan djupare militär utbildning. Regeringsarmen skulle inte komma någon vart utan sin överlägsenhet i pansarfordon och artilleri.

Frontrapporterna säger att ukrainarna tar stad efter stad.

Hmm... Kaukasus? Så du menar att det är ryska soldater??? För Ukraina har ju bara stridit i Irak, men det räknas kanske inte?
Senast redigerad av Eerieye 2014-08-04 kl. 11:54.
2014-08-04, 11:45
Medlem
Ingen större skillnad på ryssar och ett västerländskt kriminellt MC gäng. Fattar inte varför folk daltar med dem?

Det är väl inget annat än all in som gäller nu. Varför väntar man? Ryssen har ljuget sig blå i ansiktet och fler lögner lär det bli. Fungerade ekonomiska och andra förhandlings alternativ på Hitler? Nej ju tidigare man går all in mot ryssen desto bättre. Bara att förse Ukraina med senaste av precisions vapnen så slutar ryssen komma med fler tanks nattetid över gränsen. Folkstödet för ryssarna är högst begränsat annars skulle de inte ha svårt att hitta mat. Enkel matematik.
2014-08-04, 11:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av infidel
Och ändå har ukrainsk arme återtagit det mesta dom rebellerna ockuperade? Tänk då om armen varit väldrillad, stackars rebeller. Fast nu är armen troligen väldrillad till skillnad från trasgängen som rebellerna ställer upp med. annars hade ju inte Ukraina sopat mattan med slagna rebeller som dessutom verkar ha gjort sig omöjliga i folks ögon på grund av deras barbariska uppträdande. Misstänker att Putin i panik letar orsaker att hålla konflikten vid liv och leta ursäkter att "hjälpa ryssar"
i Ukraina som säkert skiter i Putin och förbannar hans agerande.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in