Citat:
Ursprungligen postat av
BehindRayban
1. Du eftersom det inte finns någon "militärexpert" som tycker annorlunda så tolkar jag ditt inlägg som en total kapitulation i huvudfrågan. Men för att göra saken lite mer uppenbar för de som uppenbarligen inte kan något om sådana saker så ska jag ge dig lite elementära hänvisningar, vilka trots den generellt inte så höga kvaliteten ger en god bild av det hela.
http://webcache.googleusercontent.com/search?q=cache:zp9gPFDmcVsJ:www.dtic.mil/cgi-bin/GetTRDoc%3FAD%3DADA424898+&cd=2&hl=sv&ct=clnk&gl=s e
http://webcache.googleusercontent.com/search?q=cache:i85BE9EbJmgJ:fas.org/man/eprint/marques.pdf+&cd=3&hl=sv&ct=clnk&gl=se
Jo, jag tror också, ganska självklart, att strider i urban miljö kan orsaka stora förluster, och?
Men det var inte det jag frågande om! Jag frågade efter de militära experter som trodde, som du, att terroristerna skulle kunna hålla ut till oktober. Du påstod att alla militära experter var eniga om det. Sedan verkar du tro att det går att dra paralleller till Slaget om Stalingrad, vilket är ganska patetiskt. Men ännu mer patetiskt så verkar du inte ens veta vad flank är, åtminstone inte i Stalingrad där flanken befann sig väldigt långt ifrån den egentliga staden.
Citat:
2. I praktiken så är de väldigt bundna i Ukraina av just saker som ekonomi, politik, hälsa, lycka och tyckanden. Vidare är det som så att det kommer att ge en stor effekt avseende utgången i det hela, det är helt uppenbart sett till uppställningen i konflikten. Möjligtvis kan man lägga in en brasklapp för någon form av barbari, en formell krigsförklaring mot de två städerna i syfte att behöva bry sig om politik, hälsa, lycka och ekonomi; en formell krigsförklaring mot Ryssland i samma syfte; eller en total ödeläggelse av Donetsk och Luhansk i syfte att skapa lite politisk kalabalik i Ryssland och kanske uppnå samma effekt.
Jösses vad du svamlar! Den Ukrainska armen krigar inte mot städer. Den krigar emot terrorister, som just befinner sig i två städer, samt ett antal byar och köpingar. Det du kan ha rätt i är att: En mängd faktorer spelar in i en militär konflikt och givetvis i konflikter överhuvudtaget. Men det är just det som terroristerna inte fattar och Putler verkar ha svårt att fatta. Som svenska militärer brukar säga: Ryssland har en mycket tjock hud men en svag mage.
Citat:
1. Behövs inte hörru du. Jag kan redan allt som alla på FHS kan.
"Vad bra!" Skaka då fram en oberoende militär expert som har samma syn som dig gällande att terroristerna kan hålla ut tills ler säsongen börjar. Dock har Ukraina säkert betydligt bättre vägar än vad Sovjetunionen hade 1941.
Citat:
2. I så fall så undrar jag varför du underkänner en hel militär världs expertis i sådana frågor. Vissa hävdar att de är lite bättre på det där med urbana slagsmål än andra men men. Även de som hävdar sig vara bäst hävdar att de dör som flugor varje dag trots ofattbar överlägsenhet.
Har jag någonsin hävdat att urban strid kan innebära stora förluster för angripare, (men även försvararen)?
Citat:
3. Snälla söta rara... jag har jobbat på FHS en gång i tiden.
Jag tänker inte ens spekulera varför du fick sluta där, om det du skriver är sant, vilket jag starkt betvivlar.