2014-08-04, 00:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Du är allt bra rolig du, eller kanske bara tragiskt. Jag bad dig visa på en seriös militärexpert som stödde att terroristerna skulle kunna hålla Donesk och Luhansk till oktober, och att terroristerna skulle kunna lyckats strida som i Stalingrad.

Jag gjorde misstaget att tro att du faktiskt lyckats plocka fram en icke rysk, oberodendemilitär expert som skrivit någon avhandling. Tydligen inte, då du inte länkade till någon. Istället så framhåller du dina egna, flummiga, uppskattningar och ordbajseri om situationen i Grozny under första och andra Tjetjenienkrigen. som du anser att du kan extrahera till Donesk och Luhansk.
Du verkar också tro att, bara för att ryssarna lyckades hålla några smala brohuvuden i Stalingrad, så skulle det kunna vända i två oblaster i sydöstra Ukraina och dina terrorister skulle kunna starta någon mirakulös motoffensiv och kanske inringa de ukrainska styrkorna i sydöstra
Ukraina.

1. Du eftersom det inte finns någon "militärexpert" som tycker annorlunda så tolkar jag ditt inlägg som en total kapitulation i huvudfrågan. Men för att göra saken lite mer uppenbar för de som uppenbarligen inte kan något om sådana saker så ska jag ge dig lite elementära hänvisningar, vilka trots den generellt inte så höga kvaliteten ger en god bild av det hela.
http://webcache.googleusercontent.com/search?q=cache:zp9gPFDmcVsJ:www.dtic.mil/cgi-bin/GetTRDoc%3FAD%3DADA424898+&cd=2&hl=sv&ct=clnk&gl=s e
http://webcache.googleusercontent.com/search?q=cache:i85BE9EbJmgJ:fas.org/man/eprint/marques.pdf+&cd=3&hl=sv&ct=clnk&gl=se

2. I praktiken så är de väldigt bundna i Ukraina av just saker som ekonomi, politik, hälsa, lycka och tyckanden. Vidare är det som så att det kommer att ge en stor effekt avseende utgången i det hela, det är helt uppenbart sett till uppställningen i konflikten. Möjligtvis kan man lägga in en brasklapp för någon form av barbari, en formell krigsförklaring mot de två städerna i syfte att behöva bry sig om politik, hälsa, lycka och ekonomi; en formell krigsförklaring mot Ryssland i samma syfte; eller en total ödeläggelse av Donetsk och Luhansk i syfte att skapa lite politisk kalabalik i Ryssland och kanske uppnå samma effekt.

Citat:
Ja, du. Försvarshögskolan har faktiskt fristående kurser i bl.a. Militärhistoria, du kanske skall testa och söka någon sådan.

Man blir inte en militär expert bara för att man så gärna vill det. Man blir det för att man förtjänar det!

Själv är jag absolut ingen militär expert, men jag har å andra sidan inte heller hävdat det. Jag nöjer mig med att vara lite intresserad av militärhistoria. Kommer du inte in på militärhögskolan så kan du väl gå med i SMB, så du får lite kött på benen istället för ditt eviga flummande och ordbajseri.

1. Behövs inte hörru du. Jag kan redan allt som alla på FHS kan.

2. I så fall så undrar jag varför du underkänner en hel militär världs expertis i sådana frågor. Vissa hävdar att de är lite bättre på det där med urbana slagsmål än andra men men. Även de som hävdar sig vara bäst hävdar att de dör som flugor varje dag trots ofattbar överlägsenhet.

3. Snälla söta rara... jag har jobbat på FHS en gång i tiden.
Senast redigerad av BehindRayban 2014-08-04 kl. 00:18.
2014-08-04, 00:29
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BehindRayban
1. Du eftersom det inte finns någon "militärexpert" som tycker annorlunda så tolkar jag ditt inlägg som en total kapitulation i huvudfrågan. Men för att göra saken lite mer uppenbar för de som uppenbarligen inte kan något om sådana saker så ska jag ge dig lite elementära hänvisningar, vilka trots den generellt inte så höga kvaliteten ger en god bild av det hela.
http://webcache.googleusercontent.com/search?q=cache:zp9gPFDmcVsJ:www.dtic.mil/cgi-bin/GetTRDoc%3FAD%3DADA424898+&cd=2&hl=sv&ct=clnk&gl=s e
http://webcache.googleusercontent.com/search?q=cache:i85BE9EbJmgJ:fas.org/man/eprint/marques.pdf+&cd=3&hl=sv&ct=clnk&gl=se

2. I praktiken så är de väldigt bundna i Ukraina av just saker som ekonomi, politik, hälsa, lycka och tyckanden. Vidare är det som så att det kommer att ge en stor effekt avseende utgången i det hela, det är helt uppenbart sett till uppställningen i konflikten. Möjligtvis kan man lägga in en brasklapp för någon form av barbari, en formell krigsförklaring mot de två städerna i syfte att behöva bry sig om politik, hälsa, lycka och ekonomi; en formell krigsförklaring mot Ryssland i samma syfte; eller en total ödeläggelse av Donetsk och Luhansk i syfte att skapa lite politisk kalabalik i Ryssland och kanske uppnå samma effekt.

1. Behövs inte hörru du. Jag kan redan allt som alla på FHS kan.

2. I så fall så undrar jag varför du underkänner en hel militär världs expertis i sådana frågor. Vissa hävdar att de är lite bättre på det där med urbana slagsmål än andra men men. Även de som hävdar sig vara bäst hävdar att de dör som flugor varje dag trots ofattbar överlägsenhet.

3. Snälla söta rara... jag har jobbat på FHS en gång i tiden.

Inte illa! Det hade man inte alls kunnat tro.

Nu anfaller ukrainarna genom sumpmarkerna öster om Luhansk också. Söderut mot jordbruksslätten. Fina grejer, vi får se vad det blir av det. Det kan vara en räd i syfte att tillfoga förluster eller det kan vara början på en hårdare inringning av Luhansk.
2014-08-04, 00:36
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av memmo47
Du kanske skall styrka ditt påstående med någon form av trovärdig källa? (Trovärdiga källor är opartiska, strävar efter att vara objektiva, saknar dolda motiv och har genomgått någon form av kvalitetskontroll.)
Du kan väl läsa all världens media utom den ryska så talas det om en ockupation och annektering med stöd av rysk militär.
Samma medier rapporterade om att folkomröstningen skedde under rysk övervakning, bojkottades av en stor del av befolkningen och ändå hade man över 100 % valdeltagande.
2014-08-04, 00:42
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zeunert
Nu är du ju dum!

Fatta hur stort Ukraina är och att landets befolkning står splittad, klar att mängder vapen har kommit ut, militäranläggningar har på en del ställen lämnats vind för våg och det finns verkstäder och kunnigt folk även där och givetvis så fixas nedgångna fordon och vapen till brukbart skick vilket det står att följa om på nätet.

Militära bedömmare ger Kievs militära operationer tummen ned, Kievjuntan är i huvudsak ideologiskt drivna amatörer som kör i Hitlers spår med mekaniserade autobahn forceringar och direkt som de åker på motstånd av rang ja då går de i stå då de är amatörer.
Ingen har påstått att separatisterna äger mycket av något men de har pansar av de typer som finns i Ukraina, om nu Ryssland förser dem med vapen, varför inte då ge dem så att de står sig?
En pansarvagn hit o dit gör ingen skillnad mot Kievs arsenal och det är inte heller med de tunga vapnen som de gör framsteg och stor del ligger i den ukrainska armens egna tillkortakommanden där de visserligen har vapen men helt klart nyttjar dem fel och på det den kopierade Hitler andan att bestiga piedestala mål en flygplats, en stad en byggnad.
Var igår in på military photos och studerade båda parter och konstaterar att allt fortsatt är på lekmanna nivå även om det hela är tragiskt så det räcker.
Ukrainskt lätt pansar o lastbilar står stilla och öppna (amatörmässigt) under separatisternas smygbevakning uppifrån, ett gäng enkla molotovs och fordon och manskap vore nedgjorda men inte ens det hade de lyckats att tänka ut och så alla dessa löjliga värnposteringar, vore Ryssland på plats på något vis så vore det slutlekt i Ukraina kan jag säga.
Att mycket av materielen är av samma typ som den Ukrainska beror på att Ryssland vill kunna två sina händer, få idioter går på det.
Utan ryskt stöd hade gränsen varit stängd och konflikten över.
Den ukrainska taktiken är väl snarlik den ryska, rulla fram längs vägarna, ta till artilleri och flyg om du fastnar och gå på igen.
Sen är Ukraina något mer återhållsamt då man slåss på egen mark.

Uppenbarligen funkar både förbanden och taktiken eftersom man sakta pressar tillbaka ryssarna.
De stora förlusterna har tillfogats av ryska artillerianfall och enstaka nedskjutna transportplan.
2014-08-04, 00:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Du kan väl läsa all världens media utom den ryska så talas det om en ockupation och annektering med stöd av rysk militär.
Samma medier rapporterade om att folkomröstningen skedde under rysk övervakning, bojkottades av en stor del av befolkningen och ändå hade man över 100 % valdeltagande.

Precisera all världens media. Jag har fortfarande inte fått någon bevisning från dig som styrker ditt påstående, se tidigare inlägg. Posta någon länk vettja.
2014-08-04, 00:55
Medlem
wtfuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skiffer
Javisst, det framgår ju tydligt. Vad argumenterar du emot här?

Vad var det med Nuland lögnen? Hade dom inte investerat 5 miljarder?

Vad Bernad menade var att det inte investerats 5 miljarder på "senaste" tiden utan mest rent generellt under en längre tid. Vilket egentligen inte utgör någon skillnad för baktanken med dessa fem miljarder (+ en massa andra pengar inom Ukraina under detta förlopp)
2014-08-04, 00:59
Medlem
Xeliouss avatar
Citat:
Du är allt bra rolig du, eller kanske bara tragiskt. Jag bad dig visa på en seriös militärexpert som stödde att terroristerna skulle kunna hålla Donesk och Luhansk till oktober, och att terroristerna skulle kunna lyckats strida som i Stalingrad.

Du verkar också tro att, bara för att ryssarna lyckades hålla några smala brohuvuden i Stalingrad, så skulle det kunna vända i två oblaster i sydöstra Ukraina och dina terrorister skulle kunna starta någon mirakulös motoffensiv och kanske inringa de ukrainska styrkorna i sydöstra Ukraina.

Ja, han påstod att Slovjansk skulle bli Strelkovs Stalingrad, strax efter flydde Strelkov hals över huvud. Då påstod behind att det var en "taktisk reträtt". Lär väl bli något liknande väldigt snart eftersom slutet närmar sig:
http://www.pulse.me/ap/3e5439857f26479e9d4ff65d414b2901
Citat:
On Sunday, a major trucking company that delivers to grocery stores said it was suspending its operations in Donetsk after rebel fighters raided its warehouses. The company, Deliveri, said in a statement on its website that the goods stolen Saturday evening were worth about $840,000.

Viktor Okhramovich, who drives a minibus taxi, said the separatists seized his vehicle. "What am I supposed to do? I have nowhere to go to complain," he said.

With the Ukrainian army approaching the city, many Donetsk residents have become reluctant to express support for the rebel fighters.

"Donetsk has turned into a dark hole where you can be taken prisoner, robbed, killed or have your home destroyed," said Inna Statsenko, a 52-year-old bank employee, who said she once supported the separatists.

Citat:
Precisera all världens media. Jag har fortfarande inte fått någon bevisning från dig som styrker ditt påstående, se tidigare inlägg. Posta någon länk vettja.
Du får bevisa motsatsen själv!
2014-08-04, 01:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xelious
Ja, han påstod att Slovjansk skulle bli Strelkovs Stalingrad, strax efter flydde Strelkov hals över huvud. Då påstod behind att det var en "taktisk reträtt". Lär väl bli något liknande väldigt snart eftersom slutet närmar sig:
http://www.pulse.me/ap/3e5439857f26479e9d4ff65d414b2901

1. Du kanske kan hänvisa till det inlägget. Men det var väl påhitt precis som vanligt, däremot så kan ju beskrivningen av det hela som en taktisk reträtt vara acceptabel, även om alla pro-ryska källor inte håller med om saken utan talar mer om ett bevis på humanitet fast alla med en hjärna fattar att det var ett försök att få den Ukrainska armen att öka sitt anfallstempo.

2. I övrigt har Rayban bett dig kommentera nyheterna på http://vineyardsaker.blogspot.se/2014/08/aug-1-sitrep-from-colonel-cassad-two.html ?
2014-08-04, 01:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eerieye
Inte illa! Det hade man inte alls kunnat tro.
Nu anfaller ukrainarna genom sumpmarkerna öster om Luhansk också. Söderut mot jordbruksslätten. Fina grejer, vi får se vad det blir av det. Det kan vara en räd i syfte att tillfoga förluster eller det kan vara början på en hårdare inringning av Luhansk.
Tyvärr, det ser inte lika bra ut när man läser ryska sidor. Hört talas om "south boiler"?
http://translate.google.se/translate?sl=ru&tl=en&u=http%3A//www.vesti.ru/doc.html%3Fid%3D1864870%26tid%3D105474
2014-08-04, 01:28
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Irriga
Tyvärr, det ser inte lika bra ut när man läser ryska sidor. Hört talas om "south boiler"?
http://translate.google.se/translate?sl=ru&tl=en&u=http%3A//www.vesti.ru/doc.html%3Fid%3D1864870%26tid%3D105474

Hade du trott något annat? Jag vet att ryska media påstår att två brigader är inringade där. Men det är de inte, de är där ändå.

Vänta du tills ukrainska armén börjar tränga in i Donetsk. Citat från en terrorist därstädes:

Citat:
"What is Putin waiting for? He inspired us to fight," said Ilya Sumyatin, a 38-year-old separatist fighter. "We had hoped for help from Russia, but we have been abandoned. Our strength is nearing an end and the Ukrainian army is advancing."
2014-08-04, 01:29
Medlem
Xeliouss avatar
Citat:
Det var min opponent som kom med påståendet så bevisbördan ligger hos den som påstår något, bernad_law har klargjort detta för mig.

Jag säger till dig att du får bevisa det du påstår.

Citat:
Ursprungligen postat av behindrayban
Du kanske kan hänvisa till det inlägget.
Du förnekar det alltså?
Citat:
däremot så kan ju beskrivningen av det hela som en taktisk reträtt vara acceptabel, även om alla pro-ryska källor inte håller med om saken utan talar mer om ett bevis på humanitet fast alla med en hjärna fattar att det var ett försök att få den Ukrainska armen att öka sitt anfallstempo.
Du försöker dig på med en 1X2 igen, en helgardering. Helt i Behinds stil.
"försök att få den Ukrainska armen att öka sitt anfallstempo." Ny teori som du precis kom på alltså? Du är för lustig din lilla clown.

Citat:
I övrigt har Rayban bett dig kommentera nyheterna
Behind har aldrig sagt något av intresse, så ej nu heller. Varför slösa tid på något från en konstigt konspirationsblogg?

Ett sjukt kuriosum:
https://www.youtube.com/watch?v=y_SvIo7lENc
Trashankar ber för Strelkov på tomma gator. max 50 pers.

3/4 återtaget, 1/4 kvar!
Citat:
A military spokesman in the Ukrainian capital Kiev told a briefing the army had now recaptured three-quarters of the territory the rebels once controlled in their self-proclaimed 'people's republics' of Luhansk and Donetsk.

Inga förluster!
Citat:
The Ukrainian military said it had suffered no losses in the latest fighting.
http://www.ibtimes.com/ukrainian-army-steps-attacks-rebel-held-donetsk-1647304#.U964Cu8mbfk.twitter
Senast redigerad av Xelious 2014-08-04 kl. 01:33.
2014-08-04, 01:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xelious
Du förnekar det alltså?

Du försöker dig på med en 1X2 igen, en helgardering. Helt i Behinds stil.
"försök att få den Ukrainska armen att öka sitt anfallstempo." Ny teori som du precis kom på alltså? Du är för lustig din lilla clown.

Behind har aldrig sagt något av intresse, så ej nu heller. Varför slösa tid på något från en konstigt konspirationsblogg?

1. Jag tycker att du ska hänvisa till inlägget i så fall.

2. Mycket gnäll på dig, hörru du, menar du verkligen allvar med att jag ska berätta allt för dig innan det sker. Kan man misstänka att inkompetensen är så pass hög att enkla 10sekunders inlägg på flashback blivit någon form av hårdvaluta?

3. Varför slösa tid på flashback? , skämt och sido, den bloggen länkar till en massa nyhetskällor som ger en annorlunda beskrivning av ställningarna på slagfältet. Det kan ju alltid vara intressant att debattera i sammanhanget.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in