• 1
  • 2
2014-08-01, 23:34
Medlem
Nu har jag gått över till Alcon Pure Moist som linsvätska, det följde även med linsbehållare, den verkar vara ovanligt djup, konstruerad för att man ska använda så stort mängd linsvätska som möjligt och därav konsumera mer av varan.

Jag undrar, finns det mindre linsbehållare varför i helvete ska dom vara så stora ?
Känns onödigt speciellt om man köper en sådan dyr linsvätska, det är framförallt bredden som kan minskas, den behöver inte vara mkt större än själva linsen, känns pga av linsbehållare att man slösar massa linsvätska i onödan när man kan klara sig med hälften.

Jag självklart kan man ha i mindre linsvätska, men då dom är så breda måste man ända ha i en ganska stor mängd.

De flesta linsbehållare verkar vara konstruerad för att att man ska kunna resa med dom dvs att dom inte alltid är i horisontellt läge.. men om man bara har dom hemma och dom står stilla i badrummet behövs inte så stora linsbehållare.. måste vara mer än jag som irriterat mig på detta
Citera
2014-08-01, 23:57
Medlem
lithionits avatar
tyvärr så är det nödvändigt med en viss mängd linsvätska för att linserna verkligen skall kunna sköljas rena i vätskan, om behåller bara vore en tredjedel så stor t.ex. skulle själva skölj och rengöringseffekten blir mycket sämre iom. att smutsen som lossnar och hamnar i linsvätskan skulle bli mer "koncentrerad"

Med det sagt så tror jag förvisso att vissa tillverkare gör linsbehållarna extra stora just för att man skall använda mer av deras produkt. Har du testat att bara fylla linsbehållaren till hälften eller 2/3-delar med linsvätska och stoppat ned linserna?
Citera
2014-08-02, 00:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lithionit
tyvärr så är det nödvändigt med en viss mängd linsvätska för att linserna verkligen skall kunna sköljas rena i vätskan, om behåller bara vore en tredjedel så stor t.ex. skulle själva skölj och rengöringseffekten blir mycket sämre iom. att smutsen som lossnar och hamnar i linsvätskan skulle bli mer "koncentrerad"

Med det sagt så tror jag förvisso att vissa tillverkare gör linsbehållarna extra stora just för att man skall använda mer av deras produkt. Har du testat att bara fylla linsbehållaren till hälften eller 2/3-delar med linsvätska och stoppat ned linserna?

Jag brukar fylla till strecket, men med dessa Alcon behållare som dom skicka med känns det som åt helvete mkt om man häller upp till strecket dom är mkt djupa..

Vore intressant om någon visste exakt hur många miliiter som verkligen som behövs för att göra linserna rena antar att det finns linsbehållar som är bara gjort enbart för att fylla dess funktion inte för att fylla på mer än vad man behöver.

Pure Moist 300ML kostar 120 kr så inte billiga saker. Verkar inte vara billigar att beställa från utlandet heller.
Citera
2014-08-02, 00:04
Medlem
E.W.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ftrt5644
Jag brukar fylla till strecket, men med dessa Alcon behållare som dom skicka med känns det som åt helvete mkt om man häller upp till strecket dom är mkt djupa..

Vore intressant om någon visste exakt hur många miliiter som verkligen som behövs för att göra linserna rena antar att det finns linsbehållar som är bara gjort enbart för att fylla dess funktion inte för att fylla på mer än vad man behöver.

Pure Moist 300ML kostar 120 kr så inte billiga saker. Verkar inte vara billigar att beställa från utlandet heller.

Hela linsen ska vara under vätskeytan. Annars torkar den och blir förstörd.
Citera
2014-08-02, 00:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av E.W.
Hela linsen ska vara under vätskeytan. Annars torkar den och blir förstörd.

ja precis..och det är den med extremt stor marginal kan jag ju säga..
Citera
2014-08-02, 13:48
Medlem
E.W.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ftrt5644
ja precis..och det är den med extremt stor marginal kan jag ju säga..

Då kan du minska volymen. Självklart ska man ha en liten marginal för säkerhets skull. Men särskilt stor behöver marginalen inte vara. Naturligtvis ska locket vara ordentligt påskruvat så vätskan inte dunstar.
Citera
2014-08-03, 23:50
Bannlyst
När jag beställer linser från Lensway* får jag alltid med ett av deras egna linsetuier, och de är inte alls lika djupa som de man får när man köper Opti-free. Fast det kan hända att diametern än större. Det är väl hursomhelst en så marginell skillnad rent kostnadsmässigt, så det är väl bättre att hitta något annat att spara in pengar på...

* = Jag tror att det är Lensway, i alla fall. Brukar inte alltid beställa från samma shop.
Senast redigerad av Roxic 2014-08-04 kl. 00:12.
Citera
2014-08-04, 00:03
Medlem
CXTs avatar
Haha blir typ sugen på att börja använda linser igen när jag läser det här

Sjukt egentligen att linsförvaringen/-rengöringen har tagit ca ett halvt steg framåt på 25 år. Jag menar, 99% av linsanvändarna förvarar ju sina linser hemma över natten 99% av nätterna, och 99% av linsanvändare jag talat med har haft eller har då och då problem med klii ögonen. Ändå rengör vi våra linser på ett sätt som är snudd på ovärdigt stenåldersmänniskor? Wtf? Ge oss linstvättmaskiner nu ffs
Citera
2014-08-04, 00:28
Medlem
Synsams egna linsetuier är typ hälften så höga, så testa dem istället. Jag har kört puremoist men fyller aldrig upp mer än hälften typ, speciellt i deras avgrundsdjupa etuier.

För övrigt undrar jag när Clear Care kommer till sverige. Har fått asbra recensioner och fungerar lite annorlunda än vad man är van vid. Om någon hittar en svensk butik eller näthandel som säljer detta så säg till.

http://www.clearcaresolution.com
Citera
2014-08-04, 07:24
Medlem
IGotAGoldenTickets avatar
Tvätta linsen med lite ljummet vatten i handflatan ett par gånger innan du lägger den i linsvätska. Man ser hur proteinerna flyter upp till ytan.

Är linsvätska så dyrt att man behöver bry sig egentligen?
Citera
2014-08-04, 09:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IGotAGoldenTicket
Tvätta linsen med lite ljummet vatten i handflatan

Va...?! Tvätta aldrig linsen med vatten, de var nog det dummaste jag har läst. Sprid inte massa skit, det kan bli infektioner.
Citera
2014-08-05, 11:31
Medlem
IGotAGoldenTickets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vote
Va...?! Tvätta aldrig linsen med vatten, de var nog det dummaste jag har läst. Sprid inte massa skit, det kan bli infektioner.

Du tar det ur sitt sammanhang. Lägger man linsen i linsvätska så desinficerar det.

Jag tycker ändå linsvätska är småpengar. Kan det handla om 50 spänn i månaden om man gör det dagligen? Det är 2/3 öl på krogen eller en riktigt billig lunch.

Jag kör dygnet runt-linser och tvättar bara dem någon gång i veckan.
Senast redigerad av IGotAGoldenTicket 2014-08-05 kl. 11:46.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in