2014-08-03, 11:37
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clodius
Men varför det? Krim var tidigare en del av Ryssland och hamnade under Ukraina pga en nyck av kommunistdiktatorn Krusse. Är det inte upp till Krims befolkning vilken nationell status de vill ha? Gränser har ändrats tidigare i Europa vilket har - när det fått bygga på folkens självbestämmanderätt - lett till långsiktigt stabila lösningar.

Återkom gärna när Pultlers Ryssland, fredligt, släpper ifrån sig en tumsbredd av den Ryska Federationen. Då får du gärna peka på detta som ett exempel som andra bör följa, och inte försvara motsatsen, att Ryssland skall ha rätt att annektera annan stats territorium.

Det är lite märkligt att du som säger dig vara neutral och objektiv, konsekvent försvarar Putlers agerande och lika konsekvent kritiserar Ukrainas lagliga regerings agerande.

Detta är mig obegripligt, eftersom du verkar vara en sansad människa annars. Är det månne tro terroristernas konservativa sk. "kristna" ideologi så får dig att agera på detta sätt?
2014-08-03, 11:42
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Der.Schizoid
Jaså du sitter dygnet runt på ukrainska propagandasajter och köper skiten rakt av. Tror du verkligen på allvar att det finns en sanning i skiten du skriver? Varför åker du inte ner dit och ser för dig själv hur illa det går för kuppregimens mördarregementen därnere istället för att så benhårt tro på EN sida i konflikten och deras pinsamma nazipropaganda?

Det märkliga är bara det att: Det som de ukrainska "Propaganda" sajterna skriver, många gånger visar sig stämma. Detta i motsats till de ryska-/terroristsajterna som du tror helt blint på. De har verkligen inte haft rätt många gånger den senaste månaden, om ens någonsin.

"Men förlåt!" Du är ju "jätte objektiv och helt sansad"!
2014-08-03, 11:51
Medlem
Sonnenwendes avatar
Ukrainska trupper rullar fram, mekaniserat infanteri och GRK och lättare artilleri
Jämför gärna volymen jmf den som legoarméns filmer visar.

https://m.youtube.com/watch?v=wOL5SObX9s0
2014-08-03, 12:00
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xelious
Boom boom. Kraftiga 152 mm haubits, 2S19, beskjuter terroristernas positioner: Irriterande ljud från quadracopter eller liknande...
https://www.youtube.com/watch?v=Dqm3POJxRqI

Fler rapporter om de ryska terroristernas sjuka terror mot lokalbefolkningen!

Smart ändå att Ukrainarna använder sig att detta billiga spaningsverktyg. Vad gäller artilleribeskjutningen så hoppas jag att den är precis, så att många terrorister dödas. Det ukrainska självgående artilleriet står dock väldigt oskyddat, omaskerat och alldeles för samlat. Hade svensk trupp beskjutits så hade man via artilleriradar svarat snabbt, hårt och precist för att sedan försvinna efter någon minut med sina Acher artilleri system.

Hade jag varit terrorist så hade jag nog redan gett upp när jag sett de gigantiska tågsätt och kolonner med Ukrainska tunga vapen som var på väg till fronten för ca två veckor sedan. Men jag antar att terroristerna antingen är för blåsta för det, eller att de, fortfarande, hoppas på ett massivt ryskt ingripande.
2014-08-03, 12:20
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Smart ändå att Ukrainarna använder sig att detta billiga spaningsverktyg. Vad gäller artilleribeskjutningen så hoppas jag att den är precis, så att många terrorister dödas. Det ukrainska självgående artilleriet står dock väldigt oskyddat, omaskerat och alldeles för samlat. Hade svensk trupp beskjutits så hade man via artilleriradar svarat snabbt, hårt och precist för att sedan försvinna efter någon minut med sina Acher artilleri system.

Hade jag varit terrorist så hade jag nog redan gett upp när jag sett de gigantiska tågsätt och kolonner med Ukrainska tunga vapen som var på väg till fronten för ca två veckor sedan. Men jag antar att terroristerna antingen är för blåsta för det, eller att de, fortfarande, hoppas på ett massivt ryskt ingripande.
De där pjäserna är långskjutande och legoarmén har inget som matchar räckvidden.
Sverige har inte en enda artilleripjäs och har inte skuggan av en chans mot Ukraina gällande eldkraft.
2014-08-03, 12:23
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BehindRayban
1. Det går nog alldeles utmärkt. Snarare är det väl innehavet som är ett problem, dock inte ett problem för DPR&LPR då de säkert ger sig själva tillstånd.

2. Runt 8h för grundversionen, 8h för de mer avancerade delarna & teorin samt andra väsentligheter (glöm inte ladda batteriet..) och sedan 8h till för vård och underhåll. Hur avancerad tror du att en manpad är egentligen?, jo lika avancerad som ett GrG med tillhörande IR-sikte eller varför inte en AT-4?

3. Har du några fotobevis för något annat än "enstaka fanatiker" eller liknande?

4. Intressant kommentar.

1. Alltså den tidigare informationen i tråden i felaktig. I övrigt så kan man ju undra vad du anspelar på, Ryssarna installerar egna system i skroven.

1. Det gör nog ingen vettig svensk eller amerikansk nationalist, men ändå, det vore ju otroligt ifall sådana saker ändå inte hoppade över gränsen med dagens vapenindustrier och samarbeten.

2. So what. Ifall du studerade det där lite närmare så skulle du inse att Rb56 gått till stage 3 och nu blivit lika exporterbar som fristående bofors 40mm av ww2 sort (de är ungefär 4x så volymeffektiva som pro-ryssarnas motsvarigheter som synts på youtube, men också 4x så tunga). Att Saudierna sedan gärna vill ha just den roboten är ju inte konstigt med grannar som tex. Iran, Irak och Israel och deras utrustning. Men du vet vi har FaF&backblowreducering&aktivmålsökare nuförtiden liksom (-25kg dödvikt). I övrigt kan man tänka sig att en fabrik i Saudiarabien är något bra även om saken kraftfullt överdrivits i skandalsynpunkt.

3. Ganska osannolikt, och i övrigt totalt larv. Sverige har typ letts från mobila ledningscentraler sedan ww2 -> det finns inget behov av gamla bergrum för annat än lagerförvaring och kärnvapensäkerhet möjligtvis vill man ha sådana ifall man blir antastad med kärnvapen, vilket kanske är en potentiellt relevant fråga för Saudiarabien.

Kort kommentar: Jag syftade inte på manpads utan på BUK systemet.

Sverige har en stor ledningscentral. Eftersom det redan har skrivit i tidningarna om den, (amerikanarna var bl.a. på besök där och öste beröm över det svenska försvaret vad gäller nätverkskrigföring, amerikanarna anser att vi t.om. ligger före dom på detta område), borde jag kunna skriva vad den ligger. Men jag nöjer mig med att konstatera att man byter SL tåg till Bålsta, i Karlberg.

(Att jag inte kommenterat övrigt i ditt inlägg behöver inte betyda att jag håller med dig på dessa punkter.)
Senast redigerad av Ola Schubert 2014-08-03 kl. 12:25.
2014-08-03, 12:23
Medlem
WriteMasterTMs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Ukrainska trupper rullar fram, mekaniserat infanteri och GRK och lättare artilleri
Jämför gärna volymen jmf den som legoarméns filmer visar.

https://m.youtube.com/watch?v=wOL5SObX9s0

Det där var väl inget ?

Se den här propagandavideon och bli rejält psykad.
Undergången för kiev är nära.

Islamic State of Donbass and Lugant 2
http://www.youtube.com/watch?v=qeMiyGZD6R0
2014-08-03, 12:56
Medlem
Zeunerts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av failure
Varför svensk uniform, man vill verkligen inte skylta med att man är utlänning i strider, de brukar ha ett gott pris på sitt huvud. Nu är jag inte säker, men var han inte anställd som någon sorts extra militärpolis av MVS och strider i Azov Bataljonen, jag tror inte han ligger nära fronten nej.

I SVD har det stått att läsa att Skillt bär svensk uniform, allt enligt Skillt själv och helt troligen en romantisering.
Beklagligt att SVD är med på sådant men inte oväntat då utrikespolitik kontra inrikespolitik är ett monumentalt hyckleri där man å ena sidan ständigt ger aid åt våldsbejakande extremrörelser men å andra sidan i inrikes bedriver en häxjakt på nationella yttringar och särskilt de som bedriver ett politisktarbete inom demokratins ramar.

Om Skillt är i Ukraina, så befinner han sig inte i främsta linjen, pris är också satt på hans huvud för vad det nu kan vara värt då den typen av personer (om Skillt tillhör kategorin VIP) hålls väl om ryggen.
2014-08-03, 13:03
Medlem
Citat:
Ryssarna verkar ha ett mycket kort minne:

http://www.liveleak.com/view?i=364_1387563889

Obs! mycket starka bilder ifrån 3:15

Hallal-slakt av människor. Att sådant kan pågå medan vi sitter och äter oxfilé och surfar på Flashback gör mig spyfärdig. Bestämde i detta ögonblick var min röst hamnar i nästa val. Vad fan är människan för något.

För övrigt; Hur är Ryssland inblandad i filmen, eller vad är kopplingen till Ukraina? Det låter ju som de pratar Arabiska eller nåt sånt.
Senast redigerad av Goran-Ekbrandt 2014-08-03 kl. 13:09.
2014-08-03, 13:12
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Goran-Ekbrandt
Hallal-slakt av människor. Att sådant kan pågå medan vi sitter och äter oxfilé och surfar på Flashback gör mig spyfärdig. Bestämde i detta ögonblick var min röst hamnar i nästa val. Vad fan är människan för något.

För övrigt; Hur är Ryssland inblandad i filmen, eller vad är kopplingen till Ukraina? Det låter ju som de pratar Arabiska eller nåt sånt.

Kopplingen är att Dagestan är en republik i den Ryska Federationen. Det hela måste ha skett strax innan eller strax efter det andra Tjetjenien kriget startade. Idag så krigar "ryska" islamister på terroristernas sida i östra Ukraina, givetvis med Putlers goda minne!.
Senast redigerad av Ola Schubert 2014-08-03 kl. 13:14.
2014-08-03, 13:29
Medlem
Zeunerts avatar
Citat:
Ryssarna verkar ha ett mycket kort minne:

http://www.liveleak.com/view?i=364_1387563889

Obs! mycket starka bilder ifrån 3:15

Hur får du in Ryssland i bilden hela tiden?

Separatisterna består av en mängd folk och sammanslagningar vilka äger en sak gemensamt.

Det är Kievjuntan som är grunden till allt ont, deras politik har skapat detta att de Ukrainare som faller utanför deras mall rest sig och i stunden så lär inte de kristna separatisterna sörja om muslimer ger sig på Ukrainska trupper.
Jag har uttryckt detta förr och gör detta igen att nazismen är en omöjlighet i öst, bittra fiender blir till såta vänner direkt nazismen visar sig då de nämligen äger koll på vilka de är och var de står vilket en del ukrainare helt verkar att sakna och vilket kommer att kosta dem stort.
2014-08-03, 13:35
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zeunert
Hur får du in Ryssland i bilden hela tiden?

Separatisterna består av en mängd folk och sammanslagningar vilka äger en sak gemensamt.

Det är Kievjuntan som är grunden till allt ont, deras politik har skapat detta att de Ukrainare som faller utanför deras mall rest sig och i stunden så lär inte de kristna separatisterna sörja om muslimer ger sig på Ukrainska trupper.
Jag har uttryckt detta förr och gör detta igen att nazismen är en omöjlighet i öst, bittra fiender blir till såta vänner direkt nazismen visar sig då de nämligen äger koll på vilka de är och var de står vilket en del ukrainare helt verkar att sakna och vilket kommer att kosta dem stort.

Fast nu är ju "nazisterna" i Ukraina inga klassiska nazister utan mer hårdföra nationalister.

Betydligt värre står det till med terroristerna i Öster, som du själv skriver, samlar ihop allsköns skräp, inklusive radikaliserade islamister.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in