2014-08-03, 09:27
Medlem
Hej allihoppa!

Jag undrar om det finns någon bra strategi för aktiefonder, då man skulle vara aktiv och köpa/sälja/byta fonder flera gånger i månaden, med syfte att bibehålla 2-3% avkastning varje månad. Det skulle motsvara 30-40% per år.

Har någon gjort det och lyckats?

Hur borde man gå tillväga?
Citera
2014-08-03, 09:40
Medlem
VlnteJoBaRokaHaschs avatar
Att man skulle kunna generera en avkastning på 30% om året genom att vara "aktiv" med sina fondval är önsketänkande. Vad man kan lyckas med är att dra på sig transaktionskostnader. Om du är beredd att ta hög risk är en bred index ETF med en fet hävstång antagligen det bästa valet. Något åt det här hållet. Själv tycker jag inte att den risknivån är motiverad så jag har inte lagt ner någon tid på problemet. Det är mycket möjligt att du kan hitta någon med lägre avgift.
Citera
2014-08-03, 09:46
Medlem
glemmys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Almin
Hej allihoppa!

Jag undrar om det finns någon bra strategi för aktiefonder, då man skulle vara aktiv och köpa/sälja/byta fonder flera gånger i månaden, med syfte att bibehålla 2-3% avkastning varje månad. Det skulle motsvara 30-40% per år.

Har någon gjort det och lyckats?

Hur borde man gå tillväga?

Ett problem är att du alltid köper och säljer till okänd kurs. Ibland kan det vara så mycket som 2-3 dagar skillnad. I bästa fall kan du lägga order före kl 13 så får du kursen som är vid stängning, t.ex som med Avanza zero.

Visst kan du försöka följa trenden i t.ex omx30 och köpa/sälja Avanza Zero när du tror den vänder, men att klara det i långa loppet är nog inte säkert att du vinner på det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in