2014-08-03, 01:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil85
Nej det behöver det inte.

Mitt bevis handlar om att det inte finns en fri vilja eftersom person X ej får sin vilja igenom.

Ditt resonemang håller inte.

Beviset går ju inte att bevis med enbart en experiment. beviset måste stå för allmänt.
I din berättelse om att en person ska få en miljon utan anledning är ju ett självklart ett nej.

Att använda sig av din resonemang om personen X att få sin vilja igenom är ju fortfarande lätt.
Om du skulle ta vilket allmän sak/exempel som helst så kommer chansen att personen X få sin vilja igenom.

Personen X ber personen Y om en tidning som finns på bänken
Personen X ber personen Y om hjälp att öppna dörren

se det finns ju 100-tals exemplar som personen X skulle fått sin vilja igenom

Det e enbart din historia om personen X inte skulle fått sin vilja igenom.
vad jag vill säga så finns fri vilja lika mycket som den inte finns om du pratar om denna fria viljan

Jag tror inte att personen X skulle få sin fri vilja igenom om han sa till personen Y att äta Bajs.
Lika bra exempel som matcha dina fri vilja om att få 1 miljon, personen Y skulle nog säga nej i bägge fall.
Senast redigerad av tcoy 2014-08-03 kl. 01:12.
Citera
2014-08-03, 10:46
Medlem
Bertil85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tcoy
Beviset går ju inte att bevis med enbart en experiment. beviset måste stå för allmänt.
I din berättelse om att en person ska få en miljon utan anledning är ju ett självklart ett nej.

Att använda sig av din resonemang om personen X att få sin vilja igenom är ju fortfarande lätt.
Om du skulle ta vilket allmän sak/exempel som helst så kommer chansen att personen X få sin vilja igenom.

Personen X ber personen Y om en tidning som finns på bänken
Personen X ber personen Y om hjälp att öppna dörren

se det finns ju 100-tals exemplar som personen X skulle fått sin vilja igenom

Det e enbart din historia om personen X inte skulle fått sin vilja igenom.
vad jag vill säga så finns fri vilja lika mycket som den inte finns om du pratar om denna fria viljan

Jag tror inte att personen X skulle få sin fri vilja igenom om han sa till personen Y att äta Bajs.
Lika bra exempel som matcha dina fri vilja om att få 1 miljon, personen Y skulle nog säga nej i bägge fall.

Fallerar fri vilja en gång så finns den inte. Så enkelt är det.
Citera
2014-08-03, 10:57
Medlem
BertFoxs avatar
Citat:
Fallerar fri vilja en gång så finns den inte. Så enkelt är det.

Din utgångspunkt är ju idiotisk. Begreppet "fri vilja" innebär ju inte att man får igenom allt man vill.
Du bevisar att man inte alltid får det man önskar. Det håller väl alla med om, gissar jag.
Något filosofämne är du nog inte
Citera
2014-08-03, 11:23
Medlem
Bertil85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BertFox
Din utgångspunkt är ju idiotisk. Begreppet "fri vilja" innebär ju inte att man får igenom allt man vill.
Du bevisar att man inte alltid får det man önskar. Det håller väl alla med om, gissar jag.
Något filosofämne är du nog inte

Min utgångspunkt är enkel och bra.

Begreppet fri vilja innebär precis det motsatta; att du alltid får din vilja igenom.

Detta är fel. Försök först förstå vad som menas med "fri vilja".

Läs sedan mitt bevis; mot en icke existerande fri vilja.

Dock så måste jag medge att teorier om vilja; annan än den om fri vilja; är väldigt få.
Senast redigerad av Bertil85 2014-08-03 kl. 11:30.
Citera
2014-08-03, 11:36
Medlem
Citat:
Min utgångspunkt är enkel och bra.

Begreppet fri vilja innebär precis det motsatta; att du alltid får din vilja igenom.

Normalt sett så innebär begreppet "fri vilja" att personen kan göra ett val överhuvudtaget. Begreppet innehåller absolut ingenting om huruvida det valet sedan är genomförbart eller om man får sin vilja igenom.

Se tex, http://sv.wikipedia.org/wiki/Fri_vilja
Senast redigerad av FlamRed 2014-08-03 kl. 11:42.
Citera
2014-08-03, 12:00
Medlem
Bertil85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FlamRed
Normalt sett så innebär begreppet "fri vilja" att personen kan göra ett val överhuvudtaget. Begreppet innehåller absolut ingenting om huruvida det valet sedan är genomförbart eller om man får sin vilja igenom.

Se tex, http://sv.wikipedia.org/wiki/Fri_vilja

(Från wiki)

"Den fria viljan" kan definieras som möjligheten att den handlande agenten "skulle ha kunnat handla annorlunda".

..."skulle ha kunnat handla annorlunda"...

Detta implementerar att du med vilja kan göra vilket val som helst.

Detta går ej. Det har jag redan bevisat.
Citera
2014-08-03, 14:32
Medlem
BaalZeBubs avatar
Citat:
(Från wiki)

"Den fria viljan" kan definieras som möjligheten att den handlande agenten "skulle ha kunnat handla annorlunda".

..."skulle ha kunnat handla annorlunda"...

Detta implementerar att du med vilja kan göra vilket val som helst.

Detta går ej. Det har jag redan bevisat.

Du missförstår texten på Wikipedia. "annorlunda" är en syftning på meningen omedelbart före, där det talas om "faktorer". Det är "människans blotta förnuft" som kan göra val utan att vara helt bunden till dessa 'faktorer'.

Fri vilja innebär alltså att människan kan tänka, och fatta beslut. Det är inte, som vissa insisterar, ett tvång att människan måste handla oförnuftigt. Eller mot sin vilja.
(FB) Fri vilja existerar inte. Jag bevisar.

Och det är definitivt inte att man alltid får sin vilja igenom, vilket du så ihärdigt insisterar.
Citera
2014-08-03, 15:05
Bannlyst
Människans hjärna lyder naturlagarna, antingen dessa är determinerade eller indeterminerade. Att välja annorlunda är därför inte möjligt.

Väldigt enkelt om man inte vill verka "djup" utan föredrar sanningen, även om den är tråkig.
Citera
2014-08-03, 15:12
Medlem
Bertil85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BaalZeBub
Du missförstår texten på Wikipedia. "annorlunda" är en syftning på meningen omedelbart före, där det talas om "faktorer". Det är "människans blotta förnuft" som kan göra val utan att vara helt bunden till dessa 'faktorer'.

Fri vilja innebär alltså att människan kan tänka, och fatta beslut. Det är inte, som vissa insisterar, ett tvång att människan måste handla oförnuftigt. Eller mot sin vilja.
(FB) Fri vilja existerar inte. Jag bevisar.

Och det är definitivt inte att man alltid får sin vilja igenom, vilket du så ihärdigt insisterar.

Som ett singel element så borde din vilja gå igenom varje gång du gör ett val; för att du ska kunna ha en fri vilja.

Gör den inte det så har du ingen fri vilja.

Citat:
Ursprungligen postat av Redoxreaktion
Människans hjärna lyder naturlagarna, antingen dessa är determinerade eller indeterminerade. Att välja annorlunda är därför inte möjligt.

Väldigt enkelt om man inte vill verka "djup" utan föredrar sanningen, även om den är tråkig.

Jag förstår inte riktigt vad du menar.
Citera
2014-08-03, 15:14
Bannlyst
Man har aldrig något val. Hjärnan väljer automatiskt det alternativ som verkar bäst i stunden.
Citera
2014-08-03, 15:21
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av HumbertHumbert
Man har aldrig något val. Hjärnan väljer automatiskt det alternativ som verkar bäst i stunden.

Precis.
Citera
2014-08-03, 16:12
Medlem
BaalZeBubs avatar
Citat:
Som ett singel element så borde din vilja gå igenom varje gång du gör ett val; för att du ska kunna ha en fri vilja.

Gör den inte det så har du ingen fri vilja.

Jag vet inte vad du menar med ett 'singel element'. Men i övrigt upprepade du helt enkelt din ståndpunkt. Ännu en av många gånger. Vi vet att du tycker så. Men du borde vi det här laget veta att du är ensam om din tolkning av att fri vilja skulle vara att alltid få som man vill.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in