2014-08-02, 23:57
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av failure
Och hur har du tänkt dig att det ska beivras i praktiken?, jag kan svara på det, det går inte utan att du övervakar allt och alla dygnet runt och inte ens då kanske någon annonserar sig. Du förstår att man bara behöver köpa en enkelbiljett på ett civilt flyg till valfritt land och sedan ansluter sig till önskad väpnad kamp.

Jaha ett ryskt träningsläger för påstådda internationella terrorister på RF territorium? Som säkerligen drivs av FSB/GRU. Området är minst till bredden fyllt av Tjetjener som Kydrov skickat på direkt order av Putin.

Inte nog med alla USA's "bildbevis" som ingen får ifrågasätta. Vilka slutsatser kan man dra av tidigare bilder och intelligens, jo man vet inte ett skit. Man hade även vattentäta uppgifter om WMD i Irak osv. Nästan allt man har dragit fram som "bevis" håller inte. Visat sig baserat på gamla, felaktiga, opålitliga källor eller totala fabrikationer. DoD och NSA får givetvis order som alla andra.. Uppifrån, du snackar skit. det finns inga bevis.

Jodå, det går. Man kan t ex ingripa mot folk som försöker värva legosoldater eller terrorister. Men aldrig till 100%.
2014-08-03, 00:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Åter igen! Stridsvagnar, APC och ultramoderna luftvärnsmissil system är inget man köper över disk direkt. luftvärnsmissil systemet kräver dessutom omfattande utbildning.Vi vet att ryssarna byggt ut ett utbildningsläger på sin sida gränsen. Vi vet, dessutom, att den specifika enhet åkte tillbaka till Ryssland sköt ned passagerarflygplanet. Förmodligen så hade enheten helt eller delvis rysk besättning.

Om det varit blott enstaka fanatiker som åkt över den ryska gränsen för att stödja terroristerna så hade jag inte reagerat så mycket. Men nu är det, så mycket mer, än det. Ryssland har omfattade gränstrupper, samt övrig militär närvaro vid gränsen. Den kan stängas med bara en order ifrån Pultler, om det inte vore så att han, naturligtvis, ligger bakom alltsamman.

Merkel har sagt till Putler att han kan höra av sig när han börjat agera, har inte hört av sig än, och kommer heller inte att göra det.

1. Det går nog alldeles utmärkt. Snarare är det väl innehavet som är ett problem, dock inte ett problem för DPR&LPR då de säkert ger sig själva tillstånd.

2. Runt 8h för grundversionen, 8h för de mer avancerade delarna & teorin samt andra väsentligheter (glöm inte ladda batteriet..) och sedan 8h till för vård och underhåll. Hur avancerad tror du att en manpad är egentligen?, jo lika avancerad som ett GrG med tillhörande IR-sikte eller varför inte en AT-4?

3. Har du några fotobevis för något annat än "enstaka fanatiker" eller liknande?

4. Intressant kommentar.

Citat:
Utmärkt idé. Självfallet så skall Ryssland inte få tillgång till den avancerade teknologin. Men, tyvärr, så har väl de dumma fransmännen redan gett dem för mycket insyn. Det första skeppet är redan till sjöss för att träna ryssarna.

1. Alltså den tidigare informationen i tråden i felaktig. I övrigt så kan man ju undra vad du anspelar på, Ryssarna installerar egna system i skroven.

Citat:
Jag hoppas verkligen att Ukraina sitter på den utmärkta krigsmaterialet. Däremot så är det för jävligt att saudierna tilläts bygga en missilfabrik. Jag kommer inte ihåg om det rörde sig om Bill 2 antitank system. Inte bra att sunni-terrorister får tillgång till sådana vapen. Och ännu värre: Saudierna fick besöka en "topphemlig" militär kommandocentral, så nu har terroristerna kanske ett mål också, om de skulle vilja slå emot Sverige.

1. Det gör nog ingen vettig svensk eller amerikansk nationalist, men ändå, det vore ju otroligt ifall sådana saker ändå inte hoppade över gränsen med dagens vapenindustrier och samarbeten.

2. So what. Ifall du studerade det där lite närmare så skulle du inse att Rb56 gått till stage 3 och nu blivit lika exporterbar som fristående bofors 40mm av ww2 sort (de är ungefär 4x så volymeffektiva som pro-ryssarnas motsvarigheter som synts på youtube, men också 4x så tunga). Att Saudierna sedan gärna vill ha just den roboten är ju inte konstigt med grannar som tex. Iran, Irak och Israel och deras utrustning. Men du vet vi har FaF&backblowreducering&aktivmålsökare nuförtiden liksom (-25kg dödvikt). I övrigt kan man tänka sig att en fabrik i Saudiarabien är något bra även om saken kraftfullt överdrivits i skandalsynpunkt.

3. Ganska osannolikt, och i övrigt totalt larv. Sverige har typ letts från mobila ledningscentraler sedan ww2 -> det finns inget behov av gamla bergrum för annat än lagerförvaring och kärnvapensäkerhet möjligtvis vill man ha sådana ifall man blir antastad med kärnvapen, vilket kanske är en potentiellt relevant fråga för Saudiarabien.
2014-08-03, 00:15
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Der.Schizoid
Helt värdelös jämförelse. Saknar du helt kunskaper om historia? Inte en siffra rätt i den texten. USA vill ha hela världen och erkänner aldrig demokratiska regeringar om de själva har intresse i landet. Se Hawaii, Puerto Rico, Kuba, Chile, Colombia, Filippinerna, Vietnam. Listan kan göras lång. USA ockuperar kubansk mark, de hyr inte marken. Krim var autonomt, precis som Åland är och ett autonomt område kan folkomrösta om tillhörighet och eftersom befolkningen på Krim mestadels är ryssar rent historisk så vill de tillhöra Ryssland. En JÄVLA skillnad alltså.

Jag hade 2 siffror i texten, 1900-2000 talet, dvs år mellan 1900 till 2000...., vad är felet.
Jag sa att USA försökte oxå ta hela Kuba (Grisbuktsinvasionen) men fick på truten.
Kuba är off, f.d. Ukraina är vad tråden skall handla om....
2014-08-03, 00:17
Medlem
failures avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eerieye
Jodå, det går. Man kan t ex ingripa mot folk som försöker värva legosoldater eller terrorister. Men aldrig till 100%.

Ja om du känner till identiteten och området den befinner sig i så finns det säkert en chans på den som söker legosoldater, jag bara misstänker att man inte använder sin egen identitet eller ipadress om man vill hyra Tjetjener med stridsvana för 800rubel per dag på internet, tex blocket,tradera, AF platsbanken eller facebook köp&sälj. Så kan man ju givetvis försöka ingripa eller passa informationen till säkerhetstjänsten i det berörda landet.
2014-08-03, 00:28
Bannlyst
Citat:
Ja, ryssarna har helt klart problem nu. Det jag hoppas på nu är att Ukraina fullföljer inringningen genom att fortifiera området. Som det är nu så är det ett rörligt krig där enskilda rövarband kunnat genomföra t ex eldöverfallet i Shaktarsk med 13 ukrainska döda som följd. Gangstrarna kan oroa haveriutredarna på nedslagsplatsen också.

Kanhända blir inringningen mer tät nu när storleken på det terrorinfekterade området minskar. Man tog tydligen ganska mycket land sydväst Donetsk idag.

Ok, du hoppas på ganska mycket ganska längre tid ....
Ta en karta och en titta på fronten, bara en idiot skulle ha sina killar mellan Ryssland och rebellerna,
många killar på en liten och tunn yta, om RYSS kommer alla dem där killarna kommer att dö, eller klara sig med svåra skador... De är borta på max 6-7 timmar...
Eller är Ukraina på nåt sätt säkra att Ryss inte anfaller?
2014-08-03, 00:29
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av failure
Ja om du känner till identiteten och området den befinner sig i så finns det säkert en chans på den som söker legosoldater, jag bara misstänker att man inte använder sin egen identitet eller ipadress om man vill hyra Tjetjener med stridsvana för 800rubel per dag på internet, tex blocket,tradera, AF platsbanken eller facebook köp&sälj. Så kan man ju givetvis försöka ingripa eller passa informationen till säkerhetstjänsten i det berörda landet.

Men nu finns det ju t ex rekryteringskontor för DNR i Moskva. Kriminaliserar man verksamheten så blir det avsevärt svårare.

Jag är dessutom mycket tveksam till att den där Skillt verkligen är soldat i ukrainas armé. Han har skrivit så mycket konstigt på twitter, nämligen. Bl a att han går i svensk uniform.

Jag kan tänka mig att han är inhyrd som civil instruktör. Kan handla om sjukvård, strid i bebyggelse eller något. Skillt har ju gedigen militär bakgrund i Sverige. Och Sverige använder samma taktiker och metodiker som USA. I de flesta fall är det så, åtminstone. Och det gör Ukraina också - och därför kan man ha instruktörer från Sverige. Observera nu att jag inte är säker på detta.
2014-08-03, 00:32
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mrkela64
Ok, du hoppas på ganska mycket ganska längre tid ....
Ta en karta och en titta på fronten, bara en idiot skulle ha sina killar mellan Ryssland och rebellerna,
många killar på en liten och tunn yta, om RYSS kommer alla dem där killarna kommer att dö, eller klara sig med svåra skador... De är borta på max 6-7 timmar...
Eller är Ukraina på nåt sätt säkra att Ryss inte anfaller?

Det har gått framåt hela tiden. 2/3 av området som gangstrarna hade är nu i ukrainska händer. Är du verkligen säker på att det är den ukrainska militärledningen som är idioter då? Eller kan det vara du som är det?
2014-08-03, 00:33
Medlem
xvodors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HappySadHarry
Grabben kanske har råkat ut för det som gör han normal. På "förebilden" verkade han inte direkt normal.

Här har vi en annan som troligtvis har tappat mycket av sin stöddighet efter mötet med rebellerna.

http://www.militaryphotos.net/forums/showthread.php?236005-Situation-in-the-Ukraine-Crimea-*Photos-Videos*-ONLY&p=7313616&viewfull=1#post7313616

De där blåvitrandiga linnena, var det inte dem som russofoberna tog för bevis på att milisen på Krim var ryska soldater...
2014-08-03, 00:47
Medlem
failures avatar
Citat:
Men nu finns det ju t ex rekryteringskontor för DNR i Moskva. Kriminaliserar man verksamheten så blir det avsevärt svårare.

Jag är dessutom mycket tveksam till att den där Skillt verkligen är soldat i ukrainas armé. Han har skrivit så mycket konstigt på twitter, nämligen. Bl a att han går i svensk uniform.

Jag kan tänka mig att han är inhyrd som civil instruktör. Kan handla om sjukvård, strid i bebyggelse eller något. Skillt har ju gedigen militär bakgrund i Sverige. Och Sverige använder samma taktiker och metodiker som USA. I de flesta fall är det så, åtminstone. Och det gör Ukraina också - och därför kan man ha instruktörer från Sverige. Observera nu att jag inte är säker på detta.

Varför svensk uniform, man vill verkligen inte skylta med att man är utlänning i strider, de brukar ha ett gott pris på sitt huvud. Nu är jag inte säker, men var han inte anställd som någon sorts extra militärpolis av MVS och strider i Azov Bataljonen, jag tror inte han ligger nära fronten nej.
2014-08-03, 00:51
Medlem
Citat:
Det har gått framåt hela tiden. 2/3 av området som gangstrarna hade är nu i ukrainska händer. Är du verkligen säker på att det är den ukrainska militärledningen som är idioter då? Eller kan det vara du som är det?

1. Din karta är inte korrekt. Det finns en massa områden markerade på den som Ukrainakontrollerat som fortfarande är i pro-ryssarnas händer. I övrigt kan du studera kartan över Stalingrad ww2 och berätta vad du ser http://www.stalingrad.net/maps/9.jpg eller varför inte http://www.stalingrad.net/maps/stalingrad_map_10.htm eller http://www.stalingrad.net/maps/stalingrad_map_11.htm

1a. Eller med andra ord, återkom när du har en till ett minimum funktionsduglig karta att tillgå för en sådan debatt.

2. Man kan ställa upp lite olika idiothypoteser:
2a. Ryssarna tänker ingripa "snällt". Förbanden längs gränsen blir bara infångade.
2b. Ryssarna tänker ingripa "styggt". Förbanden längs gränsen blir nedgjorda.
2c. Ryssarna tänker inte ingripa alls. Förbanden klarar inte att hålla gränsen.
2d. Ryssarna tänker inte ingripa alls. Förbanden klarar att hålla gränsen. Strelkov har misskött sin försvarsplanering och kan inte hålla sina ställningar och blir tvungen att genomföra återtåg. Klarar förbanden att hålla gränsen? (nej, knappast ifall Strelkov har den orkanpluton som tidigare visades).
2d. Ryssarna tänker inte ingripa alls. Förbanden klarar att hålla gränsen. Strelkov har skött sin försvarsplanering. - Har då förbanden där någon effekt annat än att blockera typ humanitär hjälp?

3. I övrigt är det ju inte som så att de inte försöker inta diverse platser, men det går ju inte särskilt bra ändå. https://www.youtube.com/watch?v=rRs7_YGqeWM (Ukrainskt artilleri).
2014-08-03, 01:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av xvodor
De där blåvitrandiga linnena, var det inte dem som russofoberna tog för bevis på att milisen på Krim var ryska soldater...
Exakt, det var "tung bevismaterial", fast de säljs t o m i sportaffärer:
http://multisport.com.ua/odezhda/telnyashki
2014-08-03, 01:01
Medlem
Xeliouss avatar
Boom boom. Kraftiga 152 mm haubits, 2S19, beskjuter terroristernas positioner: Irriterande ljud från quadracopter eller liknande...
https://www.youtube.com/watch?v=Dqm3POJxRqI

Fler rapporter om de ryska terroristernas sjuka terror mot lokalbefolkningen!
Citat:
In Donetsk, police have melted away, leaving armed rebels in charge of law and order. One night last week, The Telegraph witnessed a group of militiamen seizing a young woman outside the city's popular BaNaNa restaurant. She cried out in anguish as they wrapped her in packing tape, pushing her into the boot of a car and drove her away. Despite repeated attempts The Telegraph has so far been unable to establish her identity, or her fate.
On Mir (Peace) Street in Donetsk, a group of civilians gathers every day outside the former headquarters of the SBU, Ukraine's Security Service, which is now Mr Girkin's base, to plead for the return of detained relatives. At 6pm a rebel official should come out to read a list of the prisoners. Sometimes he appears, sometimes not.
On Friday evening, 40 people - mostly women - craned over a line of sandbags at the fortified entrance to the base, shouting to a guard in a vest with an automatic slung over his shoulder.
"This is fascism! Give me back my grandson," cried one. Another asked the guard for how long people could be detained. "How should I should know?" said the guard, scratching himself and puffing on a cigarette. "Up to 60 days, I think."

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in