Citat:
Ursprungligen postat av
Der.Schizoid
När ryssarna själva börjar bojkotta EU och USA så faller ekonomin fullständigt för västtramset. Ryssland har inga svårigheter och skrattar åt "sanktionerna". Men sitter man hemma arbetslös hela dagarna och surfar på nazistsidor på nätet så kan jag tänka mig att förståelsen blir lidande. Men det kanske är därför du saknar arbete...
Yttrandefrihet i USA och t ex Sverige är teater, har du en avvikande åsikt än systemet så råkar du illa ut. Det finns många i USA som inte får flyga med inrikesflygen pga att de haft en annan åsikt än Obama. Obama är en folkmördare precis som alla andra amerikanska presidenter förövrigt. Rysslands president står åtminstone upp för sitt folk och ger fan i att importera alla jävla negrer och allah-skrikare runt om i världen.
Krim kommer tillhöra Ryssland men östra Ukraina kommer bli en egen stat medan dina älskade nazister kommer raderas ut av den ukrainska befolkningen och sen kommer vi se ett västra Ukraina som går bankrutt år in och år ut så länge dom sneglar västerut.
Visst kommer väst att skadas av handelskriget: Främst bilindustri och företag som satsat på den ryska energisektorn, men även Airbus och Boeing som är beroende av ryskt aluminium. Det ryska fruktsanktionerna kan orsaka problem för fruktodlare i vissa EU länder.
ett ryskt gasstopp till EU skulle också orsaka problem.
Men detta är ingenting jämfört med det som redan börjat påverka Ryssland. Så sent som i slutet av förra året räknade man med att den ryska ekonomin skulle växa med flera procent. Nu räknar man med recession i slutet av detta år.
Jag räknar med en rysk ekonomisk depression inom maximalt två år, förmodligen så kan det gå snabbare än så, då nya sanktioner sjösätts nästan varje vecka nu.
90 procent av den ryska exporten utgörs av råvaror, detta är sämre än Sovjetunionen. Det som tillkommer sedan är den ryska vapenexporten som är omfattande. Kanske några smulor kärnteknologi och rymdteknologi tillkommer, men sedan är det slut. Ingen i väst är intresserade av t.ex. ryska konsumtionsvaror.
Om gas och oljekranen stängs, vare sig det beror på västerländska sanktioner eller ryska motåtgärder, så går det åt helvete för Ryssland, (ev. utökad export till Kina kan inte sjösättas förrän nödvändig infrastruktur byggts.) Mer än hälften av all rysk export går till EU som är Rysslands största handelspartner, (Ryssland är EU:s tredje största handelspartner).
Sovjetunionen var en utpräglad militärekonomi. 70 procent av all produktion hade kopplingar till militären. Dagen Ryssland är på god väg att bli en lika utpräglad militärekonomi när terroristledaren Putler sitter vid makten.
Detta, i sig självt, är givetvis inte hållbart i längden, och då hade ändå Sovjetunionen betydligt mindre kopplingar till resten av världen.
De kommande åren kommer inte att bli roliga för någon,(utom möjligtvis kineserna). Men speciellt smärtsamt kommer de att bli för det ryska folket! Stora delar av det ryska folket är vant att lida och längtar säkert efter att åter få leva i ett stort imperium. Har han ingenting, i sitt eget liv, att vara stolt över, så kan man istället känna stolthet över sitt land. "T.o.m USA var rädda för oss" är ett citat ur den utmärka boken:
"Tiden second hand - Slutet för den röda människan av den utmärkta ryska författarinnan Svetlana Aleksijevitj"
(finns i pocket)
Som jag rekommenderar alla i denna tråd att läsa. Vilka åsikter ni än har så finns det alltid ett citat som passar, då författarinnan intervjuat ryssar med alla möjliga åsikter, som de har de har eller som de hade tidigare.
Lite exempel av korta uttalande, (det finns längre intervjuer också, inklusive ett kapitel om "3 dagars revolutionen, när en Sovjetisk marskalk tog livet utav sig.)
Citat:
-Jag älskar mitt fosterland, men här tänker jag inte leva. Här kan jag inte bli lycklig som jag vill vara
-Kanske jag är dum....Men jag vill inte resa min väg, trots att jag kan.
-Jag tänker inte heller flytta härifrån. Det är roligare att leva i Ryssland. I Europa är det inte samma action.
- Det är bättre att älska sitt land på avstånd....
-I dag är det en skam att vara ryss.....
-Våra föräldrar levde i ett land av segrare, men vi lever i landet som förlorade det kalla kriget. Här finns inget att vara stolt över!
-Jag tänker inte dra...Jag har ju mina affärer här. Och jag kan försäkra er att det går att leva ett normalt liv i Ryssland. Om man bara låter bli att blanda sig i politiken. Alla dessa manifestationer för det fria ordet och mot homofober -Dem ger jag blanka fan i...
-Alla talar om revolution...Där ute i Rubljovka har det blivit alldeles tomt....De rika flyr och för ut sitt kapital ur landet. De bommar igen sina palats och överallt hänger det skyltar med "Till salu"....Alla känner på sig att folket nu har fattat sitt beslut. Och ingen lämnar frivilligt ifrån sig någonting. Så det blir kalasjnikoverna som kommer att avgöra.
-Vissa skriker: "Ryssland för Putin!" och andra: "Ryssland utan Putin!"
-Men vad kommer att hända när oljan blir billigare eller inte alls behövs längre?
(s 407,408)
Bara några till exempel ur denna underbara bok:
Citat:
-Jag deltar inte i demonstrationerna och jag tänker inte gå och rösta. Jag hyser inte några illusioner...
-Men har ni förstått att det finns andra än ni här i landet? Att det finns ett Ryssland som sträcker sig ända till Sachalin...Och där vill man inte ha några revolutioner - Vare sig en "orange revolution", en "rosornas revolution" eller en "snörevolution". Nu får det vara nog med revolutioner! Lämna fosterlandet i fred!
-Jag skiter i vad som händer i morgon....
-Jag vill inte gå i samma led som kommunister och nationalister....eller nazister.....Skulle ni vilja marschera tillsammans med Ku Klux Klan, med kors och fotsida kåpor? Oavsett hur fantastiskt målet för marschen än är. Vi drömmer om olika Ryssland.
-Jag deltar inte...Jag är rädd för att de ska slå mig i skallen med en batong...
-Man ska be till Gud och inte delta i demonstrationer. Herren har sänt oss Putin....
-Jag tycker inte om att se revolutionsfanor vaja utanför fönstret. Jag är för evolution....Uppbyggnad..
(s 414)
Källa: Aleksijevitj, Svetlana, "Tiden second hand", Ersaz, 2013
Jag bara längtar efter att hon gör en liknade bok om det ukrainska folket när det hela lugnat ned sig!