2014-06-24, 18:19
Medlem
Uncle Dukes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ragingcow
Har gamla porträttfoton på släktingar som kan sträcka sig över 100 år bak i tiden, så fixar de som ett släktträd med fotona.

Att släktforska är nog väldigt medelklass. Den gamla typens överklass har koll på släktträdet sen barnaben. Underklassen bryr sig inte, eller så vill de inte riskera att slå hål på den gamla släktskrönan om att man härstammar från någon kung.
Medelklassen älskar att hitta intressanta släkthistorier, så att de i olika sammanhang, lite apropå ämnet sådär, kan klämma in en anekdot. Om man t ex pratar om sprit, Småland eller hästar kan man ju alltid berätta om farfars morfar som var spritbrännare i Rövhult och sägs ha ätit ett hästskelett en gång.

Citat:
Adopterar barn ifrån afrika,asien eller sydamerika, har aldrig hört talas om en knegarfamilj eller wt familj som adopterat.

Antagligen för att det är dyrt att adoptera; det kostar mellan 80 och 190 lakan. Källa: http://www.babyhjalp.se/adoption
Citera
2014-06-26, 15:46
Medlem
Tacky-familjen!

Mannen jobbar ofta som civilekonom. Han är väldigt noga med klädseln och klär sig mest i välsittande kostymer med slipsen väl åtdragen. På fritiden har han oftast kostymbyxor eller ett par snygga jeans i mörkblått. På överkroppen har han då oftast nystrukna skjortor, med eller utan pullover. Ibland kan han ha en piké för minst 500 kr på sig. Bär han glasögon kostar endast bågarna givetvis minst 4000 kr.
Aldrig att man set mannen i t-shirt en varm sommardag. Enda gången han har t-shirt är när han tar sin löprunda runt kvarteret. Men aldrig annars.

Han har aldrig ens minsta antydan till skäggväxt. Han rakar sig med hyvel varje morgon. Givetvis avslutas rakningen med något dyrt rakvatten.

Bilen är givetvis en Volvo V70II i silvermetallic. Bilen är oftast extrautrustad med diverse finesser som automatlåda. Den står alltid parkerad i garaget eftersom det inte går att köra med måsskit på lacken till jobbet. I garaget finns även en hel del verktyg som aldrig används. Mannen har varken tid eller kunskap att ens byta en glödlampa på bilen.

I garaget står det även en cykel i samma modell som tävlingscyklister använder. Den används två gånger per år men den ska alltid visas för grannar och bekanta på bjudningar. Självklart lägger han till lite skryt om hur lite cykeln väger och hur nyttigt och kul det är att röra på sig.

Hans fritidsintressen är givetvis golf, vildmarksliv och herrmiddagar. Han åsikter är givetvis väldigt PK utåt sätt. Men i sin hemlighet ser han ner på arbetarklassen och deras ambitioner.

Resor! Weekends till London, Paris och Köpenhamn är inget ovanligt. På vintern blir det en skidresa till Alperna. På sommaren blir det oftast 2 veckors charter med all-inclusive!
Citera
2014-06-26, 18:00
Medlem
ragingcows avatar
Tänkte på en grej angående männen inom medelklassen är att när de har blivit tunnhåriga så envisas de med att försöka ha en frisyr istället för att raka av resten av det håret som är kvar, jag antar att de tycker att det ser wt-kriminellt ut med en rakad skalle.
Citera
2014-06-27, 13:29
Medlem
Aleopas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ragingcow
Tänkte på en grej angående männen inom medelklassen är att när de har blivit tunnhåriga så envisas de med att försöka ha en frisyr istället för att raka av resten av det håret som är kvar, jag antar att de tycker att det ser wt-kriminellt ut med en rakad skalle.

Aha, jag trodde de rakade sig men lägger till med skägg eller annan associar
Citera
2014-07-31, 03:14
Medlem
En enkel fråga till alla gnällspikar i tråden:

En av de intervjuade i Annette Kullenbergs Överklassen i Sverige, en slottsägande greve, framhäver att alla som kan och vill tillhöra överklassen är välkomna att göra det, och det enda som egentligen krävs är förmågan att anpassa sig. Vad ger er auktoriteten att fastställa klassresor som omöjliga?
Citera
2014-07-31, 11:36
Medlem
tantaluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av diedelus
En enkel fråga till alla gnällspikar i tråden:

En av de intervjuade i Annette Kullenbergs Överklassen i Sverige, en slottsägande greve, framhäver att alla som kan och vill tillhöra överklassen är välkomna att göra det, och det enda som egentligen krävs är förmågan att anpassa sig. Vad ger er auktoriteten att fastställa klassresor som omöjliga?

Den gode greven sade vad som forvantades av honom: vi i overklassen ar demokratiska; klubben ar oppen for alla.

En korrekt definition pa overklasstillhorighet kommer att lata ungefar som SD:s definition pa svenskhet - en person upplever sig sjalv tillhora overklassen och ses sasom tillhorande overklassen av andra som tillhor overklassen.

Klassresor ar naturligtvis inte omojliga men vill du na overklassen utan att vara fodd in i den kravs lite mer an bara formaga att anpassa sig.
Citera
2014-07-31, 14:11
Medlem
Mullrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Isnatt
Var idag hemma hos ett par som hade Connoisseur liggandes framme på soffbordets underhylla, kom genast attt tänka på denna tråd

Ha-ha, hade en sådan tidning liggande hemma. Fick besök av en bekant som frågade om " hen " fick låna tidningen. Givetvis fick jag aldrig tillbaka den - nu ligger den antagligen på soffbordet hos min bekant ... Såsom En Hemlig Signal Om Rikedom Bland De Initierade...
Lånta fjädrar som det heter..
Citera
2014-07-31, 14:50
Medlem
buffalos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mullret
Ha-ha, hade en sådan tidning liggande hemma. Fick besök av en bekant som frågade om " hen " fick låna tidningen. Givetvis fick jag aldrig tillbaka den - nu ligger den antagligen på soffbordet hos min bekant ... Såsom En Hemlig Signal Om Rikedom Bland De Initierade...
Lånta fjädrar som det heter..
Be om att få tillbaka tidningen.
Citera
2014-07-31, 16:20
Medlem
Mullrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av buffalo
Be om att få tillbaka tidningen.

Ha, Det Skulle Vara Under Min Värdighet

http://sv.wikipedia.org/wiki/Connoisseur

Less is more - bra uttryck..
Citera
2014-08-01, 19:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tantalus
Klassresor ar naturligtvis inte omojliga men vill du na overklassen utan att vara fodd in i den kravs lite mer an bara formaga att anpassa sig.

Intressant, går det att utveckla?
Citera
2014-08-02, 19:10
Medlem
ekerilars avatar
Nu har jag inte orkat läsa hela tråden, men jag hävdar att hyra stuga i Sälen under sportlovet är ett sådant fenomen, köra tjejvasan eller "öppet spår" ett annat.
Citera
2014-08-02, 20:00
Medlem
euns avatar
Bara jag som anser telenors sören passa in i denna tråden?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in