2014-07-31, 13:59
Medlem
Hej. Eftersom jag bara vill här ifrån och flytta till en annan familj så undrar jag om det går att bli adopterat som myndig? Säger lagen något om det?

Skulle behöva prata lite om det här med någon också men vet inte vem. Om det är en pyskolog eller vad?
Citera
2014-07-31, 14:06
Medlem
christerys avatar
Det kan välan gå... http://www.socfamratt.se/fragorasvar/83-adoption/1638-hur-gar-man-till-vaega-naer-man-vill-adoptera-en-vuxen-person

Dvs, tingsrätten kan besluta om sådant. Men det krävs tydligen lite skäl.

Annars kan du som myndig flytta hemifrån, om det nu bara är din familj det är problem med.
Citera
2014-07-31, 14:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av christery
Det kan välan gå... http://www.socfamratt.se/fragorasvar/83-adoption/1638-hur-gar-man-till-vaega-naer-man-vill-adoptera-en-vuxen-person

Dvs, tingsrätten kan besluta om sådant. Men det krävs tydligen lite skäl.

Annars kan du som myndig flytta hemifrån, om det nu bara är din familj det är problem med.

Okej.

Hade jätte gärna flyttat hemifrån, men har inget jobb.
Citera
2014-07-31, 14:20
Medlem
För att bli adopterad i vuxen ålder måste man som sagt ha naturliga skäl till det, typ att du växt upp med personen/familjen eller liknande (se föräldrabalken för detaljer). Sen kan man ju också fråga sig vem som skulle vilja adoptera en okänd 18-åring som faktiskt är (juridiskt sett i alla fall) vuxen och ska kunna ta hand om sig själv). För att inte tala om att man ger denna person arvsrätt.

Har du allvarliga problem hemma bör du nog gå till socialen så kan de eventuellt hjälpa dig.
Senast redigerad av tobbe_x90 2014-07-31 kl. 14:50.
Citera
2014-07-31, 14:47
Medlem
morkfromorks avatar
Nalle Knutsson ville adoptera en 30 årig indier, har för mig det inte gick bra hela vägen, men det förekommer tydligen.
Citera
2014-07-31, 14:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av morkfromork
Nalle Knutsson ville adoptera en 30 årig indier, har för mig det inte gick bra hela vägen, men det förekommer tydligen.

Jamen jag är rätt mycket yngre.
Senast redigerad av moxzii 2014-07-31 kl. 15:03.
Citera
2014-07-31, 14:59
Medlem
morkfromorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av moxzii
Jamen jag är rätt mycket yngre.

gissar att skälet väger tyngre än åldern.

Om din far inte klarar men din farbror vill ta över är chanserna goda, rimligen.
Citera
2014-07-31, 15:00
Medlem
onnyts avatar
Jag adopterade min styvdotter när hon var 21 år gammal. Det var inga större problem. Jag uppgav att hon växt upp hos mig och hennes mamma sedan tidigare år och att jag ville ge henne möjligheten att ärva mig.
Citera
2014-07-31, 15:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av morkfromork
gissar att skälet väger tyngre än åldern.

Om din far inte klarar men din farbror vill ta över är chanserna goda, rimligen.

Det handlar inte om att dom inte klarar av det, det är mer det att jag inte alls trivs bo med dom.
Citera
2014-07-31, 15:20
Medlem
Citat:
Det handlar inte om att dom inte klarar av det, det är mer det att jag inte alls trivs bo med dom.
Att du inte "trivs" med din befintliga familj kommer inte räcka som anledning varken att bli adopterad av någon annan eller få hjälp av socialen. Skaffa ett jobb och flytta därefter hemifrån, nu börjar vuxenlivet och då får man inte allt serverat på silverfat längre.

Förstå mig rätt, jag menar inte att vara dryg men det verkar vara något du behöver inse.
Citera
2014-07-31, 15:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tobbe_x90
Att du inte "trivs" med din befintliga familj kommer inte räcka som anledning varken att bli adopterad av någon annan eller få hjälp av socialen. Skaffa ett jobb och flytta därefter hemifrån, nu börjar vuxenlivet och då får man inte allt serverat på silverfat längre.

Förstå mig rätt, jag menar inte att vara dryg men det verkar vara något du behöver inse.

Har andra anledningar också.

Ja jag vet allt det med vuxen livet, försöker hitta jobb men är inte lätt när ryggen hindrar mig så mycket.
Citera
2014-07-31, 15:35
Medlem
LadyGanjas avatar
Citat:
Har andra anledningar också.

Ja jag vet allt det med vuxen livet, försöker hitta jobb men är inte lätt när ryggen hindrar mig så mycket.
Skriv en utförligare tråd för utförligare svar...
Kön kan även vara av intresse om du behöver en tillfällig bostad... finns nog än och annan kramgo gubbe på fb..
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in