2014-07-30, 13:30
Medlem
BorisJohnsons avatar
Jag kunde inte hitta en tråd om ebay, så jag startade en.

Här kommer en kort sammanfattning av varför jag tycker att ebay är ett bra köp i denna annars väldigt övervärderade marknaden.

Ebay har under den senaste tiden straffats av marknaden pga. det idiotiska beslutet av ta hem vinster från utlandet (och därmed betala extra skatt på dessa), hackningen av dess databas; vilket resulterade i SEO-straff från google, förlusten av paypal bossen David Marcus, samt allmänt dåligt väder för retail-sektorn, el. företag som är starkt kopplade till retail-sektorn. (Sedan så lever ebay också i amazons skugga...)

Ebays omsättning
Runt 44% av omsättningen kommer från paypal (som historiskt växt med över 19% per år), lite under 50% av omsättningen kommer från marknadsplatsen (som historiskt växt med lite över 12% per år) och resterande kommer ifrån enterprise, som erbjuder b.la. e-commerce & marketing för olika retail brands (och enterprise växer med ca 8% per år).

Total omsättningstillväxt är idag ungefär 12.6%.

http://sv.tinypic.com/r/52zv8/8

Ebays vinst
Tillväxten mellan december 2006 - december 2013 var ungefär 14%.

Orsaken till den negativa vinsten är pga. en skattesmäll till följd av att ebay tog hem vinst från utlandet.

http://sv.tinypic.com/r/sdd0uq/8

Ebays free cash flow
Tillväxten mellan juni 2006 - juni 2014 var ungefär 13.7%.

http://sv.tinypic.com/r/2urble9/8

Economic Moat
1. Varumärke
Ebay är ett varumärke känt världen över och är nog det mest kända e-commerce varumärket efter amazon & alibaba (fastän alibaba är inte så känt i västvärlden).

Paypal är världens största online payments företag och är känt världen över.

Notera också att tillit är extra viktigt för personer när de köper och säljer på nätet och nya konkurrenter måste alltså både vinna kundernas tillit och ge rejäla incitament för att kunder ska flytta i stora skaror.

2. Cost of entry
Att bygga infrastrukturen är kostsamt (både den fysiska infrastrukturen och infrastrukturen bakom hemsidan & paypal).

3. Kompetens
Att bygga och underhålla infrastrukturen är inte bara kostsamt utan det kräver också kompetenta programmerare och designers. Att hitta och bevara ett sådant team är svårt.

4. Nätverkseffekten
Nätverkseffekten är påtaglig både för marknadsplatsen och paypal och skapar rejält med moat.

Det enda som kan motverka nätverkseffekten är om andra konkurrenter har markant bättre produkter och om konkurrenternas innovationstakt är markant högre, men i skrivandets stund så är konkurrenternas produkter inte markant bättre än ebays och ebays innovationstakt är tillräckligt hög för att bevara dess moat.

Det strategiska uppköpet av Braintree gör också ebay bra positionerat för in-app transaktioner.

Slutsats: Ebays har ett påtagligt economic moat, men eftersom dess industri är väldigt föränderlig så nöjer vi oss med en forecasting period på 5 år.

Kvalitativa observationer
Jag brukar köpa relativt ovanliga kosttillskott på nätet och det bästa utbudet (till det billigaste priset) finns alltid på ebay (och jag har alltid varit nöjd med köpupplevelsen).

Jag använder paypal för de mesta transaktioner över nätet och det fungerar alltid smidigt (jag har också kollat på andra liknande tjänster, men inga av dessa tjänster presenterar tillräckligt med incitament för mig att byta) .

Ledningen
Förlusten av David Marcus är naturligt trist, men det finns tillräckligt med kompetenta personer i organisationen som kan ta över efter honom.

I stort så är ebays ledning kompetent. Något som däremot sticker ut är hur vissa styrelseledamöter, speciellt Marc Andreessen, har uppenbara intressekonflikter. Att sparka dessa styrelseledamöter känns som ett nödvändigt beslut

Konkurrenter
Ebays största konkurrenter är; amazon & alibaba/11main.

Amazon och ebay är väldigt olika då ebay, till skillnad från amazon, först och främst är en marknadsplats medan amazon mer liknar internets svar till Wal-Mart. Med det sagt så har amazon också en marknadsplats (som dock är relativt liten), men företagen är tillräckligt olika för att de ska kunna samleva (vilket också historien visar på).

Alibabas 11main har det pratats mycket om på sistone och som en beta-användare kan jag understyka att sajten fungerar bra och är visuellt stilig, men 11main är annorlunda än både ebay och amazon då den snarare fungerar som en portal där redan etablerade varumärken kan sälja sina produkter. Huruvida 11main lyckas slå igenom i västvärlden vet jag ej, men även om den skulle lyckas med detta så är den tillräckligt annorlunda än ebay för att inte utgöra ett direkt hot (åtminstone kortsiktigt, där; kortsiktigt <= 5 år).

Framtida tillväxt
Ebay är idag bra positionerat för fortsatt stark framtida tillväxt.

Följende uppskattningar gäller för framtida omsättnings-uppskattningar:

2014: 18.17B (17 analytiker)

2015: 20.70B (17 analytiker)

Vilket blir en omsättningstillväxt på 13.9% mellan 2014 & 2015.

Värdering & Free Cash Flow
Jag har använt DCF för att utvärdera bolaget.

Följande värden använde jag för att uppskatta ebays WACC:

Beta: 1.061

Corporate Tax Rate: 16%, baserat på historiken.

rm: 11.71%

rt: 3% (för att få lite marginal så använde jag 3% istället för 2.5%).

Cost of Equity: 12.24%

Cost of Debt: 8% (med lite marginal)

Resultatet blir en WACC på 11.33%.

DCF
Som sagt så är forecasting perioden på 5 år.

Jag använder följande för att uppskatta FCF för 2014 & 2015:

Omsättning
2014: 18.17B (17 analytiker)

2015: 20.70B (17 analytiker)

EBITDA margin
2014: 31.22% (6 analytiker)

2015: 33.70% (6 analytiker)

* Change in Net Working Capital.

* Capital Expenditures (genom att titta på expansionsplaner & historiska data).

För åren efter använder jag den relativt konservativa FCF tillväxten på 13% (vi kan jämföra med den projekterade eps tillväxten från 2015 till 2017 som är ca 16.6%) & efter forecasting perioden använder jag en tillväxt på 3% (lite under den genomsnittliga inflationstakten) & bestämmer ett terminal value.

Resultatet blir ett intrinsic value på lite över 70 dollar (vilket nog är relativt konservativt). (Ebay har ca 1.241B shares outstanding.). Det nuvarande priset ligger på 53.21 dollar (när jag gick in i aktien var priset ungefär 50.7 dollar), vilket betyder att aktien är undervärderad med lite över 30%.

Källor: YCharts & annual reports.

Activist Investors
Carl Icahn köpte ebay för 51.78 - 59.3 dollar & har b.la. jobbat för att separera ebay & paypal (vilket tyvärr ser ut att inte gå igenom), sparka lite styrelsemedlemmar & mer buybacks (något som säkert kommer att gå igenom).

Källa: gurufocus.

Vidare tankar?

Senast redigerad av BorisJohnson 2014-07-30 kl. 13:36.
Citera
2014-07-30, 22:51
Medlem
Tack för en välskriven analys! Kanske blir att tanka lite ebay till portföljen då , dock ska jag ta en närmare till på Alibaba och Amazon innan det sker.. Har inte koll på branschen alls faktiskt i dagsläget...
Citera
2014-07-31, 09:25
Medlem
Varför vill Carl separera på eBay & PayPal? Pp är ju en kassako?
Citera
2014-07-31, 14:27
Medlem
BorisJohnsons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Janone
Varför vill Carl separera på eBay & PayPal? Pp är ju en kassako?
Det finns en rad orsaker, men huvudorsaken är att ebays konkurrenter skulle vara mer mottagliga för att samarbeta med paypal om paypal var ett separat företag.

Ett annat argument är att paypal skulle gynnas av att ha en egen ledning, som lade mer fokus på paypals verksamhet istället för hur paypals verksamhet ska gynna ebays (marknadsplats) verksamhet.

Slutligen, så skulle nog investerarna realisera paypals egentliga värde bättre om paypal togs till börsen som ett separat företag (jag skulle personligen säga att en av orsakerna till att ebay handlas till ett så bra pris är för att många av investerarna förbiser paypals egentliga värde) och eftersom ebay fortfarande skulle äga en väldigt stor del av paypal efter paypals börsintroduktion så skulle ebays aktieägare gynnas av detta. (Ett exempel på detta är hur Rockefellers förmögenhet ökade med många multiplar efter att Standard Oil bröts upp.)
Senast redigerad av BorisJohnson 2014-07-31 kl. 14:29.
Citera
2015-07-20, 15:57
Medlem
Querijuices avatar
Vad beror detta tokiga raset på?
E-bay var en viktig hörnsten i min portfölj. Försökte hitta vad raset berodde på.
Något som vet?
Citera
2015-07-21, 00:12
Medlem
Läge att gå in nu?
Citera
2015-07-21, 01:23
Medlem
Följer
Citera
2015-07-21, 09:09
Medlem
AlphaXrays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Querijuice
Vad beror detta tokiga raset på?
E-bay var en viktig hörnsten i min portfölj. Försökte hitta vad raset berodde på.
Något som vet?

Verkar ha något att göra med utbrytningen av PayPal från eBay.
Citera
2015-07-21, 13:14
Medlem
Querijuices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AlphaXray
Verkar ha något att göra med utbrytningen av PayPal från eBay.

Ja det verkar så, men inga större nyheter utöver det. Aktien tappade 56% igår och ingenstans finner man några nyheter om det.

Edit: Läste nu att aktieägare hos Ebay får en aktie paypal per ägd ebay.
Senast redigerad av Querijuice 2015-07-21 kl. 13:28.
Citera
2015-07-21, 13:30
Medlem
zorb89s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Querijuice
Ja det verkar så, men inga större nyheter utöver det. Aktien tappade 56% igår och ingenstans finner man några nyheter om det.
Du kanske bör lära dig konsten med att läsa på innan köp?

Svårt att gissa sig till bra avkastning, just sayin.

http://www.foxbusiness.com/technology/2015/07/20/paypal-up-5-in-public-debut/
Citera
2016-02-27, 14:48
Medlem
blink21s avatar
Har börjat göra research på Ebay aktien då jag tycker det känns som ett intressant företag som har framtiden för sig. Själva marknadsplatsen växer i sig inte mycket men det tickar på och man tjänar en del pengar. Samtidigt satsar man på StubHub och Ebay Classifieds där jag tycker det finns goda möjligheter för tillväxt. Köper man Ebay tycker jag man får ett företag som har framtiden för sig samtidigt som man tjänar pengar och värderingen känns rimlig.

Vad säger ni andra, är jag rätt ute eller varför bör man inte gå in i aktien?
Citera
2026-02-19, 09:36
Medlem
Kosminskis avatar
eBay Inc. reported earnings results for the fourth quarter and full year ended December 31, 2025.

For the fourth quarter, the company reported sales was USD 2,965 million compared to USD 2,579 million a year ago.
Net income was USD 528 million compared to USD 679 million a year ago.
Basic earnings per share from continuing operations was USD 1.16 compared to USD 1.43 a year ago.
Diluted earnings per share from continuing operations was USD 1.14 compared to USD 1.4 a year ago.
Basic earnings per share was USD 1.17 compared to USD 1.43 a year ago.
Diluted earnings per share was USD 1.15 compared to USD 1.4 a year ago.

https://www.marketscreener.com/news/ebay-inc-reports-earnings-results-for-the-fourth-quarter-and-full-year-ended-december-31-2025-ce7e5d dfda8af420
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in