2013-06-18, 12:34
Medlem
appe-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Emerain
Ja självklart är det att man alltid ska testa. Dessutom, om det är så att TS ska hjälpa sin syster för att hon inte har möjlighet själv att lämna tillbaka den pga sin resa, då är det ju inga problem att pengarna går tillbaka till systerns kort. Och som tidigare sagts, det här är ingen bra metod för att kvitta skulder på.
Du levererar som vanlig ordentligt nyttig information, men jag bör fylla i:

Jag har fått göra det här några gånger, och för saker som inte är "svindyra" så brukar det inte vara några problem att pengarna går tillbaka som kontanter så vida man faktiskt trevligt förklarar situationen. I ett fall har jag även fått ange kontaktuppgifter, och dom skrev ner uppgifterna ifrån min legitimation.
Dock, i dessa fall var det så billiga grejor att butiken troligen inte bråkat om återbetalning även till den riktiga köparen, om en diskussion skulle uppstå..
Citera
2013-06-18, 12:53
Medlem
Bergakungens avatar
För att ytterligare utveckla:

Det är skillnad på kort och kort. Med ett sk kontantkort har affären inga problem - de har fått pengarna oc den enda risk de tar är att köparen övertrassserar en (möjlig) kredit och banken därför stoppar i sin ända. Men detta inträffar ytterst sällan, eftersom det bara inträffar i tidsglappet mellan uttag och saldoberäkning.

Med ett betalkort med kredit (30 dagar) reserveras beloppet och betalas ut då slutkunden betalar. I de flesta fall garanterar banken denna betalning mot säljaren och grillar köparen vid behov.

Kreditkortsföretagen
är tuffare, och de betalar affären när de fått betalt av slutkunden. Vill affären ha betalt så får de detta, om affären kan visa en slip eller en godkänd transaktion, då tar kortföretaget ansvaret för att grilla slutkunden. Har man däremot inte klara papper på saken, så blir det inget.

Det är inte så välkänt,men om kortköparen förnekar sin namnteckning eller förnekar att en leverans ägt rum blir det en sur låsning i betalningsrelationerna. Kan säljaren styrka leveransen på ett rimligt sätt betalar kortbolaget (som är mån om sin ena kund), men slutkunden (den andra kunden) slipper också att vara kund till bolaget i fortsättningen.
Citera
2013-06-18, 15:20
Medlem
Mihailovics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
För att ytterligare utveckla:

Det är skillnad på kort och kort. Med ett sk kontantkort har affären inga problem - de har fått pengarna oc den enda risk de tar är att köparen övertrassserar en (möjlig) kredit och banken därför stoppar i sin ända. Men detta inträffar ytterst sällan, eftersom det bara inträffar i tidsglappet mellan uttag och saldoberäkning.
Med ett betalkort med kredit (30 dagar) reserveras beloppet och betalas ut då slutkunden betalar. I de flesta fall garanterar banken denna betalning mot säljaren och grillar köparen vid behov.
Kreditkortsföretagen är tuffare, och de betalar affären när de fått betalt av slutkunden. Vill affären ha betalt så får de detta, om affären kan visa en slip eller en godkänd transaktion, då tar kortföretaget ansvaret för att grilla slutkunden. Har man däremot inte klara papper på saken, så blir det inget.
Det är inte så välkänt,men om kortköparen förnekar sin namnteckning eller förnekar att en leverans ägt rum blir det en sur låsning i betalningsrelationerna. Kan säljaren styrka leveransen på ett rimligt sätt betalar kortbolaget (som är mån om sin ena kund), men slutkunden (den andra kunden) slipper också att vara kund till bolaget i fortsättningen.
Eh...butiken behöver inte vänta på att kunden betalar till kortföretaget. Butiken har inget att göra med om kunden sen betalar eller inte, med undantag för att kunden har en invändning mot själva varan/köpet. Den risken står kortföretaget för.

TS går bara in och provar. Framgår det inte av villkoren att återbetalning endast sker till det kort som använts skall det inte vara hinder att betala ut på annat sätt. Annars får väl TS ta skriftligt på att det beloppet kommer att tillgodogöras systern när hon sen kommer hem från resan och knallar när till butiken med sitt kort.
Senast redigerad av Mihailovic 2013-06-18 kl. 15:22.
Citera
2013-06-18, 15:40
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mihailovic
Eh...butiken behöver inte vänta på att kunden betalar till kortföretaget. Butiken har inget att göra med om kunden sen betalar eller inte, med undantag för att kunden har en invändning mot själva varan/köpet. Den risken står kortföretaget för.

Det vi inte vet här är det finstilta. Har butiken åtagit sig att skydda kortföretaget, dvs kortköp som krediteras skall återföras till kortet, ingen annan stans, finns det en beloppsgräns för detta?

Sedan tyckte jag nog att jag skrev det du framhåller; Kreditkortföretaget betalar när slutkunden i sin tur betalat, ett av problemen för småbutiker som inte kan eller vill vänta i veckor på intäkten. Om slutkunden INTE betalar stängs ju kortet och ytterligare kredit medges ej. Vem som sedan svarar för den ekonomiska skadan kan ju variera, beroende på hur snabba AMEX (exempelvis) varit med att spärra kortet vid utebliven reglering av kortskulden och om butiken gjort en koll eller om det finns (eller inte finns) någon av slutkunden godkänd betalorder (slip).

Det är ju bara när det smyger sig det blir tjafs.

Kommentaren om att systern kan ha god nytta av att brodern går in och begär öppet köp för systerns räkning är ju särskilt vettigt om man skulle ha (typ) 8 dagars returrätt eller något sådant. Det är ju inte så ovanligt. Brodern behöver ju heller inte ha systerns kort för att detta skall kunna krediteras.
Citera
2013-06-18, 17:24
Medlem
miikoss avatar
Öppet köp är frivilligt att ge, lika så med bytesrätt. Affären har då även rätt till bestämma hur dessa ska gå till.

Det finns flera olika varianter, de flesta kräver utbetalning till kort, om man har betalat med kort.

Några alltid att samma kort används, några tillåter att valfritt kort används.

Några kräver enbart samma kort, om signatur köp har används. (Affärerna står för risken, vid signaturköp om chip finns på kortet).
Citera
2013-06-18, 23:47
Medlem
Mihailovics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Det vi inte vet här är det finstilta. Har butiken åtagit sig att skydda kortföretaget, dvs kortköp som krediteras skall återföras till kortet, ingen annan stans, finns det en beloppsgräns för detta?

Sedan tyckte jag nog att jag skrev det du framhåller; Kreditkortföretaget betalar när slutkunden i sin tur betalat, ett av problemen för småbutiker som inte kan eller vill vänta i veckor på intäkten. Om slutkunden INTE betalar stängs ju kortet och ytterligare kredit medges ej. Vem som sedan svarar för den ekonomiska skadan kan ju variera, beroende på hur snabba AMEX (exempelvis) varit med att spärra kortet vid utebliven reglering av kortskulden och om butiken gjort en koll eller om det finns (eller inte finns) någon av slutkunden godkänd betalorder (slip).

Det är ju bara när det smyger sig det blir tjafs.

Snälla rara Bergakungen.....butiken har sina pengar på kontot normalt bankdagen efter man avsänt sitt dagsavslut. Har aldrig någonsin hört talas om att butiken skulle riskera att bli utan pengar för att kunden sen inte sköter sina betalningar mot kreditkortsföretaget. Det existerar inte när det gäller VISA, Mastercard m. fl.

Här kan du ju se villkoren....

Citat:
Ursprungligen postat av miikos
Några kräver enbart samma kort, om signatur köp har används. (Affärerna står för risken, vid signaturköp om chip finns på kortet).

Butiken står normalt ingen risk där heller t ex om chipet inte fungerar m.m. mer än att man har ansvar för att i sådant kontrollera legitimationen.

Orsaken till att man vill ha samma kort är dels säkerheten dels kostnaden.
Citera
2013-06-19, 08:47
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mihailovic
Snälla rara Bergakungen.....butiken har sina pengar på kontot normalt bankdagen efter man avsänt sitt dagsavslut. Har aldrig någonsin hört talas om att butiken skulle riskera att bli utan pengar för att kunden sen inte sköter sina betalningar mot kreditkortsföretaget. Det existerar inte när det gäller VISA, Mastercard m. fl.

Det du inte vet (inte jag heller) är vilka avtal butiken har med kreditkortsföretaget. Det finns alla varianter på detta, beroende på vilken butik som ar emot kortet, vilka affärsvolymer de har och vilken skyddsnivå man erbjuder kortföretaget.

Men i detta fall kan man mycket väl tänka sig att butiken vill försäkra sig om att köpet återgår på ett sådant sätt att den som garanterar betalningen (dvs kortföretaget, om vi talar om ett kortkreditköp) får tillgodogöra sig återköpet.
Citera
2014-07-30, 17:25
Medlem
skitpungs avatar
Förlåt att jag bumpar en så pass gammal tråd. Men jag sitter i princip samma dilemma. Jag är mest nyfiken om du fick stålarna tillbaka, eller om de sattes över till din systers kort!

Kusinen min köpte fel byxor häromdagen, så han gav byxorna till mig. Tyvärr så passade inte skiten mig heller. Jag frågade om han ville ha tillbaks byxorna och lämna tillbaks dem själv, men han åkte tydligen på utlandstjänst i förrgår så han bad mig lämna tillbaks dem och ta stålarna istället.

Nu till poängen... Jag har kvittot, byxorna med originaletiketter samt mitt ID men inte hans. Kommer det funka att lämna tillbaks dem och få stålar? Han betalade förövrigt med kort då han betalade byxorna. Om det hjälper så delar vi samma efternamn.

Mvh.
Citera
2014-07-30, 18:00
Medlem
Emerains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skitpung
Förlåt att jag bumpar en så pass gammal tråd. Men jag sitter i princip samma dilemma. Jag är mest nyfiken om du fick stålarna tillbaka, eller om de sattes över till din systers kort!

Kusinen min köpte fel byxor häromdagen, så han gav byxorna till mig. Tyvärr så passade inte skiten mig heller. Jag frågade om han ville ha tillbaks byxorna och lämna tillbaks dem själv, men han åkte tydligen på utlandstjänst i förrgår så han bad mig lämna tillbaks dem och ta stålarna istället.

Nu till poängen... Jag har kvittot, byxorna med originaletiketter samt mitt ID men inte hans. Kommer det funka att lämna tillbaks dem och få stålar? Han betalade förövrigt med kort då han betalade byxorna. Om det hjälper så delar vi samma efternamn.

Mvh.
Det är helt upp till butiken att avgöra om de kommer låta dig få pengarna istället, byta till ett par andra byxor (du har ju trots allt kvittot osv) eller sätta tillbaka på hans konto.
Citera
2014-07-30, 22:59
Medlem
ormanoffs avatar
Vid öppet köp torde säljaren vara tvungen att ha stöd i avtal för att kräva att återbetalning ska ske till samma kort som köpet gjorts med. I annat fall får det anses följa av avtalet att köparen har rätt att få återbetalning på sedvanligt sätt (kontanter/kort).

Är det fråga om reklamation av vara lär säljaren inte kunna uppställa något krav på grund av att reklamationsrätten följer av KKöpL och inte kan avtalas bort.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in