Trevligt med debatt!
Hoppas fler kan yttra sina åsikter om nyvänstern var höger, vänster eller bred?
Citat:
Okej men nu har du ju outat dig själv som dum i huvudet
Granskning Sveriges vision är att bredda samtalet. Det blir svårt att diskutera svåra frågor om man börjar med att anse att den man diskuterar med är "dum i huvudet".
Tyvärr finns det många kommunister som kör med den metoden. Det förstör väldigt mycket och skrämmer iväg vanliga människor.
Här har du ett vittne på en som haft med kommunister att göra nyligen.
http://youtu.be/VBFRpa5sXsc?t=10m33s
Citat:
Det är inte så svart och vitt att man kan säga att alla som var emot kriget var "kommunistsympatisörer", vilket är det du mer eller mindre hävdar. Det är onyanserat.
Jag har påstått att den värderingsmässiga kommunismen (Frankfurtskolan) satt agendan för den sk "nyvänstern". Detta skedde helt öppet via SVT och SR. Man brukar skämtsamt säga att ett FNL-tåg gick fel och hamnade på SVT.
I vems intresse ligger det att förneka att nyvänstern var vänster/kommunistisk och säga att den var bred dvs även höger? Naturligtvis i kommunisternas intresse, eftersom de säger sig företräda folket.
Att det i ett Sverige, som hade lika många tv-kanaler som grannlandet DDR, blev masspsykos kring kommunistpropagandan är en annan fråga. Tycker du att högerkrafterna satt agendan när t o m centerns ungdomsförbund stolt kallade sig Gröna Kmererna?
Visst är det komplext men det är bra att det pratas om detta.
Citat:
2) Ja kommunismen är en vidrig ideologi. Men att ställa upp det "demokratiska väst" mot det "kommunistiska öst", är en primitiv och förlegad konfliktbild. Du skriver ju själv helt riktigt att kommunisterna mer eller mindre har fått igenom sitt program i väst detta TROTS USA:s krig i Vietnam och annorstädes. Hur förklarade du det? När kommunismen föll i öst, implementerades den i väst -- och detta av tidigare USA-lierade. Svaret är naturligtvis att konflikten mellan USA och Sovjet var en chimär, både då och nu. Skillnaden mellan Sovjet och USA var inte så vansinnigt stora: båda var materialister, framtidsoptimister, trodde på masskonsumtion, makten fanns koncentrerade i ett fåtal händer, man ansåg att man hade rätt att kriga och döda för att sprida sin vision, med mera. Det finns inte i min värld att jag skulle "hålla" på ett av de två lagen, i alla fall inte med någon speciellt stor entusiasm.
Håller med om att linjerna mellan öst och väst, kommunism och kapitalism är svåra. Kräver timmar av diskussion. Ekonomiskt har kommunismen förlorat. Liberalismens kvasitolkning "allt åt alla" har nått stor framgång, oavsett färg. På det sättet kan jag hålla med om att nyvänsterns fortsättning egentligen är en extrem liberalism. Men det är ett större demokratiskt/populistiskt problem att politiker bjuder "bröd och skådespel" åt folket och kör med dolda agendor.
Citat:
3) Högerpartiet ... Alltså seriös vilken nivå ligger den här diskussionen på... Högerparitet har alltid varit ett särintresses parti för egendomsägare. Det har funnits krafter som har försökt bygga partiet på en mer idealistisk grund, men det misslyckades i allt väsentligt. Bara det faktum att partiet tillhör den anglosachsiska konservativa traditionen, snarare än den kontinentala -- vilket jag gör -- gör enorma skillnader. Deras svaga ideologiska ryggrad, är det fått dem att totalt implodera under efterkrigstid.
Det här med att ta ett ord, och sen kleta det på ett komplext fenomen tycks vara lite av din specialitet.
Om vänstern vill förinta försvaret, kyrkan, familjen, kungen, bönderna och Sverige medan högern vill bevara dessa saker? Hur kan det då vara höger att vilja samma sak som vänstern? Nyspråk!?
Om alla vill förinta försvaret, kyrkan, familjen, kyrkan osv, då får vi väl erkänna att det inte finns någon höger i Sverige helt enkelt. Vi kan inte bara ändra namn och sedan tro att verkligheten ändrar sig p g a detta. Det här problemet är väl utvärderat och behövs väl inte diskuteras i en seriös diskussion.
Att kalla försvaret, kungen, kyrkan, familjen för ett särintresse, när det utgör nationens fundament visar att man inte alls ifrågasatt kommunismens aggressiva agenda. Tar man bort detta, tar man också bort Sverige och det är ju kommunismens uttalade mål.
Men visst! SD är de enda som vågar driva några högerfrågor i dagens Sverige. Är SD också ett särintresse? Vad är då inte ett särintresse?
Jag föreslår att du startar en egen radiokanal och försöker fördjupa och pröva dina åsikter. Antar dock att det redan finns tillräckligt många arbetslösa journalister, som delar din tro att man är höger om man likt Birgitta Ohlsson vill avskaffa Sverige
Citat:
i motsatt till de neokonservativa, vilka mer eller mindre kan klassas som Israeliska agenter -- till vars läger du tycks sälla dig?
jag citerar dig själv
Citat:
sluta bygg(a) halmgubbar.
Citat:
Men det relevanta:
Det är fortfarande upp till dig att påvisa KOPPLINGEN mellan Westerbergs vilja att stoppa kriget, och hans syn på mänskliga rättigheter. Påvisa kopplingen! Säg inte bara;
vi har A och vi har B, och titta där G -- vilket är det ni gör nu. Det är dålig vetenskap -- dålig journalistik.
Hur ser orsakssambandet ut? Var finns det belagt? Vilken metod har du använt? Vilket faktaunderlag?
Om inte en fd statsministerns vittnesmål om att Bengt Westerberg flörtade åt det hållet (när vi pratade om FP:s relation till kommunismen), då antar jag att det inte är någon idé att lägga mer tid på att försöka övertyga dig!?
Flashbacks goda läsare får helt enkelt själva bedöma vad de läser in i fd statsministerns ord.
http://youtu.be/PFv-S3BiI9I?t=10m24s