2014-07-30, 12:27
Medlem
Clodiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mace2442
Och fortfarande är det Ukrainsk lag och konstitution som gäller.
Därmed är det Kiev som bestämmer i slutändan oavsett om du gillar det eller inte.

Den sista meningen tycker jag du ska tillämpa på dig själv så att du slutar med dina lögner
Fast kom ihåg en sak. Konstituitionen var vid det tillfället redan satt ur spel genom statskuppen i Kiev. Det är viktigt att inte glömma den saken när man skall bedömma separatisternas handlande.

Ukraina har kommit tokigt ut från början - den aktuella statskuppen var ju inte det första konstituionsvidriga maktskiftet i Kiev. Bättre än att stirra sig blind på konstitutionen nu är att utgå från folkens självbestämmanderätt och skapa hållbara politiska lösnignar på fredlig väg.
2014-07-30, 12:27
Medlem
napsterspys avatar
Citat:
Och fortfarande är det Ukrainsk lag och konstitution som gäller.
Därmed är det Kiev som bestämmer i slutändan oavsett om du gillar det eller inte.

Den sista meningen tycker jag du ska tillämpa på dig själv så att du slutar med dina lögner
i det skedde fanns ingen vid styret för säga sista ordet, så man gjorde vad som var bäst för Krims befolkning. Janukovitch, legitima president har inte motsatt sig mot beslutet. rätt ska vara rätt.
2014-07-30, 12:33
Medlem
Xeliouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clodius
Du har inte svarat mig, som alla här kan se. Så visa nu att du inte är feg:

Svarar du däremot "ja" på frågan innebär det att du ställer dig på samma sida som vi som förespråkar fred och försoning i Ukraina!

Humor hörrudu, din bristande känsla för yttrandefrihet och demokrati är skrämmande. Du försöker fegt gömma dina fascistoida pro-ryska åsikter bakom en tunn slöja av lögner.

Jag har som sagt redan svarat på din fråga. Du erkänner att folkomröstningen inte var legitim, att Krim bör återgå till sin autonoma status inom Ukraina och att omröstningen ska göras om.
Jag kan lägga till att det olagligt militärt annekterade Krim bör lämnas tillbaka till Ukraina, att de ryska trupperna helt ska lämna Krim eftersom de brutit avtalet om hyra av mark samt att de ryska soldater och övriga som begått brott mot mänskligheten och lokala lagar ska lämnas till lagens långa arm för utredning. Om folket sedan vill hålla en folkomröstning så ska detta helt följa de internationella reglerna för en sådan för att få legitimitet, både för de röstandes och övriga parters skull.

Citat:
Ursprungligen postat av lucas49
Men varför hänvisa till "falska" sidor, det avslöjas ju direkt?

Vad ska de annars göra? De är desperata fascister som vill ha sina egna sanningar, inte kan de låta befolkningen säga vad de själva vill! Hur skulle det se ut? Nej de vill göra som det alltid gjorts i Ryssland och det gamla sovjetunionen, ljug ut av bara h-vete, inskränk yttrandefriheten och gör det olagligt att framföra vissa åsikter och håll detta uppe med vapenmakt och summariska rättegångar.

Citat:
Ursprungligen postat av humanlife
I folkomröstningen på Krim ställdes en konkret fråga med två tydliga alternativ, som Regulus nyss redogjorde för. Du ljuger när du påstår något annat.
Det var två frågor till att börja med, och det saknades alternativ att välja status quo!
Dvs, man hade bara pest eller kolera att välja mellan eftersom även en röst på det andra alternativet hade lett till ett påhittat "ja" till annektering vilket visade sig när den olagliga och totalt falska folkomröstningen var klar. Då fattade en snabbinrättat instans, ej vald av folket, beslut om att godkänna en annektering. Om rösterna nu hade räknats på riktigt så hade utgången ändå blivit annektering. Nu var allt ett falsarium från början till slut, inte ett lika stort skämt som "folkrepublikernas" försök i östra Ukraina men bra nära.
Senast redigerad av Xelious 2014-07-30 kl. 12:40.
2014-07-30, 12:42
Medlem
Clodiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xelious
Humor hörrudu, din bristande känsla för yttrandefrihet och demokrati är skrämmande. Du försöker fegt gömma dina fascistoida pro-ryska åsikter bakom en tunn slöja av lögner.

Jag har som sagt redan svarat på din fråga. Du erkänner att folkomröstningen inte var legitim, att Krim bör återgå till sin autonoma status inom Ukraina och att omröstningen ska göras om.
Jag kan lägga till att det olagligt militärt annekterade Krim bör lämnas tillbaka till Ukraina, att de ryska trupperna helt ska lämna Krim eftersom de brutit avtalet om hyra av mark samt att de ryska soldater och övriga som begått brott mot mänskligheten och lokala lagar ska lämnas till lagens långa arm för utredning. Om folket sedan vill hålla en folkomröstning så ska detta helt följa de internationella reglerna för en sådan för att få legitimitet, både för de röstandes och övriga parters skull.

---.

OK, så om jag tolkar dig rätt så erkänner du alltså Krimbornas rätt att bestämma över sin egen framtid och ansluta sig till Ryssland? Utmärkt, då borde ju folken i Donetsk och övriga delar av Östukraina ha samma rätt, eller hur? Detta innebär att hela grunden för kriget upphör! och det gäller bara att övertyga Kiev om denna fredlig lösning.

Angående att jag skulle ljuga, vara emot yttrandefrihet och vara fascist... Det var ju intressant - men om du kunde ge belägg vore det ju trevligt. Annars är Clodius concervative katolik, och har i denna tråd konsekvent agumenterat för fred, demokrati och yttrandefrihet. Fortfararande är det så att de enda nazister som strider detta krig, slåss på Kievs sida. Det hör jag på radion just nu.
Senast redigerad av Clodius 2014-07-30 kl. 12:48.
2014-07-30, 12:44
Medlem
Citat:
Fast kom ihåg en sak. Konstituitionen var vid det tillfället redan satt ur spel genom statskuppen i Kiev. Det är viktigt att inte glömma den saken när man skall bedömma separatisternas handlande.

Vilken statskupp?
Faktum är att det inte finns någon statskupp överhuvdtaget.
Det är samma paralment idag som det som valdes 2012. Samma parlament som Ryssland då berömde.

Det enda som finns är att en korrupt president valde att fly landet.
2014-07-30, 12:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av napsterspy
i det skedde fanns ingen vid styret för säga sista ordet, så man gjorde vad som var bäst för Krims befolkning. Janukovitch, legitima president har inte motsatt sig mot beslutet. rätt ska vara rätt.

Och det är fortfarande Parlamentet som är de lagstiftande försmalingen och yttersta beslutande organ och det är fullständigt lagligt valt och dessutom accepterat av Ryssarna så det håller inte idag heller
2014-07-30, 12:46
Medlem
Clodiuss avatar
Citat:
Vilken statskupp?
Det är samma paralment idag som det som valdes 2012. Samma parlament som Ryssland då berömde.

Presidenten avsattes under former som går emot konstitutionen, och det var också en del andra saker. Finns redogjort nogrant tidigare i tråden, och det är nog okontroversiellt att det är så.
Senast redigerad av Clodius 2014-07-30 kl. 12:49.
2014-07-30, 12:47
Medlem
fitz-humes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xelious
Jag kan lägga till att det olagligt militärt annekterade Krim bör lämnas tillbaka till Ukraina, att de ryska trupperna helt ska lämna Krim eftersom de brutit avtalet om hyra av mark samt att de ryska soldater och övriga som begått brott mot mänskligheten och lokala lagar ska lämnas till lagens långa arm för utredning.

Det där har du rätt i. Ryssarnas bas i Sevastopol bör inte längre vara kvar efter deras kontraktsbrott. Detta kan bli ett fullt tänkbart scenario när ryssarna återlämnar Krim.
2014-07-30, 12:48
Medlem
napsterspys avatar
Citat:
Vilken statskupp?

Nu ljuger du igen. Flera viktiga poster ersattes vid kuppen, det är knappast samma parlament som fanns tidigare.
Men istället för ord jaga er lögnare så rekommenderar jag SENASTE video som kommit ut nyss.
UKRAINSK NATIONALISt vädjar till folket gå och kriga...ja, resultatet kan ni beskåda själva.
https://www.youtube.com/watch?v=QHXeHB-gCg8
En tydlig visare att ukraina inte alls så sammansvuren mot Ryssland som visa vill ge sken av här.
Senast redigerad av napsterspy 2014-07-30 kl. 12:52.
2014-07-30, 12:52
Medlem
Väldigt lång tråd.....men jag måste fråga.
Är det ingen som har diskuterat dessa tillkännagivanden från rebellerna i rysk media?

1.Vi har nu tillgång till "buk".
2.Våra "buk" är nu stridsklara.
3.Vi har skjutit ner AN-26 över Lugansk med våra "buk".
4.17 Juli 16:00 Vi har skjutit ner AN-26 över Torez.
2014-07-30, 12:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av To.Droll.To.Roll
Väldigt lång tråd.....men jag måste fråga.
Är det ingen som har diskuterat dessa tillkännagivanden från rebellerna i rysk media?

1.Vi har nu tillgång till "buk".
2.Våra "buk" är nu stridsklara.
3.Vi har skjutit ner AN-26 över Lugansk med våra "buk".
4.17 Juli 16:00 Vi har skjutit ner AN-26 över Torez.

Jodå. Det är ju allmänt känt hur det där gick till och seriösa (och oseriösa!) debattörer har självfallet stött och blött detta i denna tråd. Sedan är det ju som vanligt med ett gäng ryss-apologeter (tillika patologiska USA-hatare från Sverige och illa maskerade psyops från Ryssland) som aldrig ger upp sina försök att dränka ämnet med sin spretiga vitriol om allehanda konspirationer hit, dödsknarkarnazistjudar dit, och *suck* ja precis vad som helst så länge fokus flyttas från vad som faktiskt, och rimligen, har hänt.

Men var inte orolig, vi vet alla precis vad som hände med det där stackars flygplanet.
2014-07-30, 13:00
Medlem
Xeliouss avatar
Citat:
OK, sp om jag tolkar dig rätt så erkänner du alltså Krimbornas rätt att bestämma över sin egen framtid och ansluta sig till Ryssland? Utmärkt, då borde ju folken i Donetsk och övriga delar av Östukraina ha samma rätt, eller hur? Detta innebär att hela grunden för kriget upphör! och det gäller bara att öertyga Kiev om denna fredlig lösning.

Du kanske ska skriva lite saktare, ditt stavningsprogram och ditt intellekt hänger inte med.
Du tycker alltså att de ryska terroristerna ska lämna östra Ukraina och ta med sig de reguljära trupperna. De ska såklart då frige all gisslan, de som begått brott mot Ukraina ska gripas och folkmördare ställas inför rätten i Haag. Sen kan Ukraina diskutera på demokratisk väg om man vill ha en federation eller inte, och om man ska ändra lagarna om folkomröstning så att delstater kan rösta om att tillhöra ett annat land. Din odemokratiska syn att Ryssland har en rätt att militärt annektera områden där en minoritet bara uttalat önskemål om ökad självständighet INOM LANDET är skrämmande och visar som sagt på dina fascistoida pro-ryska åsikter.

Citat:
Angående att jag skulle ljuga, vara emot yttrandefrihet och vara fascist... Det var ju intressant - men om du kunde ge belägg vore det ju trevligt. Annars är Clodius koncervative katolik, och har i denna tråd koncekvent agumenterat för fred, demokrati och yttrandefrihet. Fortfararande är det så att de enda nazister som strider detta krig, slåss på Kievs sida. Det hör jag på radion just nu.
Du har inte argumenterat för fred och demokrati, du är konstant intellektuellt ohederlig.

Det stavas "konservativ", inte "koncervative", "koncekvent" inte "konsekvent", argumenterat inte "agumenterat", "fortfarande" inte "fortfararande", "strider detta krig" är fel och att du påstår att det finns "nazister" är spiken i kistan för din illa påtagna aura av att inte ta ställning.

Citat:
Ursprungligen postat av fitz-hume
Det där har du rätt i. Ryssarnas bas i Sevastopol bör inte längre vara kvar efter deras kontraktsbrott. Detta kan bli ett fullt tänkbart scenario när ryssarna återlämnar Krim.

Ja, man kan ju lugnt säga att de brutit mot alla lagar och regler runt uthyrningen...
De ska också betala skadestånd för skadad egendom, ställas till ansvar för de mord de utfört på Ukrainsk mark och betala de kostnader som uppkommit för Ukraina i samband med den olagliga annekteringen.
Senast redigerad av Xelious 2014-07-30 kl. 13:05.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in