2014-07-30, 10:26
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Darkwing Duck
Och var är bevisen för att Ukraina har gjort detta? Snälla, du är motbevisad med fakta tio gånger om - sluta tjata om sådana här fantasier.

USA har sagt att man vare sig kan bekräfta eller förneka det ryska påståendet att ukrainskt stridsflyg rörde sig i närheten när planet sköts ner. Vilket är ett intressant ordval med tanke på att USA säkert vet - precis som Ryssland - vilka plan som fanns i luften i det aktuella området.
2014-07-30, 10:28
Medlem
fitz-humes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clodius
Som jag sagt oräknerliga gånger så finns det tekniska invändingar mot folkomrösningen på KRim, och en ny omröstning kontrollerad av internatonella övervakare från opartiskt land, som kanske Brasilien är en rimlig del av en feedsplan, MEN få sansade bedömmare menar att folkflertalet på Krim är troget Kievstyret.

Om detta ska funka så måste först och främst Ukraina få full kontroll över sitt territorium, dvs att Ryssland överlämnar Krim till Ukraina enligt internationell lag, och att en normal valrörelse ska kunna äga rum med fria val. TV-kanaler som styrs från Moskva ska bort i syfte att återställa balansen i den information som delges befolkningen. Självklart ska valobservatörer från både Ryssland och EU finnas på plats.
2014-07-30, 10:31
Medlem
Clodiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fitz-hume
Om detta ska funka så måste först och främst Ukraina få full kontroll över sitt territorium, dvs att Ryssland överlämnar Krim till Ukraina enligt internationell lag, och att en normal valrörelse ska kunna äga rum med fria val. TV-kanaler som styrs från Moskva ska bort i syfte att återställa balansen i den information som delges befolkningen. Självklart ska valobservatörer från både Ryssland och EU finnas på plats.
Nja - bättre tillåta alla media och trycksaker. Så vitt jag förstår har Ukraina idag restriktioner på import av trycksaker från Ryssland, eller är det en anka?

Och åtminstone jag tycker att det bästa vore om en internationell styrka då tillfälligt kontrollerar Krim - vare sig ryssar eller Kievtrupper.
Senast redigerad av Clodius 2014-07-30 kl. 10:39.
2014-07-30, 10:32
Medlem
Darkwing Ducks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
USA har sagt att man vare sig kan bekräfta eller förneka det ryska påståendet att ukrainskt stridsflyg rörde sig i närheten när planet sköts ner. Vilket är ett intressant ordval med tanke på att USA säkert vet - precis som Ryssland - vilka plan som fanns i luften i det aktuella området.
Att de inte vill avslöja sina underrättelsekällors kapacitet är kanske förståeligt. Men så vitt jag vet har Ryssland bara presenterat en radarbild från nedskjutningen där man ser två stora delar av passagerarflygplanet falla mot marken. Detta påstår man sedan är ett ukrainskt plan som cirklar runt det nedskjutna vraket, utan att sedan visa vart det tar vägen. Så var är bevisen som du uppenbarligen har läst eftersom du är så säker på din sak?
http://wisemanswisdoms.blogspot.se/2014/07/binda-ris-till-egen-rygg.html
2014-07-30, 10:33
Medlem
Darkwing Ducks avatar
Citat:
Nu går det ofta till så i före detta Sovjetrepubliker att folk som röstar registrerar sig på valdagen, i samband med röstningen. Att antalet röstande ibland överstiger antalet i förväg registrerade är alltså inget konstigt, särskilt inte vid en snabbt beslutad folkomröstning som denna.

Sedan ska man iofs ta allting som påstås i den här konflikten med en stor nypa salt. Det är sällan det stämmer när man kollar fakta.
Sorry, jag skrev otydligt nyss. Det gällde, som jag skrev i natt, 123% av invånarna - inte väljarna. Hur förklarar du att fler människor påstods ha röstat i Sevastopol, än som bor där?

Om någons påståenden ska tas med en nypa salt, så är det dina.
2014-07-30, 10:34
Medlem
napsterspys avatar
Citat:
Att de inte vill avslöja sina underrättelsekällors kapacitet är kanske förståeligt. Men så vitt jag vet har Ryssland bara presenterat en radarbild från nedskjutningen där man ser två stora delar av passagerarflygplanet falla mot marken. Detta påstår man sedan är ett ukrainskt plan som cirklar runt det nedskjutna vraket, utan att sedan visa vart det tar vägen. Så var är bevisen som du uppenbarligen har läst eftersom du är så säker på din sak?
http://wisemanswisdoms.blogspot.se/2014/07/binda-ris-till-egen-rygg.html

Ryssland presenterat en del av bevis de sitter på. Usa så vitt jag vet har inte presenterat några bevis förutom massa dravel. Och de som tror på USA's ord inte värda skit i mina ögon.
Usa har fattat att ryssland inte bluffar med sina bevis och att de har mer på händerna, därför har de valt att vara återhållsamma.
2014-07-30, 10:35
Medlem
Darkwing Ducks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av napsterspy
Ryssland presenterat en del av bevis de sitter på. Usa så vitt jag vet har inte presenterat några bevis förutom massa dravel. Och de som tror på USA's ord inte värda skit i mina ögon.
Usa har fattat att ryssland inte bluffar med sina bevis och att de har mer på händerna, därför har de valt att vara återhållsamma.
USA har presenterat en hel del bevis, och framför allt har Ukraina det. Varför du blandar in USA i detta är rätt märkligt.
2014-07-30, 10:36
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Att de inte vill avslöja sina underrättelsekällors kapacitet är kanske förståeligt.

De flesta - särskilt då Ryssland - vet nog mycket väl vilken spaningskapacitet USA har. Man ska vara ganska naiv om man tror att USA:s ovilja att kommentera de ukrainska stridsflygplanen beror på detta.
2014-07-30, 10:38
Medlem
Arethas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pre 1914
P1 morgon hade ett inslag om ukraina och azovbataljonen: http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=5925406

"Nu måste vi strida mot Ryssland, och sen börjar nästa revolution - att rensa ut vår regering."
Azov-soldat i intervju med Sky News.
2014-07-30, 10:42
Medlem
napsterspys avatar
Citat:
USA har presenterat en hel del bevis, och framför allt har Ukraina det. Varför du blandar in USA i detta är rätt märkligt.
Vilka bevis pratar du om?
De var bombsäkra på att de har bilder hur missilerna avfyrades men presenterade en beskjuten åker som har ingen whatsaever bevisvärdighet.
Att jag blandar in USa i konflikten är väl glasklart? Du förstår väl vilka som står bakom konflikten, varför Kerry uttalar sig istället för ukrainas President om eldupphör? Har Petrushenko inget heder och låter sin svarta herren bestämma och tala?
Du kan väl inte missa det faktum att USA skickat både CIA agenter och militära rådgivare till Kyev?
HAr du missat allt detta?
2014-07-30, 10:43
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Sorry, jag skrev otydligt nyss. Det gällde, som jag skrev i natt, 123% av invånarna - inte väljarna. Hur förklarar du att fler människor påstods ha röstat i Sevastopol, än som bor där?

Om någons påståenden ska tas med en nypa salt, så är det dina.

Jag tycker i så fall att du ska styrka dina egna påståenden. Gärna med en länk till en seriös källa - inte någon nykonservativ blogg eller tankesmedja.

Den kritik som framfördes i amerikanska media direkt efter folkomröstningen handlade i vart fall om att fler röstade än vad som fanns i röstlängden. Vilket som sagt inte är ovanligt, och inte nödvändigtvis ett tecken på fiffel.
2014-07-30, 10:46
Medlem
Xeliouss avatar
Citat:
Nu går det ofta till så i före detta Sovjetrepubliker att folk som röstar registrerar sig på valdagen, i samband med röstningen. Att antalet röstande ibland överstiger antalet i förväg registrerade är alltså inget konstigt, särskilt inte vid en snabbt beslutad folkomröstning som denna.

Sedan ska man iofs ta allting som påstås i den här konflikten med en stor nypa salt. Det är sällan det stämmer när man kollar fakta.

Man fixar inte en folkomröstning på en dag eller två, den ska planeras och genomföras med omsorg. Alla intressenter måste ges möjlighet att yttra sig om frågorna ska formuleras, när och var röstningen ska genomföras och hur resultatet i röstningen sedan ska kopplas till politiska steg. Man kan inte till exempel, som på Krim, rösta om självständighet och efteråt komma med nyheten att man EGENTLIGEN röstat om att bli annekterade av främmande makt när denna fråga inte varit det man besvarat.

Man ska också ha internationella observatörer för att det ska bli godkänt internationellt, och då måste man såklart även se till att valet inte fuskas, hotas eller manipuleras fram.

Omröstningen fallerar på det mesta. Ukraina var mot omröstningen. "Valets" iordningställande var ett hafsjobb utan like med militär övervakning från fientlig makt och där hela folkgrupper bojkottade valet.
Att du stödjer denna folkomröstning är ännu ett lågvattenmärke för regulus, det är mycket som ska tas med en nypa salt när du låter ändamålet helga medlen, eller hur?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in