2014-07-28, 15:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Oformad
Det är du som valt att argumentera mot mig

Trodde vi argumenterade med varandra.

Citat:
Tror du det mörkertalet är störst i kulturer där ditt ovanstående resonemang anses vara trams, eller i de där det anses vara en självklarhet?

Om mörkertalet är störst när "svenska" män våldtar än när invandrarmän våldtar? Jag tror att det tar emot mer att anmäla den trevliga svensken/snygga krogkillen/hederliga familjefadern än invandaren, som svartmålats av högerextremen.

Citat:
Kan dessutom lägga till och fråga: Varför är äverrepresentationen så stor just vid våldtäkter?

Våldtäkt anses av många tyvärr som ett skamfyllt brott. Om jag blir rånad på stan är inte risken särskilt stor att jag anser att det var mitt eget fel, att jag får finna mig i det och att jag antagligen förtjänade det. Men bland våldtäktsoffer är denna uppfattning tyvärr mycket större. Därav är antagligen mörkertalet mycket större och de som väl vågar anmäla kanske vågar detta just på grund av SD:are ute i samhället propagerat att invandrarens brott är fruktansvärda medan ingen uppmärksamhet ges åt de brott som "svensken" begår i samma kategori. Därför anmäls fler invandrare.
Citera
2014-07-28, 15:59
Medlem
Oformads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av phluff
Trodde vi argumenterade med varandra.

Om mörkertalet är störst när "svenska" män våldtar än när invandrarmän våldtar? Jag tror att det tar emot mer att anmäla den trevliga svensken/snygga krogkillen/hederliga familjefadern än invandaren, som svartmålats av högerextremen.

Våldtäkt anses av många tyvärr som ett skamfyllt brott. Om jag blir rånad på stan är inte risken särskilt stor att jag anser att det var mitt eget fel, att jag får finna mig i det och att jag antagligen förtjänade det. Men bland våldtäktsoffer är denna uppfattning tyvärr mycket större. Därav är antagligen mörkertalet mycket större och de som väl vågar anmäla kanske vågar detta just på grund av SD:are ute i samhället propagerat att invandrarens brott är fruktansvärda medan ingen uppmärksamhet ges åt de brott som "svensken" begår i samma kategori. Därför anmäls fler invandrare.

Så din huvudtes tycks vara att "högerextrem" propaganda mot invandrare ligger bakom allt?
Trots att denna är relativt begränsat (jmfr med vänsterpropagerande) och har haft extremt svårt att tränga in i befolkningslagren, i synnerhet hos kvinnor?

Kan väl dessutom nämna att våldtäkt är betydligt mer skamfylld hos vissa kulturer, vars kvinnor vanligen gifter sig med personer inom kulturen. Ändå menar du att detta mörkertal tordes vara mycket mindre?
Senast redigerad av Oformad 2014-07-28 kl. 16:01.
Citera
2014-07-28, 16:15
Medlem
Aegishjalmrs avatar
Citat:
Nu tror jag inte att jag förstår riktigt hur du menar, så du får rätta mig om jag missuppfattat dina åsikter.

Du skulle kunna argumentera för precis vad du vill, och så länge du kan styrka det med källor så kommer jag lyssna på dig och argumentera för min ståndpunkt i frågan.

Sedan vilka grupper du tror står bakom de oanmälda våldtäkterna, det vet inte jag.

Jag utgick ju ifrån ditt resonemang om mörkertal för att visa hur tveeggat det är, att man lika gärna kan påstå att överrepresentationen blir högre för vissa invandrargrupper. Hårda fakta däremot är vad statistik visar, resten blir mer eller mindre illa underbyggda spekulationer. Som sagt, kom tillbaka med en förklaring till asiaters underrepresentation i statistiken.
Citera
2014-07-28, 16:19
Medlem
Citat:
Så din huvudtes tycks vara att "högerextrem" propaganda mot invandrare ligger bakom allt?
Trots att denna är relativt begränsat (jmfr med vänsterpropagerande) och har haft extremt svårt att tränga in i befolkningslagren, i synnerhet hos kvinnor?

Nej, att det kan vara en del. Men även bland de anmälningar som kommer in så fokuseras det från polisens håll på de brott där gärningsmannen är invandrare, just på grund av att de är lättare att "sätta dit". Sedan tror jag inte alltid att det har med rasism att göra; det bor fler "svenskar" än invandrare i Sverige och det finns således fler "svenska" relationer där våldtäkt i hemmet kan ske utan att det anmäls. Det, tillsammans med att det redan finns fakta som säger att invandraren redan anmäls, åtalas och döms i högre grad, gör att jag tror att mörkertalet är stort bland "svenska" förövare, även om det självklart finns hemliga invandrarförövare också.
Citera
2014-07-28, 16:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aegishjalmr
Jag utgick ju ifrån ditt resonemang om mörkertal för att visa hur tveeggat det är, att man lika gärna kan påstå att överrepresentationen blir högre för vissa invandrargrupper. Hårda fakta däremot är vad statistik visar, resten blir mer eller mindre illa underbyggda spekulationer. Som sagt, kom tillbaka med en förklaring till asiaters underrepresentation i statistiken.

BRÅ:s statistik kallar jag statistik över dömda brottslingar, inte samtliga brottslingar. Det är en jävla skillnad. Fakta är fakta, som någon tidigare så klokt yttrade, och BRÅ:s fakta är endast fakta kring uppklarade brott. För att säga att en grupp individer överrepresenterar ett specifikt brott så måste man titta på samtliga brott, för att inte få en skev verklighetsuppfattning.

En snabb spekulation, som dock kan komma att ändra sig när jag läst på mer om ämnet, säger mig att det idag finns kanske 50 000-70 000 asiater i Sverige jämfört med resterande 1,4 miljoner invandrare och då ungefär åtta miljoner "svenskar". Kan vara helt åt helvete med dessa siffror. I alla fall; sannolikheten att någon ur denna minoritet (ca 0,7%) skulle överrepresentera brottsligheten är inte särskilt stor. Dessutom är de inte alls utsatta för samma rasism som många av de övriga invandrarna är. Ta ett stickprov på 50 000 individer och se hur stor andel av brott de står för.

Men som sagt; jag är inte påläst om asiaters roll i brottsligheten än. Detta var en högst snabbt ihopkomponerad teori.
Citera
2014-07-28, 16:52
Medlem
Aegishjalmrs avatar
Citat:
BRÅ:s statistik kallar jag statistik över dömda brottslingar, inte samtliga brottslingar. Det är en jävla skillnad. Fakta är fakta, som någon tidigare så klokt yttrade, och BRÅ:s fakta är endast fakta kring uppklarade brott. För att säga att en grupp individer överrepresenterar ett specifikt brott så måste man titta på samtliga brott, för att inte få en skev verklighetsuppfattning.

En snabb spekulation, som dock kan komma att ändra sig när jag läst på mer om ämnet, säger mig att det idag finns kanske 50 000-70 000 asiater i Sverige jämfört med resterande 1,4 miljoner invandrare och då ungefär åtta miljoner "svenskar". Kan vara helt åt helvete med dessa siffror. I alla fall; sannolikheten att någon ur denna minoritet (ca 0,7%) skulle överrepresentera brottsligheten är inte särskilt stor. Dessutom är de inte alls utsatta för samma rasism som många av de övriga invandrarna är. Ta ett stickprov på 50 000 individer och se hur stor andel av brott de står för.

Men som sagt; jag är inte påläst om asiaters roll i brottsligheten än. Detta var en högst snabbt ihopkomponerad teori.

Definitionen av en brottsling är ju att vederbörande är dömd naturligtvis. Du kan ju inte kalla icke-dömda personer för brottslingar bara för att en viss "story" ska gå ihop. Fast sen har du mängder av brott av typen "gärningsman okänd" förstås och där bör du i så fall undersöka hur etniciteten ser ut eftersom det många gånger finns någon typ av signalement.

Det märks ju att du utgår från en given premiss, färgade utsätts för "rasism" men det gör inte asiater. Du har aldrig funderat över att det kan vara tvärtom, färgade är mer brottsbenägna och betraktas därför med större misstänksamhet? Eller att det finns utomordentligt bra genetiska förklaringar till de här rasskillnaderna som finns vad gäller brottslighet? Enligt studier så har asiater högst genomsnittlig intelligens, lägst aggression och bäst impulskontroll medan det för negrer förhåller sig precis på motsatt sätt.
Citera
2014-07-28, 17:00
Medlem
Citat:
Oj, jag trodde jag redan hade förklarat det. Läs mina tidigare inlägg, så ser du vad jag ifrågasätter.

Det där lät ju jätteintelligent. Men hur du anser att jag framstår är för mig ganska orelevant. Du förstår; jag grundar inte min självkänsla i andra personers åsikter. Om du anser att jag är en jävla idiot (jag antar att du anser det också, nämligen) för att jag inte köper BRÅ:s statistik rakt av som applicerbar på hela samhället, ja då får du väl anse det då. Det rör mig faktiskt inte i ryggen.

Nej, det framgår inte alls. Svara på min fråga istället, svårt?

OT: Det heter irrelevant, orelevant är ett ickeord.
Citera
2014-07-28, 17:02
Medlem
Citat:
Definitionen av en brottsling är ju att vederbörande är dömd naturligtvis. Du kan ju inte kalla icke-dömda personer för brottslingar bara för att en viss "story" ska gå ihop. Fast sen har du mängder av brott av typen "gärningsman okänd" förstås och där bör du i så fall undersöka hur etniciteten ser ut eftersom det många gånger finns någon typ av signalement.

Jag kallar alla för brottslingar som begår ett brott (i det här fallet en våldtäkt). Punkt.

Citat:
Det märks ju att du utgår från en given premiss, färgade utsätts för "rasism" men det gör inte asiater. Du har aldrig funderat över att det kan vara tvärtom, färgade är mer brottsbenägna och betraktas därför med större misstänksamhet? Eller att det finns utomordentligt bra genetiska förklaringar till de här rasskillnaderna som finns vad gäller brottslighet? Enligt studier så har asiater högst genomsnittlig intelligens, lägst aggression och bäst impulskontroll medan det för negrer förhåller sig precis på motsatt sätt.

Att de betraktas med större misstänksamhet är jag med på, men inte att det är för att de är mer brottsbenägna. Dina studier ger jag inte mycket för; vart kommer de ifrån? Exponerat? Avpixlat? Nationell.nu? Har själv sett studier (tyvärr endast fått dem visade för mig, så har inte källan) på att olika människors gener är otroligt lika oavsett vad du kommer ifrån eller vilken hudfärg du har. Intelligens är subjektivt och om det är test liknande IQ-test du syftar på så mäter de bara en liten del av allt man kan kalla för intelligens. Vad gäller aggression och impulskontroll så tror jag snarare det beror på miljö än arv.
Citera
2014-07-28, 17:05
Medlem
Citat:
Nej, jag förklarade just för dig att jag inte skulle dra några förhastade slutsatser innan jag läst din källa. Så ta det lugnt nu.

Jag skiljer dock på överrepresenterade enligt vilka som blivit dömda och överrepresenterade enligt vilka som utfört brott. Att BRÅ:s statistik stämmer för dömda brottslingar betvivlar jag inte, men mörkertalet är för stort för att kunna uttala sig om att det går att applicera på samtliga begågna brott. Jag delar uppfattning med Gbgbein om att mörkhyade anmäls, åtalas och döms i större utsträckning och därmed blir statistiken skev och missvisande räknat till totala antalet brott som har begåtts.

Du och jag ser nog väldigt olika på vad som är trovärdig statistik och ej.

Vi väntar fortfarande på BRÅs felaktigheter. Vilka? Du är lika trovärdig som Mona Sahlin & Erik Ullenhag. Det känner alla som följer tråden.
Citera
2014-07-28, 17:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NitsirK72
Nej, det framgår inte alls. Svara på min fråga istället, svårt?

Tycker väl att du borde kunna läsa tidigare inlägg, men okej. Jag är snäll och skriver kortfattat ihop en liten text igen åt dig.

BRÅ:s statistik tar endast upp antalet uppklarade våldtäktsfall, men inkluderar inte de våldtäkter som sker utan att de anmäls (vilket de såklart inte kan göra - de har ju inte anmälts och således kan man inte veta etnicitet). Invandrare anmäls, åtalas och döms oftare för ett brott än vad en "svensk" gör - de missgynnas i rättssystemet. Polisen väljer att fokusera på fall där en invandrare är gärningsman, för att de är lättare att "sätta dit". BRÅ:s statistik är inte felaktig vad gäller uppklarade fall, men den går inte att applicera på samhället i stort då vi inte känner till det stora mörkertalet som finns. Därmed kan vi inte säga att invandrare våldtar mer än "svenskar" - vi känner inte till mörkertalet. Däremot vet vi att invandrare oftare blir lagförda än "svenskar".

Citat:
Ursprungligen postat av NitsirK72
OT: Det heter irrelevant, orelevant är ett ickeord.

Ouch, på den fick du mig allt. My bad.
Citera
2014-07-28, 17:13
Medlem
Aegishjalmrs avatar
Citat:
Jag kallar alla för brottslingar som begår ett brott (i det här fallet en våldtäkt). Punkt.

Att de betraktas med större misstänksamhet är jag med på, men inte att det är för att de är mer brottsbenägna. Dina studier ger jag inte mycket för; vart kommer de ifrån? Exponerat? Avpixlat? Nationell.nu? Har själv sett studier (tyvärr endast fått dem visade för mig, så har inte källan) på att olika människors gener är otroligt lika oavsett vad du kommer ifrån eller vilken hudfärg du har. Intelligens är subjektivt och om det är test liknande IQ-test du syftar på så mäter de bara en liten del av allt man kan kalla för intelligens. Vad gäller aggression och impulskontroll så tror jag snarare det beror på miljö än arv.

Om du menar icke-identifierade våldtäktsmän så kan jag hålla med, men du kan ju inte kalla utpekade men friade individer för våldtäktsmän hur som helst.

Jisses vilket PK-svammel du kommer med och inte en siffra har du rätt. Dr. Philip Rushton är en av flera som i studier påvisat skillnader i de egenskaper jag räknade upp. Och nej, intelligens är inget "subjektivt" begrepp utan det är ett antal specifika kognitiva egenskaper som t.ex logisk, verbal och spatial förmåga och de mäts med ett IQ-test. Sen finns det självklart andra egenskaper än hög intelligens som individer kan ha och som är värdefulla. Vad gäller det genetiska arvet så finns flera studier att tillgå som visar att det har markant större betydelse än den sociala miljön, främst då tvillingstudier rörande intelligens.
Citera
2014-07-28, 17:15
Medlem
Citat:
Tycker väl att du borde kunna läsa tidigare inlägg, men okej. Jag är snäll och skriver kortfattat ihop en liten text igen åt dig.

BRÅ:s statistik tar endast upp antalet uppklarade våldtäktsfall, men inkluderar inte de våldtäkter som sker utan att de anmäls (vilket de såklart inte kan göra - de har ju inte anmälts och således kan man inte veta etnicitet). Invandrare anmäls, åtalas och döms oftare för ett brott än vad en "svensk" gör - de missgynnas i rättssystemet. Polisen väljer att fokusera på fall där en invandrare är gärningsman, för att de är lättare att "sätta dit". BRÅ:s statistik är inte felaktig vad gäller uppklarade fall, men den går inte att applicera på samhället i stort då vi inte känner till det stora mörkertalet som finns. Därmed kan vi inte säga att invandrare våldtar mer än "svenskar" - vi känner inte till mörkertalet. Däremot vet vi att invandrare oftare blir lagförda än "svenskar".

Ouch, på den fick du mig allt. My bad.

Vilda fantasier! Du har givetvis en trovärdig källa?
Senast redigerad av NitsirK72 2014-07-28 kl. 17:17.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in